فراری F430 خودرویی است که در سال 2004 توسط دیزاینر معروف پنین فارینا طراحی و در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد این خودرو بر روی پلت فرم بهینه سازی شده فراری 360 سوار شد و از زمان رونمایی علاوه بر بازار خوبی که داشته رقابت خوبی هم با رقبای خود داشته است، اوج هنر ایتالیایی و مهندسی و تکنولوژی بالا را در این خودرو به راحتی می توانید ببینید ادغام همه این فاکتورها باعث شده تا خودروی مورد بررسی ما جزو برترین سوپراسپرت های دنیا شناخته شود ولی دیگر F430 باید جا را به جانشین خود یعنی 458 ایتالیا دهد که در 28 جولای 2009 رونمایی شد...
فراری مورد نظر ما F430 زرد رنگ مدل 2009 می باشد که به تازگی وارد کشور شده است در نمای جلوی این خودرو شاهد دماغه زیبا و خطوط نرم و پر حجم و قوس هایی هستیم که فرم زیبایی به بدنه این خودرو دادند ورودی های هوای جلو در بالا بردن راندمان و آیرودینامیک این خودرو نقش بسزایی را ایفا می کنند چراغ های تقریبا بیضی شکل که درون آنها مشکی و یک لنز که پشت آنها زنون جا سازی شده است زیبایی خاصی برای این اتومبیل در شب و روز به ارمغان می آورد درب صندوق این اتومبیل که در قسمت جلو قرار دارد بین دو گلگیر برآمده و در قسمت پایین تر قرار دارد و خود نمای چشمگیری به این خودرو بخشیده است.
در نمای جانبی این خودرو شاهد درب کشیده و زیبای این اتومبیل به علاوه آینه های دو پایه این خودرو که به مانند تستاروزا ساخته شده و مدل این اتومبیل بر روی آینه سمت راننده حکاکی شده است هستیم ودر قسمت پایین ورودی هوای استادانه برای چرخ های عقب و در قسمت گلگیر عقب این خودرو برآمدگی زیبایی برای خنک کردن پیشرانه 483 اسب بخاری این خودرو را می بینیم که وقتی از نمای جلو به این اتومبیل می نگرید به اوج هنر و طراحی استادانه شاگردان ENZO پی می برید !!
در قسمت عقب خودرو به مانند همیشه دو چراغ دایره ای در کنار هم می بینیم که در قسمت بالای آنها درب موتور شیشه ای بسیار زیبای این خودرو قرار دارد که زیر درب موتور شاهد پیشرانه سرخ رنگ فراری هستیم در میان چراغ های عقب شاهد هواکشی برای خنک سازی سیستم اگزوز هستیم که مزین به علامت زیبای فراری شده است، قسمت زیباتر نمای عقب این اتومبیل اگزوزهای دوبل آلومینیومی در دوطرف سپر عقب و دیفیوزر زیبای آن هستیم که هنگامی که به نمای عقب این اتومبیل می نگرید از زیبا بودن این خودرو لذت می برید.
به قسمت پیشرانه این خودرو می رسیم پس از باز کردن درب شیشه ای موتور سرخ رنگ این اتومبیل را شاهد هستیم پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی این خودروی قدرتمند به حجم 4308 سی سی که قادر به تولید 483 اسب بخار در 8500 و 465 نیوتن متر گشتاور در 5250 دور تولید می کند و در هر سیلنرد 4 سوپاپ و در مجموع 32 سوپاپ دارد چیزی نیست که بشود به سادگی از آن گذشت و رفت و همین فاکتورها باعث می شود تا اینکه این خودرو صفر تا صد کیلومتر را در نزدیک به 4 ثانیه طی کند قطر سیلندر در کورس پیستون این خودرو 81×92 میلی متر می باشد، جنس پیشرانه این خودرو از نیکاسیل به علاوه موادی که گفته می شود سیلیکون تقویت شده می باشد و تراکم پیشرانه این خودرو 11.3 به 1 می باشد در قسمت پایین پیشرانه این خودرو شاهد منبع اگزوز بزرگ این خودرو هستیم که نام زیبای فراری بر روی آن هم حکاکی شده است و از هر دوطرف دو لوله اگزوز آلومینیومی به سمت بیرون هدایت شده است که در زمان گاز خوردن این غول 8 سیلندر ایتالیایی صدایی که از این سیستم اگزوز تولید می شود شنیدنی است.
حال قصد داریم به داخل خودرو برویم دستگیره زیبا را به قسمت بالا هدایت می کنیم و پس از باز شدن درب ابتدا چشممان به لوگوی آلومینیومی فراری می خورد و پس از آن به داخل اتومبیل می رویم، هنر ایتالیایی دیگر کار را تمام می کند، داخل این خودروی زیبا تلفیقی از چرم مشکی رنگ با دوخت های زرد رنگ می باشد که زیبایی مثال زدنی را برای داخل کابین رقم می زند صندلی این اتومبیل بسیار خوب و جادار و قالب آن برای مقاومت بیشتر و وزن پایین تر از جنس فیبر کربن می باشد.
فرمان این خودرو به مانند فرمان فرمولا وان می باشد و با نام Manettino شناخته می شود بر روی غربالک فرمان شاهد کلید استارت در سمت چپ و اهرم کوچک برای انتخاب 5 حالت رانندگی در سمت راست تعبیه شده است که اجمالا به بررسی آنها می پردازیم از پایین حالت اول برای یخبندان و کنترل و پایداری اتومبیل می باشد، در حالت دوم برای سطوح لغزنده می باشد که باعث می شود قسمت انتهایی اتومبیل کنترل شود به دلیل اینکه قدرت این اتومبیل بر روی چرخ های عقب منتقل می شود، حالت سوم حالت اسپرت می باشد که تغییر حالتی در جعبه دنده و پر شدن دنده ها را شاهد هستیم و حالت بعد هم Race می باشد که فاصله تعویض دنده ها کم و پر شدن دنده ها سریع تر می باشد و آخرین حالت هم قطع شدن همه سیستم های ایمنی خودرو می باشد که اصلا توصیه نشده است و بر روی آن یک خط هم کشیده شده است چون اگر این کار را انجام دهید جانتان را به خطر انداختید !!
در پشت Manettino در ابتدا پدال های دنده آلومینیومی بزرگ و پس از آن صفحه کیلومتر شمار زیبای این اتومبیل قرار دارد که دور شمار زرد رنگ در مرکز صفحه کیلومتر شمار این خودرو چشم نوازی می کند و در سمت راست آن سرعت شمار این اتومبیل قرار دارد که اعداد نوشته شده بر روی آن 30 تایی بالا می روند و تا 360 کیلومتر بر روی آن نقاشی شده است که خود باعث از دست دادن اعتماد به نفس شما در نگاه اول می شود !!
در سمت چپ دور شمار نشانگرهای آب و روغن و فشار روغن وجود دارد و اینکه صفحه دیجیتالی کوچکی که بر روی دور شمار وجود دارد اطلاعات فنی حاصل از چک کردن دائم اتومبیل را به ما نشان می دهد و این خود نشان دهنده مهندسی پیشرفته و ایمنی بالای این خودرو می باشد و به محضی که یک بخشی از این اسطوره دچار مشکل می شود به شما آلارم می دهد تا به آن رسیدگی کنید.
طراحی زیبای داشبورد و ترکیب آن از چرم و آلومینیوم در هرچه بیشتر زیباتر و ریسینگ تر نشان دادن داخل کابین این اتومبیل نقش بسزایی را ایفا می کنند نشان افتخار قهرمانی تیم فراری در مسابقات فرمولا وان سال 2007 هم در سمت چپ داشبورد نصب شده تا کسی که سوار می شود از اقتدار فراری با خبر شود و بفهمد پشت F430 چه تکنولوژی پیچیده ای خوابیده است، کنسول میانی این اتومبیل از آلومینیوم طراحی و ساخته شده و 3 دریچه تهویه میانی اتومبیل بر روی آن قرار دارد که در قسمت بالای آن نوشته F430 به یادگار مانده و در قسمت زیرین دریچه های تهویه آن پخش این اتومبیل را می بینیم که نام زیبای فراری بر روی آن به زیبایی نوشته شده است و بلندگوهای آن هم از برند معروف Bose تهیه شده است در کل اگر بخواهیم قضاوت کنیم داخل اتومبیل از مواد بسیار با کیفیت استفاده شده است و این خود امتیازی برای این جنگنده درنده می باشد.
حال نوبت به رانندگی با این اسب سرکش می رسد پس از نشستن بر روس صندلی های چرمین بسیار فراگیر این اتومبیل احساس پایین بودن بیش از حد به شما دست می دهد!! پس از بستن کمربند ایمنی پیش کشنده و داخل کردن سوییچ در جای خود و فشار دکمه استارت در سمت چپ Manettino صدایی که به گوش می رسد بسیار شنیدنی است اتومبیل به محضی که روشن می شود به یک باره دور موتور بالا می رود و پیشرانه اتومبیل نعره عجیبی می کشد شروع به حرکت می کنیم ارتفاع بیش از اندازه پایین این خودرو باعث ایجاد یک لذت خاصی در ما می شود پا را بر روی پدال فشار داده و پیشرانه در وضعیت High RPM می باشد صدایی بسیار زیبا و بلند در خیابان گوش نوازی می کند که از زیباترین اصوات خلقت است!! شتاب این خودرو بسیار بالاست طوری که در اولین لحظه گاز دادن 70 کیلومتر و همین طور بالاتر را می بینید و این قدرت از یک پیشرانه 8 سیلندر تولید می شود شک نکنید که مهندسین فرمولا وان در طراحی پیشرانه این خودرو غوعا کردند.
در هنگام رانندگی در خیابان به دلیل خاص رنگ بودن این خودرو جلب توجه عجیب این خودرو توجه ما را هم به خود جلب کرد!! رنگ خودرو کد 4305 می باشد و زمانی که این خودرو را از نزدیک می بینید فقط لذت می برید!! از دیگر نکات مثبت این خودرو هندلینگ بسیار عالی این خودروی دیفرانسیل عقب می باشد که با وجود سیستم هایی چون E-DIFF و LSD و ... مهار این خودرو و همچنین ایمنی آن تضمین شده ی نضمین شده است،E-DIFF خود سیستم کنترل الکترونیکی دیفرانسیل این خودرو می باشد که با کمک LSD یا محدود کننده هرزگردی و قفل دیفرانسیل باعث بهبود شتاب و هندلینگ و پایداری خوب این اتومبیل در سر پیچ ها می باشد
همه این فاکتورها دست به دست هم می دهند تا علاوه بر ایمنی بالای خودرو، این خودروی 1449 کیلوگرمی صفر تا صد کیلومتر را درزمانی تقریبا نزدیک به 4 ثانیه به ثبت برساند، صندلی های خوش فرم این خودرو آن چنان شما را خوب در بر می گیرد که در هنگام رانندگی با این اسب سرکش از گاز دادن نترسید البته صندلی های دیگری با نام Daytona برای این خودرو وجود دادر که به صورت سفارشی می باشد ولی دیگر ریسینگ نیستند و حالت لاکچری دارند و متعلق به فراری Daytona اسب سال ها پیش کمپانی فراری که حال دیگر خودرویی کلکسیونی است، می باشد.
از دیگر نکاتی که از آنها نمی شود گذشت پر شدن سریع و به نوعی زیبا پر شدن دنده ها به علاوه صدای زیبای پیشرانه می باشد که این خود زحمات مهندسین فرمولا وان و مهندسین سازنده دم می زند چسپندگی و بالانس عالی این خودرو به همت سیستم تعلیق عالی F430 که شامل : آنتی رول بار و سیستم ضد شوک الکتریکی و بازوهای کنترل کننده و تایرهای بریجستون پوتنزا RE050 که در جلو 19/35/225 و در عقب 19/35/285 می باشد به ارمغان آمده است.
جعبه دنده 6 سرعته الکترونیکی همینطور دنده ها را سریع تعویض می کرد و حال چیزی جز ترمزهای 4 دیسک خنک کننده خودرو نمی تواند شما را نگه دارد و سیستم ترمز این خودرو به صورت الکترونیکی می باشد یعنی نیروی ترمز به صورت الکترونیکی تقسیم می شود به هر چهار چرخ دیسک، کالیپرهای ترمز این خودرو بسیار بزرگ و جلب توجه می کنند که در جلو 6 پیستون و در عقب 4 پیستون دارند، دیسک های این خودرو کامپوزیتی هستند و از ترکیب مولیبدنوم و سیلیکون کربید ساخته شده اند که همه این مواد در پایین آوردن حرارت و بالا بردن پرفورمانس نقش بسزایی دارند و این خود باعث شده تا کیت ترمز این خودرو از کیت های High performance قلمداد شود و شرکت فراری ادعا کرده است که این ترمز در 300 تا 360 دور تمرین در پیست خود فراری اصلا کارایی اش پایین نمی آید.
در کل ایمنی این خودرو هم بسیار بالا و در حد پرفورمانس پیشرانه اش بود ترمزهای بسیار قوی- ایربگ- کنترل الکترونیکی و پایداری کشش همه و همه از ایمنی بالای F430 (2009) سخن می گویند و در آخر باید گفت فراری مورد بررس ما بسیار لذت سواری به ما داد و هیجانی که وارد کرد مثال زدنی است ولی این مساله با سوخت های کیفیت پایین موجود در کشور و وضعیت راه های ماست و این دلایل خود باعث افت این خودروی 200000 دلاری می شود این خودرو اوج طراحی و مهندسی بالاست و انتظار همه جانبه یک فرد را به راحتی برآورده می کند ولی این را به یاد داشته باشید هنر ایتالیایی انتها ندارد ... در پایان از آقای هومن نیکویی مالک محترم خودرو که خودروی خود را در اختیار ما قرار دادند نهایت تشکر را داریم.
.
.