• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

فرمان خودروهای آینده در دست کیست؟

maksemos

متخصص بخش خودرو
آمار بالای تصادفات جاده‌ای و نقش به‌سزای خطای انسانی در آنها، خودروسازان را به ساخت خودروهایی تشویق کرده که در شرایط حساس و پیچیده، فرمان را از دست انسان گرفته و به هدایت خودکار خواهند سپرد.

نیک فلمینگ: باب میان پارکینگ هتل ایستاده بود، جایی در مسیر حرکت اتومبیل و چندمتری بیشتر با من فاصله نداشت. فرصت چندانی نداشتم و به جای ترمز، با قدرت پا را روی پدال گاز فشار دادم. صدای بیپ‌بیپ هشدار‌دهنده‌ای به گوش می‌رسید، چراغ‌های خطر روشن شدند، ترمز خودکار عمل کرد و ماشین درست جلوی یک‌جفت کفش کتانی کوچک از حرکت ایستاد.


باب که ماکت یک کودک است، باعث شد اولین رانندگی با اتومبیل مجهز به سیستم تشخیص برخورد قریب‌الوقوع با عابران پیاده را تجربه کنم. این سیستم که دارد آزمون‌های پایانی را از سر می گذراند، از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال توسط شرکت سوئدی ولوو، در مدل جدید S60 وارد بازار خواهد شد.


2-volvo-s60crop.jpg



این سیستم از حسگرهای پیشرفته‌ای ساخته‌شده که ترکیبی از دوربینها، رادار و پرتوهای لیزر هستند. نسل‌های قدیمی‌تر این حسگرها دارند برای تشخیص فاصله اتومبیل از خودرو پیش رو و کاهش سرعت آن در صورت لزوم به کار گرفته می‌شوند و فناوری ساخت آنها با فناوری سیستم‌های توقف در محل پارک نیمه‌خودکار نیز مشابه است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
جوناس اکمارک، محقق شرکت ولوو می‌گوید: «در حال حاضر وارد دورانی شده‌ایم که در آن رانندگان به اطلاعات لحظه‌ای در مورد آب‌و‌هوا، تصادف‌های احتمالی و شرایط ترافیکی بزرگراه‌ها دسترسی دارند. ما با استفاده از این سیستم‌ کارآیی سوخت اتومبیل را بهبود می‌دهیم و امکان رانندگی کم‌تنش‌تری را برای راننده و سرنشینان اتومبیل فراهم می‌کنیم. هدف بلندمدت ما هم رسیدن به سیستمی است که در آن دیگر تصادف جایی نداشته باشد».

system.jpg

آلن تاوب، قائم‌مقام بخش تحقیق‌و‌توسعه جنرال‌ موتور می‌گوید: «ما در نهایت اتومبیل‌هایی خواهیم داشت که رانندگی می‌کنند تا امکان اشتباه را از بشر جایزالخطا بگیرند. فکر می‌کنم تا سال 2015 شاهد انواع نیمه‌خودکار این اتومبیل‌ها در بزرگراه‌ها باشیم. آنها به خوبی می‌توانند از عهده رانندگی در بزرگراه‌ها بربیایند، اما عبور از تقاطع‌ها یا خیابان‌های کوچک شلوغ باز هم به عهده راننده خواهد بود. احتمالا اتومبیل‌های تمام‌خودکار حدود 10 سال دیگر وارد بازار خواهند شد و دیگر نیازی به هدایت توسط راننده وجود نخواهد داشت».
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
تصادفات جاده‌ای در قاره اروپا و ایالات متحده سالانه بیش از 76هزار قربانی می‌گیرد که در 90‌درصد موارد خطای انسانی هم دخیل است. سیستم SRIS سرنام «سیستم اطلاعات جاده‌ای متغیر» از سال 2008 به صورت آزمایشی در سوئد و با نصب کامپیوترها و حسگرهای گوناگون در 100 خودرو به اجرا درآمده است. در این سیستم بر خلاف سیستم تهیه‌شده توسط ولوو تمامی خودروها هر 5 دقیقه یک‌بار اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تعداد ترمزها، دید در مه، استفاده از شیشه‌پاک‌کن در شیشه جلو و و سیستمهای ثابت الکترونیک را همراه با تغییرات آب‌وهوا به بانک مرکزی داده‌ها ارسال خواهند کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهند این سیستم می‌تواند تصویر روشن‌تری از شرایط جاده برای رانندگان فراهم کند، امکان رانندگی ایمن‌تری به آنها بدهد و حتی از تعداد کشته‌شدگان نیز بکاهد.



chart-525.jpg


به دلیل حمایت‌های دولت ژاپن از برنامه‌های کنترل ترافیک، در این کشور دارد سیستم ترافیکی پیچیده‌تری به اجرا در می‌آید. در واقع شبکه‌ای متشکل از پرتوهای زیرقرمز، مایکروویو و فرستنده‌های رادیویی که در کنار جاده‌ها تعبیه‌شده است، اطلاعاتی در مورد تقاطع‌ها، تعمیرات جاده‌ای، تصادفات، آب‌و‌هوا، محدویت‌های اعمال‌شده برای سرعت و وجود یا عدم‌وجود محل توقف را به حدود 2‌میلیون خودرو مخابره خواهد کرد.


در ماههای آتی، 20 تقاطع اصلی در شهرهای توکیو و کاناگاوا به دوربین و حسگرهایی مجهز خواهند شد که با اتصال به شبکه فعلی، مواردی مانند ادغام چندین مسیر ورودی به یک خیابان یا ترافیک تقاطع‌ها را به رانندگان اطلاع خواهند داد. سیستم جدیدتری که بعدا مورد استفاده قرار خواهد گرفت اطلاعاتی از چراغ‌های راهنما، توقف‌ها، حتی جمعیت عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را در تمامی تقاطع‌های اصلی در اختیار رانندگان قرار خواهد داد. این سیستم اواسط سال 2011 میلادی آغاز به کار خواهد کرد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
امنیت برای همه اتومبیل‌ها
در اروپا و ایالات متحده، راه حلی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر پیش‌بینی شده است. ارتباط مستقیم خودروها به وسیله سیستم رابط بی‌سیم و شبکه‌ای که بتواند اطلاعاتی مانند شرایط جاده، آب و هوا و تصادفات را به اشتراک بگذارد.

شناخته‌شده‌ترین این سیستم‌ها حاصل همکاری هفت خودروساز اروپایی و دانشگاه‌ها است که از کاروانی شامل هشت اتومبیل تشکیل‌شده که توسط یک اتومبیل رهبر با راننده‌ای حرفه‌ای هدایت خواهند شد و برای سفرهای طولانی بسیار‌مناسب است.


chevrolettahoe.jpg


رانندگان می‌توانند جایی در این کاروان رزرو کنند و در حالی که اتومبیل آنها توسط نرم‌افزار تعبیه‌شده در اتومبیل راهنما و سیستم بی‌سیم هدایت می‌شود، به مطالعه، استراحت و یا تماشای مناظر بپردازند. در این روش علاوه بر اینکه احتمال تصادف تقریبا از بین می‌رود، هر اتومبیل فضای جاده‌ای کمتری را اشغال خواهد کرد و به سوخت کمتری نیز نیاز خواهد داشت. هر زمان که لازم باشد، این ارتباط قطع می‌شود تا هر راننده به هدایت اتومبیل خود بپردازد و از کاروان جدا شود.

این سیستم در سال جاری به صورت آزمایشی در سوئد و سپس انگلستان به اجرا درخواهد آمد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن اواخر سال آینده در جاده‌های اسپانیا نیز آغاز خواهد شد. اما پیش از آغاز این طرح باید کنسرسیوم SARTRE چگونگی ارتباط اتومبیل‌های عضو کاروان را با سایر اتومبیل‌های در حال حرکت در جاده مشخص کند و شکل سبقت گرفتن هر اتومبیل از اتومبیل‌های خارج از کاروان، بدون خروج از محدوده ارتباط بی‌سیم نیز بررسی شود.


طرح اتومبیل‌های تمام‌خودکار از اتومبیلی آزمایشی به نام «باس» اقتباس خواهد شد. این اتومبیل روباتیک استثنایی که توسط تیمی از دانشجویان مهندسی دانشگاه کارنگی‌ملون در پیتسبرگ، پنسیلوانیا و حمایت جنرال موتور ساخته شده، برنده جایزه 2‌میلیون دلاری دارپا بوده است.


«باس» با استفاده از حسگرهای لیزر، دوربین‌ها، رادار و سیستم جی.پی.اس اطلاعات لحظه‌ای را از محیط دریافت می‌کند و با کمک الگو‌ها و قوانین رانندگی بهترین مسیر و موقعیت را تعیین خواهد کرد. این اتومبیل از تجهیزاتی به اندازه ده کامپیوتر خانگی برای این حرکت بی‌نقص استفاده می‌کند.


برای استفاده از این سیستم روباتیک در اتومبیل‌های آینده باید آنرا به مراتب ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کرد و امکانی هم برای تبدیل بخش‌های خودکار و هدایت انسانی به یکدیگر در آن در نظر گرفت، چیزی که «باس» برای حرکت به آن نیازی نداشته است.
 
بالا