• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

فهرست جامع جاذبه های گردشگری مشهد

Nicol

متخصص بخش گردشگری
حرم امام رضا (ع)

تاریخچه حرم امام رضا(ع)


در سال ۸۱۸ علی بن موسی (رضا) به دست مامون کشته شد و بدن ایشان را بالای سر هارون الرشید دفن کردند (پای علی بن موسی الرضا (ع) بالای سر هارون است.)
بعد از این اتفاق آن محل به نام مشهد الرضا (محل شهادت رضا) نامیده شد. شیعیان و اهل تسنن شروع به زیارت و بازدید از مرقد ایشان کردند. اواخر قرن نهم بر روی مرقد گنبد ساختند و حرم را گسترش دادند.


در سال‌‌هاي آغازين به خاك سپاري پيكر پاك امام، حرم مطهر به صورت بنايي ساده با مصالح ويژه آن دوران بنا شده بود؛ چنان‌كه بقعه مطهر، تنها يك در ورودي ساده در پيش روي مبارك داشت و داراي تزيين‌هايي مختصر به سبك آن زمان بود. صفه‌‌هاي اضلاع حرم به جز صفه پيش‌رو، به‌سوي خارج از بنا بسته بود و بر فراز بقعه، تنها قبه‌اي وجود داشت.
در آن سال‌‌هاي دور، زمين‌‌هاي اطراف حرم مطهر، همه خالي از سكنه بود و نوغان كه يكي از دو قصبه معروف و معتبر توس بود، تنها آبادي مسكوني منطقه محسوب مي‌شد.
نظارت دقيق حكام جور بر حركات و سكنات شيعيان، منع آن‌‌ها از توجه به مرقد امام (عليه السلام) و درك فيض و زيارت، موجب شد كه سال‌‌ها سپري شود و بنايي درخور و شايسته مضجع شريف حضرتش احداث نشود.
سرانجام، سال‌‌هاي سخت و سنگين به كندي سپري شد. عنايات خداي تعالي نسبت به روضه رضوي موجب شد كه در آن روزهاي اوليه و جو خاص آن زمان، حرم مطهر از هرگونه آسيبي محفوظ بماند تا آن‌جا كه به خاطر رأفت خاصه حضرت، به‌صورت بروز كرامات پي در پي و معجزات، گره از كار دردمندان و نيازآوران گشود. كثرت و تداوم كرامات امام، موجب شد كه توجه و اقبال مردم و حاكمان آن زمان به‌ويژه بيشتر اهالي خراسان و مناطق ديگر زياد شود و ارادتمندان به بقعه و بارگاه رضوي، زيارت پرفيض مرقد منورش را بر خود واجب دانسته، اقدام به ساخت و مرمت و تذهيب و تزيين و حفظ و نگهداري آن بناي مقدس كنند.
در طول قرن‌‌هاي مختلف، رجال كشورهاي اسلامي، حكام و امراي خراسان و‌ مردان با اخلاص و علاقه‌مند به مقام شامخ ولايت و امامت، با صرف مبالغي در تجديد و عظمت آن كوشيده‌اند و ضمن تزيين آن با ايجاد بناها و به‌جاي گذاشتن آثار، اين مكان شريف را از جلوه‌‌هاي كهن هنري دوران گذشته مملوّ كردند.



نخستین گنبد حرم امام رضا، به فرمان سلطان سنجر سلجوقی و به کوشش وزیر وی، شرف الدین قمی ساخته شد. جنس آن گنبد از کاشی بود. گنبد آغازین همان است که امروزه از داخل حرم مطهر دیده می‌شود و سطح مقعّر و مقرنس آینه کاری آن پید است.
در دوران شاه طهماسب صفوی، پس از جمع آوری خشتهای کاشی، گنبدی با روکش طلا بر فراز گنبد پیشین بنا شد. این همان گنبدی است که امروزه در نمای بیرونی وجود دارد.
در سال ۱۰۰۹ هجری قمری که شاه عباس صفوی از پایتخت آن روز، اصفهان، پیاده به مشهد رفت، مدتی در مشهد ماند و دستور داد که گنبد حرم امام رضا، بار دیگر با خشت‌هایی از مس و روکش طلایی پوشیده شود و این کار به دست کمال الدین محمود یزدی به انجام شد. بر پایه آن چه در کتیبه گنبد دیده می‌شود، این کار در سال ۱۰۱۰ هجری قمری آغاز شده و در سال ۱۱۱۶ هجری قمری به پایان رسیده‌است. متن کتیبه گنبد که اثر خامه خوشنویس ایرانی علیرضا عباسی است، و با قلم طلایی بر زمینه فیروزه‌ای به خط ثلث نوشته شده، چنین است:

«بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولی ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ علی قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الی زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستةعشر. »


در سال ۱۰۸۴ هجری قمری و در زمان شاه سلیمان صفوی، به دنبال وقوع زمین لرزه، گنبد حرم امام رضا هم آسیب دید و شماری از خشت‌های طلایی آن از جا کنده شد. وی دستور داد تا گنبد بازسازی شود و کتیبه‌ای بر آن افزوده گردد که این رخداد را حکایت نماید. این کتیبه اکنون به صورت چهار ترنج در اطراف گنبد دیده می‌شود.

«من میامن منن الله سبحانه الذی زین السماء بزینة الکواکب و رصع هذه القباب العلی بدرر الدراری الثواقب ان استسعد السلطان الاعدل الاعظم و الخاقان الاکرم الافخم اشرف ملوک الارض حسبا و نسبا و اکرمهم خلقا و ادبا مروج مذهب اجداده الائمة المعصومین و محیی مراسم آبائه الطیبین الطاهرین السلطان بن السلطان شاه سلیمان الصفوی الموسوی بهادرخان بتذهیب هذه القبة العرشیة الملکوتیة و تزیینها و تشرّف بتجدیدها و تحسینها اذا تطرق الیه الانکسار و سقطت لبناتها الذهبیة التی کانت تشرق کالشمس فی رابعة النهار بسبب حدوث الزلزلة العظیمة فی هذه البلدة الکریمة فی سنة اربع و ثمانین و الف و کان هذه التجدید الجدید فی سنة ثمانین و الف. کتبه محمدرضا امامی.
»


در سال ۱۳۵۳ خشت‌های طلایی گنبد که شفافیّت خود را از دست داده بود، برداشتند و پس از رنگ آمیزی مجدّد آن با آب طلا، آن را در جای خود قرار دادند.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
معماران حرم به روايت تاريخ



هر آجرش حكايتي دارد ...

بناي حرم در طول تاريخ و به‌تدريج ساخته شد و گسترش يافت. در به‌وجود آمدن فضاي كنوني حرم، مردان و زناني بلند همت، در هر دوره‌اي از تاريخ ايران زمين، نقشي داشته‌اند كه نام خود را تا ابد زير نام حضرت رضا (عليه السلام) جاودانه كرده‌اند. هر كاشي و سنگي كه بر ديوارهاي حرم جاي گرفته، نشان از عشق و ارادت مردماني از اين سرزمين به مولا و آقايشان حضرت رضا (عليه السلام) دارد. تاريخ موجود در كتيبه‌‌هاي حرم، از دوره سامانيان تا دوره قاجاريه را نشان مي‌دهد.


سامانيان؛ اولين آبادگران

به روايت تاريخ، بوبكر شهمرد، از پيشكاران نوح بن منصور ساماني، شهادت‌گاه علي بن موسي الرضا (عليه السلام)، امام هشتم شيعيان را آباد كرد.
به گفته ابن بابويه، محمد بن عبد الرزاق طوسي و امير محمديه، از امراي عهد ساماني، در دوران امارتشان نسبت به مرقد مطهر امام (عليه السلام) كمال ارادت و توجه داشتند و تزييناتي در حرم به وجود آوردند.


ديالمه؛ تزييناتي مختصر

در اوايل قرن چهارم هـ.ق به دستور عضد الدوله ديلمي، مرقد منور امام (عليه السلام) به سبك آن زمان تعمير و تزيين شد.


غزنويان؛ يادگاران مسجد بالاسر
يمين الدوله، سلطان محمود غزنوي، عمارت مشهد توس را كه مرقد علي بن موسي الرضا (عليه السلام) و رشيد در آن دوران است، پس از تخريبي كه پدرش سبكتكين غزنوي در قبه به وجود آورد، از نو ساخت و بنايي زيبا بر آن بنياد كرد.

علاوه بر اين، ابوالحسن عراقي معروف به دبير، در اوايل قرن پنجم ضمن مرمت بقعه رضوي، اقدام به ساخت مسجد بالاسر در كنار حرم مطهر كرد. مسجد بالاسر يادگار دوره غزنويان است.


سلجوقيان؛ اولين گنبد
در اين دوره اولين گنبد بر روي بقعه ساخته شد.
امير عماد الدوله در دوره سلجوقي و در اوايل قرن ششم هـ.ق حرم را مرمت كرد. شرف الدين ابو طاهر قمي، وزير سلطان سنجر، گنبد را بر فراز بقعه بنا نهاد و تركان زمرد سلجوقي هم ازاره حرم مطهر را با كاشي‌‌هاي نفيس سنجري به تاريخ اثني عشر و خمس مائه (512) آراستند.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
خوارزمشاهيان؛ دوران كاشي‌‌هاي سنجري

در دوره خوارزمشاهيان، كاشي‌كاري در حرم رنگ و بوي بيشتري يافت. در اوايل قرن هفتم هـ.ق بار ديگر ازاره حرم مطهر با كاشي‌‌هاي ممتاز معروف به كاشي سنجري تزيين شد. اكنون اين كاشي‌‌ها با تاريخ اثني عشر و ست مائه (612) در حرم موجود است.
به‌علاوه در اين دوره، اطراف در پيش روي مبارك، در ضلع شمالي رواق دار الحفاظ، با كتيبه‌اي از كاشي چيني مانند ممتاز تزيين شد. در اين كتيبه به خط ثلث برجسته، نام و نسب حضرت امام رضا (عليه السلام) تا حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) مكتوب شده ‌است.


تيموريان؛ مسجد گوهرشاد و مدرسه دو در

عهد تيموري، دوران پربار و با شكوهي از نظر معماري حرم به‌شمار مي‌رود. گوهرشاد خاتون، همسر شاهرخ بن امير تيمور گوركاني، باني معروف مسجد گوهرشاد، در اين دوره زندگي مي‌كرد. از آثار مهم اين دوره، بناي باشكوه مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر و دو رواق تاريخي دار الحفاظ و دار السياده است. مدرسه پريزاد، مدرسه دو در و مدرسه سابق بالاسر كه متصل به ضلع غربي دار السياده بود و اكنون جزء رواق دار الولايه است، هم به اين دوره مربوط مي‌شود. همه اين بناها مربوط به دوران حكومت همسر گوهرشاد خاتون يعني شاهرخ تيموري است.

از آثار ديگر عهد تيموري، ضلع جنوبي صحن انقلاب است كه به همت امير عليشير نوايي، وزير سلطان حسين بايقرا، آخرين امير تيموري، بين سال‌‌هاي 885 ـ 875 هـ.ق ساخته شد.


عهد صفويه؛ دوران طلاكاري

دوران صفويه نيز دوران مهمي در تاريخ معماري حرم به شمار مي‌رود. طلاكاري گنبد و گلدسته، ساخت اولين ضريح مرقد منور، رواق‌‌هاي توحيدخانه، گنبد الله وردي‌خان و گنبد حاتم خاني، همه مربوط به اين دوره است. شاه طهماسب، شاه عباس و شاه سليمان صفوي، از جمله شاهاني بودند كه در اين دوره با اقدام‌هاي اساسي خود، نامشان را در تاريخ معماري حرم ثبت كردند. شاه طهماسب صفوي در سال 932 هـ.ق براي اولين بار گنبد را به طلا آراسته كرد و اقدام به تهيه اولين ضريح مرقد منور به سال 957 هـ.ق كرد. علاوه بر اين، ايوان امير عليشير و گلدسته كنار گنبد را هم طلاكاري كرد.

در زمان شاه عباس، صحن انقلاب وسعت يافت و اضلاع شرقي و شمالي و غربي آن با ايوان‌‌ها و حجره‌‌ها ساخته شد و شاه عباس دوم اقدام به تعمير و كاشي‌كاري آن كرد.
در سال 997 هـ.ق كه عبد المؤمن خان ازبك اقدام به غارت اموال آستان قدس رضوي و طلاهاي گنبد كرد، شاه عباس اول در سفري كه به مشهد آمد، مجدداً گنبد را طلاكاري كرد. اين كار در سال 1016 هـ.ق پايان يافت. عليرضا عباسي اين جريان، يعني آمدن شاه عباس و طلاكاري گنبد را با خط ثلث در كتيبه كمربندي گنبد خطاطي كرده است.
شاه سليمان صفوي هم به تعمير رواق دار السياده و طلاكاري مجدد گنبد كه در اثر زلزله سال 1084 هـ.ق آسيب ديده و فرو ريخته بود، اقدام كرد. طلاكاري مجدد گنبد در عهد شاه سليمان، بر چهار ترنج ساقه گنبد به خط محمدرضا امامي كتيبه شده است.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
دوره افشاريه؛ سقاخانه اسماعيل طلا

بناي گلدسته ضلع شمالي صحن عتيق (صحن انقلاب)، طلاكاري مجدد ايوان امير عليشير و گلدسته بالاي آن و سنگاب سقاخانه اسماعيل طلايي، همه مربوط به اين دوره هستند.



دوره قاجاريه؛ دوران آينه‌كاري

دوره قاجاريه هم از نظر معماري، دوران مهمي در تاريخ حرم به شمار مي‌رود. بناي صحن آزادي مربوط به اين دوره است. در اين عهد، ايوان غربي صحن آزادي به طلا آراسته و به ايوان ناصري معروف شد. در همين دوران، كاشي‌كاري و تزيينات صحن آزادي انجام شد. علاوه بر اين، در سال 1275 هـ.ق قائم مقام نوري اقدام به آينه‌كاري روضه منوره كرد و در همين دوره بود كه رواق‌‌هاي توحيد خانه، دار الحفاظ و دار السياره آينه‌كاري شد.
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
5fozqgfmtwx3kdaoo124xjoua3y34s-org.jpg




 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
داره ارتباطات اسلامي و امور زائرين غير ايراني
درصد قابل توجهي از زائران حضرت رضا عليه السلام كساني تشكيل مي دهند كه از خارج مرزهاي ايران اسلامي به پابوس امام رضا
عليه السلام مي آيند . اين افراد بعضا به دليل ناآشنايي با زبان فارسي احتياج به راهنمايي دارند .
وظيفه اداره ارتباطات اسلامي وامور زائرين غير ايراني همچنان كه از نامش پيداست ارتباط با زائرين غير ايراني و شخصيتهاي است كه از جاي جاي جهان به شوق زيارت آن امام همام فرسنگها راه را طي كرده و به آستان جانان مي آيند
اداره ارتباطات اسلامي و امور زائرين غير ايراني در سال 1368 به منظور نيل به اهداف فوق و با مد نظر قرار دادن اصول ذيل تاسيس گرديد :
- معرفي و بيان عظمت معنوي بارگاه ملكوتي ملك پاسبان علي بن موسي الرضا عليه السلام به توريست ها و گردشگران غير مسلمان و آشنا نمودن آنها با فرهنگ و هنر اسلامي
- تكريم زائرين غير ايراني ، ارائه خدمات و تسهيلات به آنان در جهت ايجاد فضائي مناسب زيارت آن امام همام .
- بالا بردن سطح آگاهي و معرفت ديني و زائريان و پاسخگويي به نيازهاي ديني – فرهنگي آنان .
- ارتباط فرهنگي با مراكز اسلامي ، شيعي و شخصيت هاي برجسته مسلمان و مشتاقان معارف اسلام و اهل بيت در سراسر جهان .
 
بالا