• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مارکوپولوهای چهارچرخ

ناهید

متخصص بخش
مکانات رفاهی زیاد، اشتهای کم، جادار بودن و قابلیت آفرود از فاکتورهایی‌است که برای یک خودروی مسافرتی در نظر می‌گیریم

خیلی‌ها در این روزهای پایان سال دنبال لوازم منزل، مبلمان و لباس و سایر چیزها می‌روند ولی هستند کسانی که تنها فکر و ذکرشان داشتن مسافرتی خوب در تعطیلات است. راستی شما کجا می‌خواهید بروید؟ با چه خودرویی؟ اگر به تازگی چهارچرخ جدیدی را در پارکینگ خانه‌تان پارک کرده‌اید یا اینکه احترام خاصی برای خودروی شخصی چندساله‌تان قائلید که هیچ!

ولی اگر قصد خرید خودرویی تازه را دارید احتمالا سری به نمایشگاه‌های اتومبیل زده‌اید و افزایش قیمتی که تحت تاثیر نوسانات ارز و سایر مقوله‌ها در این بازار به‌وجود آمده را لمس کردید. با این حال هرچقدر هم اوضاع قیمتی به هم ریخته باشد، بازار نمایشگاه‌داران حسابی داغ است. در این بین بعضی از خریداران می‌خواهند با یک تیر دو نشان زده و دنبال خودرویی هستند که جدا از داشتن المان‌های سلیقه‌ای، با توجه به قابلیت‌هایش بتواند به خوبی پاسخگوی تعطیلات خانواده‌شان هم باشد. به همین دلیل ما هم لیستی از محصولات مختلف بازار را در عنوان‌های مختلف تهیه کرده‌ایم که هرکدام می‌توانند به نوعی شما را در سفر به خوبی همراهی کنند.

هتل‌های متحرک


بازار ایران حتی با وجود تعرفه‌های سرسام‌آور گمرکی و قیمت‌های نجومی، از این نظر هیچ‌گونه فقری را احساس نمی‌کند. خوشبختانه اکثر برندهای وارداتی اسم و رسم‌دار، حداقل یک یا دو محصول لوکس خانوادگی را در لیست فروش خود قرار می‌دهند. اگر بخواهیم از تولیدات (یا بهتر بگوییم مونتاژی‌ها) داخلی صحبت کنیم تنها یک راه پیش پایمان است و آن نگاه به معرفی برترین خودروهایی‌ست که هر چندوقت یکبار توسط سازمان بازرسی منتشر می‌شود. این توجه تنها به یک نتیجه ختم می‌شود با نام نیسان تینا که مدت‌هاست عنوان صدرنشینی این لیست را به خود اختصاص داده است.



خودرویی با کیفیت که از لحاظ فنی هم یکی از 10 موتور برتر دنیا را در دل خود می‌بیند و گیربکس CTV دقیقش هم خیال شما را از بخش فنی به کل راحت می‌کند. این ژاپنی جدا از تمام مسائلی که آن را جزو برترین‌ها ساخته از لحاظ ابعاد هم به گونه‌ایست که خانواده‌های پرجمعیت برای مسافرت با آن هیچ‌گونه مشکلی نخواهند داشت. از تینا بگذریم و نگاهی بیندازیم به سایر محصولات مجهز و پرامکانات شرقی؛ اینجاست که کادنزای کیا و سنتنیال هیوندای نور بالا می‌زنند.



کادنزا که به نوعی جانشین اپیروس خودمان است، تیر خلاص این کمپانی در تولید خودروهای لوکس سایز بزرگ است که از داشتن تجهیزات رفاهی به صاحبانش دریغ نمی‌کند. این محصول در کنار تمامی امکانات به‌روز، ظاهر اسپورت و جذابی هم دارد و از این لحاظ توانسته در چند جبهه خود را کاملا مطرح کند. هیوندای هم برای عقب نماندن از قافله هرآنچه که در چنته داشته در لیست امکانات سنتنیال قرار داده و از این نظر حتی شاید برتر از بعضی رقبای آلمانی و فرانسوی به نظر برسد.



البته خرید این سدان اشرافی آنچنان هم ساده نیست و برای داشتنش مبلغی حدود ۳۷۰ میلیون تومان ناقابل نیاز است. به طور کلی اگر جیبتان به شما نه نمی‌گوید، تجربه رانندگی در سفر با این سه خودرو اتفاقی است که شاید خوشایند‌ترین بخش سفر شما هم محسوب شود!



نیسان تینا: مدل فول حدود 140 میلیون در بازار

کیا کادنزا: فول آپشن حدود 180 میلیون در بازار

هیوندای سنتنیال: حدود 370 میلیون در بازار
 

ناهید

متخصص بخش

خودروهای کم‌اشتها و رژیمی

خب با توجه به وضعیت بنزین و قیمت سوخت در کشور، شاید مهم‌ترین نکته در سفر با خودروی شخصی توجه به اشتها و عقربه بنزین باشد. در واقع مصرف سوخت مناسب در کنار باکی با گنجایش بالا همانقدر اهمیت دارد که به همراه داشتن انواع و اقسام تنقلات و یک همسفر خوب! البته متاسفانه اکثر محصولات کم‌مصرف بازار، خودروهایی با ابعاد کوچک و موتورهایی ضعیف هستند که برای تردد شهری ساخته و پرداخته شده‌اند.



با این حال می‌توان تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ صندوقدار و ریو را گزینه‌ای مطلوب برای سفرهای نوروزی دانست که در رنج قیمتی هم نمونه‌هایی نسبتا ارزان محسوب می‌شوند. تندر ۹۰ که امتحان خود را به خوبی پس داده، با کیفیت ساخت مناسب و مصرف سوخت حدود هفت لیتر خود در سیکل ترکیبی می‌تواند همراه خوب و مناسبی برای سفرهای شما باشد. ۲۰۶ هم که فقط جهت برطرف کردن نیاز خانواده‌ها صندوق جدیدی به آن اضافه شد، با توجه به کیفیت ساخت خوبش رقیبی جدی برای تندر ۹۰ محسوب می‌شود.



این سدان فرانسوی با اینکه شاید برای سرنشینان عقب تا حدی کوچک به نظر برسد ولی صندوق با گنجایش بالا و اشتهای حدود ۷.۳ لیتری در سیکل ترکیبی‌اش از نکاتی است که آن را به یکی از بهترین همراهان سفر تبدیل می‌کند. در کنار این دو رقیب، ریو هم یکی از نمونه‌هایی‌ست که توانسته تاکنون خود را به عنوان سدانی کم‌مصرف و خانوادگی به خوبی مطرح کند.



این خودرو که دیگر از خط تولید سایپا خارج نمی‌شود مصرفی بسیار متعادل در حدود ۷ لیتر داشته و برخلاف ظاهرش هم آنچنان کم‌جا نیست. البته نباید فراموش کرد که ریو به دلیل نداشتن ایربگ تولیدش متوقف شد که همین موضوع تا حدی ایمنی آن را به خصوص در مسافرت‌های خانوادگی تحت شعاع قرار داده است.

تندر ۹۰: مدل E2 بنزینی حدود 35 میلیون در بازار

۲۰۶ صندوقدار: مدل V9 حدود 50 میلیون در بازار

ریو: 35 میلیون در بازار

 

ناهید

متخصص بخش

عبور از دشت و بیابان


برای خیلی‌ها مسافرت تنها به جابه‌جایی بین شهری و رانندگی در جاده‌ها ختم نمی‌شود. گاهی نیاز است که بتوان با خودروی شخصی قدم به مسیرهایی گذاشت که در زندگی روزمره کمتر با آن‌ها سر و کار داریم. جاده‌های سنگلاخی، دشت‌ها و سایر مسیرهای کوهستانی از نمونه‌هایی است که گذر از آن‌ها برای اکثر خودروهای سدان با توجه به ارتفاع و نوع دیفرانسیل‌شان سخت و حتی غیرممکن است.



به همین دلیل تنها باید سراغ خودروهای شاسی‌بلند را گرفت که حداقل از لحاظ ارتفاع بتواند جوابگوی این عبور و مرور سخت باشند. با این حال اکثر‌SUVهای موجود و پرفروش بازار کراس‌اوورهای کوچکی هستند که برای تردد شهری طراحی شده‌اند تا داشتن قابلیت‌های آفرود؛ تا جایی حتی بعضی مدل‌ها تنها از یک دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در این بین بعضی از مدل‌ها که قابلیت آفرود مناسبی دارند می‌توانند به خوبی جوابگوی نیاز این دسته از خریداران باشند.

تویوتا FJ Cruiser نمونه‌ای از این شاسی‌بلندهاست که ما را بیشتر یاد جیپ‌های قدیمی می‌اندازد. این خودرو که از موتور پرقدرت چهار لیتری سود می‌برد، می‌تواند با قفل شدن روی هر چهارچرخ شیب‌های ۴۰ درجه را به راحتی پشت‌سر بگذارد. ضمن اینکه بهره‌مندی از‌ GPS، قطب‌نما و صندلی‌ها مخصوص، رانندگی تحت شرایط غیرمعمول را به مراتب خوشایند‌تر می‌کند. اگر هم قیمت این شاسی‌بلند بالای ۲۰۰ میلیون تومان کمی برای شما سنگین است، می‌توانید به یکی از محصولات نیسان که البته تنها نمونه‌های دست ‌دوم آن در دسترس است فکر کنید.



نیسان رونیز از آن دست خودروهایی‌ است که اگر به دنبال راحتی و امکانات هستید به هیچ‌وجه نباید سراغش رفت ولی همانقدر که شاید در این زمینه‌ها کمبود داشته باشد، از لحاظ قابلیت‌های آفرودی کاملا روی فرم است. این ژاپنی قدبلند موتور ۲.۴ لیتری با توانایی مناسب ۱۰۵ اسب‌بخاری دارد و این روزها در بازار دست دوم‌ها هم روزگار بدی را نمی‌گذراند.

تویوتا FJ Cruiser: حدود 230 میلیون در بازار

نیسان رونیز: مدل ۸۸ حدود 70 میلیون تومان در بازار دست‌دوم




 

ناهید

متخصص بخش

خودروهای جادار


بدون شک بعد از مقوله بنزین و مصرف سوخت، جادار بودن و فضای مناسب صندوق بار از مهم‌ترین فاکتورهایی ا‌ست که برای یک مسافرت راحت در نظر گرفته می‌شود. خوشبختانه در بازار داخلی می‌توان نمونه‌هایی را یافت که از این نظر قابلیت‌های خوبی دارند و خیال خانواده‌های پرجمعیت را تا حدی آسوده می‌کنند. به عنوان مثال ix55 یا همان وراکروز از جمله محصولات هیوندای است که با ابعادی نسبتا بزرگ از تمامی فضاهای طراحی خود به خوبی استفاده کرده است.



ضمن اینکه در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف آخر، حداقل ۷ سرنشین بدون کوچکترین ناراحتی می‌توانند از امکانات رفاهی متعدد آن بهره‌مند شوند. در بین مدل‌های سدان هم باید جا را برای نیسان ماکسیما باز کرد. این ریش‌سفید بازار خودرو که هنوز هم در مقابل رقبای قدرتمند امروزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بخش فنی پرقدرت و راحتی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. در کنار تمامی این قابلیت‌ها از لحاظ فضای داخل کابین هم کاملا دست و دلباز بوده و یک مسافرت راحت و پنج نفره با آن کاملا امکان‌پذیر است. ضمن اینکه صندوق جادار ماکسیما هم آپشنی است که می‌توان چمدان‌های نسبتا حجیم را به راحتی در آن جای داد.



هیوندای وراکروز: حدود 200 میلیون در بازار

نیسان ماکسیما: مدل اتومات 110 میلیون در بازار

 
بالا