• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی

پل هشتم اهواز (پل غدير) يك هزار و 14 متر طول دارد و عرض این پل در محل ورودی ها 6/20 متر است و در وسط پل عرض آن یک متر افزایش می‌یابد. پل هشتم اهواز با نمایی زیبا و متفاوت در شب‌های کارون، در کنار پل "سفید" و دیگر پل‌های اهواز، به نمادی جدید برای این كلان‌شهر تبدیل شده است.




951080_188.jpg



951081_337.jpg



951082_500.jpg



951083_636.jpg



951084_871.jpg



951085_129.jpg



951086_493.jpg



951087_511.jpg


 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی

برابر اعلام پليس راه فرماندهي انتظامي خراسان رضوي وضعيت ترافيك در محورهاي مواصلاتي استان خراسان رضوي را با وجود حجم بالاي تردد خودروي روان است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سرهنگ "محمد صفايي" رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي خراسان از ترافيك روان در محورهاي مواصلاتي استان خبر داد و گفت: با وجود حجم بسيار بالاي تردد خودرويي برابر گزارش هاي واصله از پليس راه هاي سطح استان هم اكنون جاده هاي استان از ترافيك رواني برخوردار است.

در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به وضعيت جوي در سطح استان خراسان رضوي گفت: تنها در محور "سر ولايت" از محورهاي شمالي استان هوا مه آلود است كه رانندگان با توجه به مه آلود بودن جاده هنگام تردد در اين محور از هر گونه شتاب و عجله خودداري كنند.

وي ضمن آروزي سفري همراه با آرامش خاطر براي هموطنان از همه رانندگان و مسافران نوروزي خواست: با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي از سبقت غير مجاز و انحراف به چپ خودداري و در صورت خواب آلودگي در کنار ايستگاه هاي پليس استراحت کرده و بدون خستگي به مسافرت خود ادامه دهند.
951683_488.jpg


*بارش باران بهاری در جاده ها / رانندگان احتياط کنند

*به روز رساني شده در ساعت14:00

رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راههای کشور از بارش باران بهاری استان کرمان و سیستان بلوچستان خبر داد.
سرهنگ سلبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در استانهای کرمان محور ماهان، سیستان بلوچستان محور سراوان، خاش بارش باران و در سایر راههای جوی آرام گزارش شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در استان البرز محور کرج- چالوس از میدان امیر کبیر تا تونل شماره 5 ترافیک سنگین و در استان قزوین محورهای قزوین رشت، قزوین –کرج ترافیک سنگین است.

در ضمن در استانهای گلستان محور مینو دشت، گالیکش، یزد، محور یزد- کرمان، یزد –شیراز و یزد – طبس ترافیک نیمه سنگین است و در

سایر محورها ترافیک عادی و روان است.
*گرد و غبار در محور زاهدان - بم و بم به ايرانشهر/ترافيک سنگين در محور چالوس

*به روز رساني شده ساعت 13:00


معاون عمليات پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از ترافيک سنگين در محور چالوس و نيز گرد و غبار در محور زاهدان - بم و بم به ايرانشهر خبرداد و به رانندگان توصيه کرد: با سرعت مطمئنه و نيز فاصله طولي مناسب رانندگي کنند تا به سلامت به مقصد برسند.

سرهنگصمد اسفندياري درباره آخرين وضعيت ترافيکي جاده هاي کشور در ششمين روز فروردين 92، اظهارداشت: محور کرج – چالوس از محدوده ميدان امير کبير تا تونل شماره 5 ترافيک سنگين و بقيه طول محور نيمه سنگين است.

وي افزود: محور هراز از آبعلي تا امام زاده هاشم در استان تهران، محورهاي قزوين – رشت، قزوين – زنجان، قزوين – همدان و قزوين – بوئين زهرا در استان قزوين، محور سيرجان – بندرعباس در استان کرمان، محور يزد – طبس در استان يزد از ترافيک نيمه سنگيني برخوردار است.

معاون عمليات پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: همچنين محورهاي زاهدان - بم و بم - ايرانشهر در استان كرمان به علت گرد و غبار، کاهش ميدان ديد براي رانندگان ايجاد شده که به آنها توصيه مي شود با سرعت مطمئنه و نيز فاصله طولي مناسب رانندگي کنند تا به سلامت به مقصد برسند.

به گفته وي، در ساير جاده هاي کشو،ر ترافيک نسبتا پرحجم و به صورت روان است.

سرهنگ اسفندياري خاطرنشان کرد: مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا با شماره تلفن 88255555 ( ده خط) به طور شبانه روزي پاسخگوي وضعيت راههاي كشور و امداد رساني احتمالي به هموطنان عزيز است.
950797_771.jpg
*ممنوعيت تردد تريلر و کاميون ها در محورهاي "اردبيل سرچم" و "يزد طبس
*به روز رساني شده در ساعت 12

پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از ممنوعيت تردد تريلر و کاميون ها در محورهاي "اردبيل سرچم" و "يزد طبس" تا پايان روز 16 فروردين ماه خبرداد.به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، پليس راه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام کرد: تردد كليه تريلر ها و كاميونها تا پايان روزجمعه 16 فروردين ماه در محورهاي اردبيل "سرچم" و يزد طبس ممنوع است.

بنابراعلام اين پليس، تردد كليه كاميونها و تريلر ها در محور ديهوك - راور كرمان در روزهاي دوشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه مورخ 12، 13، 15 و 16 فروردين ماه ممنوع خواهد بود. معاون عملیاتی پلیس راه کشور از ترافیک سنگین در محور کرج- چالوس خبرداد.


950272_218.jpg
*ترافیک سنگین در محور کرج- چالوس
*به روز رساني شده در ساعت 10:30
سرهنگ اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در استان البرز از ابتدای میدان امیر کبیر تا تونل شماره 5 ترافیک سنگین است و در سایر محدوده محور کرج- چالوس ترافیک نیمه سنگین است .
وی در ادامه بیان کرد: در محورهای کرج- قزوین، قزوین زنجان، قزوین رشت، قزوین- بوئین زهرا و بندر عباس، سیرجان ترافیک نیمه سنگین است و در سایر محورها ترافیک عادی و روان است و بارش ها قطع شده است.
گفتنی است: در استان کرمان محور زاهدان- بم گرد و غبار گزارش شده است.
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی

محور كنارك- جاسك بر اثر طغيان رودخانه تا اطلاع ثانوي مسدود است.
950465_284.jpg
به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي جنوب استان سيستان و بلوچستان، عزيزالله درخوش معاون راهداري استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اينكه مسدود بودن محور كنارك – جاسك، گفت: بر اثر بارش باران شب گذشته و در پي طغيان رودخانه ي راپچ محور كنارك- جاسك تا اطلاع ثانوي مسدود است.

درخوش افزود: علاوه بر طغيان رودخانه راپچ چند آبنما نيز در طول مسير تخريب و با بالا آمدن سطح آب رودخانه كاروان و ادامه بارش باران احتمال طغيان اين رودخانه نيز وجود دارد.

معاون راهداري استان سيستان و بلوچستان تصريح كرد: به هموطناني كه قصد تردد از اين محور را دارند توصيه مي شود تا اطلاع ثانوي از ورود به اين محور خودداري كنند و به توصيه هاي راهداران در مبادي ورودي محور توجه داشته باشند.

وي افزود: صبح امروز ماشين آلات راهسازي در منطقه حضور دارند و به محض فروكش كردن آب نسبت به بازگشايي محور اقدام خواهند كرد.
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
بعضی وقتا ک تردید به دلم می افته. به خلقت آبی شدن آسمون تو روز فکر میکنم حساب کار دستم میاد...

گاهي عنايت خدا توسط ابزارهاي دنيوي به من القا ميشه. مثلا نسيمي ملايم و خنك با عبور از صورتم به من يه حس رو ميده ، يه حسي كه ميگه خدا هميشه هست، فراموشش نكن !:گل:
 

rahsazan

کاربر ويژه

پل هشتم اهواز (پل غدير) يك هزار و 14 متر طول دارد و عرض این پل در محل ورودی ها 6/20 متر است و در وسط پل عرض آن یک متر افزایش می‌یابد. پل هشتم اهواز با نمایی زیبا و متفاوت در شب‌های کارون، در کنار پل "سفید" و دیگر پل‌های اهواز، به نمادی جدید برای این كلان‌شهر تبدیل شده است.




951080_188.jpg



951081_337.jpg



951082_500.jpg



951083_636.jpg



951084_871.jpg



951085_129.jpg



951086_493.jpg



951087_511.jpg




سلام مجدد بر مهرداد عزیز
لینک اول تصاویر این پل رو در حال ساخت نشون میده و لینک دوم پل رو در زمان بهره برداری
http://rahsazan.blogfa.com/post/130
http://rahsazan.blogfa.com/post/131

13901221132651313_PhotoL.jpg
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
من برف میخوام؟:(
مهرداد بیدارینظرت برای سیستم هفتم اوریل چیه؟

ممل برف دگه تموم شد

فصل بهار و تابستون هم قشنگه


سر شب هاي تابستون رو بياد بيار، زمين هنو گرمه و حرارت رو تو هوا احساس مي كني صدا جير جيرك توي سكوت محض !!!!!

به خدا قسم اين صداي جير جيرك توي شب هاي آرام و ساكت تابستون بهترين و زيباترين چيدمان نت موسيقي هست كه يه اهنگساز مي تونه بهش دست پيدا كنه

قراره فردا پست جديد بزارم وبلاگ اعلام مي كنم ممل جان:بله:
 

mohamad_73

کاربر ويژه
:خنده2: زنده باد مهرداد با صفای خودم.
پس منتظرم. تا فردا
برف با تمام زیبایی هاش جای خود را به بهار سبز. داد
ولی من برف میخوام
 

mohamad_73

کاربر ويژه
من رفتم دو سه ساعت دگ میام جایی نرید
چقدر میخواین بخوابید بیدار باشید و نهایت استفاده را از زندگی ببرید:دی
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی

آبشارها یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت هستند که دیده گردشگران را نوازش می‌دهند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آبشارها که معمولا در مسیر رودخانه‌ها تشکیل می‌شوند با صدای شرشره‌هایی که در هنگام سقوط از ارتفاع ایجاد می‌کنند بسیار گوشنواز می‌شوند.
در ادامه تعدادی از تصاویر آبشارهای زیبا در نقاط مختلف جهان ارائه می‌شود.
950015_265.jpg


950016_372.jpg


950017_364.jpg


950018_634.jpg


950019_923.jpg


950020_804.jpg


950021_401.jpg


950022_196.jpg


950023_956.jpg


950024_825.jpg


950025_681.jpg


950026_911.jpg


950027_334.jpg


950029_445.jpg


950030_878.jpg


950031_436.jpg


950032_965.jpg


950033_182.jpg


950034_575.jpg


950035_489.jpg


950036_141.jpg



منبع: خبرگزاري فارس
 

aznavar

کاربر ويژه
بریم نم نمک لالا. قبلش یه آهنگ معروف رو بهتون تقدیم میکنم احتمالا شنیدیتش"چه دنیای شگفت انگیزی" از لویس آرمست
بسیار آرامش دهندس. من که بیشتر اوقات با این آهنگ خوابم میبره
شبتون آروم:گل:
براتون آپش کردم
دانلود
http://s2.picofile.com/file/7704671...His_Orchestra_What_A_Wonderful_World.mp3.html



I see trees of green, red roses too درختان سبز را ميبينم و رزهاي سرخ را
I see them bloom for me and youميبينم شکوفا شده اند , براي من و تو
And I think to myself what a wonderful world. و با خودم فکر مي کنم , چه دنياي عجيبي
I see skies of blue and clouds of white آسمان آبي را مي بينم و ابرهاي سفيد را
The bright blessed day, the dark sacred night روشنايي شکوهمند روز را , تاريکي مقدس شب را
And I think to myself what a wonderful world.و با خودم فکر مي کنم , چه دنياي عجيبي

The colors of the rainbow so pretty in the sky رنگهاي زيباي رنگين کمان , زيبا در آسمان
Are also on the faces of people going by و در چهره هاي مردم در حال گذر نيز
I see friends shaking hands saying how do you do دوستان را مي بينم , دست تکان مي دهند و مي پرسند : چه کار مي کني ؟
They're really saying I love you. آنها به راستي مي گويند دوستت دارم
I hear babies crying, I watch them grow کودکان را مي بينم که گريه مي کنند و بزرگ شدنشان را مي بينم
They'll learn much more than I'll never know آنها بيشتر از آن چه من مي دانم , خواهند آموخت
And I think to myself what a wonderful world و با خودم فکر مي کنم , چه دنياي عجيبي
Yes I think to myself what a wonderful world. و با خودم فکر مي کنم , چه دنياي عجيبي


 
آخرین ویرایش:

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
[h=2]Thunderstorm Classification

The basic definition of a thunderstorm is a storm containing lightning and thunder. Thunderstorms come in a variety of shapes and sizes, but there are four categories in which thunderstorms generally fall. They are: single cells, multi-cell clusters, multi-cell lines, and supercells. Each category is unique and can be either visually identified in the field or by looking at radar images. Below are basic definitions and examples of these kinds of thunderstorms.
Single Cell
Figure A: Single Cell Thunderstorm
http://spotterguides.us/advanced/advancedimages/lowshearpic.jpg
Single cell thunderstorms are sometimes referred to as "airmass", “popcorn”, or “pulse" thunderstorms, and usually do not produce severe weather. They often form in regions of warm, moist air with no strong fronts in the area. Each thunderstorm follows the life cycle of a typical thunderstorm with development, maturity, and decay occurring over a period of 30 minutes to an hour. They may contain heavy rain and can also produce occasional downbursts, small hail, and (rarely) weak tornadoes, but these are fairly rare in single cell storms.
Multi-cell Clusters
Figure B: Multi-cell Clusters
Image from NC State Climate Office
Multi-cell clusters are basically what the title says; a cluster of thunderstorms that form and move together. But how do multi-cell clusters form?
When a single cell thunderstorm forms, it produces a downdraft that can create a gust front of cool air near the ground. The gust front contains denser air than its surroundings, and as it spreads out, it ‘lifts’ the surrounding warm air around it. That ‘lift’ may be just enough to create another updraft which would lead to the formation of one or more additional thunderstorms. This cycle can repeat itself for hours before the cluster of thunderstorms finally dies down. Much like single cell thunderstorms, multi-cell thunderstorms are usually just heavy rain makers, but can produce hail, strong winds, and occasional tornadoes. Multi-cell Lines
Figure C: Squall Line Thunderstorm
http://ww2010.atmos.uiuc.edu/guides/mtr/svr/type/mline/gifs/chr2.gif
Multi-cell lines are like multi-cell clusters except that they form in a line rather than in a group together. These lines of storms are often called squall lines and they can stretch up to several hundred miles long. The gust front in squall lines is focused mostly ahead of the storms rather than spreading out in all directions. The most dangerous feature with squall lines are often the winds, as winds with these lines can sometimes exceed over 70 mph! Other threats include isolated tornadoes, hail, and flash flooding. Squall lines most often form in the warm, moist air ahead of an advancing cold front and can move through several hours before the main front passes.
Supercells
Figure D: Supercell Thunderstorm
http://spotterguides.us/basic/basicimages/supercelldrawing.gif
Supercells are the most dangerous kind of thunderstorms as they can produce large hail, dangerous winds, and violent tornadoes. In 2009, a supercell in Aurora, Nebraska dropped hail so large that it left holes in a roof of a house that were big enough to crawl through! Other supercells that day produced tornadoes in Kansas and Nebraska, but luckily no one got hurt. Thankfully, supercells are one of the rarest kind of thunderstorms that exist, and only form under certain conditions. What makes a supercell unique from all other thunderstorms is the presence of a mesocyclone. A mesocyclone is basically an area of strong updrafts which spin as the air moves upwards. The main way mesocyclones form are from the wind shear in the atmosphere. On radar, supercells can often be seen in a typical "hook echo" pattern, which shows a rain-free area right where the strongest updraft is occurring. The large hail and/or tornadoes are most often found in the wrap-around hook near the back of the storm as it is seen on radar.
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
[h=2]Life Cycle of a Thunderstorm





A basic thunderstorm (single cell) goes through three phases during its lifetime: cumulus, mature, and dissipating. This can last between 30 minutes to an hour.





The three main ingredients for a thunderstorm to grow and develop are instability, moisture, and a lifting mechanism all explained in previous topics. The information below will further explain the development of thunderstorms when all of these ingredients are available.
The life of a typical non-severe thunderstorm goes through three stages: Cumulus, Mature, and Dissipating. In the first stage (cumulus), we see the cloud that will become the thunderstorm starting to form and grow due to the rising thermal (or updraft). The rising updraft of air will begin to cool and condense as it rises, and in the case of thunderstorms, the thermal can travel tens of thousands of feet up before it finally stops! During this stage, small raindrops may begin to form and try to fall; however, the wind flow in the updraft can push the raindrops higher into the cloud rather than letting them fall out. At that level the raindrops collide and join into larger droplets due to the churning turbulence in the cloud.
Figure A
http://severe-wx.pbworks.com/Thunderstorms
Eventually, the raindrops will become large and heavy enough to fall from the cloud to the ground. This marks the beginning of the second stage (mature). The term downdraft is used to describe the rain and the cool air that begins to descend from the thunderstorm. You can think of a downdraft as a blob of cool air in the cloud that is heading toward the earth’s surface (opposite of an updraft). Downdrafts can change the temperature rapidly in an area in a short amount of time. For example, during a hot, summer afternoon in Sattley, California, the temperature was a blazing 97 degrees at 4:00 P.M. However, after a thunderstorm passed through the area, the downdraft dropped the temperature to a cool 57 degrees by 5:00 P.M., a 40 degree temperature swing in one hour! However, most storms cool things off a more modest 10-15 degrees because of evaporative cooling.
Figure B
http://severe-wx.pbworks.com/Thunderstorms
When the downdraft hits the ground, it begins to spread out in all directions. When this happens, a gust front can form. The gust front is basically a boundary that separates the rain-cooled air from the surrounding warm air shown in Figure C. Sometimes, a menacing-looking shelf cloud or roll cloud will form along the gust front. As you can imagine, the wind behind the gust front can be very strong, sometimes even reaching severe levels.
Figure C: A Gust Front Located Ahead of an Approaching Thunderstorm
http://kkd.ou.edu/METR%202603/metr2603lecture14.htm
During the mature stage, the heaviest rain and (sometimes) hail fall from the storm. As long as the updraft can keep feeding the thunderstorm warm, humid air, it will continue to grow and intensify. However, the downdraft will usually end up killing off the thunderstorm as it will cut off the updraft's supply of warm, humid air. Once this happens, the storm goes into its last stage (Figure D).
Figure D
http://severe-wx.pbworks.com/Thunderstorms
During dissipation, the updraft is very weak or non-existent, and the downdraft is the main dominant force in the thunderstorm. The thunderstorm slowly dies out and leaves only wispy clouds behind as evidence of its existence. This whole process usually goes by rather quickly and lasts about 30 minutes to an hour.
In severe thunderstorms, this cycle is extended because of differences in the inflow of warm, moist air into the thunderstorm. If the updraft is slanted, then the rain that falls out of the cloud will not cut off the inflow of the moist air that is the thunderstorm's fuel, allowing it to continue for a much longer time period. Some severe thunderstorms have been known to last for hours and travel at speeds up to 70 miles per hour.

 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
[h=2]Fronts





A front describes the boundary between two air masses containing different temperature and/or water vapor content.





Figure A: Fronts Located on a Surface Weather Map
Image from The Weather Channel
Fronts mark the boundary between two air masses. The air masses can have large temperature contrasts over a short distance on either side of the front. There is often a shift in wind direction across the front as well as changes in temperature and humidity. Fronts on a weather map can also be located by the change in pressure along the front, since fronts are often associated with areas of low pressure. Warm fronts are represented by red semi-circles on a weather map. Cold fronts are represented by blue triangles on a weather map, and stationary fronts are represented by interchanging the symbols for warm and cold fronts on weather maps. Warm Front A warm front is the surface boundary between a warm air mass and a cold air mass it is overtaking. The warm air moves into an area of colder, drier air. The air masses do not readily mix; therefore the warm air rises slowly over the colder air because it is less dense. This produces clouds and precipitation well ahead of the approaching warm front, since warm air in the southeastern US usually has higher water vapor content than cool air. Steady precipitation usually persists along the boundary of a warm front. This amount of precipitation, however, depends on the amount of moisture in the air ahead of the surface front. If the warm air is relatively dry and stable, precipitation would not be likely to occur. If the air is moist and conditionally unstable, heavy precipitation could occur over a broad area.
Figure B: Warm Front Weather Conditions
Image from NOAA
During the winter, an approaching warm front is likely to bring about hazardous winter weather conditions. Along the warm front, near the surface, where temperatures are relatively warm, rain will be the likely precipitation form. Outside of this rain area ahead of the warm front, sleet or freezing rain will persist in an area that is at or just below freezing. Snow will be the likely precipitation component further ahead of the warm front where the temperature profiles are completely below freezing.
Precipitation increases over an area as the front approaches. Winds ahead of the approaching warm front will be out of the south or southeast in the Northern Hemisphere. After the warm front has passed, the winds will shift to out of the south or southwest and the air temperatures will have warmed and leveled off. Behind the warm front is a warm sector, where the air mass is usually relatively warm and moist. Severe storms could possibly be located in this warm sector that is ahead of the approaching cold front if the air mass is unstable. Cold Front
Figure C: Cold Front Weather Conditions
Image from NOAA
A cold front separates a cold, dry air mass from a warm air mass. The cold air mass pushes under the warm air mass because of its higher density, forcing this warm air to rise. If enough moisture exists in the atmosphere at this time, then clouds and possibly thunderstorms could develop. Cold fronts move much faster than warm fronts. Cold fronts are represented as blue triangles on a weather map and move in the direction that the “teeth” are pointing. Cold fronts are usually accompanied with areas of low pressure. Winds blow counter-clockwise around an area of low pressure in the Northern Hemisphere. With this in mind, the wind direction before a cold front passes would usually be out of the south or southwest with warm air temperatures. After the cold front passes, the winds would shift to out of the west or northwest and the air temperature would steadily drop.
A narrow band of precipitation is likely ahead of the cold front boundary. Depending on the amount of moisture in the air and the speed of the approaching cold front, the area of precipitation could in fact range from no precipitation to heavy precipitation. During the summer months, an approaching cold front is likely to bring thunderstorms with the possibility of severe storms. This occurs in the warm sector between the warm and cold fronts where severe thunderstorms and tornadoes are likely to occur.
Stationary Front
Figure D: Stationary Front
Image from University of Illinois
A stationary front is the boundary between two different air masses with different densities when neither is advancing. The air masses are not moving strongly enough to overtake each other, so the front remains in one place. Winds along a stationary front are usually parallel to the front blowing in opposite directions on either side which is one reason why the front does not move. Stationary fronts essentially have no surface movement, or very slow movement of less than 5 mph at the surface. However, warm air from the warm air mass can still be moving over the top of the colder air farther up in the atmosphere.
When one of the air masses moves into the other air mass, the stationary front will begin to move. When this transition occurs, the front will then either be classified as a warm front or a cold front, depending on which air mass is pushing ahead.
Along some stationary fronts, the weather is clear to partly cloudy. If both of the air masses are relatively dry, then no precipitation will fall. However, in some stationary fronts where there is a lot of water vapor in the warmer air mass, significant rain or freezing rain can occur. Some of the worst ice storms and flooding in the Southeast occur in these conditions because rain falls continuously over an area for several days as the front stays in one place.
Occluded Front
Figure E
Image from University of Illinois
Occluded fronts form when a cold front catches up to a warm front because cold fronts move along much faster than warm fronts do. The cold front over takes the warm front and cold air moves into cooler air ahead of the warm front. Occluded fronts are represented on weather maps as alternating warm and cold front symbols in purple pointing in the direction the front is moving. Occluded fronts are not particularly common in the southeast US. The low pressure centers may begin in the south, but will typically move to the northeast and form an occlusion farther north. The precipitation patterns for an occluded front typically follow the same patterns as a cold front. Temperature will vary after the occluded front passes depending on the different air masses that are interacting with the occlusion.
Figure E is an example of an occluded front. The colder, drier air is moving in to replace the cooler air above the warm front. The cooler air will rise up over the colder, drier air and the front will move in the direction the purple symbols are pointing.



 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
متوگرام فرودگاه مشهد و باز هم اختلاف زیاد در دمای بیشینه و کمینه

meteogram_celcius.cgi



شب خوش دوستان عزیز
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا