سلام مجدد دوستان
گفتم یه مطلبی در مورد انتقال پایتخت بگم که زیاد ذهنتون رو درگیرش نکنین:
- من حداقل 15 ساله که هر از چندگاهی این مطلب رو میشنوم که قراره منتقل بشه، یه زمانی که راهنمایی بودم میگفتن میخواد بره دلیجان!
- پایتخت یک کشور نیاز به فرودگاه با امکانات فرودگاه بین المللی، خطوط راه آهن، آزادراه و بزرگراههای مواصلاتی و ... داره
- جایی که پایتخت بهش منتقل میشه، حداقل همین الان نباید مشکلی داشته باشه اما الان تمام کلانشهرهای کشور با بار جمعیتی یک چندم و بار ترافیکی یک چندم تهران، معضلات خودشون رو دارن
حالا فرض کنید که بخوان پایتخت رو ببرن به یه کلانشهر:
کدوم کلانشهر کشور ماست که مشکل آلودگی هوا نداشته باشه، ترافیک نداشته باشه و ...
همین مشهد که به لحاظ وسعت و جمعیت دومین شهر کشوره، شاید تنها در زمینه تعداد هتل ها بتونه بگه اوله که اونهم به دلیل خیل عظیم زائرین ممکنه در سالهای آینده جوابگو نباشه
فرض بر اینکه بخواد اصفهان پایتخت بشه، اصفهان هم که مشکل آلودگی هوا و ترافیک و ... داره و برای سایر مسائل هم باید کلی امکانات اونجا ایجاد بشه.
در مورد سایر کلانشهرها هم که همین مشکلات کمابیش وجود داره
-در مورد در نظر گرفتن یه نقطه جدید هم که باید کلی امکانات نظیر فرودگاه، راه آهن و هتل و ساختمان و ... در نظر گرفته بشه که در حد حرف خیلی ساده است اما فراموش نکنیم که طرح دادن یه بحثه و اجراش یه بحث دیگه، همین فرودگاه امام رو یادمه که طرحش رو در سالهای اول دهه 70 تو مجله پرواز یا صنایع هوایی خونده بودم، در حالی که سال 83 فاز نخستش افتتاح شد !
- در مورد انتقال ساکنین هم همین بس که توی یه روستای چند خانواری زلزله میشه، خونه ها خراب میشن، میرن خونه هارو در فاصله نزدیک روستا میسازن روستایی ها حاضر نمیشن برن تو خونه جدید که از روستاشون کمی فاصله داره زندگی کنن، حالا چطوری چند میلیون نفر بلند شن برن یه جا دیگه؟
مشکل تهران و سایر کلانشهرها با سرمایه گذاری و مدیریت در حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک، دولت الکترونیک و مدیریت در ساخت و ساز و ... حل میشه