• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
البته شاخص PNA از اوایل ژانویه به سرعت سقوط میکنه که باعث کاهش دما در منطقه ما خواهد شد!
shdgvgv89bh82iuccoww.jpg
 

DR WHO

کاربر ويژه
هادى جان خوده استاد اميرمحسن چند شب پيش گفتند AO منفى براى ژانويه بهتره بخصوص در كنار MJO 8 , 2 , 1 :گل: درضمن اگر NAO مثبت باشه و AO منفى اين خيلى خوبه ، ميشه دى ٧٤ :احترام:
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
هادى جان خوده استاد اميرمحسن چند شب پيش گفتند AO منفى براى ژانويه بهتره بخصوص در كنار MJO 8 , 2 , 1 :گل: درضمن اگر NAO مثبت باشه و AO منفى اين خيلى خوبه ، ميشه دى ٧٤ :احترام:

خوبه خودت میگی فازهای 1و2و8 !!!
الان MJO در فاز 5 هست و بعد از اون به فاز 6 و 7 و بعد به فاز 8 خواهد رفت!!!
اصلن پیش بینی GFS در مورد MJO دقیق نیست و بهتره به پیش بینی CFS توجه داشته باشید!!!
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
از آپدیت نیرو دریایی زیاد خوشم نیومد!!!
ولی واسه مشهد زیاد بد نبود به این خاطر بد بود که کم فشار اوایل هفته بعد یک مقدار به سمت شرق شیفت پیدا کرده!!!
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
از آپدیت نیرو دریایی زیاد خوشم نیومد!!!
ولی واسه مشهد زیاد بد نبود به این خاطر بد بود که کم فشار اوایل هفته بعد یک مقدار به سمت شرق شیفت پیدا کرده!!!

4 تا فریم اون وسطش که اتفاقا خیلی هم مهم هستند هنوز آپدیت نشده !
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
Posted this over at the WesternUS forums, but thought I'd post it here for you guys as well. Still a complete novice, and I'm sure there will be issues you can point out, but give it a read and let me know what you think. Btw, this is geared towards the PNW, so keep that in mind while reading. 100th post

________________

Looking at the current MJO, we definitely won't have any tropical forcing support for cold in the PNW anytime soon from what I can see. The MJO is currently passing over the Maritime Continent and headed out over the Western Pacific in the next couple weeks. Unfortunately, this will position the jet stream in a position to keep us in a +PNA pattern for quite a while, which is supported my the models currently. If you take a look at the MJO Dynamical forecast, they take the MJO into the COD (Center of Death) almost immediately, which is representative of a weak signal.

img-resized.png
Reduced: 93% of original size [ 547 x 547 ] - Click to view full image
ALL_emean_phase_full.gif


However, after a little research as to what's happening, this is wrong. The dynamical models are confused by a MJO Wave 2 pattern, which is 2 areas of enhanced convection or suppression. This "noise" as you will, causes the MJO signal to become weak, and head directly towards the inner circle. We know however that this is wrong, and the MJO will continue to propagate over the Western Pacific. Not sure when dynamical models will pick up on this, but I'm sure it will have the signal re-emerge over the western pacific eventually when in reality it never died off.

125p5w7.jpg


Mike Ventrice, who has a B.S. and Ph.D. in Atmospheric Science and Meteorology has an amazing site with a lot of useful resources. One of the useful resources regarding the MJO is a model which forecasts the MJO in a filtered manner and incorporates the last 200 days of data to improve accuracy. The model shows exactly what the MJO forecast should look like, had it not got confused with the convection over South America

2e2m79s.jpg


So, what lies ahead? Given the above forecast and the expected progression of the MJO, we look to head into Phase 6 sometime near/shortly after the New Year. It looks like a -EPO/+PNA regime is going to lock in for quite a while at least, which means the East looks to get in on the action and our weather may end up quite dull. Keep in mind, just because the MJO is headed for Phase 6, doesn't mean the atmospheric configuration is going to match up to a Phase 6 plot perfectly. Sometimes they are very similar, and other times other factors override the MJO signal. One issue coming up could be a Sudden Stratospheric Warming event which looks to possibly unleash the PV into the lower 48. I'm keeping my fingers crossed that IF the PV splits that we can get in on the action, but we'll see. As of right now however, the MJO seems to line up pretty well with the Euro Ensembles, which have proved to be fantastic at medium range forecasting. In all honesty, I'm hoping this whole write up gets mocked in the coming weeks because we're back to the freezer, but as of now... not looking good.

MJO Phase 6 pattern and 168 hour Euro Ensemble valid the 12/29/13:

24g15rb.jpg


MJO Phase 7 pattern and 360 hour Euro Ensemble valid the 1/6/14:

wl839z.jpg

 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
Nice disco! Good catch on the MJO signal; long range CFS v2 ensemble projection for the MJO shows progression through the latter phases of the phase space, as is shown below.

img-resized.png
Reduced: 79% of original size [ 642 x 659 ] - Click to view full image
realtimemjo.png


As for the SSW potential, I wouldn't doubt we see an intrusion in the upper stratosphere, as the ECMWF has been alluding to, though I'm not so sure we should bank on a full break-down of the vortex. The record low 100mb heat flux, combined with the positive QBO, should permit for a re-strengthening of the vortex after this event passes.

img-resized.png
Reduced: 71% of original size [ 720 x 360 ] - Click to view full image
time_series_cfsr_vt_100mb_2013_NH.gif


 

سیبری

کاربر ويژه
شمال خراسان پاییز فاجعه باری داشتن

هواشناسی خراسان رضوی :


قوچان نرمال پاییز73/4 امسال45/7
کلات نرمال پاییز72/8 امسال36/9
درگز نرمال پاییز70/5 امسال 24/4
 

سیبری

کاربر ويژه
زمستان قوچان ازراه رسید اما بدون برف دوشنبه یازدهم آذر 1392 6:4





زمستان سال 64 بود برفی سنگین بر روی شهر قوچان واطراف نشسته بود دوهفته ای می شد ده نرفته بودم بدجوری دلم هوای پدر ومادرم راکرده بود روز پنجشنبه ساعت 1عصر که کلاس تعطیل شد ساکم رابرداشتم آمدم گاراژ سیدریش که محل می نی بوس روستا بود گاراژ از ماشین خالی بود از مغازه حاجی رمضان شجاعی سئوال کردم که می نی بوس روستا آمده گفت نه عمو راهها بسته است امروز ماشینی نیامده
من که عزمم راجزم کرده بودم بروم ده راهی گاراژ می نی بوس های چناران در بازار سبزوار شدم می نی بوسی زنجیربسته درحالیکه که قندیل های یخ از سپر واطرافش آویزان بود روشن درمحل ایستگاه بود ومنتظر مسافر چندنفر ازجمله من نشستیم داخل ماشین راننده که منتظر مسافر بود وقتی دید مسافرین همین چند نفرند منصرف شد وگفت کرایه نمی کند توی این هوا بروم جاده مسافری نیست وقتی اعتراض بقیه بلند شد که بابا ماباید بریم وبااصرار راننده را راضی کردند تا راه افتاد
حول حوش ساعت 3 می نی بوس غرغرکنان سمت بلوار رادرپیش گرفت وچندنفر دیگر در بلوار قوچان به مسافران اضافه شدند مقصد کجا؟ بعضی دوراهی سبزوار پیاده شدندوبرخی آلماجق و دوراهی روستاهای مسیر، هوا کولاک بود وباد دشتهای شغل آباد برف های باریده شده را می روفت
%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A8%D8%B1%D9%81%D9%8A.jpg
رسیدیم دوراهی گفتم آقاپیاده می شوم راننده نگاهی عاقل اندر سفیه به من کرد وگفت پسرجان در این هوای کولاک که چشم چشم را نمی بیند چطور میخواهی بروی ده آن هم 6 و7کیلومتر که جاده ای معلوم نمی شود بیاباهم برویم چناران بعد برگرد یم قوچان پیاده نشو که ازبین می روی


من که تنهادارائی ام 5تومان بود وآنهم را هم برای کرایه ماشین نگه داشته بودم (یعنی مرحوم آقام هفته ای 150تومان میداد ومن فقط کرایه رفت وبرگشت را کنار می گذاشتم وبقیه خرج می شد) روم نشد بگم آقا من کرایه برگشت ندارم خلاصه بنده خدا فکرکرد خیلی لجبازم ولی من امید به خداپیاده شدم اورکت کره ای که مخصوص سپاه پاسداران بود واخوی بزرگترم داده بود پوشیدم کلاهش را سرم کردم وبندهای آن رابستم وساک راانداختم پشتم وتنها وسیله دفاعی ام یک عدد نانچکو بود که در خانه به تقلیداز پسر صاحبخانه ام که باشگاه می رفت خریده بودم وآنهم از بس درحین تمرین به سرو کله وآرنجم خورده بود که جای جای سرم برآمده شده بود خلاصه راه افتادم سمت ده
%D8%A8%D8%B1%D9%81.JPG

دیدم نه بابا جاده ده اصلن مشخص نیست چکمه های سربازی که پام بود با هرگام که برمی داشتم برف به شدت به سر ورویم برخورد می کرد وجای پایم محو می شد خلاصه با حس جهت یابی درونی که باید ده دراین سمت باشد راه افتادم کم کم سر وصورتم از شدت برخورد برف وبخاردهانم یخ بسته بود هواداشت تاریک می شد از دور سیاهی تپه ای رادیدم خدایا درمسیر جاده نباید تپه ای باشد من کجا افتاده ام با دقت و حس موقعیت فهمیدم به سمت شرق وحول وحوش تپه معروف به تپه باران آمده ام اول تصمیم گرفتم بروم سمت تپه واز داخل کال که سیلهای کف آلودش از کوههای بینالود وچکنه حسن آباد سرچشمه می گیرد وسر در پاییندست تپه باران فرو می برد واز سمت شرق ده بافاصله 1کیلومتری می گذرد بروم ولی بعد ازترس منصرف شدم وبرگشتم از سمتی که آمده بودم جای پایم برخی بود وبرخی محوشده بود با هر مشکلی خودرارساندم به جای اولیه وجاده وتک وتوک ماشینهارادیدم خیالم راحت شد . ناگهان ماشین خاور سبز عمو حاج رمضان نمی دانم ازکجا پیداشد وپیچید سمت ده دست بلند کردم نگه داشت گفت پسر اینجا چه می کنی این وقت از دروغ گفتم تازه پیاده شدم که شما رسیدید گفت بیابالا
L6341196644311.jpg
گفتم عمو راه معلوم نیست گفت نترس می رویم عموحاج رمضان که راننده باتجربه ای بود زد سمت جاده ده مقداری می رفت ماشین گیر می کرد دنده عقب می گرفت وباسرعت مقداری دیگر راه را باز می کرد تا به همین ترتیب رسیدیم زیر امازاده آنجا دیگر واقعا خاور گیرکرد عموحاج رمضان گفت برو ده دیده می شود تراکتور را روشن کن و بیار تا ماشین رابکسل کنیم​
Snow-Tractor-2-8x10sm.jpg

خودرارساندم ده و تراکتور رومانی مان معروف به حسن خان پهلوان را با هر زحمتی روشن کردم و امدم زیر راه و با بکسل کردن خاور در تاریکی رسیدیم ده رفتم منزل دیدم مرحومه مادرم تنها با برادرکوچکترم نشسته بادیدن من گفت: بسم الله الرحمن الرحیم گفتم :ننه مگه جن دیدی منم گفت:پسر کجا بودی چرا حالا ؟ من هم بخاطر اینکه دعوایم نکنند ازدروغ گفتم خاور عمو حاج رمضان قوچان بود با او آمدم بعله یادش بخیر......
18.gif
04.gif
08.gif

این هم تصویری از تراکتور مان درحال تعمیر درتصویر ازچپ مرحومان عموحاج مرادعلی وپدرم حاج حیدرعلی واصغرمکانیک چنارانی وحیدرعلی کفاش​
1%20%28210%29.JPG


 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا