• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مرسدس C کلاس DTM

maksemos

متخصص بخش خودرو

مسابقاتDTMیاDeutshland Touring car Masters ازجمله رقابت هایی به شمارمی رودکه زسال1984در10پیست مختلف اروپا برگزار می گردد.درگذشته نه چندان دور، شرکت کنندگان این مسابقات راسه کمپانی بزرگ آلمانی"مرسدس بنز" ،"آئودی" و "اپل"تشکیل می دانند که دراین میان کمپانی شکست خورده "اپل" ازفصل گذشته مجبوربه ترک مسابقات شدتا رقابت برای دوسلطان افتخاروسلطان کیفیت تقسیم شود. مسابقاتی که درتحت الشعاع قوانین فرمولاوان همواره از شرایطی خاص برخوردارهستند. شرایطی که به مزاج رانندگان بازنشسته فرمولاوان وجوانان جویای نام تشنه فرمولاوان وهمچنین برای نمایش تکنولوژی کارخانه ها وشرکت های تیونینگ به عنوان مشتریان خودروساز برای رسیدن به سود سرشار است .
رانندگان ومشتریانی که ورودآقای مرسدس C کلاس راامیدی برای رسیدن به آرزوها واهدافشان می دانند. ابرهیولایی که با آمدنش همگان فرش قرمز(red carpit) راتنین اندازپاهای این سمبل ملّی کردند.
مرسدس Cکلاس DTM
اقدامات وتفکرات اولیه اتومبیل مسابقه ای مرسدس C کلاس DTM ازماه مارس 2006 حدود 15 ماه قبل برنامه ریزی شد که سرانجام آن، ورودبه معتبرترین عرصه مسابقات تورینگ کارزجهان درتاریخ 22آوریل 2007درپیست آلمانی هوکنهایم بود. ورودی که لرزه براندام اتومبیل های آئودی و حتی برادران بزرگترC کلاس خود انداخته است چرا که با ورودش دردومسابقه اول فصل با افتخار توانست بیشترین امتیازات فصل DTM رابرای کمپانی مرسدس بیاورد.
پیشرانه ، گیربکس ، سیستم تعلیق وترمزبا فن آوری روز
با توجه به اینکه مسئولانFIA همانند مسابقات فرمولاوان قوانین سخت ودست وپاگیری راخصوصا" درمورد پیشرانه ها برای مسابقات DTM درنظرگرفته اند، حتی بکارگیری اندکی از تکنولوژی های برترنسبت به رقبا ، تیم را به سوی قهرمانی نزدیک تر می کند.
دراین میان پیشرانه های 8سیلندرساخت AMGبا زاویه90 درجه اتومبیل های مرسدس C کلاس جدید با بکارگیری فن آوری های روز والبته تحت قوانین FIA ازحجم دقیق 3998سی سی بهره می برندکه برای هرسیلندر4سوپاپ(32سوپاپ) ودر بالای هربلوک سیلندر 2میل سوپاپ32درنظرگرفته شده است. مجموعه موتوری این خودروقادراست بالاترین توان ، 473اسب بخار(سایر مدل های آئودی ومرسدس ازقدرتی معادل460اسب بخاربهره مند هستند)رابرابر350کیلو وات نیرو(حداکثرتورک500نیوتن متر)درحداکثردورموتورRPM7500 تولید نماید
گیربکس بکارگرفته شده درمرسدس C کلاسDTM ازنوع شش دنده سکوئشال باضریب دنده های متغیر(بستگی به نوع وچگونگی شرایط پیست) ، کوتاه یا بلند درنظر گرفته شده است که باوجود سیستم هوشمند، قابلیت تعویض دنده سریع درظرف کمتراز5/0ثانیه قابل دسترس است.
درمورد سیستم تعلیق وشاسی بایستی گفت: گروه H&R که درساخت آن باگروه مرسدس مشارکت داشته اند، اوج تکنیک های جدیدریسینگ رادرآن بکارگرفته اند. اصول طراحی سیستم تعلیق وشاسی مرسدسC کلاس برپایه اصل افزایش Under Steer وکاهشOver Steer یعنی برای عبورهرچه سریعترازدرون پیچ ها تنظیم شده است. براین اساس خودروی مذکورنسبت به مدل های دیگرمسابقات با23درصدافزایش Under Steer ودریک عملیات هندسی، الکترونیکی با70درصد کاهشOver Steer مواجه بوده است. همچنین لازم است بدانید تمامی قطعات شاسی وسیستم تعلیق برای سبک ترشدن هرچه بیشترخودروازفیبرکربن ساخته شده اند.
سیستم ترمز نیز کاری است ازگروه H&R ؛ بسیارقدرتمندوکارآمد ساخته شده اند. بطورمثال هر4دیسک سوراخ دارریسینگ این خودرو ازجنس فیبرکربن هستندکه دربرابر گرمای بیش از حدناشی از ترمزگیری های سنگین توانایی .عملکرد بسزایی دارند.قابلیت ترمزها به قدری است که می تواند خودرورادرسرعت 300کیلومترظرف زمان4/6ثانیه کاملا"متوقف کند. چیزی درحدودنیمی ازقدرت ترمزهای اتومبیل های فرمولاوان.
لاستیک های بکارگرفته شده دراین خودروساخت کمپانی "دانلوپ"می باشدکه باابعاد245بادیواره 30درجلوو295بادیواره25درعقب، رینگ های 19 اینچی ساخت کمپانی ایتالیایی"O.Z " رااحاطه کرده اند.
آیرودینامیک بدنه
طراحی بدنه مرسدسC کلاس براساس آنچه راکه سازمانFIA درقوانین خودکه برپایه واساس استفاده ازفیبرکربن دربدنه خودروهای DTM گنجانده، تمامی اجزای بدنه این خودروبه بهترین شکل ممکن طراحی شده است تاوزن خودروبا توجه به قانون حداقل وزن از 1070کیلوگرم بیشترنشود.
ازموارد قابل ذکربدنه که همگی تأثیر بسزایی درچگونگی وضعیت آیرودینامیکی بدنهC کلاس جدید دارند، می توان به مواردی چون:اسپویلر پهن سه بعدی شکل جلو همراه باARCH بالای گلگیرهای ورم کرده جلو وعقب به همراه دیفیوزجدید بارفتاری جدیدوبالچه کایتی شکل جدیدکه به بالانس اتومبیل درشرایط متغیر دینامیکی کمک می کند اشاره کرد.تمامی این موارد به همراه پیشرانه قدرتمند8سیلندر،کمک می کنند تامرسدسCکلاس جدید توانایی رسیدن به حداکثرسرعت 335کیلومتربرساعت راداشته باشد.
سوزی استودارت بانوی مرسدس
درتیم 10نفره معرفی شده DTM مرسدس درفصل2007که نام های بزرگی چون"برنداشنایدر" قهرمان بلا منازه این مسابقات و"میکا ها کینن"قهرمان سال های 98و99 فرمولاوان وهمچنین"گری پافت"راننده آزمایشی تیم فرمول یک مکلارن_ مرسدس دیده می شود، نام سرکارخانم "سوزی استودارت" بعنوان یک بانوی 24ساله تازه کارمی تواند درنوع خودجالب توجه باشد. کسی که تا به حال توانسته درمسابقات معتبری چون فرمولا3بریتانیا وهمچنین حضوردرفینال مسابقات "مکلارن اتواسپرت" BRDC درسالهای 2004و2003راپیدا کند.

 
بالا