• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مطالب آزمون دیپلم فنی و حرفه ای - متد گرلاوین

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
تهیه الگوی اولیه اندامهای نرمال ، ناقص و مانکن :

1- منظور از الگوی اولیه همان الگویی است که شخص با استفاده از وسایل کار و اندازه گیری دقیق توانسته تهیه کند و با شناختی که از مفهوم الگو و دوخت و اندامهای مختلف دارد بتواند لباسی مناسب و بدون اشکال بدوزد.
2- در مجموع مفهوم از الگوی اولیه بدین منظور می باشد که بتوان بعد از کشیدن الگو در روی پارچه قرینه آن را پیدا کرد .
3- وسایل تهیه الگو : میز برش-کاغذ برش-خط کش-مداد و مدادپاک کن-متر-گونیا-گونیای اشل-رولت-قیچی-سنجاق-دفتریادداشت-تراش-چسب .
4- ارتفاع میز برش از سطح زمین باید بین 100-90 سانت و عرض 100 سانت و طول آن دو متر باشد .
5- کاغذهایی که در رسم الگو مورد استفاده قرار می گیرند : کاغذ گراف و کاغذ روغنی (پوستی)
6- اولین و مهمترین نکته برای خانمی که تصمیم به فراگیری فن خیاطی دارد یادگرفتن طرز اندازه گیری صحیح است .
7- نام دیگر الگوی اولیه شالوده می باشد .
8- برای طرح الگوی اولیه آنچه مهم است اندازه گیری دقیق است که برای این کار ، نواری به عرض 2 سانت (کرسله) بدور کمر می بندیم .
9- خانم هایی که دارای شکم بزرگ هستند برای اندازه گیری باسن بزرگ متر را در قسمت جلو از روی ناف عبور داده و در پشت روی برجستگی باسن را اندازه می گیریم .
10- برای پیدا کردن قد دامن در خانم هایی که دراری شکم بزرگ هستند قد دامن را از زمین تا زیر زانو را اندازه گرفته یادداشت می کنیم و از سه قد اصلی (قد جلو تا زمین ، قد پشت تا زمین ، قد پهلو تا زمین) کم کرده تا قد دامن ما بدست آید .
11- برای اندازه گیری دور باسن کوچک محل استخوان لگن خاصره (قسمت بالای برجستگی باسن) را اندازه می گیریم .
12- برای کشیدن کادر الگوی دامن ابتدا 2/1 دور باسن را در افراد چاق +2 و در افراد لاغر +1 می کنیم .
13- برای پیدا کردن خط پهلو در قسمت پایین دامن ، قسمت جلو باید بزرگتر از قسمت پشت باشد . به این ترتیب که قسمت جلو 4/1 دور باسن +2 و قسمت پشت 4/1 دور باسن -2 است .
14- کنترل کمر : فاصله بین پنسها را روی الگوی جلو و پشت در خط کمر با هم جمع می زنیم اگر از 2/1 دور کمر بیشتر بود ، در قسمت پهلو نصف از جلو و نصف از پشت داخل شده و بعد دور باسن کوچک را به همین منوال کنترل می کنیم بعد تقاط بدست آمده را به شکل هلال به خط باسن بزرگ وصل می کنیم .




15- دامن تنگ: شماره 1: از الگوی دامن کنترل شده رولت کرده سپس پنس جلو را بین 12-9 سانت و پنس بلند پشت را بین 15-12 سانت اندازه می زینم و بوسیله گونیا اشل اصلاح می کنیم . بعد در خط پهلو از پایین 2 سانت هم جلو و هم پشت را تنگ میکنیم .

دامن تنگ.jpg
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
16- دامن فون 1 یا چهار اوزمان : شماره 2 : از دامن ساده تنگ رولت می کنیم ، بعد از خط جلو تا پنس جلو را روی خط باسن را اندازه زده ، همین مقدار را از پایین لباس جدا می کنیم و بعد به سر پنس وصل میکنیم . خط پشت هم به همین صورت . هر دو پنس را می بندیم و خط ها را قیچی می کنیم . و در پایین لباس اوزمان می دهیم . اگر بخواهیم فون دامن کمتر باشد باید بین 5-3 سانت اوزمان بدهیم .

دامن فون یا 4 اوزم.jpg
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
17- دامن فون 2 یا هشت اوزمان : شماره 3 : از دامن ساده تنگ رولت میکنیم ، بعد ابتدا مانند دامن فون 1 دو پنس بزرگ را می بندیم و اوزمان میدهیم . حال برای جلو پنس کوچک را هم به همین سبک بسته و ادامه آنرا قیچی میکنیم . برای قسمت پشت فاصله بین خط پهلو تا پنس بزرگ را اندازه زده ، نصف میکنیم و خط عمود رسم میکنیم . دو طرف خط عمود 2 سانت پنس می دهیم و تا باسن کوچک صفر میکنیم . حال همین پنس را پسته و مابقی آنرا قیچی میکنیم و اوزمان می دهیم . چون کمر 2 سانت تنگ میشود از 2 سانت جالی زیپ صرف نظر میکنیم . اگر شخص دارای گودی کمر بود جای زیپ را دست نمی زنیم و از خط پهلو جبران میکنیم .

دامن فون2.jpg
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
18- دامن فون 3 یا ده اوزمان : شماره 4 : از دامن شماره 3 (فون 2) رولت میکنیم ، بعد از خط پهلو را قیچی کرده و به دخواه تا 5 سانت اوزمان میدهیم .

دامن فون 3.jpg

 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
19- دامن پیلی دوقلو در وسط : شماره 5 : از دامن شماره 2 رولت میکنیم ، از خط صاف جلو در قسمت پای دامن 1.5 سانت خارج شده و به باسن بزرگ وصل میکنیم . حال از آن نقطه و از خط کمر 12 سانت خارج شده و با خط صاف به هم وصل میکنیم . برای بدست آوردن خط کمر جدید و پایین دامن باید روی پیلی 12 سانتی تا کنیم به صورتی که 1.5 سانت پایین دامن به خط جلو دامن اضافه شود ، سپس خط کمر و پایین دامن را رولت میکنیم .

مشاهده پیوست 14071
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
20- دامن دو پیلی در جلو روی زانو (حالت یک طرفه) : از دامن ساده کنترل شده رولت کرده ، در قسمت جلو از انتهای پنس بزرگ خطی صاف کشده این خط را به کمر امتداد میدهیم و می بریم . داخل آن یک اوزمان 14 سانتی در کمر و در پایین لباس میدهیم .

مشاهده پیوست 14073
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
21- دامن پیلی دوقلو روی زانو : مانند دامن قبل است با این تفاوت که به جای 14 سانت باید 24 سانت اوزمان دهیم و به جای تای یک طرفه باید به شکل پیلی دوقلو تا شده تا پایین رولت میشود .

مشاهده پیوست 14074
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
متد گرلاوین 2

1- دامن پلیسه اریب :
از انواع دامن فون میتوان برای شالوده این دامن رولت کرد . کمر ، باسن بزرگ و پای دامن را به دلخواه اندازه پهنای پلیسه تقسیم میکنیم . نقاط به دست آمده را به هم وصل میکنیم . مقدار پنس های روی کمر به اضافه هلالی کنترل کمر را حساب کرده ، به 2 برابر تعداد پلیسه ها نقسیم نموده و حاصل را به دو طرف خطوط تقسیم شده تا باسن کوچک به شکل پنس کوتاه رد میکنیم .

مشاهده پیوست 14076
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
3- دامن شش ترک :
از دامن تنگ رولت کرده و کمر و خط لب دامن را به 3 قسمت تقسیم می کنیم . ساسون ها را حساب کرده و به اطراف خطوط نقطه چین منتقل میکنیم . یک قسمت را رولت کرده برای گشادی لب دامن 5 تا 10 قسمت رولت شده اضافه میکنیم و از آن نقطه به باسن کوچک وصل میکنیم . البته خط مایل باید با خط عمود به یک اندازه باشد که گوشه های آن آویزان نشود . با انتقال پنس به وسط ترک ، پنس را میبندیم و تا پایین دامن بریده و اوزمان میدهیم .

مشاهده پیوست 14078
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
4- دامن 8 ترک بدون الگو :
مستطیلی به عرض 8/1 دور باسن بزرگ و به طول قد دامن رسم میکنیم . از خط کمر به اندازه بلندی باسن کوچک و باسن بزرگ پایین آمده و موازی عرض آن رسم میکنیم . حال خطی عمود در وسط مستطیل رسم میکنیم . حالا 8/1 دور کمر را بدست آورده و مقدار اضافی آنرا در دو طرف خط کمر جدا کرده و به باسن کوچک وصل میکنیم . خط عمو را تا کمر چیده و به آن 12-8 سانت اوزمان میدهیم .

مشاهده پیوست 14079
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
5- دامن شلواری با پیلی :
از دامن شماره 2 رولت کرده از پایین دامن در خط وسط جلو و پشت 1.5 سانت خارج شده و به باسن کوچک یا کمر وصل میکنیم . بعد از 1.5 سانت 14 سانت و از خط کمر 12 سانت برای پیلی خارج شده و نقاط بدست آمده را به هم وصل میکنیم . از خط صاف موازی جلو در قسمت کمر برای بلندی فاق 2/1 دور باسن بزرگ پایین آمده به وسیله گونیا به اندازه 4/1 نصف باسن بزرگ برای گشادی فاق خارج شده سپس خط پای دامن را در قسمت جلو ادامه میدهیم به اندازه گشاده فاق بدست آمده +2 سانت خارج شده دو نقطه را به هم وصل میکنیم .
بلندی فاق را به 3 قسمت تقسیم کرده از محل گشادی فاق بالا رفته به وسیله منحنی وصل میکنیم .
برای پشت هم به همبن صورت .

مشاهده پیوست 14080
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
8- دامن چهار ترک کلوش :
از قسمت جلوی دامن شماره 2 رولت میکنیم . پنس کوچک را از پهلو رد میکنیم باقیمانده خط کمر را نصف کرده گشادی پای دامن را هم نصف کرده به هم وصل می کنیم ، این خط را نا پایین قیچی میکنیم . از قسمت پایین بسته به میزان گشادی دامن اوزمان میدهیم و به کمر ختم میکنیم .

مشاهده پیوست 14083
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
9- دامن نیم کلوش :
یک خط عمودی و یک خط افقی رسم میکنیم . به طوریکه یکدیگر را در گوشه کاغذ قطع کنند . 2/1 دور کمر را بدست می آوریم (a) و a را بر 20 تقسیم کرده (b) ، a را از b کم کرده عدد حاصله شعاع دایره خواهد بود . این دایره کمر خواهد بود .

مشاهده پیوست 14084
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
10- دامن دراپه :
از دامن شماره 1 کنترل شده رولت میکنیم . پنس های جلو را می بندیم . از محل پنس جلو به اندازه 3-1.5 سانت به طرف خط وسط جلو رفته و از این نقطه به صورت هلال به محل تلاقی خط باسن بزرگ به خط پهلو رسم میکنیم . از محل پنس بزرگ به همان اندازه بالا مجدداً به سمت خط وسط جلو رفته و از این نقطه به صورت هلال به محل تلاقی خط باسن کوچک به خط پهلو رسن میکنیم . هر دو هلال را قیچی کرده به شکلی که از هم جدا نشوند . سپس به اندازه 8-6 سانت اوزمان میدهیم .

مشاهده پیوست 14086
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
11- دامن تمام کلوش یا چادرنمازی :
یک خط افقی رسم میکنیم ، از وسط آن خطی عمود بر آن رسم میکنیم . روی این سه خط ، 3/1 نصف دور کمر را بدست می آوریم (a) و a را بر 20 تقسیم کرده (b) ، a را از b کم میکنیم . حاصل را شعاع قرار میدهیم . دور کمر فرضی 60 :
20 = 3 / 60
10 = 2 / 20
5/0 = 20 / 10
9.5 = 0.5 - 10

با رسم این شعاع از گوشه عمود شده قبلی نقطه چسن هلال کمر را رسم میکنیم ، از نقطه هلال بدست آمده قد جلو را به طرف پایین ادامه داده پای دامن بدست می آید . پارچه را از طول تا کرده و الگو را از خط افقی روی تای پارچه قرار میدهیم .

مشاهده پیوست 14087
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
11- دامن تمام کلوش یا چادرنمازی :
یک خط افقی رسم میکنیم ، از وسط آن خطی عمود بر آن رسم میکنیم . روی این سه خط ، 3/1 نصف دور کمر را بدست می آوریم (a) و a را بر 20 تقسیم کرده (b) ، a را از b کم میکنیم . حاصل را شعاع قرار میدهیم . دور کمر فرضی 60 :
20 = 3 / 60
10 = 2 / 20
5/0 = 20 / 10
9.5 = 0.5 - 10

با رسم این شعاع از گوشه عمود شده قبلی نقطه چسن هلال کمر را رسم میکنیم ، از نقطه هلال بدست آمده قد جلو را به طرف پایین ادامه داده پای دامن بدست می آید . پارچه را از طول تا کرده و الگو را از خط افقی روی تای پارچه قرار میدهیم .

مشاهده پیوست 14088مشاهده پیوست 14089
 

mitra mehr

متخصص بخش خانه و خانواده
13- دامن لنگی (اسکاتلندی-پرت فوی) :
دو جلو و یک پشت کامل از الگوی دامن شماره 1 را طوری قرار می دهیم که پشت در وسط دو جلو قرار گیرد به طوری که خطوط باسن هم در امتداد هم باشند و در سمت راست الگو از انهای پنس کوچک جلو تا خط جلو را اندازه زده همان اندازه را از پای دامن داخل شده و یک خط عمود موازی با خط صاف جلو بدست می آید .
در سمت چپ روی الگوی کامل جلو از زیر پنس کوچک تا خط صاف مشترک جلو و پشت را اندازه گرفته یم عمود موازی با خط مشترک میکشیم . خطوط هاشور شده سمت چپ قسمت زیر دامن می باشد و برای اینکه از روی دامن آویزان نشود یک پنس 2 سانتی در قسمت چپ الگوی کامل جلو روی خط باسن بزرگ قرار گرفته و به نوک پنس بزرگ جلو وصل میکنیم ، این پنس را روی الگو بسته سپس روی پارچه میگذاریم .
میتوانیم قسمت روی دامن را در قسمت جلو سمت راست به صورت هلال رسم کنیم و این الگو را به صورت یک لا روی پارچه قرار دهیم .
:گل:
 
بالا