• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

معرفی هیوندای I30 که به تازگی مهمان خیابانهای کشورمان شده

maksemos

متخصص بخش خودرو
از اولین جرقه ی متصل شدن بازار های کشورمان به بازار های جهانی در سال 2005 و داغ شدن تب واردات بزرگان خودروسازی جهان به ایران شاهد رشد فکری و نگاه مردم نسبت به بحث خودرو بوده ایم .. این روز ها وارداتی ها به ایران اگر تیراژشان از تولیدی های داخل بسیار کمتر است اما در عوض سهم ریالی بیش تری را در اختیار دارند .
در این میان آسان موتور نماینده هیوندای در ایران که تا کنون سهم عمده ای از ایجاد بازاری رقابتی بین خودرو های وارداتی بازی کرده و پر فروش ترین ها را برای مردم به ارمغان آورده ، در کشف نیاز های بازار خودروی ایران و مردم موفق ترین بوده ، در گام بعدی ، ورود نسل جدید هیوندای به ایران برای پایه گذاری تحول هم زمان بازار ایران و جهان ،
آسان موتور با تردید وعده می دهد : i30 را به ایران می آوریم .


هیوندای i30 :
هاچ بک 5 در هیوندای که در سال 2007 برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد تا آغاز گر امید های تازه ای برای کشف بازار های جدید برای هیوندای و بالا بردن سهم هیوندای در بازار های قبلی این شرکت باشد ، نسلی جدید برای هیوندای الانترا ( هیوندای آوانته ) و به دور از طراحی های شرق آسیایی .
I30 نسلی آریایی از شرکت طراحی هیوندای در آلمان می باشد . در مدل هاچ بک از موفقیت نسبتا خوبی برخوردار بوده و مدل استیشن و طراحی شده توسط کره آن نیز در نمایشگاه 2007 خودرو سئول معرفی شد تا در 2008 عرضه آن آغاز شود . این محصول پر سر و صدای هیوندای حاشیه و افتخارات زیادی را در 2 سال نخست تولیدش برای هیوندای به همرا آورده : انتخاب شده به عنوان خودروی سال 2007 ، خودروی سبز سال 2007 توسط اتوگاید و برترین خودروی کوچک سال توسط اکوکار .
هیوندای i30 در نخستین گام توسط هیوندای به بازار اولش یعنی انگلستان برای بدست گرفتن جایگاه هیوندای اکسنت و الانترا فرستاده شد تا زیر سایه ی سوناتای همیشه موفق این کمپانی در رتبه ی دوم فروش محصولات هیوندای در انگلستان قرار بگیرد .
استرالیایی ها هم این آریایی را یکی از "ترین" های بازار خودروشان به حساب می آورند ، ارزان ترین دیزلی موجود در بازار استرالیا با قیمت 21 هزار دلار استرالیا برای مدل 1.6 لیتری i30 .
القابی نظیر طراحی آلمانی و یا استیل اروپایی برچسب افتخاری روی نام محصولات آسیایی است که از i30 نسلی جدید از طراحی به زعم کارشناسان خودرو ساخته .خودرو های کره ای از گذشته صفات کیفیت و قیمت مناسب را به همراه داشته اند ، i30 نسلی جدید و برخواسته از تفکر جدید هیوندای در تقابل با آن هایی است که هنوز به گواهی نام هیوندای اعتماد ندارند .
تنوع در استفاده از موتور های بنزینی و دیزلی از i30خودرویی انطباق پذیر برای بازار خودرو های کوچک خانوادگی ساخته ، تکنولوژی روز طراحی موتور هیوندای و استفاده ار نسل موتور های توربو دیزل و موتور های بنزینی 16 سوپاپ خطی L4 قلب i30 را همیشه اصیل و پر قدرت نگه می دارند .


مشخصات فنی هیوندای i30 :


هیوندای i30 از 5 تنوع پیشرانه متشکل از 3 موتور بنزینی و دو موتوردیزلی بهره می برد .
بازار استرالیا در انتخاب i30 مناسب برای عرضه در این کشور به تنوع دیزلی بسنده کرده تا بهترین بازده را از محصول جدید هیوندای در دست داشته باشد ، اما بازار به دور از دیزل ایران که همواره پذیرای موتور های بنزینی بهترین دیزلی ها بوده ، به نظر می رسد در انتخاب پیشرانه i30 کمی دچار تردید شود که در ادامه مطلب به مدل احتمالی برای حضور در ایران می پردازیم .




حجم موتور


(سی سی )


حداکثر قدرت


( اسب بخار )

نوع گیربکس
1.4 لیتر / بنزینی
1396
109
دستی
1.6 لیتر / بنزینی
1591
122
دستی / اتوماتیک
2.0 لیتر / بنزینی
1975
143
دستی / اتوماتیک
1.6 لیتر / دیزلی
1582
113
دستی / اتوماتیک
2.0 لیتر / دیزلی
1991
138
دستی




i30 خودرویی سبز از هیوندای و آغازی برای نسل موتور های پاک هیوندای در آینده است .
موتور 2 لیتری i30 شتاب صفر تا صدی معادل 11 ثانیه و حداکثر سرعت 205 کیلومتر را به ارمغان می آورد ، از طرفی سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مشترک با فورد فوکوس در عقب هیوندای i30 هنر دیگری در تجهیز فنی i30 در تالار طراحی "راسلشایم" آلمان به حساب می آید .
حضور مدل های 1.4 لیتری و 1.6 لیتری i30 در ایران نسبت به دیگر مدل ها محتمل تر به نظر می رسد ، در نگاه اول پایانی همچون تویوتا یاریس را می توان برای i30 تصور نمود اما بهتر است این بحث را در قسمت بررسی قیمت بیش تر زیر و رو کنیم .
تمامی موتور های i30 شانزده سوپاپ هستند و از استاندارد یورو 4 بهره می برند ، پاک می سوزانند و هیبت قدرتمندانه i30 را زیر چهره ی آرام این خودرو نگه می دارند .هندلینگ اسپورت در توازن با سیستم تعلیق با حساسیت بالا در کنار امنیت موروثی بهترین تلفیق ، برای رانندگی در فضایی قدرتمند و آرام را برای i30 سوار ها به همراه می آورند .
گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک برای تمامی مدل های i30 موجود می باشند ، این در حالی است که استرالیایی ها امسال شاهد دیزلی های اتوماتیک i30بوده اند و انگلیسی ها هم استقبال خوبی نسبت به گیربکس های اتوماتیک i 30 نشان داده اند .



امکانات هیوندای i30 :


هیوندای i30 از رینگ استانداردی بهره نمی برد ، این محصول در اروپا با رینگ 16 اینچی آلومینیومی و در برخی مدل های صادراتی از رینگ 15 اینچی آلومینیومی استفاده می کند ، سیستم تهویه هوای الکترونیکی ، برنامه ثبات الکترونیکی ESP ، شیشه های برقی جلو وعقب ، چراغ مه شکن جلو ، سیستم صوتی جدید هیوندای برای پخش MP3 به همراه USB ، آینه های الکتریکی و امنیتی از جنس هیوندای با 6 ایربگ از جمله نکاتی هستند که پیرامون امکانات رفاهی اصلی هیوندای i30می توان به آن ها اشاره کرد .
به هر حال تیپ های آپشنال متنوعی برای انواع مدل های i30 را می توان متصور شد ، تنوع آپشن ها از ایربگ تا سیستم های الکترونیکی جدید مورد استفاده در i30 همه در تغییر قیمتی این خودرو در بازه 19 هزار دلار تا 25 هزار دلار هستند ، البته برای مدل 2.0 لیتری و پر طرفدار i30 در اروپا .


امنیت هیوندای i30
:

8 ایربگ برای آزرا و 6 ایربگ برای سوناتا و همچنین سابقه روشن هیوندای در امر تامین امنیت محصولات می توانند پیشاپیش نگاه هیوندای برای این خودرو را نیز نشان دهند ، انتخاب حداکثر 6 ایربگ برای یک خودرو ی کوچک خانوادگی در کنار سیستم ترمز ضد قفل و پشت سری های ضد ضربه که از استاندارد های امنیتی هیوندای به شمار می روند پایه های امنیتی i30 را تشکیل می دهند .
در این میان هیوندای پک امنیتی خودرو را از 900 تا 1400 دلار برای نصب روی انواع تیپ های i30 پیشنهاد می دهد .
هیوندای استراتژی افزایش مقاومت خودرو هایش را نسبت به نسل های قبلیشان در دستور کار دارد ، ساختار حلقوی در پشت خودرو و افزایش امنیت جلو برای کاهش تنش وارد شده از تصادف به کابین و سرنشینان .
I30در تست تصادف euroNCAP در مجموع موفق به دریافت 4 ستاره امنیتی از این موسسه نه چندان سختگیر شده که در مقایسه با هم کلاسش کیا سید همچنان یک ستاره عقب است ، البته مسئولان هیوندای نیجه این تست را آن چنان معتبر نمی دانند و همچنان خودروهایشان را امن ترین شرق آسیایی می دانند .



قیمت و مشخصات مدل های مختلف هیوندای i30 :


مدل SX از هیوندای i30 با موتور 2.0 لیتری به همراه آپشن هایی نظیر دو گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک ، دو ایربگ SRS در جلو ، سیستم ترمز ضد قفل و سیستم تقسیم نیرو بین ترمز ها (EBD ) به همراه امکانات اشاره شده قیمتی 19 تا 21 هزار دلار دارد .

مدل SLX که مدل پیشرفته و فول SX محسوب می شود با داشتن موتور 2.0 لیتری بنزینی به همراه آپشن های بیش تری نظیر ایربگ های جانبی و ایربگ های اضافه به همراه دو ایربگ در جلو ( در مجموع 6 ایربگ ) ، دستگیره های همرنگ بدنه ، تودوزی چرم ، رینگ 16 اینچی ، 6 اسپیکر حرفه ای در مقایسه با 4 اسپیکر مدل SX ، کامپیوتر سفری و کروز کنترل جزو مدل های فول i30محسوب می شود که قیمتی از 23 تا 26 هزار دلار دارد .

مدل SX CRDi که از موتور 1.6 توربودیزل بهره می برد با امکاناتی مشابه SX قیمتی از 21 تا 23 هزار دلار برای دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک دارد .

مدلSLX CRDiهم مدل فول sx crdi محصوب می شود که علاوه بر امکانات و مشخصات ارائه شده در مدل پایه امکاناتی نظیر : ایربگ های جانبی و ایربگ های اضافه به همراه دو ایربگ در جلو ( در مجموع 6 ایربگ ) ، دستگیره های همرنگ بدنه ، تودوزی چرم ، رینگ 16 اینچی ، 6 اسپیکر حرفه ای ، کروز کنترل و کامپیوتر سفری را به همراه دارد . قیمت این مدل از i30 از 25 تا 27 هزار دلار متغیر است .

مدل SRو ویژه از تیپ های i30 بالاترین امکانات و مشخصات فنی را به همراه دارد ، موتور 2.0 لیتری دیزلی و تمامی مشخصات ذکر شده برای مدل های SLX به علاوه ی : سیستم پایداری الکترونیکی بوش ( ESB ) ، سیستم کنترل کشش برای حرکت در سطوح لغزنده ( TCS ) ، کنترل اتوماتیک چراغ ها و پخش mp3 با چنجر و آمپلی به همراه تیوتر .
این مدل که در بر دارنده تمام تلاش هیوندای برای عرضه ی یک خودرو ی خانوادگی با تمامی امکانات رفاهی است 26 تا 29 هزار دلار قیمت دارد .



هیوندای i30 در ایران :

زمزمه برنامه های آسان موتور برای اضافه کردن i30 به ناوگان وارداتی هایش از تیر 87 آغاز شد . برای خودرو های کم حجم وارداتی به ایران هر چند کم مصرف و هر چند جذاب و داغ نمی توان آینده ی خوبی متصور بود ، پیش تر تویوتا با پروژه ی یاریس بهترین محصول کوچک خانوادگی اش را نا متناسب به بازار ایران عرضه کرده بود تا اکنون شاهد قیمتی واقعا نا متعادل برای این 1.3 لیتری از تویوتا باشیم ، حال آسان موتور با تفکر توفیق i30 در بازار ایران راه سختی را پیش رو خواهد داشت ، در ابتدای مطلب ذکر کردم که آسان موتور هنوز برای حضور این محصول هیوندای در ایران تردید دارد ، شاید در صورت ورود نسلی جدید از هیوندای به ایران ( i30 ) ، اطلس خودرو هم خودروی هم کلاس کیا که یک سر و گردن از i30 بالاتر است برای ورود به ایران آماده کند ( کیا سید ) .
مطمئنا نمی توان قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان را با توجه به توصیفات بالا برای هیوندای i30 در نظر گرفت ، رقابتی شرایط بی تعادلی برای تازه وارد هیوندای .
هیوندای برنامه واردات SUV جدیدش موهاوی و خودروی خانوادگی i30 را برای ورود به ایران در سر می پروراند
 
بالا