مقایسه پژو407 باسیتروئن c5نسل جدید
آنچه در نگاه نخست به 407 جلب توجه می کند طرح جسورانه آن است که تفاوت های ده ساله طراحی خود را با طرح محافظه کارانه 406 نمایان می کند. پژو 407 در نمای جلو با برخورداری از یک جلو پنجره بزرگ و ذوزنقه ای شکل در سپر خود کاملا متمایز از دیگر همکلاسان خود است. انتقال جلو پنجره به سپر از ابتکارات نوین طراحان پژو بود که این روش بعدها در مدل های دیگز پژو همچون 107 و 307 و حتی خودرو های کار پژو نیز اعمال شد. به طوری که این جلو پنجره عظیم به همراه چراغ های بزرگ جلو و کمانی شکل به سمبل محصولات پژو تبدیل شده و گروه خودروسازی پژو سیتروئن PSA از این روش به خوبی برای هویت سازی محصولات خود استفاده کرد و اکنون اولین روش شناسایی یک پژو یا سیتروئن بدون مشاهده لوگوی آن همین جلو پنجره بزرگ ذوزنقه ای شکل در سپر خودرو است.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]البته در مدل فیس لیفت 407 که برای سال 2009 آماده ورود به بازار های جهانی شده است تنها تغییرات اعمال شده در نمای جلو خودرو وجود خطوط کرومی افقی و عمودی واقع در درون جلو پنجره است که نتنها زیبایی خاصی را به خودرو نبخشیده است بلکه با توجه به ابعاد اغراق آمیز جلو پنجره بیشتر توجه ناظر را به خود جلب کرده و حسی را به ناظر القا می کند که گویی نمای جلوی خودرو تنها در این قسمت خلاصه شده است!
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]پهنای زیاد همین جلو پنجره موجب شده است که چراغ های مه شکن جلو در کناری ترین قسمت سپر با شکل هندسی شبه مستطیل آن هم با حالتی عمودی قرار گیرد و همین امر باعث می شود که هنگامی که از نمای جانبی خودرو را مشاهده می کنید چراغ های مه شکن نیز کاملا دیده شود، که البته همین امر در روشنایی بیشتر جلوی خودرو نقش به سزایی خواهد داشت.
پژو 407 در نمای جانبی تقریبا خودرویی منحصر به فرد در کلاس خود محسوب می شود. مهم ترین قسمتی که نظر هارا به سوی خود جلب می کند دماغه کشیده جلو آن یا Ovrehang (یعنی حدفاصل قسمت نوک دماغه تا محل چرخ های جلو خودرو می باشد). قسمتی که در ابتدای معرفی 407 و انتشار نخستین تصاویر از این خودرو سر و صدای علاقه مندان پژو را در آورد و انتقادات بسیاری را متوجه خود کرد اما هنگامی که خودرو را از نزدیک مشاهده می کنید با توجه به طراحی هنرمندانه این قسمت که ضربه ای به زیبایی خودرو نزده است این انتقادات کم رنگ و کم رنگ تر می شود.
حد فاصل نوک دماغه 407 تا محل چرخ های جلو 1029 میلیمتر است. بد نیست اشاره کنیم که این قسمت در خودرویی همچون مرسدس اس کلاس؛ 868 میلیمتر و یا در خودروی "اس یو وی" هیوندای سانتافه 915 میلیمتر است!
اما نکته بعدی در مورد نمای جانبی 407 خمیدگی ستون A (یا A-Pillar) با حالتی پویا و با زاویه ای مناسب است که با توجه به فرم خمیدگی شیشه جلو، طراحان پژو، شیشه مثلثی شکل کوچکی را نیز در قسمت جلوی شیشه های بغل خودرو طراحی کرده اند.
طراحی و محل نصب آینه های جانبی 407 نیز در نوع خود جالب است؛ طراحان و مهندسان پژو این بار به جای آنکه آینه ها را در محل اتصال درب خودرو و گلگیر جلو نصب کنند، در زیر همین شیشه مثلثی شکل و با فاصله ای محسوس نسبت به گلگیر بر روی درب خودرو نصب کرده اند.
شاید تنها نکته منفی نمای جانبی 407 که جلب توجه می کند استفاده از رینگ و لاستیک 16 اینچی است که با توجه به ابعاد چنین خودرویی، کوچک به نظر می رسد. استفاده از رینگ و لاستنیک بزرگ تر می توانست به تهاجمی شدن خودرو کمک شایانی کند.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]در هر حال نمای جانبی پژو 407 از نقاط تمایز این خودرو با دیگر همکلاسان خود می باشد که البته در مدل فیس لیفت، به جز طراحی رینگ های جدید آلومینیومی هیچ تغییری در این قسمت اعمال نشده است.
از نمای جانبی خودرو که بگذریم به قسمت عقب خودرو می سیم. 407 را به معنای واقعی کلمه نمی توان یک سدان به حساب آورد. با توجه به پهنای ستون C خودرو و فرم خمیدگی آن و نحوه طراحی صندوق عقب خودرو، 407 نه ویژگی های یک خودرو ناچ بک محض و نه ویژگی های یک سدان محض را دارد و آنچه که از دید علاقه مندان صنعت خودرو پنهان نمی ماند؛ ناتوانی طراحان پژو در خلق یک اثر با اصالت در قسمت عقب 407 است. ضمن آنکه مدل کوپه 407 به صورت جداگانه نیز تولید و عرضه می گردد.
شاید متفاوت ترین عضو خانواده پژو از نظر طراحی چراغ های عقب، خودروی 407 باشد. چنانچه اشاره شد کمپانی پژو پس از معرفی مدل 206 خط مشی ثابت و خاصی را در نحوه طراحی چراغ های جلو و عقب خودرو انتخاب کرد.
بارز ترین نکته طراحی چراغ های محصولات پژو ابعاد اغراق آمیز است به طوری که در اکثر مدل های این کمپانی چراغ های جلو و عقب تا قسمت گلگیر خودرو کشیده می شوند و به نوعی نمای جانبی خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد؛ همان طور که چراغ های جلو خودروی 407 با وجود دماغه بلند تا نزدیکی چرخ های جلو کشیده شده است. اما این سبک در مورد چراغ های عقب خودرو به هیچ وجه دیده نمی شود و از طراحی چراغ های استفاده شده در دیگر مدل های پژو خبری نیست.
تنها شباهت چراغ های عقب 407 با دیگر محصولات کمپانی پژو یک پارچه به رنگ قرمز بودن چراغ های خودرو می باشد که البته این شباهت نیز در مدل فیس لیفت، دیده نمی شود و چراغ های یک دست قرمز جای خودرو را به چراغ های دو رنگ قرمز و سفید اما با همان ابعاد قدیمی داده اند. اما نباید از قلم انداخت که در مدل استیشن 407 چراغ های کشیده عقب خودرو و در کل نمای عقب خودرو بیشتر گویای پژو بودن خودرو می باشد.
از دیگر تغییرات اعمال شده در قسمت عقب خودو در مدل فیس لیفت 2009 می توان به ضربه گیر عقب اشاره کرد که در مدل 2004 به صورتی یک تکه بر روی سپر خودرو قرار داشت اما در مدل 2009 قسمت میانی آن حذف شده و ضربه گیر به صورت همرنگ بدنه در طرفین سپر خودرو قرار دارد.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]به هر ترتیب اگر قسمت جلوی 407 را زیبا و خشمگین معرفی کنیم و نمای جانبی آن را خاص و نقطه قوت 407 در نظر بگیریم اما به راحتی نمی توانیم از ضعف های طراحی نمای عقب آن بگذریم و باید با گذشت زمان به طراحی قسمت عقب خودرو عادت کنیم.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]پهنای زیاد همین جلو پنجره موجب شده است که چراغ های مه شکن جلو در کناری ترین قسمت سپر با شکل هندسی شبه مستطیل آن هم با حالتی عمودی قرار گیرد و همین امر باعث می شود که هنگامی که از نمای جانبی خودرو را مشاهده می کنید چراغ های مه شکن نیز کاملا دیده شود، که البته همین امر در روشنایی بیشتر جلوی خودرو نقش به سزایی خواهد داشت.
پژو 407 در نمای جانبی تقریبا خودرویی منحصر به فرد در کلاس خود محسوب می شود. مهم ترین قسمتی که نظر هارا به سوی خود جلب می کند دماغه کشیده جلو آن یا Ovrehang (یعنی حدفاصل قسمت نوک دماغه تا محل چرخ های جلو خودرو می باشد). قسمتی که در ابتدای معرفی 407 و انتشار نخستین تصاویر از این خودرو سر و صدای علاقه مندان پژو را در آورد و انتقادات بسیاری را متوجه خود کرد اما هنگامی که خودرو را از نزدیک مشاهده می کنید با توجه به طراحی هنرمندانه این قسمت که ضربه ای به زیبایی خودرو نزده است این انتقادات کم رنگ و کم رنگ تر می شود.
حد فاصل نوک دماغه 407 تا محل چرخ های جلو 1029 میلیمتر است. بد نیست اشاره کنیم که این قسمت در خودرویی همچون مرسدس اس کلاس؛ 868 میلیمتر و یا در خودروی "اس یو وی" هیوندای سانتافه 915 میلیمتر است!
اما نکته بعدی در مورد نمای جانبی 407 خمیدگی ستون A (یا A-Pillar) با حالتی پویا و با زاویه ای مناسب است که با توجه به فرم خمیدگی شیشه جلو، طراحان پژو، شیشه مثلثی شکل کوچکی را نیز در قسمت جلوی شیشه های بغل خودرو طراحی کرده اند.
طراحی و محل نصب آینه های جانبی 407 نیز در نوع خود جالب است؛ طراحان و مهندسان پژو این بار به جای آنکه آینه ها را در محل اتصال درب خودرو و گلگیر جلو نصب کنند، در زیر همین شیشه مثلثی شکل و با فاصله ای محسوس نسبت به گلگیر بر روی درب خودرو نصب کرده اند.
شاید تنها نکته منفی نمای جانبی 407 که جلب توجه می کند استفاده از رینگ و لاستیک 16 اینچی است که با توجه به ابعاد چنین خودرویی، کوچک به نظر می رسد. استفاده از رینگ و لاستنیک بزرگ تر می توانست به تهاجمی شدن خودرو کمک شایانی کند.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]در هر حال نمای جانبی پژو 407 از نقاط تمایز این خودرو با دیگر همکلاسان خود می باشد که البته در مدل فیس لیفت، به جز طراحی رینگ های جدید آلومینیومی هیچ تغییری در این قسمت اعمال نشده است.
از نمای جانبی خودرو که بگذریم به قسمت عقب خودرو می سیم. 407 را به معنای واقعی کلمه نمی توان یک سدان به حساب آورد. با توجه به پهنای ستون C خودرو و فرم خمیدگی آن و نحوه طراحی صندوق عقب خودرو، 407 نه ویژگی های یک خودرو ناچ بک محض و نه ویژگی های یک سدان محض را دارد و آنچه که از دید علاقه مندان صنعت خودرو پنهان نمی ماند؛ ناتوانی طراحان پژو در خلق یک اثر با اصالت در قسمت عقب 407 است. ضمن آنکه مدل کوپه 407 به صورت جداگانه نیز تولید و عرضه می گردد.
شاید متفاوت ترین عضو خانواده پژو از نظر طراحی چراغ های عقب، خودروی 407 باشد. چنانچه اشاره شد کمپانی پژو پس از معرفی مدل 206 خط مشی ثابت و خاصی را در نحوه طراحی چراغ های جلو و عقب خودرو انتخاب کرد.
بارز ترین نکته طراحی چراغ های محصولات پژو ابعاد اغراق آمیز است به طوری که در اکثر مدل های این کمپانی چراغ های جلو و عقب تا قسمت گلگیر خودرو کشیده می شوند و به نوعی نمای جانبی خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد؛ همان طور که چراغ های جلو خودروی 407 با وجود دماغه بلند تا نزدیکی چرخ های جلو کشیده شده است. اما این سبک در مورد چراغ های عقب خودرو به هیچ وجه دیده نمی شود و از طراحی چراغ های استفاده شده در دیگر مدل های پژو خبری نیست.
تنها شباهت چراغ های عقب 407 با دیگر محصولات کمپانی پژو یک پارچه به رنگ قرمز بودن چراغ های خودرو می باشد که البته این شباهت نیز در مدل فیس لیفت، دیده نمی شود و چراغ های یک دست قرمز جای خودرو را به چراغ های دو رنگ قرمز و سفید اما با همان ابعاد قدیمی داده اند. اما نباید از قلم انداخت که در مدل استیشن 407 چراغ های کشیده عقب خودرو و در کل نمای عقب خودرو بیشتر گویای پژو بودن خودرو می باشد.
از دیگر تغییرات اعمال شده در قسمت عقب خودو در مدل فیس لیفت 2009 می توان به ضربه گیر عقب اشاره کرد که در مدل 2004 به صورتی یک تکه بر روی سپر خودرو قرار داشت اما در مدل 2009 قسمت میانی آن حذف شده و ضربه گیر به صورت همرنگ بدنه در طرفین سپر خودرو قرار دارد.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]به هر ترتیب اگر قسمت جلوی 407 را زیبا و خشمگین معرفی کنیم و نمای جانبی آن را خاص و نقطه قوت 407 در نظر بگیریم اما به راحتی نمی توانیم از ضعف های طراحی نمای عقب آن بگذریم و باید با گذشت زمان به طراحی قسمت عقب خودرو عادت کنیم.
و اما سیتروئن C5.....
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]گاهی این اغراق ها به قدری زیاد می شوند، که دانسته و یا ندانسته باعث خارج شدن از استانداردهای متداول خودرو سازان شده، و شاید همین مسئله باعث موفق نبودن این دسته از خودروها در بازار آمریکای شمالی، علیرغم کیفیت قابل قبول این محصولات بوده اند. نمونه بارز آن، Overhang بیش از حد دو محصول 207 و 407 پژو است، و یا در کمی نزدیک تر به خودمان، لبه های تیز و برنده گوشه فرم درب های جلوی خودروی پژوی 206 و 405 که به شمشیر سامورایی معروف است، و یا شیب بیش از حد شیشه جلوی پژو 206 که آن را تبدیل به یک گلخانه گرم کرده است، و یا زاویه بیش از حد Tumblehome در کناره های داخلی اتاق، که فضا را برای سرنشینان تنگ تر کرده، و در کشور آفتاب خیز ایران انتخاب درستی نبوده و نیست.
خودروهای فرانسوی در کشورهای اروپا شرقی و غربی و آمریکای جنوبی، از بازار نسبتاً خوبی برخوردارند و رفته رفته جای خود را نیز در دیگر بازارهای بالقوه دنیا باز می کنند. همچنین گویا در چشم اندازی آینده نزدیک، بار دیگر می خواهند که مارکتینگ خود را در بازارهای آمریکای شمالی محک بزنند، که دلیل آن را به خوبی در دو محصول خودروی جدید سیتروئن C5، همچنین در خودروی رنو توینگوی نسل نوین می توانید در طراحی پخته، بر مبنای تناسبات خودروهای آلمانی، و با نیم نگاهی به جهانی شدن ببینید.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]خودروی سیتروئن C5، جزو رده خودروهای سدان سایز متوسط برای استفاده خانوادگی محسوب می شود و می توان آن را با خودروهایی مانند بی ام و سری 5، آئودی A6 و پژو 407 از نظر ابعاد مقایسه کرد، و در جایی که می توان عناصر تجملی و کاربردی را با میزان مناسبی در کنار همدیگر قرار داد، نسل نوین C5 می رود تا موقعیت خود را در بازار پر رونق این رده از خودروها محکم تر از پیش کند.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]نسل قبلی این خودرو که نمونه هایی از آن هم در ایران موجود است، با حالتی ورم کرده در جاده ها در حال خزیدن است، اولین چیزی را که مخیله انسان بیاد می آورد، خاطره دیدن حیواناتی مانند نهنگ، دلفین و فوک است! شما با دیدن این خودرو احساس هیجان نمی کنید و یکدستی و یکپارچگی این حجم عظیم از فرم باد کرده، و ادغام آن با حالت کشیدگی خودرو، حسی از آرامش و ایمنی را به انسان القاء می کند، و شاید همین مسئله دلیلی باشد که مردان مسن و پا به سن گذاشته، با آن احساس بهتری دارند.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]اما در نسل نوین این خودرو، به صورتی هوشمندانه، سازندگان و طراحان سیتروئن، چشم به بازار داغ تر و پر رونق تر جوانان داشته، و با کمی نیم نگاه به خودروهای هم ردیف آلمانی، و استفاده از خطوط جسورانه و سیال، خودرویی را طراحی کردند که کلیه عناصر با یک هارمونی و نظم خاص در جای خود قرار گرفته، و ایجاد زیبایی چشم گیری کرده اند.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]طراحان این خودرو، اسانس تجمل و لوکس بودن را با اضافه کردن نصب قطعات "زه وار" مانند استیل در حد میان شیشه های جانبی و پانل پوشش دهنده درب ها، و همچنین به صورت نواری پهن تر، در زیر درب های جانب، و امتداد آن بر روی سپر جلو و عقب، که می توانید پیشتر از این، همین قطعات را در سری CL از محصولات مرسدس بیابید و اوج این کار هم در [FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]خودروی مفهومی تجملی مرسدس، تحت نام Ocean Drive[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif] دیده اید.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]حرکت های پله مانند بر روی قطعات چراغ جلو و مه شکن های جلو، به هیجان این خودرو اضافه کرده است و ترکیب خوبی نیز با لوگوی سیتروئن ادقام شده در خطوط افقی گریل جلو دارد. با کمی تیز بینی شما می توانید رگه هایی از سبک طراحی فورد اروپا را در گریل ورودی هوا، واقع در زیر سپر این خودرو را بیابید.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]و اما عقب این خودرو هم در ناحیه چراغ های خطر، ترکیبی از چراغ های عقب محصولات فولکس واگن و بی ام و را می یابید که با کم شدن عرض خودرو در انتهای ناحیه درب بار عقب، ترکیب مهیج و فوق العاده ای را عرضه کرده است و تنها چیزی که از نسل پیشین خود به ارث برده است، قطعه کرومی زه وار مانند افقی است، که در انتهای زیرین درب صندوق بار جا خوش کرده است. همچنین شما می توانید چراغ های خطر شب نمای بی ام و سری پنج را، در دوسوی انتهای زیرین سپر عقب پیدا کنید که دیگر پیدا کردن این چراغ ها در خودروها، کار جدیدی نیست و اپیدمی شده است.
[FONT=Vazir, helvetica, sans-serif]یکی از پررنگ ترین خواصی که در این خودرو با کمی تیزبینی خواهید یافت، استفاده هوشمندانه از انعکاس محیط اطراف در کناره های این خودرو می باشد. در اینجا طراحان به خوبی از جادوی حرکت پر پیچ و خم انعکاس محیط اطراف در ناحیه زیر خط Character Line استفاده مطلوب کرده اند، که زیبایی این خودرو را در حال حرکت چند برابر می کند.