جام جم آنلاين: نام پورشه، اتومبيل هاي اسپورت و مسابقهاي را در ذهن تداعي ميکند، شركت اتومبيل سازي کوچکي درشهر اشتوتگارت آلمان که عليرغم توليد کمتر، درآمد ناخالصي بيشتر از "بامو" دارد. اين اتومبيل اينک براي خود صاحب موزهاي جذاب و ديدني شده است.
تاريخ اتومبيل سازي پورشه تقريبا به قدمت تاريخ اتومبيل است. فرديناند پورشه يك طراح آلماني بود که با ارائه مدلهاي اوليه اين اتومبيل به سرعت نام خود را در ميان توليدکنندگان اتومبيل مطرح کرد. او دانش خود را در شرکت اتومبيل سازي دايملر آلمان (سازنده مرسدس) هم به کار گرفت و دو مدل تاريخي مرسدسهاي اسپرت "کمپرسور" را در دهه 1920 طراحي کرد. وي مدتي نيز به عنوان طراح اتومبيل در کارخانه فولکس واگن فعاليت مي کرد.
فرديناند پورشه در آغاز دهه بعد (1931) بهطور مستقل شروع به کار کرد و پايههاي مهم توليد اتومبيل هاي اسپورت و مسابقهاي، با نگاه به آينده را بنا نهاد. در تاريخ اتومبيل سازي آلمان همچنين از وي در طراحي اتومبيل هاي فولکس واگن (فولکس قورباغهاي) در سال 1936 نام برده ميشود.
نخستين اتومبيل با نام تجاري "پورشه" در سال 1948 ساخته شد که "Roadstar 356" نام داشت. اين اتومبيل بر پايه اتومبيل هاي فولکس واگن طراحي شد. ورود به عرصه اتومبيل هاي اسپورت در سال 1951 و با مدل "Alu Coupé" از سري 356 آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکيه بر تجربههاي حاصل از رقابتهاي اتومبيلراني، امنيت و اطمينان اتومبيل هاي خود را بهبود ببخشد.
در سال 1964 بود که يکي از سريهاي اسطورهاي يعني سري پورشه 911 به بازار آمد. در همان سال پورشه مدل "Carrera GTS Coupé " از سري 911 بهعنوان نخستين اتومبيل با اتاق غير فلزي عرضه شد. توليدات پورشه روز به روز پيشرفتهتر ميشدند، خصوصيتي که امروز هم يکي از سياستهاي توليد اين شركت اتومبيل سازي است. .. </SPAN>
پورشه پنجمين اتومبيل ساز آلمان از نظر دارايي و درآمد سالانه است. درست است که اتومبيلهاي شركت پورشه معمولا در تعداد کم توليد ميشوند، اما عموما در ميان اتومبيل هاي گرانقيمت طبقه بندي مي شوند. به طوري که اين کارخانه با توليد تنها 97 هزار و 500 دستگاه اتومبيل در سال، 5.7 ميليارد يورو درآمد (بدون کسر ماليات) ساليانه دارد که اين مبلغ از درآمد "بامو" هم بيشتر است.
موزه جديد پورشه 31 ژانويه بازگشايي شد
موزه پورشه که از سال 1976 براي عموم قابل بازديد است، تاريخ پورشه را از مدلهاي قديمي و پرخاطره تا طرحهاي جديد نشان ميدهد. برخي از مدلهاي قديمي اين اتومبيل مانند "Flitzer" هر از چندگاه در مسابقهها يا جشنوارههاي اتومبيل هاي قديمي شرکت داده ميشوند.
شركت پورشه موزه جديدي را با معماري کاملا مدرن در محل اين کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. اين مجموعه در روز 31 ماه ژانويه 2009 افتتاح شد. موزه جديد پورشه 5600 متر مربع وسعت و 80 غرفه دارد.
به گفته كارشناسان، اين ساختمان از طراحي منحصر به فردي برخوردار است که فن آوري 4 يا 5 سال پيش قادر به ساخت آن نبود. ساختمان موزه بر روي 3 ستون بنا شده و در ساخت آن از 10 هزار تن فولاد استفاده شده است. براي مقايسه مي توان به برج ايفل اشاره کرد که در ساختمان آن 7 هزار و 800 تن فولاد به کار رفته است. تقسيم وزن ساختمان موزه جديد به صورت متعادل روي 3 ستون، از ويژگي هاي معماري اين بنا است. .. </SPAN>
در موزه جديد پورشه برخي مدل از اين خودرو که از ابتداي تأسيس کارخانه تا کنون ساخته شدهاند، در معرض ديد بازديدکنندگان قرار دارند.
مجموعه اتومبيل هاي گردآوري شده در موزه پورشه را مي توان از جهتي با موزه مرسدس مقايسه کرد. هر دو موزه چيزي دارند که ديگران ندارند: در موزه مرسدس نخستين اتومبيل هاي ساخته شده تاريخ در معرض ديد هستند و در موزه پورشه نخستين اتومبيل هاي "اسپورت" جهان به نمايش درآمده اند.
موزه جديد، علاوه بر سالن نمايش، از کارگاه موزه، مرکز خريد، بايگاني پورشه، رستوران و مراکز اجتماعات بزرگ نيز برخوردار است.