• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی

maksemos

متخصص بخش خودرو
نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام «قاصدک نصیر» اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد، اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.

یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه‌ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
36132_471.jpg
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
اصغر محمدی با اشاره به فعالیت 14 ماهه گروه سازنده این خودرو افزود: وزن نهایی «قاصدک نصیر» 700 کیلوگرم است که در حقیقت می‌توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازی‌هایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد.

این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تاکید کرد: همه تست‌های لازم برای یک وسیله نقلیه شهری مانند تست شتاب، دور زدن و ترمز بر روی این خودرو انجام شده که همگی نیز با موفقیت همراه بوده است.

محمدی با تشریح دیگر ویژگی‌های خودرو ساخته شده اظهار داشت: ما برای افزایش ایمنی خودرو در حد استانداردهای معمول در درب‌های آن لوله گذاشته و سپر آن را نیز به گونه‌ای طراحی کردیم که به جرات می‌توان گفت از خودرو پراید ایمن‌تر و محکمتر است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
آن گونه که این دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می‌گوید، شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این پارامترها برای خودرو شهری مناسب و استاندارد است.

در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری، امروزه اولین و اصلی‌ترین مشکل تهران آلودگی هواست که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده‌های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می‌دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می‌پذیرد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
می‌توان انتظار داشت در صورت حمایت مسئولان دولتی از پروژه موفق این دانشجویان و آماده‌سازی شرایط برای تولید انبوه خودرو ساخته شده و استفاده از آن در سطح شهر نه تنها در مصرف سوخت که این روزها به یکی از معضلات اصلی کشور بدل شده صرفه‌جویی خواهد شد، بلکه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تهران نیز کاسته می‌شود.

اصغر محمدی در ادامه گفت‌وگو با مهر گفت: با یکبار شارژ کامل می‌توان 50 کیلومتر در یک سیکل شهری با قاصدک نصیر رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم، این مقدار به 80 کیلومتر نیز خواهد رسید.

این دانشجو در رابطه با وضعیت حمایت و سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه خودروی ساخته شده نیز گفت: مسئولان وزارت صنایع یکبار در مرحله ساخت خودرو از پروژه بازدید کردند ولی به دلیل مشکلات اداری تاکنون کار خاصی برای این مهم انجام نگرفته است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
به گزارش مهر، نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام‌آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است. موتور، درایو و شارژر این خودرو نیز ساخت کشور ایتالیاست و باطری آن نیز اگرچه از بازار داخل تهیه شده، اما آن هم ساخت یک کشور خارجی است.

مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمدرضا مرسی، پویا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، نیما شیرافکن، مجتبی جعفری، حامد فرهادی، حامد مهدوی، مرتضی حسینی، احسان پرویزی، امیر کریمی، مرتضی رضازاده، نسیم محمدی و بنفشه بلوری اعضای تیم سازنده قاصدک نصیر هستند.
 
بالا