امروزه سیستم چهار چرخ متحرک بر روی بسیاری از خودروها نصب میشود که ترکیب آن با سیستم ESP پایداری خودرو را در پیچها افزایش میدهد. این گونه استفاده در خودروهای BMW نیز دیده میشود که با نام تجاری ایکس درایو (X-Drive) معرفی شده و با کنترل هوشمند میزان توزیع نیرو در سر پیچها، همواره بیشترین میزان پایداری را به ارمغان میآورد.
خودروهای مجهز به این سیستم همانطور که گفته شد پایداری بیشتری داشته و دیرتر از مسیر جاده منحرف شده و در کل ایمنی بالاتری دارند. علاوه براین سیستم X-Drive در مواردی که جاده برفی یا مسیر ناهموار است به کمک راننده آمده و خودرو را از واماندگی میرهاند. بنابراین نصب این سیستم در خودروها باعث تردد آسان آنها در جادههای برفی و ناهمواریها میشود.
این سیستم در کنار مزایای آن معایبی نیز دارد که میتوان به افزایش قابل توجه وزن خودرو اشاره کرد. دلیل این امر وجود دو دیفرانسیل به جای یکی است که به طور مثال باعث افزایش نسبتاً چشمگیر 110 کیلوگرمی در وزن BMW سری 3 میشود. این افزایش در این مدل سبب شده است که شتاب صفر تا صد آن نیم ثانیه افزایش پیدا کند. البته این کاهش شتاب در شتابهای ثانویه مشهودتر بوده بطوریکه شتاب 80 تا 120 کیلومتر را در مدل فوق 1.14 ثانیه نسبت به مدل معمولی بیشتر کرده است. ضمن اینکه حداکثر سرعت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. البته مقولهی افزایش ایمنی را میتوان دلیلی خوب برای چشمپوشی از کاهش قابلیتهای دینامیکی خودرو دانست.
خودروهای مجهز به این سیستم همانطور که گفته شد پایداری بیشتری داشته و دیرتر از مسیر جاده منحرف شده و در کل ایمنی بالاتری دارند. علاوه براین سیستم X-Drive در مواردی که جاده برفی یا مسیر ناهموار است به کمک راننده آمده و خودرو را از واماندگی میرهاند. بنابراین نصب این سیستم در خودروها باعث تردد آسان آنها در جادههای برفی و ناهمواریها میشود.
این سیستم در کنار مزایای آن معایبی نیز دارد که میتوان به افزایش قابل توجه وزن خودرو اشاره کرد. دلیل این امر وجود دو دیفرانسیل به جای یکی است که به طور مثال باعث افزایش نسبتاً چشمگیر 110 کیلوگرمی در وزن BMW سری 3 میشود. این افزایش در این مدل سبب شده است که شتاب صفر تا صد آن نیم ثانیه افزایش پیدا کند. البته این کاهش شتاب در شتابهای ثانویه مشهودتر بوده بطوریکه شتاب 80 تا 120 کیلومتر را در مدل فوق 1.14 ثانیه نسبت به مدل معمولی بیشتر کرده است. ضمن اینکه حداکثر سرعت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. البته مقولهی افزایش ایمنی را میتوان دلیلی خوب برای چشمپوشی از کاهش قابلیتهای دینامیکی خودرو دانست.