تویوتا کمری در سال 1980 متولد شد که یک خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود که با نام "سلیکا کمری" معروف بود. دو سال بعد مدل دیفرانسیل جلوی آن تولید گردید که با صادراتی چشمگیر مواجه گردید و بطبع پایه گذار جهانی شدن این مدل شد که در حال حاضر نیز نقطه اوج و امید اصلی کمپانی تویوتا می باشد چرا که شعار اصلی کمپانی تویوتا برای مدل کمری "بهترین در جهان" و "بهترین در منطقه" است که به یک قانون مادام العمر تبدیل گردیده است.
کمری جدید اتاق SE نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل دیترویت 2006 رویت شد و بر خلاف مدل 2006 که به خاطر شکل نامناسب ظاهری با شکست مواجه گردید، حال در بازار خودرو کشورمان با استقبال بسیار خوبی روبرو شده که چیزی فراتر از یک تغییر مدل و شکل ظاهری است. این مدل حاصل تلاش بی وقفه 5/4 ساله کمپانی تویوتا می باشد که هدفش از ساخت آن تحول، دگرگونی و اساسی ترین مدل در تولیدات خودرو در جهان بوده که الگویی است برای نسل های آینده کمری SE.
طراحی بدنه، معماری اسپرت
در معماری نسل ششم تویوتا کمری با کد SE، دقت، وسواس و ظرافت خاصی که دیدی اسپرت گونه در آن لحاظ شده است، طراحی آن صورت گرفته، که از این حیث برتری محسوسی را نسبت به سایر مدل های دیگر آن بوجود آورده است. خودرویی که پایه و اصول معماری آن از پاییز سال 2002 با هدف استاندارد شدن در دنیای اتومبیل های اندازه متوسط آغاز گردید که در اصل هدفی را با واژه "تزریق نیروی جوانی" (جوان شدن دوباره) دنبال می کرد. بیاد داشته باشید این مدل برچسب پر فروش ترین خودروی سبک وزن آمریکایی شمالی را با خود به یدک می کشد.
شکستگی خطوط سه بعدی شکل، طرح جلو پنجره اسپرت که یاد آور مدل های مزدا سری 3 و خصوصا مدل 323 است، طرح چراغ های خشن گربه ای شکل لنز هالوژنی، زیر سپرهای بیرون زده و رکاب های زیر درب ها در جهت ثبات آیرودینامیک و بهبود بالانس اتومبیل و همچنین رینگ های آلیاژی 17 اینچی همگی از موارد قابل ذکر طراحی متفاوت و جوان گرایانه مدل SE می باشد.
با تمامی این وجود می توان برای این مدل کمری یک پکیج کامل آیرودینامیک که شامل پنل زیر موتور و پوشش هایی برای زیر قسمت عقب اتاق و زیر باک بنزین است که بالچه هایی در مقطع طولی دارند (چیزی شبیه به هدایت کننده های مخصوص که در زیر بندی اتومبیل مسابقه ای قرار دارد)
فضای کابین؛ جادار اما بی هیجان
در اوایل سال 2002 ماموریتی به آقای "کنی چیرو فوزه" سر مهندس کمپانی تویوتا تحت عنوان توسعه کمری جدید که همانا SE نام داشت واگذار گردید. سیاست این سر مهندس سختکوش ژاپنی ملاقات متعدد با مشتریان بود. هر چند که در همان زمان نیز کمری جای خود را در دل مردم باز کرده بود. اما هدف اصلی پیدایش آگاهی از نظریات تیمی و نمراتی که مشتریان به کمری می دهند بود که با همین تصور سر مهندس ژاپنی اقدام به اعزام تیمی از ژاپن به آمریکا نمود که شامل متخصصین فنی، طراح، حسابدار، بازاریاب و غیره بود تا اقدامات لازم در جهت رسیدن به هدف صورت گیرد. در واقع "کنی چیرو فوزه" به دنبال کسب آگاهی در خصوص نگاه و چگونگی قضاوت بازار در مورد کمری بود.
بالاخره تحقیقات به ثمر نشست. یک نظریه غیر قابل تصور از یکی از رانندگان کمری SE باعث هوشیاری تیم تحقیقاتی شده چرا که این نظریه ثابت کرد که کابین کمری بزرگ اما طراحی و امکانات رفاهی آن نا مناسب و بی هیجان برای هر راننده می باشد. در واقع مشکل یا به عبارتی بهتر ضعف فضای داخلی این خودرو را می توان در توجه به تمرکز مهندسان سازنده آن در جهت ارتقاء کیفیت در کمری SE برای رساندن آن به یک اتومبیل قابل اعتماد دانست که همین امر باعث گردیده فضای داخلی به عبارتی فاقد هیجان باشد. مشکلی که به گفته سازندگان آن در سالهای آینده به طور یقین بر طرف خواهد شد. به یاد داشته باشید هر شکستی پلی است برای پیروزی.
آزمایش فنی و تخصصی از تویوتا کمری SE
در شروع آزمایشات به عمل آمده که با رانندگی" آقای ظل انوار" و بررسی های دقیق من به انجام رسید ترجیح دادیم تا آنجایی که امکانات به ما اجازه می دهد، آزمایشات را به گونه ای علمی تر و به روزتر و البته بر طبق اصول مجلات معتبر خارجی همچون Car&Driver و یا... و با تقلیدی درست از آنها انجام دهیم.
بر این اساس آزمایشات بعمل آمده به 4 قسمت مختلف تقسیم شدند که با هم به مرور آن می پردازیم.
1 ـ بخش اول آزمایش ـ آشنایی با فضای داخل کابین
در ابتدای ورود به این خودرو، جایی که زمینه کار در سادگی و تناسب اجزای کابین با یکدیگر صورت گرفته است، فضای داخل جادار و مناسب حتی برای افراد فربه و قد بلند را نشان می دهد. چهره داشبورد یادآور تولید دیگری از این کمپانی با نام "آوالون" را بخاطر هر بیننده ای می اندازد. مجموعه ادوات که سادگی و شکلی تکراری دارد از جذابیت خاصی برخوردار نیست که این می تواند یک نکته منفی برای این خودرو به حساب آید اما در عوض با توجه به ارتفاع سقف و موقعیت قرار گیری فرمان که ارگونومیک بنظر می رسد، افراد قد بلند هم در جایگاه راننده راحت خواهند بود. البته بایستی اشاره داشت که تنها ایراد غربیلک فرمان، حجیم و قطور بودن قسمت میانی آن است که کمی از لذت رانندگی می کاهد. اما در قسمت جلو و عقب این غربیلک فرمان، امکانات رفاهی نسبتا زیادی وجود دارد که می تواند مسئله حجیم بودن آن را بپوشاند. این امکانات بر روی فرمان شامل دگمه هایی برای کنترل صدای سیستم پخش صوتی هستند. در پشت فرمان و در قسمت پایین، اهرمی در جهت استفاده از سیستم کروز کنترل تعبیه شده که با این سیستم در سرعت های مختلف می توان سرعت را ثابت نگه داشت و پا را از روی پدال گاز برداشت و با کم یا زیاد کردن میزان سرعت تعیین شده، سرعت اتومبیل را کم یا زیاد کرد. "این سیستم را بیشتر می توان در جاده های طولانی از آن استفاده کرد."
در مورد صندلی های جلو و عقب دو نکته مهم وجود دارد؛ 1ـ زاویه و حالت گودی صندلی ها و پشت سری ها که ضمن پوشش کامل سرنشینان از کمر دردهای مضمن جلوگیری خواهد کرد. 2ـ پایین بودن صندلی در داخل کابین و بالا بودن لبه پایینی پنجره، بصورتی که لبه پنجره بالاتر از سینه و نزدیک به شانه یک فرد 180 سانتیمتری قرار می گیرد و می توان گفت که، حس نشستن داخل یک لیموزین را به شما می دهد که با توجه به اینکه کمری SE یک سدان متوسط است، می تواند در نوع خود جالب توجه باشد.
علارغم انتظار؛ سیستم تهویه بصورت معمولی همراه با دگمه های چرخشی می باشد که در پایین سیستم تهویه، محل هایی برای قرار دادن لوازم کوچک و... در نظر گرفته شده که پوشیده است. در واقع بایستی گفت که تویوتا کمری SE از امکانات رفاهی زیادی نسبت به بقیه مدل های هم گروه خود برخوردار نیست و همین امر باعث شده که از دگمه ها و ادوات در کنسول وسط خبری نباشد. در کل مجموعه امکانات رفاهی کمری SE شامل خروجی 12 ولت برای شارژ کردن تلفن همراه در کنسول میانی، دریچه های تهویه برای سرنشینان عقب، سنسورهای دو گانه سنجش فاصله در جلو و عقب و زه واره های استیل روی درب ها و حاشیه پنجره ها نام برد.
محل قرار گرفتن ترمز دستی بر خلاف اکثر خودروها که با اهرمی در بالا آزاد می شود، همانند مرسدس بنز، بصورت پایی است که با فشار دوباره بر روی پدال ترمز پایی آزاد می شود.
در پایان این آزمایش می توان به این نتیجه رسید که تویوتا کمری SE داری فضای کافی با حجم مناسب اما شرایط رفاهی نه چندان مطلوب است که با توجه به قیمت بالای آن نسب به رقبایی همچون سوناتا، آزرا و حتی دیگر مدل های کمری می توان نکته ای منفی برای آن به حساب آید.
2 ـ تست شتاب اولیه و ثانویه ـ
قبل از شروع آزمایش سری به موتور SE زده و بعد از آن با مشاهده دوباره وضعیت آیرودینامیک و چرخ های خودرو، پشت صندلی راننده نشستم تا پیش ذهنیتی از نسبت عملکرد موتور و بدنه خودرو برایم تداعی شود. این عمل سبب شد تا بیاد آورم پیشرانه 2400 سی سی خودروی SE که در اصل از مدل های قبلی کمری به عاریت گرفته شده با تغییراتی اندک، نرم تر و با کاهش آلایندگی موتور همراه بوده است.
در این موتور شفت تعادل برای خنثی سازی ارتعاشات ثانویه در نظر گرفته شده که علاوه بر آن نیز جهت افزایش استحکام از یک بلوک اصلاح شده در پیشرانه SE استفاده شده است. همچنین برای کاهش صدای موتور، مهندسین کمپانی از یک پولی دینام جفت نشده اکوستیکی استفاده کرده اند. در مجموع مقداری افزایش در نسبت تراکم و بکار گیری پیستون های سبک تر به همراه استفاده از تکنولوژی جدید در جنس برجستگی بادامک های میل سوپاپ ها، سبب افزایش حداکثر دور موتور 6200 دور در دقیقه شده است که با توجه به افزایش کشش موتور، قدرتی معادل 158 اسب بخار (به روش اندازه گیری استاندارد SEA J1349) به پیشرانه SE بخشیده است.
در طی انجام آزمایش، به کمک دستگاه مخصوصی که توانایی نشان دادن سرعت سنج و شتاب جانبی بود، نیروی گرانشی حاصل از تیک آف اولیه به رقم قابل توجه G=0/42 رسید که این می تواند نقطه عطفی برای یک خودروی سدان متوسط به حساب آید. همچنین در ادامه تست که شتاب ثانویه مد نظر بود، نیروی گرانشی مناسب و قابل توجهی به سرنشینان این خودرو وارد می گردد که این مقدار فشار چیزی در حدود یک سوم نیروی گرانشی حاصل از شتاب اولیه بود. قابل توجه است تمامی آزمایش بر روی یک خودرو با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک انجام گردیده که به طبع این جعبه دنده خودکار چندان زیر فشار قرار نگرفت.
3 ـ تست شهری ـ عملکرد آیرودینامیک، شاسی و سیستم تعلیق
هدف از انجام این آزمایش، بررسی عملکرد آیرودینامیک بدنه در برابر فشار هوای وارده به خودرو و مقاومت شاسی و سیستم تعلیق در برابر ضربات وارده بوده که بطبع لازمه چنین آزمایشاتی انجام مراحل آزمون در خیابانها، اتوبانها و بزرگراه ها با شرایط متغیر گوناگون است. اتومبیل تویوتا کمری SE به خاطر برخورداری از زیر سپرهای جلو و عقب و همچنین کیت زیر درب ها و بالچه عقب از آیرودینامیک بالاتری نسبت به هم مدل های خود برخوردار است بطوریکه اغتشاشات هوا را زیر و بالای خود با وضعیت مطلوبی عبور می دهد.
در مورد هندلینگ و شاسی بایستی اشاره داشت که با توجه به وجود رینگ های آلیاژی 17 اینچی و سیستم فرمان و همچنین تنظیمات سیستم تعلیق در مدل SE در مسیرهای متغیر شهر و خصوصا پیچ های هرپین (Uشکل) از توانایی عملکرد خوبی برخوردار است بطوریکه این خودرو توانایی مقابله با شتاب جانبی G=0/82 را دارا می باشد. این در حالیست که یک راننده چابک تنها قادر است نیمی از این نیرو را تحمل کند.
جالب است بدانید در حین انجام تست در یکی از اتوبانهای تهران در حالیکه با سرعت 150 کیلو متر بر ساعت قصد وارد شدن به یکی از خروجیها را داشتیم با ترمز گیری حرفه ای و مناسب و همچنین تعویض دنده مناسب "معکوس" باعث گردید این خودرو با چسبندگی خوبی " با کمک سیستم های کنترل کننده این خودرو " خوروجی را طی نموده و با افزایش سرعت از مرکز پیچ خارج گردید. این در حالی بود که اصولی پیچیدن، پیچ نیز از سوی راننده کاملا رعایت گردیده بود.
در پایان آزمایشات بدست آمده در این تست بایستی اشاره داشت که خودروی تویوتا کمری SE، لذت و هیجان چندانی را به شما نخواهد داد! برای این مسئله مهم چند علت وجود دارد. اول اینکه این خودرو اجازه شتاب گیری بسیار تهاجمی از حالت س****** را به شما نمی دهد. دومین مسئله کمری SE این است که بطور خودکار کوچکترین اثری از لغزش در لاستیک ها، سیستم کنترل پایداری و تعادل خودرو، وارد عمل می شود و جلوی واکنش های سریع را از شما می گیرد.
" که جهت یک رانندگی حرفه ای این یک نکته منفی محاسبه می گردد اما جهت استفاده عموم مردم این نکته بسیار مثبت می باشد."
4 ـ تست حرکات نمایشی G و U شکل و بادی رول
می توان گفت انجام چنین آزمایشی مختص افراد بی پروا و ماجراجویی است که همواره به دنبال نشان دادن قدرت و خودنمایی و البته تخلیه روحی خود هستند.
نسل ششم تویوتا کمری همانند نسل قبلی خود در مانورهای سریع و حرکات ناگهانی دارای بادی رول (Body Roll) زیادی می باشد. با توصیه همکاران و هماراهان ابتدا آزمایش حرکات U شکل به منظور توانایی بادی رول های سریع که به اصطلاح امروزی به کشیدن دستی 180 درجه ای معروف شده انجام گرفت. توانایی کمری SE در انجام این حرکت در هنگام شکاندن فرمان به سمت راست و در پی کشیدن دستی، بر خلاف اکثر خودروهای جهان به استثناء خودروهای فرمان راست، تا حدودی بهتر امکان پذیر است. شرایط آزمایش بگونه ای قرار داده شد که خودرو در یک مسیر صاف تنها با سرعت 55 کیلومتر بر ساعت حرکت U کامل را توانست به انجام برساند. در شرایط مساوی این عمل در هنگام شکاندن فرمان به سمت چپ با سرعتی حدود 60 کیلومتر امکان پذیر است. در مورد حرکت نمایشی G نیز روال کار به همان صورت و واکنش اتومبیل نیز همانند مرحله اول انجام پذیرفت با این تفاوت که چون در انجام این حرکت لازم بود خودرو چیزی در حدود 270 درجه را به دور خود بچرخد، انجام آزمایش با سرعت هایی در حدود 70 کیلومتر و 75 کیلومتر بر ساعت انجام پذیرفت. در این آزمایش که آخرین مرحله تست فنی خودرو تویوتا کمری SE به حساب می آمد، دستگاه شتاب سنج حدود G=0/96 نیروی گرانشی را اعلام نمود.
شایان ذکر است بدانید در پایان مرحله چهارم تست فنی؛ لاستیک این خودرو حدود یک سوم فرسایش داشت که تا حدودی قابل پیش بینی بود.
آینده تویوتا کمری
تفاوت ها و دگرگونی های اساسی در ساخت کمری جدید SE باعث آوازه تر شدن نام آن شده که تویوتا با ورود آن به بازار جهان، قدرت و تحول سازی خود را به جهانیان اثبات نمود. طراحی که علارغم مشکلات موجود اتومبیل سازی دنیا انجام گرفت. درصد میزان فروش کمری SE در ابتدای ورود خود به بازار آمریکا از 17درصد به 26درصد افزایش پیدا کرده که همچنان نیز فروش آن ادامه دارد.
جالب است بدانید در مورد تویوتا کمری SE، مشتریان آمریکایی و اروپایی نظریات جالبی را دارند که مواردی از آن را با هم مرور می کنیم.
ـ موتور شش سیلندر V شکل آن (این مدل با مشخصات موتور 5/3 لیتری 6 سیلندر وارد بازار خودرو کشورمان ایران نشده است) که از کارایی، عملکرد و بازدهی بسیار مناسبی برخوردار است و در عین حال بسیار هیجان انگیز است.
ـ قدرت عملکرد ترمزها در شرایط بحرانی بسیار در خور توجه است.
ـ با وجود خطوط شکسته و تیز در طراحی SE، فضای کابین جادار و راحت است.