هنر در مصر باستان
نویسنده : انی کاظمی
آنان جادو را به عنوان نیرویی بنیادی میانگاشتند و بر همین اساس معتقد بودند که اگر چیزی درست ساخته شود میتواند با طیتشریفاتیخاص پا به عرصه حیات بنهد. تمام تلاش آنها در هنر هم برای رسیدن به همین هدف بود.آنان با ساختن ها یا تصویری از فرعون، قالبیبرای سکونت ((کا))، یا روح او در دنیای پس از مرگ تدارک میدیدند و با تجسم مناسک مذهبی، آرامش خدایان را تامین میکردند. و حتیبا ثبت رویداد های تاریخی، استمررقدرت فرعون و عظمت مصر را منظور می داشتند. به همین دلیل آنها از باز نماییموضوعات ناخوشایند دوری می جستند و فقط جلوه های آرمانیو مطلوب زندگیرا در آثارشان منعکس میکردند. هنرمند مصری سعیمیکرد که همواره حقیقتیعینیو عقلانیو مستقل از زمان و مکان را بیان کند . او اشیا را نه بر اساس دریافتهای بسری متغیر و اتفاقیکه بر آن صورتیکه واقعیو ثابت فرض میشد، مجسم می کرد. صفات اساسیو کیفیتهای انتزاعیرا به صورت نمادین نشان می داد. (مثلا درجه اهمیت بر حسب اندازه، برای زنده نماییاز پیکرها از رنگهای قرار دادی و برای تزییه نکات مبهم از خط هیروگلیف بهره می برد).
هنرمند مصری غالبا خطهای مستقیم و شکلهای یکپارچه به کار میبرد که برای او جنبه کاملا عملیداشت، تا ذوق هنری.محافظه کاری طبیعیمصریان و محدودیت های رویکرد جادوییمانع نو آوری هنری میشد، از این رو آثار عصر فراعنه، به هر دوره ای که باشد، شبیه به هم به نظر میرسد.در نقاشیو مجسمه های مصری، افراد مهم باوقار و آرام هستند، اما افراد فرودست، پرتحرک و سرزنده به نظر میرساند.هنر مصری پیری و ضعف را نشان نمیدهد؛ از این رو مردان همیشه پر قدرت و با نیرو و اطمینان و زنان با شادابیو لطافت جوانینشان داده می شوند
نویسنده : انی کاظمی
آنان جادو را به عنوان نیرویی بنیادی میانگاشتند و بر همین اساس معتقد بودند که اگر چیزی درست ساخته شود میتواند با طیتشریفاتیخاص پا به عرصه حیات بنهد. تمام تلاش آنها در هنر هم برای رسیدن به همین هدف بود.آنان با ساختن ها یا تصویری از فرعون، قالبیبرای سکونت ((کا))، یا روح او در دنیای پس از مرگ تدارک میدیدند و با تجسم مناسک مذهبی، آرامش خدایان را تامین میکردند. و حتیبا ثبت رویداد های تاریخی، استمررقدرت فرعون و عظمت مصر را منظور می داشتند. به همین دلیل آنها از باز نماییموضوعات ناخوشایند دوری می جستند و فقط جلوه های آرمانیو مطلوب زندگیرا در آثارشان منعکس میکردند. هنرمند مصری سعیمیکرد که همواره حقیقتیعینیو عقلانیو مستقل از زمان و مکان را بیان کند . او اشیا را نه بر اساس دریافتهای بسری متغیر و اتفاقیکه بر آن صورتیکه واقعیو ثابت فرض میشد، مجسم می کرد. صفات اساسیو کیفیتهای انتزاعیرا به صورت نمادین نشان می داد. (مثلا درجه اهمیت بر حسب اندازه، برای زنده نماییاز پیکرها از رنگهای قرار دادی و برای تزییه نکات مبهم از خط هیروگلیف بهره می برد).
هنرمند مصری غالبا خطهای مستقیم و شکلهای یکپارچه به کار میبرد که برای او جنبه کاملا عملیداشت، تا ذوق هنری.محافظه کاری طبیعیمصریان و محدودیت های رویکرد جادوییمانع نو آوری هنری میشد، از این رو آثار عصر فراعنه، به هر دوره ای که باشد، شبیه به هم به نظر میرسد.در نقاشیو مجسمه های مصری، افراد مهم باوقار و آرام هستند، اما افراد فرودست، پرتحرک و سرزنده به نظر میرساند.هنر مصری پیری و ضعف را نشان نمیدهد؛ از این رو مردان همیشه پر قدرت و با نیرو و اطمینان و زنان با شادابیو لطافت جوانینشان داده می شوند