برای این كه كاربران اینترنت به یك وب سایت دسترسی پیدا كنند و از آن بهره گیرند، به موتورهای جستجو روی میآورند یا به عبارتی موتورهای جستجو ابزارهایی هستند كه مجاری شناختن یك وب سایتاند.
در اینجا از مسئلهای صحبت خواهیم كرد كه صاحبان وب سایتها به خوبی با آن آشنایند. برای این كه كاربران اینترنت به یك وب سایت دسترسی پیدا كنند و از آن بهره گیرند، به موتورهای جستجو روی میآورند یا به عبارتی موتورهای جستجو ابزارهایی هستند كه مجاری شناختن یك وب سایتاند. صاحبان وب سایتها- چه تازه كاران و چه آنهایی كه مدتهاست در اینترنت حضور دارند- با این مشكل رو به رو هستند كه چطور سایت خود را در اینترنت به كاربران بشناسانند وهمچنان جایگاه آن را در ایندكسهای جستجوی اینترنتی حفظ كرده یا ارتقا دهند. در گذشته موتورهای جستجو قادر بودند آن سایتهایی كه ارزش چندانی نداشته محتوایشان غنی نبود یا ساختار ضعیفی داشتند را حذف كرده كنار بگذارند ولی اكنون اوضاع فرق كرده است. «حقهها» و روشهایی بودند كه پیش از این برای افزایش ترافیك سایت به كار میرفتند و برخی صاحبان وب سایتها به آنها روی میآورند. ولی این میانبرها نه تنها دیگر امروز كارایی ندارند بلكه سایت را محدودتر نیز میكنند. اگر كسی بخواهد ترافیك سایتش را به حداكثر برساند و حتی فقط از خطوط راهنمای موتور جستجو استفاده كند، باز هم كارش چندان راحت نخواهد بود. گاهی ممكن است رتبه وب سایت در ردهبندی ایندكسهای موتور جستجو افت كند یا حتی به كلی حذف شود.
چندی پیش تعداد لینكهایی كه به یك وب سایت وارد میشدند معیار توانمندی و شهرت وب سایت بود و موتورهای جستجو هم این معیار را پذیرفته بودند. ولی اگر صاحب وب سایتی بخواهد تنها برای افزایش شهرت و تعداد بازدیدكنندگان، لینكهای گوناگونی در سایت خود قرار دهد، بسیار احتمال دارد كه تاثیر عكس بر جا گذارد.
لینكها باید مبداء و مقصدی مرتبط با محتوای وب سایت داشته باشند چرا كه اگر كاربر یكی از این لینكها را امتحان كند و ببیند كه به سایتی غیرمرتبط به موضوع دلخواهش وارد شده، در خواهد یافت كه این وب سایت و لینكهای آن، نمیتوانند خواسته او را برآورده كرده فقط وقتش را تلف خواهد كرد. چند راه میانبر وحقه اینترنتی هستند كه ممكن است برای افزایش ترافیك سایت مناسب به نظر بیایند ولی در واقع یك وب سایت را محدود میكنند و اصلا در این جهت سودمند نیستند.
● این راهها عبارتند از:
▪ بعضی ممكن است نسخهای از وب سایتشان را در موتور جستجو قرار دهند كه رتبه خوبی در ایندكس موتور جستجو كسب كند ولی آنچه كه به كاربر عرضه میكنند با آن نسخه تفاوت دارد.
▪ كلمات كلیدی مبنای اصلی جستجو و یافتن یك وب سایت هستند. این عده این كلمات را به وفور و تكراری در محتوای سایت به كار میبرند تا موتور جستجو مرتبه آنها را در ایندكس خود بالا ببرد و نام وب سایتشان را جزء اولین نامهای یافت شده پیش چشمان كاربر ظاهر كند. ولی حقه اینجاست كه بسیاری از این كلمات در واقع همرنگ پس زمینه وب سایت هستند.
▪ نكته بعدی كه باز هم به ظاهر كارساز و در اصل زیانبار است تكرار صفحات با همان محتوای قبلی است كه صاحب وب سایت چندین صفحه از وب سایت را بدون تغییر در محتوا تكرار میكند.
▪ خلق صفحاتی كه فقط برای موتور جستجو باز هستند و برای كاربر وجود ندارند، حقه دیگریست.
▪ گاهی هم وب سایت را در لیستی از سایتها وارد میكنند كه با پرسش و واژههایی غیرمرتبط با محتوای آن سایت، ظاهر میشوند.
قانون طلایی درجهبندی ایندكس موتورهای جستجو اینست كه: «اگر سعی كنید وب سایت خودتان را در لیستی از سایتها وارد كنید كه با پرسشها و كلماتی غیر مرتبط با محتوای سایت شما، ظاهر میشوند، تنها امكان بسته شدن وب سایتتان را بالا بردهاید.»
تمامی گفتههای بالا یك مفهوم را در خود دارند و آن اینست كه اگر میخواهید وب سایتی پرطرفدار و پرترافیك داشته باشید، به تاكتیكها و حقههای میانبر متوسل نشوید و به غنی كردن و تقویت محتوا و ساختار وب سایت بپردازید. فراموش نكنید كه وب سایت خود را برای اطلاعرسانی یا خدمات دهی خلق نمودهاید پس به این اهداف تمركز كنید. قانون طلایی دیگر اینست كه «وب سایتی فراهم كنید كه در ذهن كاربران جایگیر شده، ثبت گردد.»
روزنامه تفاهم
مترجم: آذین صحابی
چندی پیش تعداد لینكهایی كه به یك وب سایت وارد میشدند معیار توانمندی و شهرت وب سایت بود و موتورهای جستجو هم این معیار را پذیرفته بودند. ولی اگر صاحب وب سایتی بخواهد تنها برای افزایش شهرت و تعداد بازدیدكنندگان، لینكهای گوناگونی در سایت خود قرار دهد، بسیار احتمال دارد كه تاثیر عكس بر جا گذارد.
لینكها باید مبداء و مقصدی مرتبط با محتوای وب سایت داشته باشند چرا كه اگر كاربر یكی از این لینكها را امتحان كند و ببیند كه به سایتی غیرمرتبط به موضوع دلخواهش وارد شده، در خواهد یافت كه این وب سایت و لینكهای آن، نمیتوانند خواسته او را برآورده كرده فقط وقتش را تلف خواهد كرد. چند راه میانبر وحقه اینترنتی هستند كه ممكن است برای افزایش ترافیك سایت مناسب به نظر بیایند ولی در واقع یك وب سایت را محدود میكنند و اصلا در این جهت سودمند نیستند.
● این راهها عبارتند از:
▪ بعضی ممكن است نسخهای از وب سایتشان را در موتور جستجو قرار دهند كه رتبه خوبی در ایندكس موتور جستجو كسب كند ولی آنچه كه به كاربر عرضه میكنند با آن نسخه تفاوت دارد.
▪ كلمات كلیدی مبنای اصلی جستجو و یافتن یك وب سایت هستند. این عده این كلمات را به وفور و تكراری در محتوای سایت به كار میبرند تا موتور جستجو مرتبه آنها را در ایندكس خود بالا ببرد و نام وب سایتشان را جزء اولین نامهای یافت شده پیش چشمان كاربر ظاهر كند. ولی حقه اینجاست كه بسیاری از این كلمات در واقع همرنگ پس زمینه وب سایت هستند.
▪ نكته بعدی كه باز هم به ظاهر كارساز و در اصل زیانبار است تكرار صفحات با همان محتوای قبلی است كه صاحب وب سایت چندین صفحه از وب سایت را بدون تغییر در محتوا تكرار میكند.
▪ خلق صفحاتی كه فقط برای موتور جستجو باز هستند و برای كاربر وجود ندارند، حقه دیگریست.
▪ گاهی هم وب سایت را در لیستی از سایتها وارد میكنند كه با پرسش و واژههایی غیرمرتبط با محتوای آن سایت، ظاهر میشوند.
قانون طلایی درجهبندی ایندكس موتورهای جستجو اینست كه: «اگر سعی كنید وب سایت خودتان را در لیستی از سایتها وارد كنید كه با پرسشها و كلماتی غیر مرتبط با محتوای سایت شما، ظاهر میشوند، تنها امكان بسته شدن وب سایتتان را بالا بردهاید.»
تمامی گفتههای بالا یك مفهوم را در خود دارند و آن اینست كه اگر میخواهید وب سایتی پرطرفدار و پرترافیك داشته باشید، به تاكتیكها و حقههای میانبر متوسل نشوید و به غنی كردن و تقویت محتوا و ساختار وب سایت بپردازید. فراموش نكنید كه وب سایت خود را برای اطلاعرسانی یا خدمات دهی خلق نمودهاید پس به این اهداف تمركز كنید. قانون طلایی دیگر اینست كه «وب سایتی فراهم كنید كه در ذهن كاربران جایگیر شده، ثبت گردد.»
روزنامه تفاهم
مترجم: آذین صحابی