مسابقه آزمايشي پرشتابترين خودرو ايران در باند فرودگاه باشگاه هوانوردي پرسان برگزار شد. در اين مسابقه كه توسط هيات اتومبيلراني و موتور سواري استان تهران برگزار شد، تعداد زيادي از خودرويهاي تقويت شده حضور داشتند. در پايان اين مسابقه، ميتسوبيشي لندسر پرشتابترين خودرو ايران معرفي شد كه توانست مسير 400 متري را در مدت 14.68 ثانيه طي كند. راننده اين خودرو درباره اين ركورد گفت: اين خودرو تقويت شده دو ديفرانسيل از موتور دو ليتري مجهز به توربو شارژ با قدرت 280 اسب بخار استفاده ميكند. وي با بيان اين كه ضريب تراكم موتور اين خودرو 9 است، گفت: Ecu موتور انژكتوري به همراه موتور و سيستم كلاچ گيربكس و اكسلهاي خودرو در ايران تقويت شده است. البته هنوز خودرو از نظر ديسك صفحه داراي مشكلاتي است كه در صورت رفع، ركورد آن بهبود مييابد. همچنين خودرو بي.ام.و سري 3 كه در دو زمانگيري اول جلوتر بود، در آخرين زمانبندي با زمان 14.9 ثانيه در رده دوم قرار گرفت. راننده اين خودرو در خصوص اين مسابقه گفت: موتور بي.ام.و سري 3 توسط گروهي از تكنسينها تغيير داده شده است؛ به صورتي كه موتور 3.2 ليتري شش سيلندر با قدرت 385 اسب بخار نصب شده بر روي خودرو توانايي آن را دارد كه سرعت خودرو را در مدت چهار ثانيه در دو بار دندهگيري از صفر به 100 كيلومتر بر ساعت برساند. همچنين يك جعبه دنده كتراگ آلمان بر روي خودرو نصب و كامپيوترهدايت موتور خودرو كه انژكتوري است نيز در آلمان تنظيم شده است. اين خودرو داراي ضريب تراكم 11 و براي سومين دور به دليل مشكل بنزين از حريفش عقب افتاد. راننده بي.ام.و درباره اين اتفاق ميگويد: بنزين ايران به دليل پااين بودن عدد اكتان آن سبب ميشود كه در موتور ضربه ايجاد شود و كامپيوتر خودرو به صورت اتوماتيك با ريتارد كردن جرقه شمع سبب كاهش قدرت موتور ميشود. همچنين ذرات معلق موجود در بنزين از ديگر مشكلات سوخت ايران است. در اين مسابقه اكثر خودروها با مشكل سوخت مواجه بودند؛ چرا كه موتورهايشان داراي ضريب تراكم بالايي بودند. در اين مسابقه از خودروهاي دهه 60 تا 70 آمريكايي با موتورهاي استاندارد مانند فورد موستانگ گرفته تا خودروهاي مدل 2000 ميلادي و حتي رنو پنج و پرايدهايي كه با تغيير موتور و سيستم تعليق و انتقال قدرت داراي شتاب بالايي شدهاند، شركت كردند. اين خودروها حتي با خودروهاي بسيار قويتر از خود رقابت ميكردند؛ چرا كه به دليل وزن كمتر شتاب بيشتري ميگيرند؛ به گونهاي كه يك پرايد با موتور مزدا توانست در ردهبندي هشت اتومبيل قرار گيرد. اين خودرو با موتور 16 سوپاپ 1800 بدون توربو شارژ داراي قدرت موتور 140 اسب بخار است. يك متخصص تيونينگ خودرو در اين باره ميگويد: اين خودروها با توربو شارژ تا 240 اسب بخار نيز قدرت پيدا ميكنند. اما شايد اين قدرت و سرعت بالا براي شهرنشينان نيز دردسرساز باشد. در اين خصوص يكي از مسوولان برگزاري مسابقه ميگويد: برگزاري اين مسابقه سبب شده كه جوانان انرژي خود را در خيابانها خالي نكنند. برخي از خودروها در خيابانها براي سرعت شرط بندي ميكنند، اما با برگزاري اين مسابقه در مكان امن و استاندارد توانستهايم اين مشكل را تا حدودي برطرف كنيم. درباره مكان برگزاري اين مسابقه در باند هواپيما بيژن شفيعي خراساني - رييس هيات اتومبيلراني و موتور سواري استان تهران - ميگويد: بهترين محل برگزاري مسابقه تست باند اين فرودگاه بود و ما در اين مكان دستگاههاي جديد تستبراي شتاب خودرو را تست ميكنيم.