تراژدی غمگین ترکیب نام ها و ملیت ها ، داستان زندگی چری A15 را رقم می زنند . سال 1991 ، سئات تولدو در اسپانیا بر پایه پلت فرم A2 فولکس واگن بنا شد ، با آغاز تولید نسل دوم تولدو توسط سئات خط تولید نسل نخست این خودرو به مکزیک رفت و چینی ها که تازه استارت صنعت خودروشان را زده بودند ، مقصد بعدی خط تولید سئات تولدو شدند . چری A11 به عنوان نخستین نسل محصولات چری بر پایه پلت فرم تولدو متولد شد . فولکس واگن اولین شکایت تاریخی خودروسازان از چینی ها را به دلیل استفاده از پلت فرم A2 فولکس واگن به ثبت رساند . چری قدرتمند شده بود ، این شرکت در دومین فاز تولید خودرو های سواری ، A15 را جایگزین چری A11 کرد .
چری A15 محصول سال 2003 شرکت چری چین و بر پایه پلت فرم نسل اول سئات تولدو است . این خودرو توانسته تا کنون بازار های 30 کشور آسیایی و آفریقایی را فتح کند اما مسئولان چری برای سال 2010 چشم به بازار های آمریکا دوخته اند . سدان متوسط چینی ها اکنون عضوی از صنعت خودروسازی ماست .
مصرف مناسب ، قیمت کم و آلایندگی کم همه مواد اولیه خوراک تبلیغاتی شرکت چری برای A15 را تشکیل می دهند ، این خودرو هم جایگاه ظهور عجایب و هم جایگاه افول امید ها برای آشنایی با خودرویی به روز و کامل است .
چری A15 در چین ، اوکراین ، روسیه ، مالزی و امروز ایران سایت های تولید دارد .
شرکت چری چین بقا خود را مدیون سفارشات تولید تاکسی در چین است ، این شرکت سپس لیسانس تولید خودرو را از شرکت ورشکسته تولید خودرو شانگهای خریداری کرد و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین شناخته می شود . چری در مرحله جدید طراحی و تولید محصولات خود سعی دارد تا با استفاده از تکنولوژی روز و به مدد الهام گیری از کمپانی های بزرگ ، زیر پوست کپی کاری های چینی به تولید محصولات روز و در خور بازار های بزرگ جهان بپردازد .
چری نامی تازه برای صنعت خودرو و مردم ایران نیست ، اعجوبه ی این کمپانی اکنون در خیابان ها ی ایران در حال تردد است . چری QQ یا همان ام وی ام 110 ، ارزان قیمت ترین خودرو تازه وارد به بازار های اروپا در زمان خودش محسوب می شد ، این محصول که کپی کاری واضحی از دوو ماتیز را به نمایش می گذارد توسط چری و داچیا رومانی طراحی شده و توانسته با قیمت 5 هزار دلاری اش بازار خودرو های کوچک اروپا را زیر و رو کند . اما این بار نوبت به دومین حضور چری در ایران رسیده است .
ایران خودرو در راستای تحقق رویای تولید چری در ایران و برای تولید محصول A15 از چری به شریک تولیدی نیاز داشت . شهرک صنعتی خودروسازی توس با 10 کارخانه صنعتی و سابقه فعالیت در زمینه تولید قطعات خودرو شریک ایران خودرو برای اولین ریسک چینی ایران خودرو شد . در این بین ایران خودرو با سهم 35 درصدی و خودروسازی توس با 65 درصد کلید تولید این محصول را در خراسان زدند . مهر ماه امسال خط تولید چری در خودروسازی توس با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تا به گفته ی مسئولان این شرکت آذر ماه امسال شاهد نخستین قدم ها ی A15 در جاده های ایران باشیم .