alirezakarimi
New member
Shozo Kawasaki در سال 1896 تجارتخانه ای برای خود تاسیس کرد که قطب بزرگی در ژاپن بود و اینکه این آقای با اعتبار و علاقه مندان به صنعتگری پس از فعالیت در زمینه ساخت هواپیما و تجهیزات مربوطه به ساخت پیشرانه و موتور سیکلت روی آورد، در سال های بعد Meguro که در صنعت ساخت موتور سیکلت در ژاپن دیگر برای خود قطبی به شمار می رفت با کاوازاکی آشنا شد و با توافقاتی که در بین این دو به انجام رسید کار تولید تولید موتور سیکلت و رقابت با رقبای ژاپنی شروع شد، Meguro که پیش از این موتور سیکلت هایی با حجم های مختلف به تولید رسانیده بود دیگر مورد اعتماد آقای کاوازاکی بود.
Meguro و کاوازاکی با هم توافق کردند و به دلیل اعتبار زیادی که نام کاوازاکی داشت نام این کمپانی کاوازاکی شد و از آن روز به بعد روند پیشرفت و رقابت کاوازاکی دیدنی بود و روز به روز بر تیم تخصصی این تولید کننده قدرتمند موتور سیکلت متخصصانی کار آزموده افزوده می شدند و موتور سیکلت های خوبی به تولید می رساندند طوری که در مسابقات انگلستان هم موفقیت هایی را کسب کردند و از آنجا شد که در انگلستان و پس از آن در اروپا طرفداران زیادی پیدا کردند، این روند پیشرفت ادامه داشت تا اینکه در سال های ابتدایی دهه 60 این کمپانی به کل توسط کاوازاکی خریداری شد و حالا دیگر این مرد با اعتبار و معروف بود یک کمپانی موتور سیکلت سازی معروف و طرفداران زیاد که توقعات بسیاری هم از آن می رفت.
از آن پس بود که موتور سیکلت های قدرتمند و حجم بالای کاوازاکی یکی پس از دیگری به تولید می رسیدند و همینطور بر اعتبار و شهرت و طرفداران این برند افزوده می شد، دهه 60 و 70 میلادی برای این کمپانی خیلی خوب بود زیرا مسیر پیشرفت را پیدا کرده بود و سال های پس از این سال ها دیگر مسیر هموار شده قبل را که با زحمت او و Meguro و تیمشان به وجود آمده بود را طی کردند.
به سال هایی نه چندان که باز گردیم سری Z کاوازاکی را می بینیم و پس از آن که همینطور به جلو بیاییم شاهد قدرت نمایی کاوازاکی با حرف Z هستیم طوری که دیگر این حرف Z یک برند را به دستانش گرفت و مسیر پیشرفت این نام را اتوماتیک وار طی کرد تا به امروزه هم این داستان ادامه دارد، در سال 2000 میلادی موتور سیکلتی از سوی کاوازاکی به تولید رسید که نوعی سنت شکنی بود و آن هم مدلی جز ZX12 R نبود، موتور سیکلتی که علاوه بر توانایی بالای راندن و چهره ریسینگی که داشت قدرتی معادل 176 اسب بخار داشت و اسمی را به یادگار گذاشت و خیلی زود شهرت پیدا کرد.
پس از آن آقای Shinichi Morita مدیر کارخانه تصمیم گرفت که موتورهایی با حجم کمتر و وزن پایین تر و قابلیت ریس را هم به تولید برساند و این سر آغاز تولید اینگونه موتورسیکلت های قدرتمند بود چرا که تا پیش از این سیاست مسئولان کمپانی موتور سیکلت هایی با انجین های حجم بالا بود، اما از آنجا شد که موتورهایی با حجم پایین تر در کنار حجم های بالاتر آمدند تا دیگر محصولات این کمپانی در حجم های مختلف موتوری تکمیل شود.
در این مطلب به بررسی موتور سیکلت ZX6 R 2010 می پردازیم که آخرین نسل 600 سی سی تولید شده کمپانی کاوازکی در حال حاضر می باشد در ابتدا از آقای مرتضی عرب زاده مالک محترم موتور سیکلت و عضو فدراسیون موتور سواری و هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران جهت صرف وقت و همکاری با ما نهایت تشکر را داریم.
تولد ZX6 R :
موتور سیکلت 600 سی سی کاوازاکی که با کد ZX6 R شناخته می شود در سال 95 متولد شد و در جواب سوزوکی GSX 600 بود که در سال 93 به تولید رسیده بود که تا سال 2003 به یک شکل به تولید رسید تا اینکه در سال 2003 فیس لیفت شد و با چهره ای جدید طرفداران بسیاری را هم پیدا کرد، کاوازاکی ZX6 R از سری موتور سیکلت های معروف و قدرتمند کمپانی معروف ژاپنی می باشد و از زمان تولدش در حال پیشرفت - بهینه سازی و اصلاح می باشد و تا به حال رقابت خوبی را با 3 رقیب مطرح ژاپنی اش داشته است و این نینجای کاوازاکی از بدو تولدش روحیه جنگ طلبی داشته است و انصافا هم در زمره موتور سیکلت های خوب دنیای موتور سیکلت های اسپرت به شمار می رود.
در سال های ابتدای تولید این موتور سیکلت به خوبی نقاط قوت خود را به علاقه مندان به موتور سیکلت به اثبات رسانید و خود را به خوبی سوژه بحث علاقه مندان قرار داد و در همان سال ها بود که شهرت خوبی را کسب کرد و از آن پس هم که همه ساله این موتور سیکلت را ارتقاء می داد تا از کورس رقابت عقب نماند، تیم مهندسی کمپانی بر روی قسمت های فنی این موتور سیکلت به خوبی کار می کردند و در مدل های این موتور سیکلت مشاهده می شود که حتی شاسی های هر کدام از فیس لیفت ها به طور کلی با مدل قبل تفاوت دارد و این از روحیه سیری ناپذیری کاوازاکی خبر می دهد و نکته حائز اهمیت این است که این موتور سیکلت در دو سال پیاپی 2004-2005 جایزه ویژه Master bike را به خود اختصاص داد.
روند پیشرفت و بهینه سازی این موتور سیکلت همینطور ادامه داشت در سال 2005 بازه م بر روی قسمت های فنی این موتور سیکلت کار کردند و دور موتور آن را 1000 دور بالاتر بردند تا نقطه مرگ موتور کمی دیرتر فرا برسد و اینکه قدرت را هم کمی بالاتر بردند، اگزوز این موتور سیکلت هم که به زیر صندلی آمده بود همچنان در همان جا خودنمایی می کرد، این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 2007 بازهم این موتور سیکلت تغییر کرد و بهتر از آنچه شد که تا قبل همه دیده بودند و تغییرات و ریزه کاری هایی در پیشرانه آن به انجام رسید تا اینکه در زمان گاز دادن به آن حسی متفاوت به راکب بدهد و اینکه جعبه دنده هم کمی در ضرایب دنده ها تغییر کرد و قسمت انتهایی موتور سیکلت 40 میلی متر کوتاه تر شد تا ZX6 R بهتر از قبل بتواند پیچ ها را رد کند و برود.
تولید نسل آخر ZX6 R :
همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم روند پیشرفت کاوازاکی 600 سی سی روز به روز دیده می شد تا اینکه در سال 2009 طراحی بسیار تغییر کرد و هیجان این موتور سیکلت بیش از پیش شد، دلیل این طراحی را در ابتدا برای شما می گوییم که چرا این موتور سیکلت به این شکل طراحی و ساخته شد، موتور سیکلت ZX10 R از موتورسیکلت های 1000 سی سی معروف کمپانی کاوازاکی می باشد که در سال 2008 طراحی خود را تغییر داد چراکه تا قبل از این سال منتقدان و متخصصان طراحی و ... از ZX10 R که تا قبل از 2008 به تولید رسیده بود ایراداتی فراوان گرفته بودند و آنها توانستند در سال 2008 با فیس لیفت خود کولاک کنند و این موفقیت را به 600 سی سی خود هم انتقال دادند و این موتور سیکلت را پس از سال 2008 درست به مانند ZX10 R طراحی و ساختند طوری که به سختی متوجه این مهم می شودید.
اصلاحات فراوانی بر روی این موتور سیکلت به انجام رسید طوری که با دیدن لحظه ای این موتور سیکلت متوجه خواهید شد که این موتور سیکلت اصلا هیچ ربطی به مدل قبلی ندارد، از کارهایی که بر روی این موتور سیکلت شد علاوه بر تغییر در چهره آن، کاهش وزن آن نسبت به قبل می باشد، نکته دیگر اینکه اگزوز از قسمت میانی به کنار این موتور سیکلت منتقل شد و سیستم تعلیق و سیستم کلاچ آن هم نسبت به قبل بسیار بهتر شد و این نکات خود سواری بهتر این موتور سیکلت را تضمین می کرد.
این موتور سیکلت در رقابت با سایر رقبایش موفق بوده است و با وزن خوب و طراحی دینامیکی و بروز خود حرف هایی را برای گفتن دارد، و در مقایسه ای که در بین موتور سیکلت های 600 سی سی دنیا صورت گرفته است در سال 2010 این موتور در جمع بندی کل امتیاز بیشتری را نسبت به رقبایش کسب کرده است و این نتیجه گیری در سایت ها و مجلات مرتبط با موتور سیکلت به انتشار رسید.
حال با تمامی این موارد این موتور سیکلت در سال 2010 بازهم تغییر کرد تا بیش از پیش توانایی های خود را اثبات کند و بتواند تا از عنوان خود دفاع کند، پیشرانه – شاسی – تعلیق و ... همه و همه باعث شدند تا کیفیت راندن این موتور سیکلت بسیار عالی شود و این موتور سیکلت از بالانس و هندلینگ بسیار خوبی برخوردار باشد و این مهم را شما در زمان سواری با این موتور سیکلت متوجه خواهید شد.
طراحی :
مانند همیشه رینگ های این موتور چند پره سبک و آلومینیومی می باشد که با دیسک های معروف کنگره ای و کالیپرهای مشکی رنگ Nisin و خط سبز رنگ دور رینگ ها نمایی زیبا به این موتور سیکلت می بخشد، رنگ این موتور سیکلت مشکی و 3 خط سبز رنگ که علامت Monster می باشند به شدت نمای جانبی این موتور سیکلت را تحت تاثیر خود قرار دادند، ترکیب رنگ مشکی و سبز بسیار برای این موتور جذابیت را به ارمغان آورده است و رنگ سبز هم که رنگ اصیل کاوازاکی می باشد چهره ای اصیل را به این موتور سیکلت بخشیده است.
چراغ های جلوی این موتور سیکلت مانند ZX10 R می باشد و اینکه در بین این چراغ های مشکی رنگ مجهز به لنز ورودی هوای این موتور سیکلت دیده می شود، کایت های کناری این موتور سیکلت دارای شکاف هایی برای ورودی هوا می باشند و از طراحی بسیار مدرن و بروزی برخوردار می باشند، بر روی این قسمت شاهد هستیم که مالک خودرو پروتکشن نصب کرده است تا در صورت سر خوردن روی زمین این موتور سیکلت کمترین آسیب را ببینید.
زمانی که از نمای جانبی به این موتور سیکلت می نگریم شاهد حالت دینامیکی فوق العاده این موتور سیکلت هستیم طوری که راهنماهای این موتر سیکلت و مخزن سوخت هم در همین جهت هستند و مخزن سوخت این موتور سیکلت با خطوط پر حجم و زیبایی که در همان جهت بر روی آن قرار دارد و نوشته Ninja سامورایی بودن خود را به اثبات می رساند و این همان روحیه و چهره جنگجوی این موتور سیکلت می باشد که در خطوط بالا به آن اشاره کردیم، نکته دیگر اینکه این موتور نسبت به مدل 1000 سی سی خود کوچکتر شده است و همین باعث جذابیت بیش از پیش این موتور سیکلت می شود، شاسی این موتور سیکلت و فلاپ های آن کلا به رنگ مشکی می باشند و همین باعث شده است تا صندلی سبز رنگ راکب موتور سیکلت و پنجه سبز رنگ Monster به شدت چشم نوازی کنند.
پشت فرمان این موتور سیکلت علاوه بر اینکه حالت بسیار ریسینگ و دینامیکی خوبی دارد از پنل کیلومتر شماری بسیار زیبایی برخوردار است، کیلومتر شمار دیجیتالی که بر روی آن فقط دورشمار دیده می شود و این دور شمار تا 20000 دور را بر روی خود نشان می دهد و زیبایی کار اینجاست که بر روی این صفحه سفید رنگ از حالت ساکن تا قبل از 8000 دور سفید رنگ و این اعداد تا 4000 دور کنار یکدیگر با فاصله نزدیک قرار دارند، از 8 تا 16000 دور سبز رنگ و اعداد بسیار بزرگ می باشند و 3000 دور آخر هم که نقطه مرگ موتور می باشند به رنگ قرمز رنگ آمیزی شده اند.
سیستم اگزوز این موتور سیکلت توسط مالک خوش ذوق آن به دلیل افزایش قدرت – خروجی بهتر و نعره جذاب تر با مدل Akrapovic کربنی تعویض شده است که این هم خود جلوه ای زیباتر به این موتور سیکلت می بخشد و در آخر هم که قسمت انتهای موتور سیکلت می باشد که در این قسمت هم به مانند مدل 1000 سی سی شباهت ها واضح و آشکار است و حالت تیز قسمت دمبی موتور سیکلت بسیار در زیبایی این قسمت از موتور سیکلت تاثیر بسزایی گذاشته است.
پیشرانه :
این موتور سیکلت مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی و به حجم 599 سی سی یا 36.6 اینچ مکعب می باشد که این پیشرانه دو میل سوپاپ در هر سیلندر 4 سوپاپ دارد و در مجموع 16 سوپاپه می باشد، قطر سیلندر در کورس پیستون آن هم 67×42.5 mm می باشد، بیشینه قدرت این پیشرانه 134 اسب بخار در 14000 دور گشتاور آن هم 66.7 نیوتن متر در 11800 دور می باشد، تراکم این پیشرانه 13.3 به 1 می باشد و این خود یکی از دلایل بالا بودن راندمان آن می باشد.
پیشرانه این موتور سیکلت 4 تراتل 38 میلی متری Keihin دارد که آنها متمایل به بیضی هستند و سیستم سوخت این موتور سیکلت هم DFI می باشد و در هر سیلندر دو سوزن نازل سوخت وجود دارد با تمامی این تفاسیر و وزن 191 کیلوگرمی این موتور سیکلت 400 متر را در حالت ایستاده در مدت زمان 11.1 ثانیه به ثبت می رساند، دیگر اینکه این موتور سیکلت مجهز به دستگاه پاور داینو جت می باشد که به سلیقه مالک برای تنظیمات بهتر موتور سیکلت با آب و هوای موجود در کشور خریداری شده است که اگر کسی به تنظیم این دستگاه آشنایی داشته باشد بسیار می تواند برای این موتور سیکلت مفید باشد.
لازم بذکر است که یک سری از ادوات درونی این موتور سیکلت سبک تر شده اند و آلیاژهای آنها نسبت به قبل تفاوت کرده است، برای مثال میل سوپاپ های این موتور سیکلت کروم Moly steel شده اند تا علاوه بر سبک شدن از مقاومت بالایی هم در برابر فشارهای شدید برخوردار باشند، کاور انجین این موتور سیکلت منیزیومی و سبک تر نسبت به قبل شده است، پیستون های این موتور سیکلت Coat شده اند تا در برابر اصطکاک بالا آسیب نبینند.
تعلیق و زیربندی :
در قسمت جلو، این موتور سیکلت مجهز به کمک های معکوس 41 میلی متری می باشند که پیستون های آن هم نسبت به قبل بزرگ تر شده اند و بهترین عکس العمل را دارند و 120 میلی متر هم خاصیت ارتجاعی دارند در همین قسمت جلو شاهد ترمزهای Nisin با دیسک های استنلس استیل آلیاژی 300 میلی متری و کالیپرهای 4 پیستون هستیم و در قسمت عقب هم کمک فنر مرکزی با عکس العمل بسیار بالا و 25 حالت تنظیم وجود دارد که 134 میلی متر هم خاصیت ارتجاعی دارد و این کمک فنرها در قسمت جلو و عقب به مارک Showa می باشند و لازم بذکر است که تک دیسک عقب 220 میلی متر می باشد و تک پیستون دارد و از گیرایی خوبی هم برخوردار می باشد.
جعبه دنده و انتقال قدرت :
این موتور سیکلت مجهز به جعبه دنده 6 سرعته می باشد که نسبت به نسل های قبل هم بسیار تغییرات کرده است و ضرایب دنده های آن عبارتند از :
Gear 1 : 2.71 Gear 2 : 2.20 Gear 3 : 1.85 Gear 4 : 1.60 Gear 5 : 1.42 Gear 6 : 1.30
قدرت و گشتاوری که از جعبه دنده 6 سرعته به چرخ عقب می رسد به ترتیب 107.7 اسب بخار در 14100 دور و 58.2 نیوتن متر 12000 دور می باشد این قدرت به وسیله زنجیر به چرخ عقب انتقال پیدا می کند، کلاچ این موتور سیکلت برقی و بسیار نرم می باشد.
راندن :
صندلی سبز رنگ این موتور سیکلت تا زمین 815.3 میلی متر ارتفاع دارد و پس از اینکه سوییچ چرخانده می شود و موتور چک می کند با دکمه استارت صدای عجیبی بر می خیزد و با درگیر کردن دنده 1 مانند همیشه موتور با یک تکان همراه است و پس از آرام حرکت کردن صدای زیبای دور پایین این موتور سیکلت را می شنویم صدایی که لذت بخش است، شاسی این موتور آلومینیوم دایکاست می باشد که به رنگ مشکی رنگ آمیزی شده است و این شاسی خود راندن این موتور را محسوس با نسل قبل متفاوت کرده است.
زمانی که این موتور سیکلت گاز می خورد دور موتور به سرعت پر می شود و باید دنده را تعویض کرد و علاوه بر آن غرش موتور زیباتر از قبل می شود، تقسیم وزن و فرمان پذیری این موتور سیکلت بسیار عالیست و دلیل این پدیده به شاسی فوق العاده خوب موتور سیکلت – فاصله محور 1399.5 میلی متری – تقسیم وزن خوب و ... مربوط می شود، نرمی سواری این موتور سیکلت بسیار توجه را جلب می کند، دسته گاز آماده است تا به آن دستور بدهید تا به زیبایی شلیک شود و شما را بترساند!
چسپندگی این موتور سیکلت بر روی زمین خوب است و تایرهای 120/70 ZR 17 در جلو و تایرهای 180/55 ZR 17 به مارک دنلپ مدل اسپرت مکس در عقب در این امر تاثیر بسزایی را می گذارد، این موتور سیکلت مجهز به چرخ دنده و زنجیر می باشد که این خود باعث می شود تا در زمان گاز دادن قسمت جلوی این موتور سیکلت از روی زمین بلند شود و ناخواسته حرکت نمایشی انجام دهید! فرمان این خودرو مجهز به کمک برقی تعادل Öhline می باشد که از تنش های شدید بر روی فرمان این موتور سیکلت جلوگیری می کند و در حفظ تعادل این موتور سیکلت در سرعت های بالا هم نقش بسزایی دارد.
تنفس موتور از قدرت آن خبر می دهد و زمانی که گاز می دهید و تراتل های این موتور سیکلت باز هستند درست به شما می فهمانند که صدای قدرت چگونه صداییست !! پرفورمانس خوب پیشرانه و اصلاحاتی هم که بر روی سیستم هواکشی موتور انجام رسیده را هم نباید دسته کم گرفت و اینکه بادشکنی ین موتور سیکلت و آیرودینامیک بالای آن است که باعث می شود تا در سرعت های بالا هم با خیال راحت به گاز دادن ادامه دهید! و گاز دادن با این موتور سیکلتی که بسیار اصلاحات بر روی آن به انجام رسیده است نیازمند ترمز خوب و قدرتمند می باشد که این موتور سیکلت از ترمز بسیار خوبی برخوردار است و به خوبی می تواند قدرت این موتور سیکلت را در زمانی که بخواهید خنثی کند و موتور را نگه دارد.
تجربه سواری این موتور سیکلت هم تجربه ای بسیار شیرین بود و در آخر علاوه بر تمامی مواردی که در طول این مطلب بدان ها اشاره کردیم باید از بالانس و پایداری خوب این موتور سیکلت در سرعت های بالا یاد کنیم که این خود یکی از مهم ترین مزیت ها و امتیازات سواری این موتور سیکلت می باشد.