۵۰ راه ساده برای بدست آوردن مشترکان خوراکی بیشتر :
این مطلب ترجمه آزادی است از 50Simple Ways to Gain RSS Subscribers که در وبلاگ معتبر Daily Blog Tipsمنتشر شده است.
البته به نظر می رسد که برخی از روشهای ارائه شده در این مطلب، در وبلاگستان فارسی کاربرد ندارند و یا حداقل عرف نیستند، اما به هر حال بسیاری از آنها می توانند راهگشا باشند.
اکثر وبلاگ نویسان، عاشق خوانندگان خوراکی خود هستند. علاوه بر این اکثر آنها دوست دارند که مشترکان خوراکی جدیدی هم بدست آورند. خیلی مسرّت بخش است، اگر یک روز صبح از خواب برخیزید و ببینید که شمارنده فیدبرنر وبلاگتان ۲۰۰-۳۰۰ شماره جهش داشته است! اینطور نیست؟!
اما متاسفانه گویا چنین روزهایی به ندرت دیده می شوند و اکثر وبلاگ نویسها مدت زمان زیادی را صرف می کنند تا بتوانند تعداد اندکی مشترک جدید خوراکی را جذب نمایند.
آیا راهی برای حل این معضل وجود دارد؟ آیا روشی هست که بتواند تاثیر شگرفی روی تعداد مشترکین خوراک وبلاگ بگذارد؟
البته که هست! افراد زیادی در این باره نوشته اند، اما من هم می خواهم نظرم را در این باره عرضه کنم. من در این مطلب سعی کرده ام تا ۵۰ ایده ای را که برای افزایش دادن تعداد مشترکین خوراکی وبلاگ به ذهنم می رسد را لیست کنم. امیدوارم که به کار آید!
۱- آیکن بزرگی را برای خوراک وبلاگتان نمایش دهید. شما باید همیشه این موضوع را همیشه بخاطر داشته باشید که اغلب مردم تنبل اند. اگر شما آیکن کوچکی را در وبلاگتان بگنجانید، ممکن است که خیلیها برای پیدا کردنش با مشکل مواجه شوند. اکثر آنها تنها چند ثانیه برای پیدا کردن آدرس خوراک وبلاگتان وقت صرف می کنند و پس از آن بی خیالش می شوند. پس باید مطمئن شوید که آیکن خوراک وبلاگتان به اندازه کافی بزرگ و در دسترس هست.
۲- آیکن خوراک را در نیمه بالایی وبلاگتان به نمایش بگذارید. علاوه بر اینکه شما باید آیکن بزرگی را برای آدرس خوراک وبلاگتان در نظر بگیرید، باید آنرا در محلی بگذارید که در اولین نگاه قابل دیدن باشد، و آن جایی نیست به جز نیمه بالایی وبلاگتان. این درست جایی است که اکثر وبلاگهای با مشترک خوراک بالا آیکن شان را در آنجا قرار می دهند و جایی است که خوانندگان برای مشترک شدن دنبال آیکن خوراک می گردند.
۳- آیکن خوراک را در همه صفحات وبلاگتان نمایش دهید. وقتی که من وبلاگ نویسی را شروع کردم، بزرگترین اشتباهم این بود که آیکن خوراک وبلاگم فقط در صفحه اصلی نشان داده می شد. پس از مدتی من آیکن را به همه صفحات وبلاگ اضافه کردم و به طرزی خارق العاده تعداد مشترکین خوراکی وبلاگم جهش پیدا کردد.
۴- توضیح دهید. بکار بردن آیکن به تنهایی نمی تواند تاثیرگذار باشد. اگر خوانندگان شما اهل تکنولوژی نباشند، شاید ندانند که آن آیکن نارنجی رنگ خط دار به چه معناست! برای اینگونه موارد با نوشتن توضیح کوتاهی درباره اینکه با مشترک شدن آنها می توانند مطالب شما را براحتی دنبال کنند، به فهم موضوع کمک کنید.
۵- پستی بنویسید و از خوانندگان بخواهید تا مشترک خوراکتان شوند. شنیده اید که می گویند “بخواهید تا به شما داده شود”؟ این قاعده کلی در همه امور زندگی قابل استناد می باشد. وبلاگ نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر می خواهید که دیگران مشترک خوراک شما شوند، پس از آنها بخواهید! در این باره مطلبی بنویسید و دلایل این کار را برایشان شرح دهید. بزودی خواهید دید که آنها چطور به درخواست تان پاسخ خواهند داد.
۶- از افزونه FeedSmith استفاده کنید. اگر از فیدبرنر برای تولید خروجی خوراک وبلاگتان کمک می گیرید، لازم است مطمئن شوید که همه مشترکان شما از همان خروجی استفاده می کنند و سایر خروجی ها که توسط سیستم مدیریتی وبلاگ تولید می شود را بکار نمی برند. وبلاگهایی که از وردپرس استفاده می کنند، با نصب افزونه FeedSmith می توانند مطمئن شوند که همه مشترکان به آدرس اصلی هدایت می گردند. بدین ترتیب شما می توانید آمار درستی از مشترکان تان داشته باشید و شکل خروجی خوراکتان را نیز آنگونه که دوست دارید تنظیم کنید.
۷- اشتراک ایمیلی هم ارائه دهید. چه بخواهید و چه نخواهید تنها درصد اندکی از کاربران اینترنتی با فید آشنا هستند و آنرا بکار می برند. مطالعات نشان می دهد که این مقدار کمی بیشتر از ۱۰% از کاربران جهان را تشکیل می دهد. چرا باید شما ۹۰% بقیه را از دست بدهید؟ چنانکه از فیدبرنر استفاده می کنید، کافیست که به بخش Publicize بروید و اشتراک ایمیلی تان را راه اندازی کنید.
۸- از فرم اشتراک ایمیلی استفاده کنید. برای اکثر وبلاگ نویسان استفاده از فرم خیلی بهتر از لینک “اشتراک ایمیلی” جواب داده است. از آنجائی که کاربران اینترنت در جاهای مختلف اینگونه فرمها را می بینند و ایمیل هایشان را در آنها وارد می کنند، برای شان آشناتر است. بالای سایدبار وبلاگتان جای مناسبی برای قرار دادن فرم اشتراک ایمیلی است.
۹- در پایان همه پستهایتان، خوانندگان را ترغیب کنید تا مشترک خوراک وبلاگتان شوند. علاوه بر قرار دادن آیکن خوراک و فرم اشتراک ایمیلی در نیمه بالایی پوسته وبلاگ، لازم است که در پائین صفحات یکتای پستها هم آنها را قرار دهید. چرا؟ چون بعد از اینکه خوانندگان خواندن مطلب وبلاگتان را تمام کردند، دنبال کار می گردند که بعد از آن انجامش دهند، و اشتراک در خوراک وبلاگتان، می تواند گزینه مناسبی باشد. و اگر مطلب شما برایشان سودمند بوده باشد، آنها خیلی تمایل خواهند داشت که مشترک وبلاگتان شوند تا مطالب بعدی تان را از دست ندهند.
۱۰- تا جایی که ممکن است مراحل را کوتاهتر کنید. مردم واقعاً تنبلند (می دانم که قبلاً این را گفته بودم، اما این موضوع به اندازه کافی مهم است که دوباره بازگو شود). هرقدر مراحل لازم برای کلیک کردن تا مشترک وبلاگ شدن کمتر باشد بهتر است. تا جایی که می توانید این مراحل را کوتاهتر کنید.
۱۱- آیکنهای خوراک خوانهای معروف را در وبلاگتان قرار دهید. یکی از راههای کوتاه کردن مراحل مشترک شدن در وبلاگتان، این است که می توانید آیکن خوراک خوانهای معروف (مانند Google Reader و BlogLines) و پر کاربرد را در وبلاگتان قرار دهید تا کاربران با کلیک بر روی آنها بطور مستقیم مشترک وبلاگ شما شوند. بیشترین فیدخوانهایی که مشترکین شما بکار می برند را آنالیز کنید و آیکن همان ها را در وبلاگتان قرار دهید.
۱۲- در وبلاگتان تمرکز داشته باشید. اگر شما درباره ۱۰ موضوع مختلف در وبلاگتان می نویسید، متقاعد کردن مردم برای دنبال کردن مداوم شما دشوار خواهد بود. ممکن است آنها مطالب شما درباره تکنولوژی را دوست داشته باشند اما از نوشته هایتان درباره نحوه تمیز کردن خانه متنفر باشند…! تمرکز داشتن یکی از موثرترین روشهای جذب مشترکین وبلاگی است.
۱۳- بطور مداوم و مرتب پستهای جدید منتشر کنید. منظور از مداوم، ارسال چندین پست در هفته و یا حتی روز است و منظور از مرتب، دنبال کردن یک طول موج منظم می باشد. این دو فاکتور موجب می شوند که بازدیدکنندگان تان همیشه فعال باشند و همین عامل موجب رغبت آنها برای اشتراک می گردد.
۱۴- زیاده روی نکنید. نوشتن پست زیاد در طی هفته یا روز خیلی خوب است. اما محدودیتهایی هم برای این مورد باید در نظر گرفت. خیلیها معتقدند که اگر وبلاگی آنها را با روزه یک دوجین پست جدید تحت فشار قرار دهد، آنها اشتراکشان را فسخ خواهند کرد. البته وبلاگهایی خبریی که باید مدام به روز شوند از این قاعده مستثنی می باشند.
۱۵- مطالب با ارزش بنویسید. مردم در صورتی مشترک وبلاگ شما می شوند که مطالب شما برایشان مفید باشد. فاکتورهای تعیین کننده ارزشمندی مطالب شما با توجه به خوانندگان تان بسیار متفاوت خواهد بود. ممکن است ارزشمندی مطالب تان بخاطر خبرهای فوری باشد که منتشر می کنید، یا بررسی های عمیقی که بر روی موضوعات انجام می دهید، یا مطالب جالب و سرگرم کننده ای که می نویسید. هر چه که هست، به هر حال باید وجود داشته باشد.
۱۶- مطالب منحصر به فرد بنویسید. شاید مطالب شما ارزشمند باشند اما اگر خوانندگان بتوانند آنها را در جای دیگری هم پیدا کنند، دلیلی برای مشترک شدن در وبلاگتان نخواهند داشت. برای مثال اگر شما تمام مطالب جالب یک وبلاگ معروف مثل لایف هکر را روی وبلاگ خودتان قرار دهید، با اینکه مطالب با ارزش و خواندنی هستند اما منحصر به فرد نیستند و اکثر مردم ترجیح می دهند که مشترک منبع اصلی باشند.
۱۷- از این شاخه به آن شاخه نپرید. اگر وبلاگتان روی موضوع خاصی تمرکز دارد (همانگونه که قبلاً به آن اشاره شد) پس مشترکین شما با هدفی مشخص آنرا دنبال می کنند. اگر شما موضوعات وبلاگ را تغییر دهید، اکثر آنها آزرده خاطر خواهند شد. توجه داشته باشید که نوشتن یک پست بی ربط خیلی بدتر از پست ننوشتن است. چرا که پست بد می تواند موجب شود که مشترکین شما، دنبال کردن وبلاگتان را کنار بگذارند.
۱۸- وقتی که برای دیگران نظر می گذارید، آدرس خوراک وبلاگتان را وارد کنید. خیلی از وبلاگ نویسان عادت دارند که برای مطالب دیگران نظر بگذارند. بعضی ها این کار را برای شرکت کردن در بحثها انجام می دهند. عده ای هم این کار را بخاطر بالابردن ترافیک وبلاگشان انجام می دهند. به هر حال در هنگام گذاشتن نظر، می توانید بجای گذاشتن لینک وبلاگتان، آدرس خوراکش را بر جای بگذارید تا دیگران به راحتی بتوانند مشترک وبلاگتان شوند.
۱۹- مسابقه راه بیاندازید. مسابقات در وبلاگستان خیلی پر طرفدارند. اگر وبلاگتان کمی شناخته شده و پربازدید باشد می توانید براحتی اسپانسر بگیرید و با چند جایزه مسابقه ای را برگزار کنید. از این طریق شما می توانید به سرعت تعداد مشترکین خوراکی وبلاگتان را زیاد کنید.
۲۰- به مشترکین وبلاگتان جایزه بدهید. اگر اهل برگزار کردن مسابقه نیستید، می توانید به قید قرعه به مشترکین وبلاگتان هدیه بدهید. برای کنترل کردن مشترکین هم می توانید از آنها بخواهید که مشترک ایمیلی وبلاگتان شوند.
۲۱- پستهای مهمان داشته باشید. نوشته شدن پست توسط وبلاگ نویسان دیگر یکی از عوامل بالارفتن ترافیک وبلاگ شماست. اگر نویسنده وبلاگ پربازدیدی در وبلاگتان مطلبی منتشر کند، شانس زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان و مشترکان آن، به وبلاگ شما هم رغبت پیدا کنند.
ادامه دارد ...
این مطلب ترجمه آزادی است از 50Simple Ways to Gain RSS Subscribers که در وبلاگ معتبر Daily Blog Tipsمنتشر شده است.
البته به نظر می رسد که برخی از روشهای ارائه شده در این مطلب، در وبلاگستان فارسی کاربرد ندارند و یا حداقل عرف نیستند، اما به هر حال بسیاری از آنها می توانند راهگشا باشند.
اکثر وبلاگ نویسان، عاشق خوانندگان خوراکی خود هستند. علاوه بر این اکثر آنها دوست دارند که مشترکان خوراکی جدیدی هم بدست آورند. خیلی مسرّت بخش است، اگر یک روز صبح از خواب برخیزید و ببینید که شمارنده فیدبرنر وبلاگتان ۲۰۰-۳۰۰ شماره جهش داشته است! اینطور نیست؟!
اما متاسفانه گویا چنین روزهایی به ندرت دیده می شوند و اکثر وبلاگ نویسها مدت زمان زیادی را صرف می کنند تا بتوانند تعداد اندکی مشترک جدید خوراکی را جذب نمایند.
آیا راهی برای حل این معضل وجود دارد؟ آیا روشی هست که بتواند تاثیر شگرفی روی تعداد مشترکین خوراک وبلاگ بگذارد؟
البته که هست! افراد زیادی در این باره نوشته اند، اما من هم می خواهم نظرم را در این باره عرضه کنم. من در این مطلب سعی کرده ام تا ۵۰ ایده ای را که برای افزایش دادن تعداد مشترکین خوراکی وبلاگ به ذهنم می رسد را لیست کنم. امیدوارم که به کار آید!
۱- آیکن بزرگی را برای خوراک وبلاگتان نمایش دهید. شما باید همیشه این موضوع را همیشه بخاطر داشته باشید که اغلب مردم تنبل اند. اگر شما آیکن کوچکی را در وبلاگتان بگنجانید، ممکن است که خیلیها برای پیدا کردنش با مشکل مواجه شوند. اکثر آنها تنها چند ثانیه برای پیدا کردن آدرس خوراک وبلاگتان وقت صرف می کنند و پس از آن بی خیالش می شوند. پس باید مطمئن شوید که آیکن خوراک وبلاگتان به اندازه کافی بزرگ و در دسترس هست.
۲- آیکن خوراک را در نیمه بالایی وبلاگتان به نمایش بگذارید. علاوه بر اینکه شما باید آیکن بزرگی را برای آدرس خوراک وبلاگتان در نظر بگیرید، باید آنرا در محلی بگذارید که در اولین نگاه قابل دیدن باشد، و آن جایی نیست به جز نیمه بالایی وبلاگتان. این درست جایی است که اکثر وبلاگهای با مشترک خوراک بالا آیکن شان را در آنجا قرار می دهند و جایی است که خوانندگان برای مشترک شدن دنبال آیکن خوراک می گردند.
۳- آیکن خوراک را در همه صفحات وبلاگتان نمایش دهید. وقتی که من وبلاگ نویسی را شروع کردم، بزرگترین اشتباهم این بود که آیکن خوراک وبلاگم فقط در صفحه اصلی نشان داده می شد. پس از مدتی من آیکن را به همه صفحات وبلاگ اضافه کردم و به طرزی خارق العاده تعداد مشترکین خوراکی وبلاگم جهش پیدا کردد.
۴- توضیح دهید. بکار بردن آیکن به تنهایی نمی تواند تاثیرگذار باشد. اگر خوانندگان شما اهل تکنولوژی نباشند، شاید ندانند که آن آیکن نارنجی رنگ خط دار به چه معناست! برای اینگونه موارد با نوشتن توضیح کوتاهی درباره اینکه با مشترک شدن آنها می توانند مطالب شما را براحتی دنبال کنند، به فهم موضوع کمک کنید.
۵- پستی بنویسید و از خوانندگان بخواهید تا مشترک خوراکتان شوند. شنیده اید که می گویند “بخواهید تا به شما داده شود”؟ این قاعده کلی در همه امور زندگی قابل استناد می باشد. وبلاگ نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر می خواهید که دیگران مشترک خوراک شما شوند، پس از آنها بخواهید! در این باره مطلبی بنویسید و دلایل این کار را برایشان شرح دهید. بزودی خواهید دید که آنها چطور به درخواست تان پاسخ خواهند داد.
۶- از افزونه FeedSmith استفاده کنید. اگر از فیدبرنر برای تولید خروجی خوراک وبلاگتان کمک می گیرید، لازم است مطمئن شوید که همه مشترکان شما از همان خروجی استفاده می کنند و سایر خروجی ها که توسط سیستم مدیریتی وبلاگ تولید می شود را بکار نمی برند. وبلاگهایی که از وردپرس استفاده می کنند، با نصب افزونه FeedSmith می توانند مطمئن شوند که همه مشترکان به آدرس اصلی هدایت می گردند. بدین ترتیب شما می توانید آمار درستی از مشترکان تان داشته باشید و شکل خروجی خوراکتان را نیز آنگونه که دوست دارید تنظیم کنید.
۷- اشتراک ایمیلی هم ارائه دهید. چه بخواهید و چه نخواهید تنها درصد اندکی از کاربران اینترنتی با فید آشنا هستند و آنرا بکار می برند. مطالعات نشان می دهد که این مقدار کمی بیشتر از ۱۰% از کاربران جهان را تشکیل می دهد. چرا باید شما ۹۰% بقیه را از دست بدهید؟ چنانکه از فیدبرنر استفاده می کنید، کافیست که به بخش Publicize بروید و اشتراک ایمیلی تان را راه اندازی کنید.
۸- از فرم اشتراک ایمیلی استفاده کنید. برای اکثر وبلاگ نویسان استفاده از فرم خیلی بهتر از لینک “اشتراک ایمیلی” جواب داده است. از آنجائی که کاربران اینترنت در جاهای مختلف اینگونه فرمها را می بینند و ایمیل هایشان را در آنها وارد می کنند، برای شان آشناتر است. بالای سایدبار وبلاگتان جای مناسبی برای قرار دادن فرم اشتراک ایمیلی است.
۹- در پایان همه پستهایتان، خوانندگان را ترغیب کنید تا مشترک خوراک وبلاگتان شوند. علاوه بر قرار دادن آیکن خوراک و فرم اشتراک ایمیلی در نیمه بالایی پوسته وبلاگ، لازم است که در پائین صفحات یکتای پستها هم آنها را قرار دهید. چرا؟ چون بعد از اینکه خوانندگان خواندن مطلب وبلاگتان را تمام کردند، دنبال کار می گردند که بعد از آن انجامش دهند، و اشتراک در خوراک وبلاگتان، می تواند گزینه مناسبی باشد. و اگر مطلب شما برایشان سودمند بوده باشد، آنها خیلی تمایل خواهند داشت که مشترک وبلاگتان شوند تا مطالب بعدی تان را از دست ندهند.
۱۰- تا جایی که ممکن است مراحل را کوتاهتر کنید. مردم واقعاً تنبلند (می دانم که قبلاً این را گفته بودم، اما این موضوع به اندازه کافی مهم است که دوباره بازگو شود). هرقدر مراحل لازم برای کلیک کردن تا مشترک وبلاگ شدن کمتر باشد بهتر است. تا جایی که می توانید این مراحل را کوتاهتر کنید.
۱۱- آیکنهای خوراک خوانهای معروف را در وبلاگتان قرار دهید. یکی از راههای کوتاه کردن مراحل مشترک شدن در وبلاگتان، این است که می توانید آیکن خوراک خوانهای معروف (مانند Google Reader و BlogLines) و پر کاربرد را در وبلاگتان قرار دهید تا کاربران با کلیک بر روی آنها بطور مستقیم مشترک وبلاگ شما شوند. بیشترین فیدخوانهایی که مشترکین شما بکار می برند را آنالیز کنید و آیکن همان ها را در وبلاگتان قرار دهید.
۱۲- در وبلاگتان تمرکز داشته باشید. اگر شما درباره ۱۰ موضوع مختلف در وبلاگتان می نویسید، متقاعد کردن مردم برای دنبال کردن مداوم شما دشوار خواهد بود. ممکن است آنها مطالب شما درباره تکنولوژی را دوست داشته باشند اما از نوشته هایتان درباره نحوه تمیز کردن خانه متنفر باشند…! تمرکز داشتن یکی از موثرترین روشهای جذب مشترکین وبلاگی است.
۱۳- بطور مداوم و مرتب پستهای جدید منتشر کنید. منظور از مداوم، ارسال چندین پست در هفته و یا حتی روز است و منظور از مرتب، دنبال کردن یک طول موج منظم می باشد. این دو فاکتور موجب می شوند که بازدیدکنندگان تان همیشه فعال باشند و همین عامل موجب رغبت آنها برای اشتراک می گردد.
۱۴- زیاده روی نکنید. نوشتن پست زیاد در طی هفته یا روز خیلی خوب است. اما محدودیتهایی هم برای این مورد باید در نظر گرفت. خیلیها معتقدند که اگر وبلاگی آنها را با روزه یک دوجین پست جدید تحت فشار قرار دهد، آنها اشتراکشان را فسخ خواهند کرد. البته وبلاگهایی خبریی که باید مدام به روز شوند از این قاعده مستثنی می باشند.
۱۵- مطالب با ارزش بنویسید. مردم در صورتی مشترک وبلاگ شما می شوند که مطالب شما برایشان مفید باشد. فاکتورهای تعیین کننده ارزشمندی مطالب شما با توجه به خوانندگان تان بسیار متفاوت خواهد بود. ممکن است ارزشمندی مطالب تان بخاطر خبرهای فوری باشد که منتشر می کنید، یا بررسی های عمیقی که بر روی موضوعات انجام می دهید، یا مطالب جالب و سرگرم کننده ای که می نویسید. هر چه که هست، به هر حال باید وجود داشته باشد.
۱۶- مطالب منحصر به فرد بنویسید. شاید مطالب شما ارزشمند باشند اما اگر خوانندگان بتوانند آنها را در جای دیگری هم پیدا کنند، دلیلی برای مشترک شدن در وبلاگتان نخواهند داشت. برای مثال اگر شما تمام مطالب جالب یک وبلاگ معروف مثل لایف هکر را روی وبلاگ خودتان قرار دهید، با اینکه مطالب با ارزش و خواندنی هستند اما منحصر به فرد نیستند و اکثر مردم ترجیح می دهند که مشترک منبع اصلی باشند.
۱۷- از این شاخه به آن شاخه نپرید. اگر وبلاگتان روی موضوع خاصی تمرکز دارد (همانگونه که قبلاً به آن اشاره شد) پس مشترکین شما با هدفی مشخص آنرا دنبال می کنند. اگر شما موضوعات وبلاگ را تغییر دهید، اکثر آنها آزرده خاطر خواهند شد. توجه داشته باشید که نوشتن یک پست بی ربط خیلی بدتر از پست ننوشتن است. چرا که پست بد می تواند موجب شود که مشترکین شما، دنبال کردن وبلاگتان را کنار بگذارند.
۱۸- وقتی که برای دیگران نظر می گذارید، آدرس خوراک وبلاگتان را وارد کنید. خیلی از وبلاگ نویسان عادت دارند که برای مطالب دیگران نظر بگذارند. بعضی ها این کار را برای شرکت کردن در بحثها انجام می دهند. عده ای هم این کار را بخاطر بالابردن ترافیک وبلاگشان انجام می دهند. به هر حال در هنگام گذاشتن نظر، می توانید بجای گذاشتن لینک وبلاگتان، آدرس خوراکش را بر جای بگذارید تا دیگران به راحتی بتوانند مشترک وبلاگتان شوند.
۱۹- مسابقه راه بیاندازید. مسابقات در وبلاگستان خیلی پر طرفدارند. اگر وبلاگتان کمی شناخته شده و پربازدید باشد می توانید براحتی اسپانسر بگیرید و با چند جایزه مسابقه ای را برگزار کنید. از این طریق شما می توانید به سرعت تعداد مشترکین خوراکی وبلاگتان را زیاد کنید.
۲۰- به مشترکین وبلاگتان جایزه بدهید. اگر اهل برگزار کردن مسابقه نیستید، می توانید به قید قرعه به مشترکین وبلاگتان هدیه بدهید. برای کنترل کردن مشترکین هم می توانید از آنها بخواهید که مشترک ایمیلی وبلاگتان شوند.
۲۱- پستهای مهمان داشته باشید. نوشته شدن پست توسط وبلاگ نویسان دیگر یکی از عوامل بالارفتن ترافیک وبلاگ شماست. اگر نویسنده وبلاگ پربازدیدی در وبلاگتان مطلبی منتشر کند، شانس زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان و مشترکان آن، به وبلاگ شما هم رغبت پیدا کنند.
ادامه دارد ...