• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

Emerg-E؛ سوپر اسپرت هیبریدی اینفینیتی

B a R a N

مدير ارشد تالار
برترین ها: خودرو مفهومی جدید اینفینیتی که پیشتر در اتوشوی ژنو‌2012 رونمایی شد Emerg-E‌ نام دارد. سوپراسپرت هیبریدی بی نظیری که نمایی از آینده کمپانی اینفینیتی را به تصویر می کشد. این اتومبیل که مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های برتر را در بر گرفته، دالی است بر ادعای اینفینیتی مبنی بر ارائه عملکردی استثنایی در مدل‌های آینده. هم‌چنین نخستین طراحی ‌کمپانی در اروپا به حساب می‌آید. Emerg-E نمونه روشنی است از زبان طراحی اینفینیتی که برای نخستین بار بر سوپراسپرتی موتور‌وسط اعمال شده است. علاوه براین نمادیست از نبوغ مردان پشت پرده آن که فرصتی یافته اند تا در دنیای پر خلاقیت مفهومی ها گام بگذارند. Emerg-E‌ در برنامه آینده بورد تکنولوژی استراتژی اروپا قرار گرفته است که در صدد است با پشتیبانی از طرح های سبز و خلاقانه، فاصله مفهومی های پاک و نسبتا پاک را تا دنیای واقعی کوتاه‌تر کند.

103579_238.jpg


قلب الکترونيک

عده بسیاری در اولین بازدید حتی گمان هم نکردند این مفهومی کاری است از اینفینیتی؛ اما باید گفت که این عین واقعیت است. واقعیتی که یک بار دیگر نام اینفینیتی را بر سر زبان ها انداخت. منبع تامین نیروی اصلی این مفهومی 402 اسب بخاری را دو موتور الکتریکی تشکیل می دهد. هر یک از موتورها نیروی مورد نیاز یکی از چرخ​های عقب را تامین می کند. شتاب صفر تا صد آن نیز حیرت انگیز است؛ تنها 4 ثانیه! در عین حال Emerg-E‌ بیش از 48 کیلومتر را بدون تولید ذره ای دی اکسید کربن می پیماید. در صورت مشایعت سمفونی گوش نواز موتور احتراق داخلی بنزینی، که پکیج باتری را شارژ می کند، میزان آلایندگی آن به 55 گرم در یک کیلومتر می رسد که هم چنان ناچیز است. این مفهومی هم چنین از قابلیت شارژ با برق شهری برخوردار است. منبع تامین نیروی مدل Lotus Evora 414E نیز مشابه این مدل است. موتورهای الکتریکی یون لیتیومی و پک باتری درست در میانه طول 4.464 متری Emerg-E دو سرنشینه قرار گرفته اند. موتور سه سیلندر 1.2 لیتری و باک بنزین نیز هین جا جای گرفته‌اند. این موتور در دور موتورهای 1500 تا 4000 دور در دقیقه عمل می کند و بیشینه سرعت را در دور موتور 3500 دور در دقیقه تولید می کند.

103580_414.jpg


تيغه​اي پوششي

تمامی این اجزا در بدنه خوش ساخت این اتومبیل که از آیرودینیمیک بالایی برخوردار است جاسازی شده اند. آیرودینامیک بدنه آن بسیار جالب توجه است Emerg-E در یک نگاه به تیغه ای می ماند که لایه ای یکنواخت از نقره داغ آن را در آغوش کشیده است. استایل غالب اتومبیل های اینفینیتی با چرخ های محرک عقب همراه بوده است؛ کاپوت جلو کشیده بوده و صندوق عقب کوتاه بوده است. در عین حال زوایا چندان روان نبوده اند و حرکت افقی خطوط تا حدودی محسوس بوده است اما طراحی Emerg-E متفاوت است؛ چرا که ساختار موتور وسط عموما از زوایای روان تری سود می جوید. طراحی عقب حجیم تر و دماغه تیز اینفینیتی کشیده تر می شود. خطوط سیال از جلوپنجره و آرم منشع می گیرند و به انتهای حجیم اتومبیل هجوم می برند. از طرف دیگر این نخستین تجربه موتور وسط اینفینیتی است. بنابراین ابعاد همیشگی اتومبیل های آن در هم می شکند. چراغ های ال ای دی هلال ماه مانند یادگار مفهومی Etherea سرجایشان باقی می مانند و فرم خاص جلوپنجره، طراحی ویژه بالچه های عقب راتداعی می کند. ایده ساخت Emerg-E از دپارتمان فرانکوس بانکون، مدیر کل بخش خطوط تولید جدید و نوآوری در مدل های ارتقا یافته، نشئت گرفت. او در این باره می‌گوید: " در کندوکاو بودیم تا به مرحله ای جدید وارد شویم پس خلاقیت را در اولویت قرار دادیم. ابتدا با Essence وارد عمل شدیم که بسیار موفقیت آمیز بود اما کافی نبود بنابراین به سراغ Etherea رفتیم که گوشه ای از آینده اینفینیتی در کلاس لوکس به حساب می آمد. در این زمان به چیزی احتیاج داشتیم که به نمادی برای اینفینیتی تبدیل شود و پرچم آن را برای همیشه بالا نگاه دارد. لزومی نداشت بر اتومبیلی عظیم الجسه یا یک لیموزین تمرکز کنیم چرا که برای اینفینیتی حرف اول را عملکرد می زند.” بدین ترتیب اسپورت بودن، داینامیک بودن و ایجاد نمادی غیر معمول برای اینفینیتی در اولویت اهداف این پروژه قرار گرفت.

103581_576.jpg



اسپرت فضايي

کمپانی به خوبی با اتومبیل های هیبریدی آشنایی داشت و در ساخت موتورهای احتراق داخلی نیز تبهر داشت چرا که در بازار اتومبیل به عنوان تولیدکننده هر دو شناخته می شد. نکته جالب آن است که با روی کار آمدن منابع تامین نیروی این چنینی به نوعی می توان موتورهای احتراق داخلی را حفظ کرد. استفاده از این موتورها در مناطق بسیاری از اروپا ممنوع شده است اما قانونی وضع نشده که ما را از استفاده موتوراحتراق داخلی ای که میزان آلایندگی آن صفر است منع کند. نیروی تولیدی موتور به واسطه جعبه دنده ای تک سرعته انتقال می یابد. شاسی Emerg-E آلومینیومی است و بدنه اش از فیبرکربن ساخته شده است‏، به همین دلیل در زمره سبک‌ترین های کلاس خود قرار می گیرد. وزن خشک آن 1598 کیلوگرم است. طراحی داخلی نیز آمیزه ای است از حس اسپورت به معنای واقع کلمه و حال و هوای یک سفینه فضایی الکتریکی که یک سادگی متفاوت در آن موج می زند.

103582_579.jpg


جایگاه صندلی راننده همان جایگاه کلاسیک اتومبیل های اسپورت است تا دسترسی به تجهیزات اتومبیل و تسلط بر جاده به بالاترین میزان ممکن برسد. راننده می تواند در کم ترین بازه زمانی به موقعیت مطلوب خود دست یابد. نقاط ظریف طراحی کابین حکایت از دقتی کم نظیر دارد. کوچک ترین خط و یا برشی در راستای هدفی خلق شده است حال این که این هدف کارایی بیشتر بوده باشد یا زیبایی بصری. داشبورد آشنای اینفینیتی و کنسول مرکزی متحرک نیز در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته اند اما زیباترین نکته طراحی در نورپردازی ملیحی نهفته است که با جان گرفتن Emerg-E ظاهر می شود تا آمادگی آن را اعلام سازد. هنگامی که اتومبیل با نیروی بیشتری به پیش می راند، رنگ چراغ ها به بنفش مایل می شود. صفحه نمایش لمسی و دیگر امکانات سفر اعجاب انگیز فضانوردان Emerg-E کامل می کند. با پشتیبانی بورد تکنولوژی استراتژی اروپا از این پروژه می توان امیدوار بود به زودی Emerg-E را در مرحله تولید ببینیم.
 
بالا