6- تعامل در محیط Maya
تعامل در محیط Maya
اكنون كه با محیطMaya و عناصر تشكیل دهنده آن آشنا شده اید . وقت آن رسیده كه ایجاد و تعامل با اشیا در این محیط را بیاموزید . مقدمات لازم برای فصل بعدی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید اولین متحرك سازی خود در محیطMaya را ایجاد و سازماندهی نمایید . آنچه در این فصل می آموزید :
ایجاد عناصر لازم برای یك صحنه : شامل اشیا و نورها و دوربین ها
انتخاب نمودن عناصر در یك صحنه : شامل روشهای گوناگون انتخاب اشیا و نورها و دوربین ها و سایر قسمتهای یك صحنه .
تبدیل و تغییر در عناصر صحنه :شامل جابجایی و چرخاندن و تغییر مقیاس عناصر داخل صحنه
تكثیر عناصر در صحنه :شامل روشهای كپی كردن اشیا موجود.
تغییر و اصلاح نقاط اتكا (Pivot Points ) :شامل چرخاندن و تغییر مقیاس اشیا حول یك نقطه اتكا ( نقطه لنگری ) و تغییر این نقطه .
ایجاد سلسله مراتب (Hierarchy ) : ممكن است بخواهید ارتباط خاصی بین عناصر در یك صحنه ایجاد نمایید تا یك سلسله مراتب ایجاد نمایید كه اشیا پایین تر از تغییرات اشیا بالاتر تبعیت داشته باشند .
ایجاد حالتهای نمایش اضافی : داخل پانلها می توانید دیدگاههای متنوع سه بعدی ایجاد نمایید تا بررسی و كنترل عناصر و حركات داخل صحنه را از زوایای گوناگون انجام دهید .
اصطلاحات كلیدی
( سلسله مراتب )Hierarchy :ارتباطاتی بین عناصر داخل یك صحنه كه سبب می شود شی قرار گرفته در بالای سلسله مراتب كلیه حركات و تغییرات خود را به اشیا پایین تر در سلسله مراتب دیكته نماید .
تبدیل Transform :تغییرات و تبدیلات شامل جابجایی و چرخش و تغییر مقیاس .
عنصر صحنه ( یك شی )Scene element : اصطلاحی جامع برای معرفی هر چیزی كه بتوان در یك صحنه قرار داد كه شامل اشیا و نورها و دوربین ها و غیره است .
( پدر ) Parent : عنصر اصلی و بالاتر در یك سلسله مراتب موجود بین عناصر در یك صحنه .
( فرزند )Child : عضو فرعی و پایین تر در یك سلسله مراتب موجود بین عناصر در یك صحنه
می تواند حركات و تبدیلات مستقل داشته باشد اما هر تبدیل یا حركت در عضو پدر نیز بطور خودكار به عضو فرزند تاثیر دارد .
نقطه اتكا (Pivot point ) : نقطه ای كه چرخش یا تغییر مقیاس هر شی حول آن نقطه اجرا خواهد شد . این نقطه همان جایی است كه دتگیره های تبدیل بر روی شی ظاهر می شوند .
گروه ( Group ) :یك گزینه برای سازماندهی صحنه كه یك گره جدید ایجاد نموده و همه عناصر عضو گروه از تبدیلات گروه اصلی تبعیت دارند .
نمونه ( Instance ) : نوعی خاص از تكثیر یك شی می تواند تبدیلات منحصر بفرد را داشته باشد ودر عین حال از تغییرات شی اصلی نیز تاثیر می پذیرد .
چسباندن (Snap ) : گزینه ای كه فعال بودن آن سبب می شود تا حركات اشاره گر ماوس داخل صحنه به نقاط خاص بچسبد . بعنوان مثال فعال بودنGrid snapping سبب چسبیدن اشاره گر نقاط مشبك داخل صحنه خواهد شد .
كلید های میانبر
كلید Insert حالت ویرایش نقطهاتكا را فعال یا غیر فعال می كند.
كلیدهایCtrl وQ امكان انتخاب با كمند را ایجاد می كنند .
كلید Shift و دكمهSelect انتخاب شی را انجام داده یا لغو می كند .
كلیدP ایجاد رابطه پدری بین دو شی .
كلیدهایShift وP قطع رابطه پدری بین دو شی .
كلیدX امكان چسپاندن موقت اشاره گر به مشبك را ایجاد می كند .
كلیدC امكان چسپاندن موقت اشاره گر به منحنی ها را ایجاد می كند .
كلیدV امكان چسپاندن موقت اشاره گر به نقاط را ایجاد می كند .
كلیدهایCtrl وD تكثیر شی منتخب را انجام می دهند .