ahmadfononi
معاونت انجمن
7- ایجاد نورها
ایجاد نورها
هنگامیكه نورها را در محیطMaya ایجاد می كنید در واقعMaya هیچ نوع شكل هندسی ایجاد نمی كند . آیكون نور كه داخل صحنه مشاهده می كنید فقط نشانگر مكان تابش منبع نوری است . این آیكون در واقع یك نگهدارنده بوده و رندر نخواهد شد .
شش نوع نور اصلی درMaya می توان ایجاد نمود. برای سه نوع از این نورها–Directional وSpot وArea– می توانید مقیاس آیكونها را تغییر دهید .
برای نورهای Directional ( جهت دار ) وSpot ( نقطه ای ) می توانید از ابزارScale استفاده نموده تا آیكون را بزرگتر نمایید . برای نور ناحیه ای (Area ) باید آیكون آن را مقیاس دهی كنید تا میزان تابش نور را افزایش دهید . تا دامنه بیرونی ناحیه افت نور را تنظیم نمایید . اما نورهایPoint وAmbient را نمی توانید با ابزارScale بزركتر نمایید و آیكونهای معرف این نورها در اندازه ثابت می مانند . نورها را بطور كامل در فصلهای آینده توضیح خواهیم داد .
ایجاد دوربین ها
سه نوع دوربین در محیطMaya می توان ایجاد نمود .
Camera
Camera and Aim
Camera , Aim and up
هنگامیكه یكنوع دوربین ایجاد می كنید آیكون آن دوربین شبیه دوربین فیلمبرداری و در مركز صحنه ظاهر خواهد شد . این آیكون مانند آیكون نورها رندر نخواهد شد .اما می توانید آیكون
دوربین رامقیاس دهی نمایید تا انتخاب دوربین در صحنه را ساده تر انجام دهید . دوربین ها وعملكرد آنها را در فصلهای آینده بطور كامل توضیح خواهم داد .
انتخاب اشیا :
قبل از ایجاد تغییر در یك عنصر داخل صحنه باید آن را انتخاب نمایید . همزمان با پیشرفت پروژه در یك صحنه انواع اشیا را ایجاد می كنید و ممكن است انتخاب دقیق شی مورد نظر مشگل شود . اما برنامهMaya روشهای مناسبی برای انتخاب اشیا دلخواه در اختیار شما قرار داده است .
انتخابهای انفرادی :
یكبار كلیك بر روی هر شی سبب انتخاب آن شی می شود . اگر شی در حالت قاب سیمی نمایش داده شده باشد . باید بر روی یكی از خطهای تشكیل دهنده آن كلیك كنید . رنگ قاب سیمی بطور پیش فرض به سبز تبدیل می شود تا بدانید آن شی انتخاب شده است .اما اگر شی در حالتShaded نمایش داده شده باشد , هر جایی بر روی سطح شی كلیك كنید تا آن را انتخاب نمایید . در این حالت حالت قاب سیمی شی منتخب آشكار خواهد شد تا بدانید آن شی انتخاب شده است . اما برای لغو انتخاب شی منتخب كافی است هر جایی بیرون از آن شی یكبار كلیك كنید .
افزودن و كاستن انتخابها :
برای افزودن به انتخابهای موجود یا كاستن یك شی از مجموعه منتخب فعلی روشهای گوناگون وجود دارد .
-در حالیكه شی را انتخاب نموده اید , كلیدShift را نگهداشته و بر روی یك شی دیگر كلیك كنید تا شی جدید را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید . در حالیكه چند شی را همزمان انتخاب نموده اید , كلیدShift را نگهداشته و بر روی یك شی كلیك كنید تا آن شی را از مجموعه منتخب خارج نمایید . آخرین شی منتخب در یك مجموعه منتخب به رنگ سفید ظاهر می شوند .
-برایلغو انتخاب یك شی در یك مجموعه منتخب می توانید كلیدctrl را نگهداشته و شی مورد نظر را كلیك كنید .
-برای افزودن یك شی به مجموعه منتخب كلیدهایShift وCtrl را نگهداشته و بر روی شی مورد نظر كلیك كنید .
-برای معكوس نمودن انتخاب ( یعنی تبدیل اشیا منتخب به اشیا غیر منتخب و برعكس ) كلید Shift را نگهداشته و بر روی شی موردنظر كلیك كنید .
ایجاد نورها
هنگامیكه نورها را در محیطMaya ایجاد می كنید در واقعMaya هیچ نوع شكل هندسی ایجاد نمی كند . آیكون نور كه داخل صحنه مشاهده می كنید فقط نشانگر مكان تابش منبع نوری است . این آیكون در واقع یك نگهدارنده بوده و رندر نخواهد شد .
شش نوع نور اصلی درMaya می توان ایجاد نمود. برای سه نوع از این نورها–Directional وSpot وArea– می توانید مقیاس آیكونها را تغییر دهید .
برای نورهای Directional ( جهت دار ) وSpot ( نقطه ای ) می توانید از ابزارScale استفاده نموده تا آیكون را بزرگتر نمایید . برای نور ناحیه ای (Area ) باید آیكون آن را مقیاس دهی كنید تا میزان تابش نور را افزایش دهید . تا دامنه بیرونی ناحیه افت نور را تنظیم نمایید . اما نورهایPoint وAmbient را نمی توانید با ابزارScale بزركتر نمایید و آیكونهای معرف این نورها در اندازه ثابت می مانند . نورها را بطور كامل در فصلهای آینده توضیح خواهیم داد .

ایجاد دوربین ها
Camera
Camera and Aim
Camera , Aim and up
هنگامیكه یكنوع دوربین ایجاد می كنید آیكون آن دوربین شبیه دوربین فیلمبرداری و در مركز صحنه ظاهر خواهد شد . این آیكون مانند آیكون نورها رندر نخواهد شد .اما می توانید آیكون
دوربین رامقیاس دهی نمایید تا انتخاب دوربین در صحنه را ساده تر انجام دهید . دوربین ها وعملكرد آنها را در فصلهای آینده بطور كامل توضیح خواهم داد .
انتخاب اشیا :
قبل از ایجاد تغییر در یك عنصر داخل صحنه باید آن را انتخاب نمایید . همزمان با پیشرفت پروژه در یك صحنه انواع اشیا را ایجاد می كنید و ممكن است انتخاب دقیق شی مورد نظر مشگل شود . اما برنامهMaya روشهای مناسبی برای انتخاب اشیا دلخواه در اختیار شما قرار داده است .
انتخابهای انفرادی :
یكبار كلیك بر روی هر شی سبب انتخاب آن شی می شود . اگر شی در حالت قاب سیمی نمایش داده شده باشد . باید بر روی یكی از خطهای تشكیل دهنده آن كلیك كنید . رنگ قاب سیمی بطور پیش فرض به سبز تبدیل می شود تا بدانید آن شی انتخاب شده است .اما اگر شی در حالتShaded نمایش داده شده باشد , هر جایی بر روی سطح شی كلیك كنید تا آن را انتخاب نمایید . در این حالت حالت قاب سیمی شی منتخب آشكار خواهد شد تا بدانید آن شی انتخاب شده است . اما برای لغو انتخاب شی منتخب كافی است هر جایی بیرون از آن شی یكبار كلیك كنید .
افزودن و كاستن انتخابها :
برای افزودن به انتخابهای موجود یا كاستن یك شی از مجموعه منتخب فعلی روشهای گوناگون وجود دارد .
-در حالیكه شی را انتخاب نموده اید , كلیدShift را نگهداشته و بر روی یك شی دیگر كلیك كنید تا شی جدید را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید . در حالیكه چند شی را همزمان انتخاب نموده اید , كلیدShift را نگهداشته و بر روی یك شی كلیك كنید تا آن شی را از مجموعه منتخب خارج نمایید . آخرین شی منتخب در یك مجموعه منتخب به رنگ سفید ظاهر می شوند .
-برایلغو انتخاب یك شی در یك مجموعه منتخب می توانید كلیدctrl را نگهداشته و شی مورد نظر را كلیك كنید .
-برای افزودن یك شی به مجموعه منتخب كلیدهایShift وCtrl را نگهداشته و بر روی شی مورد نظر كلیك كنید .
-برای معكوس نمودن انتخاب ( یعنی تبدیل اشیا منتخب به اشیا غیر منتخب و برعكس ) كلید Shift را نگهداشته و بر روی شی موردنظر كلیك كنید .
