• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش گام به گام خیاطی به روش مولر 1

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
دامن شلواری برش دار


بعد از رسم الگوی دامن شلواری از وسط جلو نقطه Z مساوی 12-14 سانت به پایین تا نقطه A علامت بزنید و از خط کمر در قسمت پهلو نقطه B مساوی 6-8 سانت روی خط پهلو به پایین تا نقطه B´ مشخص کنید، دو نقطه A و B´را بهم وصل کنید سپس این خط را بچینید، الگوی جلو به دو قسمت می شود الگوی شماره 1 خط A به Z روی دولای بسته پارچه قرار می‌گیرد در قسمت شماره 2 ( شکل 6 ) خط وسط جلو را چیده و مقدار چین یا پیلی را از خط وسط جلو خارج شوید بطوریکه از نقطه A تا R و O´ تا R´ به یک اندازه باشد و قسمت چیده شده فاق را از A به O´ روی خط ´RR مماس کنید. اگر دامن شلواری چین دار باشد دو نقطه ´B و R را مستقیم بهم وصل کنید مقداری به طول الگو پیلی را رویهم قرار داده و بعد خط AB چیده می شود ( شکل 4و5و6 ) پشت دامن شلواری می تواند ساده باشد و یا مانند جلو دارای برش باشد در پشت برش صاف یا هلال رسم می کنیم مانند شکل 7و8 باید توجه داشته باشید ´CC و BB´ یک اندازه باشد. ( شکل 9و10 )

LG_1358585726_b7936e650fbdd17b68bb9fbcdd5131a1.png
LG_1358585752_d8d26c185fffb438dd92ff1c3a117659.png
LG_1358585771_633578d29aa8eff7fb2e3f44e0e568fe.png
LG_1358585895_2d007786344833e134c1ec37fd9deff8.png
LG_1358585919_581b7fd456f8cc2ad7d090c1a6c629ac.png
LG_1358585937_7d5db54cef9eb8abe7942f6d7960acc0.png


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
دامن چهار ترک کلوش شانل


بعد از رسم الگوی دامن تنگ اولیه پنس جلو به کمر منتقل می شود و طول پنس را به تناسب مدل بلندتر رسم می کنیم از انتهای پنس خطی مستقیم به لبه دامن رسم می‌کنیم. ( شکل 11 ) خط را چیده و پنس را بسته، در لبه دامن اوزمان ایجاد می شود هر چقدر طول پنس بلندتر شود مقدار اوزمان ایجاد شده کمتر می شود. مقدار اوزمان ایجاد شده را از پهلو و وسط جلو خارج می شویم و به 4-5 سانت از انتهای پنس به پهلو و وسط جلو وصل می کنیم در این مدل کمر و باسن اندازه بدن می باشد و از خط باسن تا حدود 7-10 سانت پایین تر از باسن دامن تنگ و یا خمره ای می شود نقاط FF´‌ و از این نقاط تا لبه دامن به گشادی دامن اضافه می شود. اگر دامن با گشادی بیشتری بخواهیم مقداری به قطر پنس اضافه می کنیم و به همین مقدار کمبود کمر را از پهلو خارج می شویم و با هلال به تنگی دامن وصل می کنیم. ( شکل 11و12و شکل 13 )

LG_1358585961_d4c8628227ef352f4f850614a168b600.png
LG_1358586015_a80066d716818516602605d61e1e96eb.png
LG_1358586036_c0a96d4157abd00f38f88317cfe0bb52.png

توجه: مقدار اوزمان بستگی به قطر پنس و بلندی ساسون دارد. هر چقدر قطر پنس بیشتر باشد مقدار اوزمان ایجاد شده بیشتر می شود و هر چقدر طول پنس کوتاه باشد نیز مقدار اوزمان بیشتر می شود و این دامن روی اریب پارچه قرار می گیرد.




 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
متد مولر یک روش آلمانی است که موسسه میشل مولر و پسران، مبدع آن هستند. قدمت آن نزدیک به 120 سال می‌باشد. متد مولر بر اساس آناتومی بدن رسم می‌
متد مولر یک روش آلمانی است که موسسه میشل مولر و پسران، مبدع آن هستند. قدمت آن نزدیک به 120 سال می‌باشد. متد مولر بر اساس آناتومی بدن رسم می‌شود و چون آلمانها از نژاد آریایی هستند بنابراین آناتومی بدن آنها نزدیک به ایرانیها می‌باشد. با 4 اندازه اصلی تمام اندازه‌های بدن نرمال به دست می‌آید. سپس الگو با اندازه‌های روی بدن مقایسه می‌شود و در نتیجه الگویی بدون عیب و ایراد به دست می‌آید و در صورت ایرادهای اندامی عیوب بدن روی الگو رفع می‌شود.
طریقه رسم الگوی بالاتنه به روش مولر


برای رسم الگو به روش مولر که بر اساس سایزبندی و آناتومی بدن رسم می‌شود به چهار اندازه اصلی از بدن نیاز داریم که عبارتند از:
طول اندام
اندازه دور سینه
اندازه دور کمر
اندازه دور باسن
کلیه اندازه‌های طولی بدن از تمام قد به دست می‌آید و ⅛ تمام قد هر شخص برابر با طول سر می‌باشد و بلندی کف حلقه و قد باسن برابر با طول سر می‌باشد و اندازه‌های عرضی بدن از دور سینه به دست می‌آید مسلماً تمام اندام‌های دارای دور سینه یکسان، قدهای متفاوتی دارند. برای مثال دو شخص با دور سینه 100 سانتیمتر دارای دو قد 158 سانتیمتر و 164 سانتیمتر می‌باشند در نتیجه اندازه‌های طولی بدن آنها نیز متفاوت است که برای هر کدام الگوی مختلف تهیه می‌شود. در ابتدا الگو با توجه به جدول سایزبندی رسم می‌شود و بعد با اندازه‌های بدن مقایسه می‌شود تا الگویی بدون پرو به دست آید.
طریقه اندازه گیری روی بدن
برای اندازه‌گیری روی بدن موارد زیر الزامی است. ابتدا خط کمر باید به وسیله نوار 2 سانتی مشخص شود که در گودی کمر بسته می‌شود و در جلو و پشت در یک سطح افقی قرار گیرد و اندازه‌های لازم حتماً باید با لباس زیری گرفته شود که در زمان پرو و استفاده از لباس،‌ یکی باشد. اندازه تمام قد بدون کفش گرفته می‌شود. اندازه تمام قد مطابق شکل 1 از بالای سر تا روی زمین اندازه‌گیری می‌شود به طوری که پشت، سر،‌ باسن و پاشنه پا به دیوار چسبیده باشد.

LG_1358664929_a7bf34f4f149ab6682ad4d5cd36df2b9.png

اندازه دور سینه با چرخش مختصر به صورت افقی از پشت تا جلو روی برجستگی قرار می‌گیرد ( شکل 2 )

اندازه دور کمر از محل گودی کمر با چرخش مختصر متر گرفته می‌شود ( شکل 2 )


LG_1358664946_9f740e3703d361c22b3c9b041129cbc3.png

اندازه دور باسن همانند تصویر از برجسته‌ترین قسمت باسن در پشت و جلو در امتداد پشت با حرکت مختصر متر گرفته می‌شود ( شکل 2 ) چهار اندازه اصلی بدن در جدول شماره 1 و اندازه‌های طولی فرعی بدن در جدول شماره 2 و اندازه‌ها عرضی فرعی بدن مطابق جدول شماره 3 محاسبه می‌شود.
طریقه اندازه‌گیری بلندی کف حلقه از پشت گردن تا سطح کف حلقه مطابق شکل 3 با قراردادن خط کش در زیر بغل مشخص می‌شود.

LG_1358665267_9970be95939db1059db778ed65ef72ec.png

اندازه قد بالاتنه پشت از آخرین مهره گردن تا زیر نوار کمر ( شکل 4 ) و اندازه کارور پشت از محل اتصال دست راست به بدن تا قسمت اتصال دست چپ به بدن در پشت می‌باشد ( شکل 4 )

LG_1358665247_239201c1aa3a7fb8ca61ceb8d2a5a1e4.png

اندازه‌گیری کارور جلو از محل اتصال دست راست به بدن تا محل اتصال دست چپ به بدن در جلو می‌باشد ( شکل 5 )

اندازه بلندی سینه از انتهای مهره گردن پشت تا برجستگی سینه‌ است که اندازه‌ پشت گردن از این مقدار کم می‌شود ( شکل 6 )


LG_1358665193_60af5db0c46657b4a02532335c4ab550.png

اندازه قد بالاتنه جلو از انتهای مهره گردن پشت تا زیر نوار کمر بسته شده، گرفته می‌شود. اگر پشت یقه را از این اندازه کم کنیم قد بالاتنه جلو به دست می‌آید ( شکل 6 )
اندازه سرشانه از محل اتصال گردن به شانه تا افتادگی دست می‌باشد. ( شکل 7 )

LG_1358665211_8aeb9ebc02a483e5354179368540e0e7.png

اندازه قد آستین از انتهای سرشانه تا مچ دست می‌باشد به طوری که دست به طور خمیده قرار گرفته باشد ( شکل 8 )

LG_1358665228_839fd53220676302454f4e2a586e205f.png

مرحله اول رسم الگو


از سمت راست کاغذ، خطی عمود از بالا به پایین رسم کنید، ابتدای خط نقطه 1 می‌باشد و از 1 به پایین مطابق جدول شماره 2 اندازه‌های طولی بدن را به پایین علامت ‌بگذارید و از نقاط بدست آمده عمود به سمت چپ کاغذ رسم ‌کنید، به این ترتیب خطوط سینه و کمر و باسن به دست می‌آید.

LG_1358665623_748eba0a8d8379be785e1ebae3b0bbec.png

بلندی کف حلقه = 2 → 1 = ⅛ قد کامل + 1 = 5/23 سانتیمتر ( به بلندی کف حلقه 2 سانتیمتر برای آزادی اضافه می‌شود)
قد بالاتنه پشت 3 → 1 = ¼ قد منهای 1 = 42 سانتیمتر
خط باسن 4 → 1 = ⅛ قد + بالاتنه پشت = 5/63 سانتیمتر
برای گودی کمر 3 ← 6 = 2 سانتیمتر
روی خط باسن 4 ← 5 = 2 سانتیمتر
تیره ( کارور ) پشت 7 ← 8 = 19 سانتیمتر ( به تیره پشت 1 سانتیمتر اضافه می‌شود )
گشادی کف حلقه پشت 8 ← 9 = 7 سانتیمتر ( به گشادی کف حلقه 1 سانتیمتر اضافه می‌شود و ½ گشادی کف حلقه + cm 1 برای پشت حلقه منظور می‌شود، در اینجا گشادی کف حلقه گشاد شده 12 سانتیمتر می‌شود. cm 6= 2÷12، cm 7=6+1 ، فاصله بین دو پهلو 9 ← 10 = 6-5 سانتیمتر )
از نقاط 9 و 10 به خط باسن عمود می‌شود.
گشادی کف حلقه جلو = 10 ← 11 = 5 سانتیمتر.
½ گشادی کف حلقه منهای 1 سانتیمتر برای جلو درنظر گرفته می‌شود.
Cm 6= 2÷12، ½ گشادی کف حلقه cm 5= 1- 6
بزرگی سینه جلو = 12 ← 13 = 22 سانتیمتر ( به بزرگی سینه جلو 1 سانتیمتر اضافه می‌شود )
برجستگی سینه جلو 13 ← 14 = 5/10 سانتیمتر ( و برابر است با یک دهم دور سینه به علاوه نیم سانتیمتر 5/10= 5/0 + 10 )
پشت یقه = 1 ← 15 = 5/6 سانتیمتر ( از پشت یقه نیم سانتیمتر کم می‌شود. 5/6 = 5/0 – 7 و از 15 عمود به سمت بالا رسم می‌شود )
15 ← 16 = 2 سانتیمتر و از 1 به 16 هلال یقه پشت الگو رسم می‌شود. نقطه 16 محل تلاقی خط 1 و 10 می‌باشد.
17 ← 18 = 5/1 سانتیمتر به پایین علامت می‌گذاریم.
18 ← 19 = 1 سانتیمتر و دو نقطه 16 و 19 به هم وصل می‌شود تا شیب سرشانه پشت به دست آید و از نقطه 16 پهنای سرشانه به علاوه 1 سانتیمتر را مشخص می‌کنیم.
17 ← 19 = ½ ( 8 به 17 ) و از نقطه 19 به خط 1 عمود می‌کنیم تا خط ½ حلقه به دست آید.
8 ← 20 = ½ ( 8 به 19 ) و از نقطه 20 مساوی 3/1 سانت خارج می‌شویم. از نقطه 19 به بالا و پایین 75/0 میلیمتر علامت زده و از نقاط جدید 1 سانتیمتر خارج شوید. حلقه آستین پشت را از 18 به 9 به طور هلال وصل کنید به طوری که از نقاط خارج شده 20 و 19 بگذرد.
5 ← K = 4 سانتیمتر و از K به خط ½ حلقه عمود کنید و پنس حلقه را رسم کنید.
LG_1358665648_e657a2705c81b1bfe7f5df4b3493d256.png

مرحله دوم رسم الگوی بالاتنه


11 ← 22 = ( 8 به 11 ) منهای 2 سانتیمتر = 19 سانتیمتر.
از نقطه 22 دایره‌‌ای رسم می کنیم به مرکز 11 و شعاع ( 11 به 22 ) به سمت راست کاغذ
22 ← 23 = یک بیستم دور سینه = 5 سانتیمتر
( 11 به 24 ) = ( 8 به 20 ) = 25/5 سانتیمتر
24 ← 25 = ½ ( 23 به 24 ) از نقطه 25 مساوی 1 سانتیمتر داخل شده و حلقه آستین جلو را از 23 به 10 طوری رسم کنید که از 1 سانتیمتر داخل شده از نقطه 25 و 24 بگذرد.
قد بالاتنه جلو 26 ← 27 = 5/46 سانتیمتر و از 27 به وسط جلو عمود می‌شود، نقطه 29 به دست می‌آید. از نقطه 27 به سمت راست دایره به مرکز 28 رسم می‌کنیم.
( 29 ← 30 ) = ( 1 به 15 ) = 5/6 سانتیمتر
29 به 31 = پشت یقه + 5/1 سانتیمتر = 5/8 سانتیمتر
سرشانه جلو 23 ← 32 و 32 روی دایره می‌باشد.
( 27 به 30 ) = ( 32 به 33 )
از 33 به 28 رسم کنید، پنس سرشانه جلو به دست می‌آید.
( 28 به 32 ) = ( 28 به 34 ) دو طرف پنس یک اندازه می‌باشد و از 34 به 30 وصل می‌شود.
LG_1358665684_a7c76408afb666b95a8a52afd55ffa40.png

مرحله سوم رسم الگو


35 ← 36 = ¼ دور کمر منهای 1 سانتیمتر = 17 سانتیمتر
36 به 37 = اضافات کمر جلو یا قطر پنس کمر جلو که به دو طرف خط 28 روی خط کمر منتقل می‌شود و به 28 وصل می‌شود.
( 36 به 5 ) + ( 5 به 38 ) = ½ کمر + 3 – 2 سانتیمتر می‌باشد.
38 ← 6 = اضافات کمر پشت می‌باشد.
از نقاط روی خط کمر در پهلوها 1 سانتیمتر بالا رفته و 1 تا 5/1 سانتیمتر داخل می‌شویم و به نقاط 9 و 10 با هلال داخلی وصل می‌شود.
39 ← 40 = ¼ کمر به علاوه 1 سانتیمتر مساوی 19 سانتیمتر
40 ← 41 = اضافات باسن جلو که به دو طرف خط 28 روی خط باسن منتقل می‌شود، پنس کمر جلو را کامل کنید.
( 40 به 43 ) + ( 43 به 42 ) = ½ باسن + 5/1 تا 2 سانتیمتر.
5 ← 42 = تنگی باسن که ½ این مقدار را از نقاط 43 تا 44 خارج می‌شویم و از خط کمر هلال پهلو را تا 44 رسم می‌کنیم.
LG_1358665662_d6d45cdef5d044d457e6c757e68c8a93.png



 

پیوست ها

  • LG_1358665662_d6d45cdef5d044d457e6c757e68c8a93.png
    LG_1358665662_d6d45cdef5d044d457e6c757e68c8a93.png
    10.5 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665684_a7c76408afb666b95a8a52afd55ffa40.png
    LG_1358665684_a7c76408afb666b95a8a52afd55ffa40.png
    8.9 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665648_e657a2705c81b1bfe7f5df4b3493d256.png
    LG_1358665648_e657a2705c81b1bfe7f5df4b3493d256.png
    10.3 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665623_748eba0a8d8379be785e1ebae3b0bbec.png
    LG_1358665623_748eba0a8d8379be785e1ebae3b0bbec.png
    23.6 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665228_839fd53220676302454f4e2a586e205f.png
    LG_1358665228_839fd53220676302454f4e2a586e205f.png
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665211_8aeb9ebc02a483e5354179368540e0e7.png
    LG_1358665211_8aeb9ebc02a483e5354179368540e0e7.png
    4.3 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665193_60af5db0c46657b4a02532335c4ab550.png
    LG_1358665193_60af5db0c46657b4a02532335c4ab550.png
    3.8 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665247_239201c1aa3a7fb8ca61ceb8d2a5a1e4.png
    LG_1358665247_239201c1aa3a7fb8ca61ceb8d2a5a1e4.png
    4.3 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358665267_9970be95939db1059db778ed65ef72ec.png
    LG_1358665267_9970be95939db1059db778ed65ef72ec.png
    4 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358664946_9f740e3703d361c22b3c9b041129cbc3.png
    LG_1358664946_9f740e3703d361c22b3c9b041129cbc3.png
    4.4 کیلوبایت · بازدیدها: 34
  • LG_1358664929_a7bf34f4f149ab6682ad4d5cd36df2b9.png
    LG_1358664929_a7bf34f4f149ab6682ad4d5cd36df2b9.png
    5.7 کیلوبایت · بازدیدها: 34

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
الگوی اولیه بر اساس سایزبندی و اندام نرمال رسم می‌شود و همیشه اندازه‌ها در جدول سایزبندی با اندازه‌های روی بدن مطابقت نمی‌کند که با
ایرادات اندامی
الگوی اولیه بر اساس سایزبندی و اندام نرمال رسم می‌شود و همیشه اندازه‌ها در جدول سایزبندی با اندازه‌های روی بدن مطابقت نمی‌کند که با کنترل خطوط الگو با اندازه‌های شخص موردنظر و رفع ایراد الگو اندازه بدن فرد می‌شود.
کنترل خطوط عمودی عبارتند از قد بالاتنه جلو و پشت و قد سینه و کنترل خطوط افقی شامل سرشانه و سینه و کارور و کمر و باسن می‌باشد.
1- قد بالاتنه پشت بلندتر از حد نرمال


این افراد دارای پشتی خمیده و رو به جلو هستند و برای جبران کمبود قد بالاتنه پشت از سرشانه نقطه K را تا خط ½ حلقه همچنین خط ½ حلقه را از وسط پشت چیده می‌شود پنس حلقه آستین را بسته و به وسط پشت 2-5/1 سانت اوزمان داده با توجه به اینکه وسط پشت الگو در یک راستا قرار گیرد در نتیجه پنس سرشانه ایجاد می‌شود برای این افراد بهتر است پنس سرشانه دوخته شود با توجه به اینکه طول پنس بین 9-7 سانت شود شکل 1 صفحه 47 کتاب.
اگر اختلاف قد بالاتنه پشت الگو و بدن بیش از 2 سانت باشد علاوه بر خط ½ حلقه از نقطه 21 خطی به موازات خط سینه رسم می‌شود و این خط هم چیده می‌شود و به میزان 2-5/1 سانت اوزمان می‌دهیم تا قد بالاتنه پشت الگو قد بالاتنه پشت الگو به اندازه قد بالاتنه پشت روی بدن شود بهتر است لباس این افراد همراه با درز و مطابق شکل 2 فرم بدن را داشته باشد.

LG_1358751430_c6a752f6f65cffbe7bacda60640028a7.jpg
LG_1358751441_f24a9dfde9cd249e193f651917486a44.jpg



 

پیوست ها

  • LG_1358751441_f24a9dfde9cd249e193f651917486a44.jpg
    LG_1358751441_f24a9dfde9cd249e193f651917486a44.jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751453_37824305aa3fff820f48fe471b3db26d.jpg
    LG_1358751453_37824305aa3fff820f48fe471b3db26d.jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751474_6d2ad8a1d35f9737fc2ba5be25309a0e.jpg
    LG_1358751474_6d2ad8a1d35f9737fc2ba5be25309a0e.jpg
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751430_c6a752f6f65cffbe7bacda60640028a7.jpg
    LG_1358751430_c6a752f6f65cffbe7bacda60640028a7.jpg
    2.9 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751464_d852521f698c32e8320ebee002b38612.jpg
    LG_1358751464_d852521f698c32e8320ebee002b38612.jpg
    3.6 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751485_6b077f999893c3bdaed5975e733ebd6a.jpg
    LG_1358751485_6b077f999893c3bdaed5975e733ebd6a.jpg
    5.8 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751495_adfa9ad43a8ae7719fada54ba808e24b.jpg
    LG_1358751495_adfa9ad43a8ae7719fada54ba808e24b.jpg
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751683_7d703f2bc6be75fec4f3234b1f1d2e40.jpg
    LG_1358751683_7d703f2bc6be75fec4f3234b1f1d2e40.jpg
    3.6 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751671_99391f4435ff6c79c0c08a38b08eee45.jpg
    LG_1358751671_99391f4435ff6c79c0c08a38b08eee45.jpg
    3.8 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • LG_1358751770_8c75f29879cea1c4ce6e5569357f4da3.jpg
    LG_1358751770_8c75f29879cea1c4ce6e5569357f4da3.jpg
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 32

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
2- قد بالاتنه جلو کمر کوتاهتار از حد نرمال


معمولاً افرادیکه قوز دارند و روبه جلو هستند و یا اشخاصی که سینه‌های خیلی کوچک هستند قد بالاتنه جلوی آنها کوتاهتر از حد نرمال می‌باشد که بعد از رسم الگوی اولیه از برجستگی سینه خطی به موازات سینه رسم می‌کنیم و این خط را از وسط جلو تا پهلو چیده می‌شود که در خط پهلو از هم جدا نشود و مقدار اختلاف را طوری روی هم قرار داده که خط وسط جلوی الگو در یک راستا قرار گیرد در نتیجه قطر پنس سرشانه کمتر می‌شود.
LG_1358751453_37824305aa3fff820f48fe471b3db26d.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
3-کنترل قد سینه
در افراد نرمال با سینه متناسب برجستگی سینه 2-5/1 سانت پایین‌تر از خط سینه قرار می‌گیرد اگر سینه افتاده باشد این اندازه روی بدن بیشتر می‌شود و اگر سینه روبه بالا باشد این مقدار کمتر از حد نرمال می‌شود .
LG_1358751464_d852521f698c32e8320ebee002b38612.jpg
LG_1358751474_6d2ad8a1d35f9737fc2ba5be25309a0e.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
4- سرشانه افتاده
شیب سرشانه این افراد بیشتر از حد نرمال می‌باشد و در نتیجه در قسمت کارور در روی لباس اضافات به صورت چین دیده می شود. برای رفع این ایراد از انتهای سرشانه در جلو و پشت مقداری پایین آمده و از این نقاط به ابتدای سرشانه رسم می‌شود در نتیجه حلقه آستین تنگ می‌شود برای جبران همان مقدار را از زیر حلقه‌ها پایین رفته و از این نقاط حلقه‌ آستین جدید را تا کارور رسم می‌شود.
LG_1358751485_6b077f999893c3bdaed5975e733ebd6a.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
5- سرشانه ایستاده- چهار شانه
لباس این افراد در قسمت کارور حالت کشیدگی دارد برای رفع این اشکال از انتهای سرشانه‌ها مقداری بالا رفته به ابتدای سرشانه رسم می‌کنیم و چون حلقه‌ها گشاد می‌شود همان مقدار از زیر حلقه‌ها بالا رفته و به خط کارور هلال جدید حلقه آستین را رسم می‌کنیم

LG_1358751495_adfa9ad43a8ae7719fada54ba808e24b.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
6- کنترل کمر
بعد از رسم الگو فاصله بین پنسها را با ½ کمر مقایسه می‌کنیم اگر اختلاف کمر و سینه کم باشد از نقطه 21 خطی به کمر عمود می‌کنیم و این خط چیده می شود و به اندازه لزوم اوزمان داده می‌شود تا کمر الگو اندازه کمر شخص پوشیده شود اگر کمر الگو بیشتراز دور بدن باشد در جلو و پشت الگو در قسمت پهلوها مقداری داخل شده همچنین مقداری به قطر پنسها اضافه می‌شود و دوباره پنسها و خط کمر را رسم می‌کنیم.

LG_1358751671_99391f4435ff6c79c0c08a38b08eee45.jpg
LG_1358751683_7d703f2bc6be75fec4f3234b1f1d2e40.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
7- کنترل باسن بزرگ
اگر باسن بزرگ الگو کوچکتر از دور باسن شخص باشد قد ساسونها مقداری بالاتر از خط باسن رسم کرده و با هلال مختصر به داخل و از پهلوی جلو و پشت الگو به طور یکسان خارج می‌شویم و هلال پهلو را دوباره رسم می‌کنیم و اگر دور باسن الگو بیشتر از روی بدن باشد قد ساسونها را تا روی خط باسن به طور هلال به طرف خارج رسم نموده و ½ اختلاف باسن و الگو و بدن را از پهلوها داخل می‌شویم و به کمر به طور هلال وصل می‌کنیم.

LG_1358751770_8c75f29879cea1c4ce6e5569357f4da3.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی


انتقال پنسها


انتقال پنسها یکی از عوامل مهم در ژورنال‌شناسی می‌باشد و به تناسب مدل می‌توان پنسها را تغییر داد و مدلهای مختلف یقه، آستین و برشها را طراحی کرد. شکل 1 نقاط انتقال پنسها را نشان می‌دهد.

LG_1360655566_dc689992c1423d7b20418796536bad75.jpg




 

پیوست ها

  • LG_1360655566_dc689992c1423d7b20418796536bad75.jpg
    LG_1360655566_dc689992c1423d7b20418796536bad75.jpg
    4.4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655626_83ffa53910f39307587fac89a60491d7.jpg
    LG_1360655626_83ffa53910f39307587fac89a60491d7.jpg
    4.2 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655607_744850b37cc517da7edde67031e8d6fc.jpg
    LG_1360655607_744850b37cc517da7edde67031e8d6fc.jpg
    3.8 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655583_4ac882906ae244d6412b76ac59538b9d.jpg
    LG_1360655583_4ac882906ae244d6412b76ac59538b9d.jpg
    3.3 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655683_f7d74bf7f442a3740ac934d7eea600c3.jpg
    LG_1360655683_f7d74bf7f442a3740ac934d7eea600c3.jpg
    4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655665_d9e6b9279dfbec96b147690ad640c5e1.jpg
    LG_1360655665_d9e6b9279dfbec96b147690ad640c5e1.jpg
    4.2 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656150_8b516989cbedbd3759f412fbd47c4a75.jpg
    LG_1360656150_8b516989cbedbd3759f412fbd47c4a75.jpg
    3.6 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360655705_f1e15a71400dcd5164bc3c36640ca942.jpg
    LG_1360655705_f1e15a71400dcd5164bc3c36640ca942.jpg
    3.6 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656460_fd67afa0728860812caf1c0faea30e37.jpg
    LG_1360656460_fd67afa0728860812caf1c0faea30e37.jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656313_0a72b22c1b4e8a01fdd94fb6d7566813.jpg
    LG_1360656313_0a72b22c1b4e8a01fdd94fb6d7566813.jpg
    3.1 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656172_2b5d3a6f50d2cb258f9d34f55bac744c.jpg
    LG_1360656172_2b5d3a6f50d2cb258f9d34f55bac744c.jpg
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656546_000e65a2cf38ef8e3e11e0d76607cbb2.jpg
    LG_1360656546_000e65a2cf38ef8e3e11e0d76607cbb2.jpg
    3.8 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360657050_386a96a7d84f492cc05461c3d809bfb4.jpg
    LG_1360657050_386a96a7d84f492cc05461c3d809bfb4.jpg
    4.6 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360657014_441fbe7a50783c28c4ea1740db4a3fe1.jpg
    LG_1360657014_441fbe7a50783c28c4ea1740db4a3fe1.jpg
    4.1 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360656577_eea6dd62905e7677c98727c8e3209e49.jpg
    LG_1360656577_eea6dd62905e7677c98727c8e3209e49.jpg
    4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360657169_b979db43b913661627f7e2b88ec25e42.jpg
    LG_1360657169_b979db43b913661627f7e2b88ec25e42.jpg
    3.9 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360657108_1b5e4f2c5ada42372db7cba8a601d789.jpg
    LG_1360657108_1b5e4f2c5ada42372db7cba8a601d789.jpg
    3.4 کیلوبایت · بازدیدها: 24

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
1-انتقال پنس سرشانه به خط وسط جلو


از نقطه 13 خطی به برجستگی سینه رسم می‌کنیم، این خط را چیده و پنس سرشانه را می‌بندیم در نتیجه در خط برش اوزمان ایجاد می‌شود که به صورت چین و یا پیلی دوخته می‌شود، اگر پنس کمر را نبندیم فضای بیشتری ایجاد می‌شود که با چین دادن آن باعث بزرگتر نشان دادن سینه می‌شود و مناسب افراد لاغر با سینه کوچک است. در این موارد معمولاً یقه لباس هفت می‌باشد. صفحه 42 شکل 2و3و4

LG_1360655583_4ac882906ae244d6412b76ac59538b9d.jpg
LG_1360655607_744850b37cc517da7edde67031e8d6fc.jpg
LG_1360655626_83ffa53910f39307587fac89a60491d7.jpg


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
2- انتقال پنس سرشانه به حلقه آستین


از ½ فاصله ( 12 به 23 ) به وسیله پیستوله به cm2 بالاتر از برجستگی سینه وصل کنید، با چیدن این خط و پنس کمر و بستن پنس سرشانه الگو به دو قسمت تقسیم می‌شود و برش پرنسسی یا عصایی به دست می‌آید. اگر از ½ ( 12 به 23 ) مقداری پایین آمده و منحنی را تا cm2 بالاتر از نوک سینه رسم کنید، الگوی‌تان مناسب افرادی با سینه کوچک و قد بلند می‌شود. اگر از ½ ( 12 به 23 ) قدری بالاتر رفته و بعد برش را رسم کنید، الگوی‌تان برای افرادی با سینه بزرگ و قد کوتاه مناسب است. صفحه 43 شکل 5و6

LG_1360655665_d9e6b9279dfbec96b147690ad640c5e1.jpg
LG_1360655683_f7d74bf7f442a3740ac934d7eea600c3.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
3- انتقال پنس حلقه آستین به سرشانه در پشت الگو


خط گونیا شده از نقطه K‌ به ½ خط حلقه را قیچی می‌کنیم و ساسون حلقه آستین را می‌بندیم در نتیجه در خط برش، پنس سرشانه به وجود می‌آید که در موقع دوخت، بلندی پنس 7-9 سانت می باشد. صفحه 44 شکل 7و8

LG_1360655705_f1e15a71400dcd5164bc3c36640ca942.jpg
LG_1360656150_8b516989cbedbd3759f412fbd47c4a75.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
4- انتقال پنس سرشانه به خط پهلو


گونیا را در حالت مماس به خط سمت چپ پنس سرشانه قرار دهید به طوری که زاویه گونیا روی نقطه O‌ قرار گیرد، ضلع دیگر گونیا را رسم کنید، با بستن پنس سرشانه و چیدن این خط، پنس پهلو ایجاد می‌شود که مناسب افراد با سینه کوچک می‌باشد. اگر یک ضلع گونیا مماس به ضلع سمت راست پنس سرشانه شود، الگوی‌تان مناسب افراد با سینه متوسط می‌باشد. صفحه 45 شکل 9و10و11

LG_1360656172_2b5d3a6f50d2cb258f9d34f55bac744c.jpg
LG_1360656313_0a72b22c1b4e8a01fdd94fb6d7566813.jpg
LG_1360656460_fd67afa0728860812caf1c0faea30e37.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
5- انتقال پنس سرشانه به حلقه آستین


از ½ فاصله ( 12 به 23 ) مستقیم به نوک سینه وصل کنید، با بستن سرشانه و چیدن این خط پنس حلقه آستین ایجاد می‌شود و موقع دوختن 2 تا 3 سانت طول پنس کوتاه می‌شود. صفحه 43 شکل 12

LG_1360656546_000e65a2cf38ef8e3e11e0d76607cbb2.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
6- انتقال پنس سرشانه به حلقه گردن


از ½ هلال یقه جلو به نوک سینه وصل می‌کنیم، با چیدن این خط و بستن سرشانه هلال یقه جلو گشاد می‌شود که این اضافه به صورت پنس و یا چین سوزنی دوخته می‌شود برای چین بیشتر، از پنس کمر بسته می‌شود و به هلال یقه منتقل می‌شود. صفحه 46 شکل 13و14و15

LG_1360656577_eea6dd62905e7677c98727c8e3209e49.jpg
LG_1360657014_441fbe7a50783c28c4ea1740db4a3fe1.jpg
LG_1360657050_386a96a7d84f492cc05461c3d809bfb4.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
7- انتقال پنس سرشانه به خط وسط جلوی یقه و انتقال پنس کمر به خط پهلو در کمر


با جابجایی توأم پنسهای سرشانه و کمر مدلهای زیبایی ایجاد می‌شود. از وسط جلوی ابتدای هلالی یقه به نوک سینه وصل می‌کنیم همچنین از خط کمر در پهلو به برجستگی سینه وصل کنید و با بستن پنسهای سرشانه و کمر و چیدن خطوط جدید، پنس‌های جدید به دست آورید و در موقع دوخت پنسها حتماً از نوک سینه 2 تا 3 سانت از طول پنس کم کنید تا فضای کافی برای برجستگی ایجاد شود. شکل 16 و 17

LG_1360657108_1b5e4f2c5ada42372db7cba8a601d789.jpg
LG_1360657169_b979db43b913661627f7e2b88ec25e42.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
انتقال پنس‌ سرشانه و پنس کمر به خط وسط جلو در کمر


از برجستگی سینه به خط کمر در وسط جلو وصل می‌کنیم، پنس سرشانه و پنس کمر را می‌بندیم و خط رسم شده را قیچی می‌کنیم، در نتیجه پنس جدید ایجاد می‌شود که این مدل برای افرادی‌که سینه‌های کوچک دارند مناسب است. این مدل باید با پارچه راه راه برش شود تا زیبایی مدل، دوچندان گردد. ( شکل 1 و 2 )

LG_1360735430_ae3427fcba70c5fb49d4674ae715cbfc.jpg
LG_1360735463_5100edd1d83ddd4e15959da07bd30451.jpg
LG_1360735492_c4d4462011ec7c570532c9968815aa31.jpg
 

پیوست ها

  • LG_1360735492_c4d4462011ec7c570532c9968815aa31.jpg
    LG_1360735492_c4d4462011ec7c570532c9968815aa31.jpg
    4.8 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360735463_5100edd1d83ddd4e15959da07bd30451.jpg
    LG_1360735463_5100edd1d83ddd4e15959da07bd30451.jpg
    4.4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360735430_ae3427fcba70c5fb49d4674ae715cbfc.jpg
    LG_1360735430_ae3427fcba70c5fb49d4674ae715cbfc.jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736008_83220437a597672cf92fb9d6307775e6.jpg
    LG_1360736008_83220437a597672cf92fb9d6307775e6.jpg
    4.9 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360735979_5daa2f6b4fea5444a29d6f888062a8d4.jpg
    LG_1360735979_5daa2f6b4fea5444a29d6f888062a8d4.jpg
    4.9 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360735540_b33219567528a0597c66da13b07b9a42.jpg
    LG_1360735540_b33219567528a0597c66da13b07b9a42.jpg
    5.3 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360735513_c3bc24f972dc2cd0784595eaa33622f0.jpg
    LG_1360735513_c3bc24f972dc2cd0784595eaa33622f0.jpg
    4.1 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736048_53ed7def844d7aedb24050ea9d5c42f7.jpg
    LG_1360736048_53ed7def844d7aedb24050ea9d5c42f7.jpg
    6.4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736031_6746f8be3fdd0b5f8bcc65301b24d792.jpg
    LG_1360736031_6746f8be3fdd0b5f8bcc65301b24d792.jpg
    5 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736161_83df036e473d701b5b95813bb41a937f.jpg
    LG_1360736161_83df036e473d701b5b95813bb41a937f.jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736125_8bd88b8c174fb4ea6dd83b7b5791b06c.jpg
    LG_1360736125_8bd88b8c174fb4ea6dd83b7b5791b06c.jpg
    5.4 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736099_5a52b77ab523df75e25d63bbf008b148.jpg
    LG_1360736099_5a52b77ab523df75e25d63bbf008b148.jpg
    4.6 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736255_8d51860709518d06a2e7f9f76a29056f.jpg
    LG_1360736255_8d51860709518d06a2e7f9f76a29056f.jpg
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736218_88175c8fa1d36427e4b9d96e02c69de7.jpg
    LG_1360736218_88175c8fa1d36427e4b9d96e02c69de7.jpg
    5.3 کیلوبایت · بازدیدها: 24
  • LG_1360736184_5f14d9fdc199de5642cdc29d9f79eaba.jpg
    LG_1360736184_5f14d9fdc199de5642cdc29d9f79eaba.jpg
    4.2 کیلوبایت · بازدیدها: 24

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
انتقال پنس سرشانه و کمر به خط وسط جلو با برش


از برجستگی سینه به خط وسط جلو عمود می‌کنیم ( شکل 3 ). با بستن پنسها و چیدن این خط در وسط جلو اوزمان ایجاد می‌کنیم. ( شکل 4 ). موقع برش، خط سینه تا کمر را روی دولای بسته پارچه قرار می‌‌دهیم و اضافات را برش می‌دهیم. دوخت این مدل با پارچه راه راه زیبا می‌شود. در قسمت بالای سینه راه پارچه را به صورت اریب قرار می‌دهیم و اگر موقع برش از خط سینه تا هلال یقه روی دولای بسته پارچه قرار گیرد قسمت زیر سینه لباس به صورت جناغی و اریب قرار می‌گیرد. مانند ( شکل 5 و 6 )

LG_1360735513_c3bc24f972dc2cd0784595eaa33622f0.jpg
LG_1360735540_b33219567528a0597c66da13b07b9a42.jpg
LG_1360735979_5daa2f6b4fea5444a29d6f888062a8d4.jpg
LG_1360736008_83220437a597672cf92fb9d6307775e6.jpg
 
بالا