• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش گام به گام خیاطی به روش مولر 1

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
یقه دراپه
از انتقال پنسها به هلال یقه می‌توان انواع یقه دراپه را طراحی کرد. ابتدا پنس سرشانه را به پنس کمر منتقل می‌کنیم و از ابتدای سرشانه به تناسب مدل دلخواه بازی یقه را تا نقطه A داخل می‌شویم و از برجستگی سینه ( نقطه 14 ) به خط وسط جلو عمود رسم می‌کنیم؛ نقطه B و از این نقطه 5 سانتیمتر تا نقطه ´B به پایین علامت می‌گذاریم و از ´ B به A‌ مستقیم وصل می‌کنیم. این خط را چیده و از ´ B به نقطه 14 وصل می‌کنیم ( شکل 7 ) با چیدن این خط و بستن پنس کمر جدید در خط وسط جلو اوزمان ایجاد می‌شود، از نقطه B‌ به خط کمر در وسط جلو وصل می‌کنیم و از B‌ به بالا امتداد می‌‌دهیم و از نقطه A‌ به امتداد این خط عمود می‌کنیم تا نقطه C‌ به دست ‌آید که خط یقه جدید می‌باشد و برای سجاف یقه از نقطه C مساوی 10 سانتیمتر پایین می‌آییم ( نقطه ´ C ) و از A‌، 4 سانتیمتر از سرشانه داخل می‌شویم( نقطه ´C ) دو نقطه C‌ و ´C را به صورت هلال بهم وصل می‌کنیم. خط جدید یقه AC را تا کرده و سجاف یقه را رولت می‌کنیم مطابق ( شکل 8 ) و از تاپ برای زیر لباس مطابق شکل 9 استفاده خواهیم کرد.

LG_1360736031_6746f8be3fdd0b5f8bcc65301b24d792.jpg
LG_1360736048_53ed7def844d7aedb24050ea9d5c42f7.jpg
LG_1360736077_3420b560d363dec86d75827d8e7f3cd6.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
یقه جلو با پنس
پنس سرشانه را به پنس کمر منتقل می‌کنیم و از ½ هلال یقه ( نقطه A‌ ) جلو به برجستگی سینه وصل می‌کنیم. از ½ این خط به طرفین 2 سانتیمتر علامت می‌گذاریم که نقاط B‌ و ´B‌ بدست می‌آید، از این نقاط به برجستگی سینه وصل می‌کنیم و از B و ´B به C و´C که به فاصله 2 سانتیمتر از نقطه A‌ می‌باشد وصل می‌کنیم ( شکل 10 ) خطوط را از هلال یقه می‌چینیم و پنس کمر را می‌بندیم و مقدار پنس کمر را به نقاط C و A و ´C طوری منتقل می‌کنیم که ½ اوزمان کمر به A‌ منتقل شود ( مطابق شکل 11 ) که طول پنس A از C‌ و ´C بلندتر می‌‌باشد. مقدار اوزمان را مطابق شکل 12 می‌دوزیم و یا می‌توان به صورت چین سوزنی یقه را دوخت.

LG_1360736099_5a52b77ab523df75e25d63bbf008b148.jpg
LG_1360736125_8bd88b8c174fb4ea6dd83b7b5791b06c.jpg
LG_1360736161_83df036e473d701b5b95813bb41a937f.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
انتقال پنس سرشانه و کمر به خط پهلو


در ابتدا پنس سرشانه را به پهلو منتقل می‌کنیم. از خط کمر مساوی 5 سانتیمتر از خط پهلو به بالا علامت می‌گذاریم ( نقطه A ) و از این نقطه به انتهای پنس کمر به صورت هلال وصل می‌کنیم مجدداً از نقطه A در پهلو 5 سانتیمتر دیگر تا نقطه B‌ به بالا علامت می‌گذاریم و از این نقطه به انتهای پنس پهلو به صورت هلال وصل می‌کنیم ( شکل 13 ) خطوط هلال جدید را می‌چینیم و پنس پهلو و کمر را می‌بندیم و مطابق شکل 14 در پهلو دو پنس جدید به دست می‌آید. ( شکل 15 )
LG_1360736184_5f14d9fdc199de5642cdc29d9f79eaba.jpg
LG_1360736218_88175c8fa1d36427e4b9d96e02c69de7.jpg
LG_1360736255_8d51860709518d06a2e7f9f76a29056f.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
رسم بالاتنه


فاصله 2 تا 1 مساوی بلندی کف حلقه آستین
فاصله 3 تا 1 مساوی بلندی بالاتنه پشت
فاصله 4 تا 1 مساوی قد بالاتنه پشت تا خط باسن
نقاط 1 و 2 و 3 و 4 را گونیا کنید.
فاصله 6 تا 3 برابر با 2 سانتیمتر باشد.
فاصله 7 تا 4 برابر با 2 سانتیمتر باشد.
نقطه 6 را به نقطه 7 وصل کنید.
نقطه 1 را به 6 وصل کنید. نقطه 9 در محل تقاطع این خط با خط کف حلقه علامت بزنید. فاصله 10 تا 9 مساوی با کارور پشت می‌باشد.
فاصله 11 تا 10 مساوی ⅔ گشادی کف حلقه می‌باشد.
فاصله a11 تا 11 برابر با 10 تا 6 سانتیمتر خلاء می‌باشد.
فاصله 15 تا 1 برابر با اندازه پشت یقه می‌باشد.
فاصله 16 تا 15 برابر با 2 سانتیمتر می‌باشد.
فاصله 18 تا 17 برابر با 5/1 تا 1 سانتیمتر می‌باشد.
فاصله 19 تا 16 برابر با اندازه سرشانه می‌باشد.
فاصله 18 تا 10 را نصف کرده و از این نقطه 5/1 سانتیمتر خارج می‌شویم و یک پنس 1 سانتیمتری روی این خط مشخص می‌کنیم.
از سرشانه 5 تا 3 سانتیمتر علامت زده و گونیا را روی خط کارور به طریقی قرار می‌دهیم که یک ضلع گونیا زاویه 90 درجه روی کار و ضلع دیگر نقطه 5 تا 3 سانتیمتر در سرشانه را قطع کند خطی رسم می‌کنیم. پنس حلقه بسته می‌شود و به سرشانه منتقل می‌شود.
فاصله 20 تا 10 به اندازه ¼ نقطه 68 تا 10 می‌باشد.
فاصله 21 تا 20 برابر با 5/1 سانتیمتر می‌باشد.
نقطه 10 و 11 را تا پایین کت عمود می‌کنیم.
فاصله 12 تا a11 برابر با ⅓ گشادی کف حلقه
فاصله 13 تا 12 برابر اندازه کارور جلو می‌باشد
فاصله 14 تا 13 برابر با فاصله سینه می‌باشد که فرمول فاصله سینه برابر 5/0+ دور سینه می‌باشد. نقطه 14 به بالا و پایین کت گونیا می‌شود.
نقاط 13 و a11 و 12 را به پایین کت عمود می‌کنیم.
فاصله 25 تا 24 برابر قد بالاتنه جلو می‌باشد ( نقطه 25 را به سمت چپ و راست گونیا می‌کنیم ) محل برخورد خط 25 و 13 نقطه 29 می‌شود.
فاصله 30 تا 29 برابر با پشت یقه می‌باشد.
فاصله 31 تا 29 برابر با پشت یقه + 5/1 سانتیمتر می‌باشد.
فاصله 23 تا 12 مساوی با فاصله 18 تا 10 منهای 2 سانتیمتر می‌باشد.
فاصله 22 تا 12 برابر با فاصله 20 تا 10
از دو نقطه 25 و 23 کمانی به سمت راست زده می‌شود.
نوک سوزنی پرگار روی نقطه 26 و نوک مدادی روی نقطه 25 قرار می‌گیرد و یک کمان به سمت راست می‌زنیم. برای بار دوم باز هم نوک سوزنی پرگار روی نقطه 12 و مدادی روی نقطه 23 قرار گرفته و کمانی دیگر به سمت راست می‌زنیم. فاصله 27-23 برابر با نصف دور سینه می‌باشد.
فاصله 26-25 برابر بلندی مرکز سینه می‌باشد.
کمان زده می‌شود. ( 26-25 و 23-22 )
روی کمان 23 ← 10⅟ نصف سینه = 27-23
اندازه سرشانه را از نقطه 27 روی کمان 25 علامت بزنید سپس به اندازه 25-30 از مقدار خطی که برای سرشانه رسم نموده‌اید کم کنید ( 32-28 )
رسم پنس کمر


در قسمت جلو ¼ دور کمر= 35-34
مقدار پنس جلو= 37-35
این مقدار را از دو طرف نقطه 24 علامت بزنید.
روی خط کمر ½ دور کمر را به اضافه 5-4 سانت نمایید.
مقدار پنس جلو و پهلوها را کسر نموده مقدار باقیمانده را در الگوی پشت پنس بدهید.
برای محاسبه پنس‌های کمر مقدار بیشتر را به پنس پشت که در ½ تیره پشت قرار گرفته می‌دهیم. مابقی را می‌توانیم پنس کوچکتری در امتداد موازنه پشت بدهید. روی خط باسن جلو سانت 2+ ( 34-35 ) = 39-38
مقدار ( 40-39 )
به اندازه ( ½ دور باسن + 4-3 سانت ) از نقطه 39 تا نقطه 17 ( به جز مقدار خلأ ) اندازه گرفته به هر اندازه‌ای که از نقطه 7 بیشتر شد ( 40-7 )، مقدار را نصف کرده از 44 و a44 گرفته به سمت بیرون الگو علامت بزنید.
از سرشانه جلو 1 سانتیمتر کسر نموده و به سرشانه پشت اضافه می‌شود.
نکته
اندازه پشت یقه در پشت ( 15-1 ) باید 5/0 سانت از جلو 30-29 کمتر باشد. طول سرشانه پشت 1 سانت از طول سرشانه جلو بیشتر است.

LG_1361081249_7886313c5d3ddcb0b8d96bf258be6d88.png
 

پیوست ها

  • LG_1361081249_7886313c5d3ddcb0b8d96bf258be6d88.png
    LG_1361081249_7886313c5d3ddcb0b8d96bf258be6d88.png
    21.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
طریقه رسم الگوی آستین


برای رسم آستین به ارتفاع و محیط حلقه آستین در الگوی جلو و پشت بالاتنه و همچنین قد آستین و گشادی کف حلقه آستین نیاز داریم. از نقطه ( 28 به 12 ) ارتفاع حلقه جلو را محاسبه کرده و برای بدست آوردن ارتفاع حلقه پشت، ابتدا از نقطه 19، 5/1 سانتیمتر، که قطر پنس حلقه پشت می‌باشد تا نقطه X پایین می‌آییم و از ( X‌ تا 10 ) ارتفاع حلقه پشت می‌باشد و برای بدست آوردن محیط حلقه آستین با متر ایستاده از ( x تا 28 ) را اندازه می‌گیریم. ( مطابق شکل 1 )
½ مجموع محیط حلقه جلو و پشت و ½ مجموع ارتفاع حلقه جلو و پشت را بدست می‌آوریم و برای رسم آستین ابتدا خط عمودی رسم می‌‌کنیم. ابتدای خط نقطه 1 می‌باشد 1 به 2 مساوی ½ گشادی کف حلقه بعلاوه نیم سانت است. ( برای دور سینه 100 سانتیمتر، گشادی کف حلقه با آزادی 5/1 سانتیمتر 5/12 سانتیمتر می‌باشد که 10 ⁄2 گشادی کف حلقه به علاوه نیم سانت 3 سانت می‌شود ) و 1 به 3 مساوی ½ مجموع ارتفاع است 2 به 4 مساوی با قد آستین و 4 به 5 برگشت روی خط برابر با 2 تا 3 سانت می‌باشد. 5 به 6 = ½( 5 به 3 )+ 5/1 سانتیمتر است و 3 به 7 = ¼ گشادی کف حلقه می‌باشد. از نقاط 2 و 3 و 6 و 4 خطوطی را به سمت راست رسم می‌کنیم. (شکل 2 )
7 به 8 = ½ محیط، منهای نیم سانت می‌باشد و از نقطه 8 به خطوط 3 و 6 عمود رسم می‌کنیم. نقاط 9 و 10 به دست می‌آید ( شکل 2 ). 2به11= ½ ( 2 به 8 )+ 1 سانت است و 2 به 12= ½ ( 2 به 11 ) می‌باشد و نقطه 11 محل اتصال آستین به سرشانه است (9به13)=(2به11) می‌باشد. از نقطه 13 مساوی نیم سانت بالا رفته و خطی کوتاه و موازی با خط 9 به 3 رسم می‌کنیم. 8 به 14=¼ گشادی کف حلقه بعلاوه نیم سانت را علامت می‌زنیم. نقطه 15 در ½ خط (7به 12 ) قرار دارد. نقطه 14 را به 11 و 15 را به 11 وصل می‌کنیم. از ½ خط ( 14 به 11 ) مساوی 1 سانت به بالا علامت گذاشته و از ½ ( 15 به 11 ) به اندازه 2/1 سانت به سمت بالا علامت می‌گذاریم و هلال حلقه آستین از 14 تا 15 را طوری رسم می‌کنیم که از نقاط بالا رفته و از نقطه 11 بگذرد. از نقطه 14، روی خط ( 14 به 11 ) به اندازه نیم سانت داخل شده و از این نقطه به اندازه نیم سانت بالا می‌رویم و از نقطه 13 رسم می‌کنیم. از نقطه 14 با هلالی مختصر طوری رسم می‌کنیم که 5/6-6 سانتیمتر پایین‌تر از خط جدید مماس شود و در ادامه مماس به خط کوتاه شود و تا نقطه 7 ادامه می‌دهیم.
اندازه 6 به 16= 5 به 17 می‌باشد که برابر با 5/1 سانت است و 7 به 16 و 16 به 17 را بهم وصل می‌کنیم و از 10 تا 18 مساوی 1 سانت داخل می‌شویم. 17 به 19 مساوی 11 سانت است که برابر با ½ مچ بعلاوه آزادی می‌باشد. از 19 به 18 و از 18 به 14 وصل می‌کنیم. از نقطه 7 روی هلال ( برابر با هلال 50 تا 11₁ در حلقه جلو در شکل 1 ) تا نقطه 20 اندازه می‌زنیم. فاصله ( 20 به 3 ) روی خط افقی را اندازه زده این مقدار از نقاط 16 و 17 داخل می‌شویم نقاط 21 و 22 به دست می‌آید ( شکل 3 ).

LG_1361168000_cd8334a90ea3792bafc4ee180b935a88.jpg
LG_1361168021_79acf940027d7f5b4bb5f8aaac9a3d57.jpg
LG_1361168033_432515536f295222673aa733bd054064.jpg
 

پیوست ها

  • LG_1361168000_cd8334a90ea3792bafc4ee180b935a88.jpg
    LG_1361168000_cd8334a90ea3792bafc4ee180b935a88.jpg
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168021_79acf940027d7f5b4bb5f8aaac9a3d57.jpg
    LG_1361168021_79acf940027d7f5b4bb5f8aaac9a3d57.jpg
    3.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168033_432515536f295222673aa733bd054064.jpg
    LG_1361168033_432515536f295222673aa733bd054064.jpg
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168162_203cb6b775c1df165d734607dd6d5119.jpg
    LG_1361168162_203cb6b775c1df165d734607dd6d5119.jpg
    6.2 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168180_7586950651d51f668c390066d44e9ea7.jpg
    LG_1361168180_7586950651d51f668c390066d44e9ea7.jpg
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168294_28ebf12cd6037ec86a64dd102985295f.jpg
    LG_1361168294_28ebf12cd6037ec86a64dd102985295f.jpg
    7.1 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168323_6dc2e5ffbd026e25bf999ac35214dd9c.jpg
    LG_1361168323_6dc2e5ffbd026e25bf999ac35214dd9c.jpg
    5.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • LG_1361168353_fb07dfe831408884f2e36dfc4b6cd070.jpg
    LG_1361168353_fb07dfe831408884f2e36dfc4b6cd070.jpg
    4.9 کیلوبایت · بازدیدها: 26

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
برای کامل شدن الگوی نهایی آستین در قسمت جلو، فاصله 6 به 16 چیده می‌شود و خطوط 7 به 16 و 16 به 17 به زیر تا می‌شود و هلال 7 به 20 و خطوط 20 به 21 و 21 به 16 رولت می‌شود ( شکل 4 ).
LG_1361168162_203cb6b775c1df165d734607dd6d5119.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
در مرحله بعدی خط 21 به 22 و 22 به 17 و خط 21 به 16 را رولت می‌کنیم و قسمت جلوی آستین کامل می‌کنیم (شکل 5 ).

LG_1361168180_7586950651d51f668c390066d44e9ea7.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
برای قسمت پشت خط 14 به 18 تا می‌کنیم و مستقیم تا دم دست ادامه می‌دهیم و هلال ( 14 به 20 ) و خط 20 به 21 و 21 به 20 و خط مچ 19 به 22 و 19 به 18 را رولت می‌کنیم ( شکل 6 )


LG_1361168294_28ebf12cd6037ec86a64dd102985295f.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
و شکل نهایی آستین با پنس عمودی در قسمت پشت آستین به دست می‌آید و انتهای پنس آستین روی خط آرنج قرار می‌گیرد که برای زیبایی در موقع دوخت 2 سانت از طول آن کم می‌‌کنیم و همچنین انتهای پنس، 1 سانت به طرف پشت کشیده می‌شود ( شکل 7 ).

LG_1361168323_6dc2e5ffbd026e25bf999ac35214dd9c.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
آستین با پنس افقی
آستین اولیه را رولت می‌کنیم و خط آرنج در قسمت پشت تا انتهای پنس عمودی را قیچی می‌کنیم و پنس مچ را می‌بندیم، در نتیجه در خط برش اوازمان به وجود می‌آید که به صورت پنس دوخته و یا مانند پیلی تا می‌خورد و بعد دوخت می‌شود. ( شکل روبرو )

LG_1361168353_fb07dfe831408884f2e36dfc4b6cd070.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
آستین کوتاه چین‌دار
از خط آرنج در الگوی اولیه آستین به تناسب مدل، بالا می‌رویم و خطی به موازات آرنج رسم می‌کنیم. این خط چیده می‌شود و از نقطه 11 به خط جدید عمود رسم می‌کنیم و این خط را از بالا می‌بریم. اوازمان 8-6 سانت را طوری داده که از خط وسط آستین 4-3 سانت فاصله داشته باشد. از خط وسط آستین 4-3 سانت بالا رفته و هلال جدید را رسم می‌کنیم و خط لبه آستین را هلالی مختصر رسم می‌کنیم. 11 به O و 11₁ ‌به O برابر 4-3 سانت می‌باشد و OO´‌= 4-3 سانت است.

LG_1361168373_2338feea1abd6b53e5153f2bf75c8ce2.jpg
 

پیوست ها

  • LG_1361168373_2338feea1abd6b53e5153f2bf75c8ce2.jpg
    LG_1361168373_2338feea1abd6b53e5153f2bf75c8ce2.jpg
    5.1 کیلوبایت · بازدیدها: 30

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
LG_1361169166_8525af27de5201cd76b81a5f80fd6d97.jpg

کت و دامن ( کت با مدل یقه هفت و برش منحنی )


از روی الگوی اساس کت پنس‌دار ( که در شماره قبلی آموزش داده شده ) رولت کنید.



1-ابتدا پنس سرشانه جلو را به وسط سرشانه در جلو انتقال دهید. ( برای انتقال این پنس خط OS را قیچی کرده، محل قبلی پنس را ببندید.)

2- نقطه N‌ و A را روی هلال یقه جلو علامت بزنید. برای گشاد کردن یقه از نقطه N‌، 1 سانتیمتر به داخل الگو علامت بزنید تا نقطه N´‌ مشخص شود.
3- از نقطه A‌ روی خط مرکزی جلو به اندازه دلخواه یقه را باز کنید تا نقطه B‌ مشخص شود. ( در اینجا فاصله‌ی نقطه A‌ تا B‌ مساوی 10 سانتیمتر است. )
4- از نقطه R‌ تا C‌ برای دکمه‌خور قسمت جلو، به اندازه نصف قطر دکمه به اضافه 5/0 تا 7/0 سانتیمتر ( بستگی به ضخامت پارچه) علامت بزنید.
( برای مثال در اینجا فاصله‌ی R‌ تا C‌، 2 سانتیمتر تعیین شده است. )
از نقطه N´ تا C‌ طرح هفت یقه را ترسیم کنید.
5- پس از رسم شکل هفت یقه، پنس 6/0 سانتیمتری روی شکل هفت یقه رسم می‌شود که برای افرادی با سینه‌های بزرگ مقدار این پنس 1 سانتیمتر خواهد بود. همچنین برای رسم یقه‌هایی با هفت باز، دو عدد پنس 6/0 میلیمتری رسم می‌شود. پنس 6/0 سانتیمتری روی الگو بسته می‌شود و به پنس بزرگ سرشانه انتقال پیدا می‌کند. ( این پنس از لقی یقه هفت جلوگیری می‌کند. ) پس از بستن پنس 6/0 سانتیمتری، طرح هفت یقه را ترمیم کنید.



LG_1361168912_55619ff8481cb651d2b3f85e357417b7.jpg
 

پیوست ها

  • LG_1361168912_55619ff8481cb651d2b3f85e357417b7.jpg
    LG_1361168912_55619ff8481cb651d2b3f85e357417b7.jpg
    7.1 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361168967_e3a189d04e73258e0d3e48221b3da490.jpg
    LG_1361168967_e3a189d04e73258e0d3e48221b3da490.jpg
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361169002_31736ec9ca0e0e2fd29d3c1e48e858c4.jpg
    LG_1361169002_31736ec9ca0e0e2fd29d3c1e48e858c4.jpg
    5.8 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361169096_950858a02995d48468671870937684bb.jpg
    LG_1361169096_950858a02995d48468671870937684bb.jpg
    5 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361169127_8995f06fd5f49381d27c868fa2cdf4c8.jpg
    LG_1361169127_8995f06fd5f49381d27c868fa2cdf4c8.jpg
    6 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361169150_e36c91cd2045da1fa2cf36bf1479d905.jpg
    LG_1361169150_e36c91cd2045da1fa2cf36bf1479d905.jpg
    5.1 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • LG_1361169166_8525af27de5201cd76b81a5f80fd6d97.jpg
    LG_1361169166_8525af27de5201cd76b81a5f80fd6d97.jpg
    8 کیلوبایت · بازدیدها: 30

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
رسم برش منحنی


6- نقطه J را روی تقاطع کمر و پهلو علامت بزنید. فاصله J تا J´ را مساوی 5 تا 8 سانتیمتر اندازه بگیرید. خط I´J را موازی خط کمر رسم کنید. فاصله بین نقاط I‌ تا H´ را 3 تا 4 سانتیمتر اندازه بزنید و از نقطه H´‌ تا J´ برش هلال جلوی بالاتنه را رسم کنید.
7- نقطه H‌ را به روی نقطه H´ علامت بزنید.
8- به دلخواه قد کت را مشخص کنید. قد کت را می‌توان روی خط باسن یا کمی بالاتر تعیین کرد. در اینجا برای اینکه پیلی بهتر دیده شود قد کت، 3 تا 4 سانتیمتر بالاتر از خط باسن تعیین شده است.
9- نقاط W‌ و W´‌ را در محل تقاطع پنس کمر و قد کت علامت بزنید.
10- فاصله‌ی نقاط D‌ تا D´‌ مساوی فاصله‌ی R‌ تا C‌ به اندازه 2 سانتیمتر است.
11- فاصله نقاط D‌ تا E‌ و D‌ تا F‌ به اندازه 8 سانتیمتر است.
12- از نقطه D´‌ تا F´‌ 5/2 سانتیمتر است.
13- هلال E- F´‌- F‌ را طراحی کنید.
14- نقاط O تا S‌ ( پنس بزرگ سرشانه ) S تا H، H تا W‌ را قیچی کنید. ( قبل از قیچی کردن برش‌ها، نقاط موازنه بر روی آنها مشخص شود.15- نقاط S‌ تا H، H´ تا J´‌ را قیچی کنید. ( با چیدن این خطوط پنس کمر خالی می‌شود. )
16- خط H´W‌ را کنار خط H´W‌ را کنار خط H´I‌ بچسبانید.

LG_1361168937_44894b1db95fb7dc736025d18cf6da07.jpg
LG_1361168967_e3a189d04e73258e0d3e48221b3da490.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
قسمت پشت الگو
1-برای گشاد کردن یقه پشت فاصله‌ی M‌ تا M´‌ را 1 سانتیمتر و فاصله‌ی P‌ تا P´‌ را 5/0 سانتیمتر اندازه بزنید. سپس هلال جدید یقه پشت را طراحی کنید.
2- ½ سرشانه پشت را مشخص کنید ( نقطه V ).
3- پنس بزرگ پشت را 1 سانتیمتر به سمت پهلو، جابه‌جا کنید.
4- قد کت پشت را به اندازه قد کت جلو، اندازه بزنید.
5- نقطه V‌ را با کمی انحنا به نقطه V‌ وصل کنید.

LG_1361169002_31736ec9ca0e0e2fd29d3c1e48e858c4.jpg

6- پنس کوچک کمر را حذف کنید و مقدار آن ( که معمولاً 2 سانتیمتر است ) را به پنس بزرگ کمر و پهلو اضافه کنید. ( 5/0 سانتیمتر آن را به پهلوی پشت و 5/1 سانتیمتر " 7/0 سانتیمتر از هر طرف " را به پنس بزرگ پشت اضافه کنید. ) در نتیجه پنس بزرگ پشت و پنس پهلو بزرگتر می‌شوند.

LG_1361169096_950858a02995d48468671870937684bb.jpg

7- بر روی برش پشت، از نقطه V‌ تا V´ و از نقطه V´‌ تا نقطه T، نقاط موازنه را مشخص نموده و آن را قیچی کنید. ( مقدار پنس بزرگ کمر خالی می‌شود. )
8- پنس حلقه آستین پشت بسته می‌شود و به برش انتقال پیدا می‌کند.
9- بر روی قطعات الگو خطوط راستا را موازی خط مرکزی پشت رسم نمایید.

LG_1361169127_8995f06fd5f49381d27c868fa2cdf4c8.jpg


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
سجاف یقه
سجاف یقه جلو، از نقطه N´‌ در سرشانه، 5 سانتیمتر و از خط مرکزی به سمت داخل، به اندازه دو برابر مقدار دکمه‌خور به اضافه 1 سانتیمتر است.
سجاف پشت در خط مرکزی پشت 5 سانتیمتر و از نقطه M´‌ در سرشانه، نیز 5 سانتیمتر در نظر بگیرید.
سجاف‌ها را با خطوطی نرم و منحنی رسم و سپس کپی نمایید.
آستین کت
1-اساس آستین اولیه را رسم نمایید. ( اساس آستین در همین شماره صفحه ... آموزش داده شده است. )
2- از دو طرف خط آرنج نقطه و نیم سانت به سمت داخل الگو علامت بزنید تا نقطه B‌ و C‌ مشخص شوند.
3- این خط را تا لبه مچ آستین ادامه دهید.
4- برای برش منحنی آستین از نقطه B‌ و C، 5 تا 8 سانت اندازه بزنید تا نقطه E و F‌ مشخص شوند.
5- وسط خط F‌ و E‌ را به موازات نقطه A مشخص کرده، 3 سانتیمتر به سمت پایین الگو علامت زده، منحنی روی آستین را رسم نمایید.
6- خط لب مچ آستین را صاف طراحی کنید.

LG_1361169150_e36c91cd2045da1fa2cf36bf1479d905.jpg
 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
(کت و دامن)

LG_1361258123_24c89d75f2bb87b261e9bcfed984ef86.jpg

LG_1361258108_9245cd669fba241bffb5956d36e0a818.jpg
مدل سازی قسمت جلو
1-ابتدا پنس سرشانه جلو را به پنس بزرگ کمر انتقال دهید. ( برای انتقال این پنس، خطوط AF و FS‌ را چیده و پنس سرشانه را ببندید. ) « شکل مرحله 1 »
LG_1361257737_14a50d6fcf0c8dbf0463b4993c8dd0a2.jpg


2- دور گردن را یک سانتیمتر گشاد کنید. ( فاصله نقطه B‌ تا P مساوی 1 سانتیمتر است )

3- به مقدار 2 تا 5/2 سانتیمتر ( بستگی به قطر دکمه ) برای روی هم‌گرد به خط مرکزی جلو اضافه کنید.
4- طرح هفت یقه را رسم نموده، پنس 6/0 سانتیمتری را روی هفت یقه رسم نموده و آن را ببندید. سپس طرح هفت یقه را ترمیم نمایید.
5- برای رسم برش بالا فاصله نقطه P تا K برابر 6 سانتیمتر است. فاصله نقطه C‌ تا D برابر 9 سانتیمتر است.
برش KD‌ را رسم نموده، بر روی برش نقاط موازنه گذاشته، برش را قیچی کنید.
6- برای رسم برش منحنی پایین از Ae‌ ( نقطه موازنه حلقه آستین ) به اندازه 3 سانتیمتر به سمت بالا علامت بزنید ( نقطه O ) نقطه O را با خط منحنی به نقطه S ( سرپنس ) متصل کنید. نقطه S‌ را به نقطه F متصل کنید. فاصله بین N‌ تا M برابر 8 سانتیمتر تا 10 سانتیمتر است. نقطه F‌ را به نقطه M‌ و سپس به E‌ متصل نمایید.
7- فاصله M´ تا E´‌ برابر 5/2 سانتیمتر است. از نقطه E‌ تا E´ متصل نمایید.
8- در پهلوی جلو از نقطه R‌ به اندازه 5/2 سانتیمتر به سمت بالا اندازه بزنید تا نقطه R´ مشخص شود. نقطه R´ را به نقطه E´ متصل نمایید.
9- برش O-S-F-E‌ را قیچی کنید. « شکل مرحله 2 »

 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی

LG_1361257764_5d8e4bf45259a72177f3cbd25aeb3db9.jpg

10- خط FG‌ را کنار خط FH بچسبانید.
11- جادکمه‌ها را روی خط مرکزی مشخص کنید.
12- موازی با خط مرکزی جلو برای تمامی قطعات الگو خط راه پارچه را مشخص کنید.

LG_1361257780_197b6dc7d8e503cddda1407a81d97d79.jpg
LG_1361257793_9bed6fcc02ddd7e30db462a3120c2b90.jpg


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
مدل سازی قسمت پشت الگو
1-برای گشاد کردن یقه پشت فاصله B´ تا P´ را 1 سانتیمتر و فاصله B˝ تا P˝ را 5/0 سانتیمتر اندازه بزنید. هلال یقه پشت را طراحی کنید.
2- پنس بزرگ سرشانه را 1 سانتیمتر به سمت پهلو جابه‌جا کنید.
3- قد الگوی پشت کت را 5/2 سانتیمتر کوتاه کنید. ( فاصله نقطه W تا Y برابر 5/2 سانتیمتر است. )
4- نقطه V را با خطی منحنی به نقطه I متصل نمایید.
تصویر مرحله 1 پشت

LG_1361257901_5a94be43b805f83c79575bc7bc2e0e22.jpg


5- پنس کوچک کمر را حذف کنید. مقدار آن را که معمولاً 2 سانتیمتر است را به پنس بزرگ کمر و پهلوی پشت اضافه کنید. ( مقدار پنس پهلو و پنس بزرگ بیشتر می‌شود. )
تصویر مرحله 2 پشت

LG_1361257923_945c83f3f6e93d82de3b23d05c8c6ad2.jpg


6- نقطه X را به نقطه I متصل کنید. XI و VI را اندازه بگیرید و مقداری را که خط VI کمتر است را از نقطه V‌ به سمت بیرون اندازه بزنید تا نقطه Z‌ مشخص شود. ( هلال XI‌ به اندازه هلال ZI است. )
7- پنس بزرگ پشت را خالی کنید. ( برای قطعات الگو خط راه پارچه را موازی با خط مرکزی پشت مشخص کنید. )

LG_1361257934_2ae7d8e2f43bf3f8086f2ed811189818.jpg


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
رسم الگوی یقه
از گوشه سمت راست کاغذ دو خط عمود بر هم رسم کنید. از نقطه P˝ تا نقطه G برابر P˝P´ در هلال یقه پشت در بالاتنه و PK در هلال یقه جلو در بالاتنه است. نقطه P´‌ محل علامت سرشانه است.
فاصله G‌ تا K برابر 1 سانتیمتر است.
فاصله K تا C‌ برابر 3 سانتیمتر است.
فاصله P˝ تا A‌ برابر 3 سانتیمتر است.
فاصله C‌ تا D‌ برابر 5/0 سانتیمتر است. نقطه K‌ را با کمی انحنا به نقطه P´ وصل کنید.
نقاط K A P˝ را گونیایی کنید. خط A P˝ روی دولای بسته پارچه قرار می‌گیرد.

LG_1361257951_e60f5fd0cdb74c38e669178ebd2dc6ba.jpg
LG_1361258079_e07c4420ec9695a7c334a659953a7249.jpg


 

دختر مهتاب

متخصص بخش آموزش خیاطی
سجاف یقه جلو
برای رسم سجاف یقه، برش‌های جلو بالاتنه را کنار هم بچسبانید. از سرشانه 5 سانتیمتر از خط مرکزی جلو به سمت داخل الگو به اندازه دو برابر دکمه‌خور ( روی هم‌گرد ) به اضافه 1 سانتیمتر علامت می‌زنیم ( مقدار دکمه‌خور در اینجا 2 سانتیمتر است. بنابراین از خط مرکزی به سمت داخل الگو 5 سانت علامت می‌زنیم که در مجموع پهنای سجاف در جلو 7 سانتیمتر است. )
سانتیمتر 5= 1+4 = 2×2
پهنای سجاف در پهلو نیز برابر 5 سانتیمتر است.
سجاف یقه پشت نیز 5 سانتیمتر است.

LG_1361258058_ade73564c3211baecd794a763ddb438a.jpg
LG_1361258091_8db49161df39638e998661058d48cdc4.jpg
 
بالا