فریدون آورزمانی / گروه پژوهشی علوم و تاریخ هنر
اما اقوام آریائی پس از مهاجرت به این سرزمین، محل خاصی را برای تدفین مردگان خود در خارج از محل مسکونی به عنوان یک واحد مجزا اختصاص دادند. اقوام "ماد" و "پارس" که نام آنها در کتیبهها و سالنامههای آشوری از قرن نهم پیش از میلاد آمده است، دو گروه از اقوام مهاجر آریائی بودند. آنها نیز در ابتدا طبعاً از رسوم کلی آریائیان در تدفین پیروی میکردهاند.
بعضی از محققین بر این گمانند که "مادها" و پارسیها زرتشتی بوده و آداب تدفین این اقوام مانند آئین تدفین در دوران ساسانی بوده است. اما هنوز سیر تحول اندیشه ها و معتقدات در زمان "مادها"ٰ "پارسها" و هخامنشیان که از پارسها بودند، به درستی روشن و آشکار نیست، اما با تکیه بر آثار برجای مانده و مدارک یافت شده در کاووشهای علمی میتوان در دوران مادها و هخامنشیان به دو نوع تدفین قائل بود:
1- تدفین شاهان و خانواده آنها
2- تدفین مردم عادی.
بر مبنای مطالعات و بررسیهای انجام شده، جسد فرمانروایان و شاهان مادی را در گور دخمهها كه در ناحیه غرب ایران قرار دارند، اما مردم عادی را در گورهائی که در زمین حفر شده بود و روی آنها را به صورت شیروانی و خرپشته توسط سنگ های بزرگ پرداخته بودند دفن میکردند. نمونه این آرامگاه ها در گورستان "ت سیلک" کاشان که احتمالاً مربوط به اقوام ماد میباشد کشف گردیده. این روش با سقف شیب دار در نخستین گورهای شاهان هخامنشی مانند آرامگاه کوروش نیز دیده میشود. (تصویر شماره 1)
احتمالاً چون خانه ابدی را به صورت خانه مسکونی دوران زندگی میساختند، بنابراین ریشه این سنت معماری مادها و پارس ها را باید در مناطق باران خیزی که قبل از کوچیدن به این سرزمین در آنجا ساکن بودهاند جستجو کرد. معابر شاهان هخامنشی نیز مانند فرمانروایان ماد با آرامگاههای سایر مردم متفاوت بوده است، اما به علت محدودبودن کاوشهای علمی در ایران، آگاهی ما در مورد گورهای مردم عادی در زمان هخامنشیان بسیار محدود و اندک میباشد.
به طور کلی در تدفین شاهان در زمان هخامنشی به دو نوع گور برخورد میکنیم:
1- گور دخمهها که در دل کوه کندهشدهاند.
2- مقابر سنگی ساخته شده در فضای باز.
نوع دوم نیز به دو گروه تقسیم می شوند:
الف- آن هایی که ماهیت قبر بودن آن ها قطعی است، مثل آرامگاه کوروش و گور دختر.
ب- بناهائی که کاربرد آنها به عنوان گور حتمی نبوده و مورد تردید می باشند. این بناها اغلب به شکل بنای چهارگوش با سقف مسطح ساخته شده اند و عمل و کاربرد آن ها به عنوان یک مکان عبادی بیشتر است، مانند: کعبه زرتشت و تخت گوهر [تخت گوهر که به نام تخت سلیمان نیز مشهور است از سوی برخی از محققین به عنوان گور "کمبوجیه" عنوان شده است.] در نقش رستم و بالاخره زندان سلیمان در پاسارگاد، که چون ماهیت آنها به عنوان آرامگاه محرز نشده از ذکر آن ها به نام گور هخامنشی خودداری میکنیم.
از گور های مردم عادی در دروان هخامنشی تنها نمونه تدفین در خاک كه تاکنون شناخته شده، در شوش می باشد، که توسط هیئت باستان شناسان فرانسوی کشف گردیده است. جسد مربوط به بانوی ثروتمندی بود که در تابوتی مفرغی جای داده شده و با زینت آلات زرین و لوازم زندگی از قبیل بشقاب سیمین و ظروف ساخته شده از مرمر به خاک سپرده شده بود. (تصویر شماره 2)
بیشتر اقوام آریائی مرده را معمولاً با لباس و همراه با اشیائی که در دنیای دیگر مورد نیاز فرد متوفی بود دفن میکردند. احتمالاً هخامنشیان نیز از این سنت پیروی کردهاند، جسدی که در شوش یافته شده را به همین نحو در تابوت قرار داده بودند. به نوشته آریان، مورخ قرن دوم میلادی اهل آسیای صغیر: وقتی اسکندر از آرامگاه کوروش دیدن کرد، جسد شاه را با لباس و تزئینات در روی تخت زرّینی خوابانده بودند.
لوحه سنگی در خرابههای شهر ممفیس مصر یافت شده که جسد یکی از بزرگان هخامنشی را تقریباً به همین شکل نشان میدهد، که او را روی تختی قرار داده و مدعوین در حال سوگواری می باشد. این لوحه اکنون در موزه برلین نگاهداری می شود. (تصویر 3)
در تاریخ اساطیری ایران زمین نیز بدین گونه تدفین اشاره گردیده است. در شاهنامه فردوسی که ترجمه خداینامک، سالنامه رسمی دوران ساسانی است، در مورد تدفین "پیران ویسه" به فرمان کیخسرو پادشاه کیانی، فردوسی چنین می گوید:
یکی دخمه فرمود خسرو به مهر بر آورده آن سر به گردن سپهر
نهادند مر پهلوان را بگاه کمر ببر میان و به سر بر کلاه
همانطور که اشاره شد، گورهای شاهان هخامنشی به دو گونه متفاوت دیده می شوند:
1- گور در فضای باز مانند قبر کوروش و گور دختر
2- گور دخمه، یعنی گورهائی که در دل کوه کنده شده اند و مانند گور داریوش و جانشینان او، که از هر گونه نمونهای را مورد بررسی قرار میدهیم:
گور دختر:
از نمونه گورهای هخامنشی است که در فضای باز ساخته شدهاند و شباهت زیادی به قبر کوروش دارد، اما در ابعاد و اندازههای کوچکتری ساخته شده است. این بنا در ناحیه بوزپار واقع در جنوب غربی شیراز قرار دارد. گور دختر برای اولین بار در سال 1950 میلادی توسط محمد تقی مصطفوی، باستان شناس ایرانی معرفی شد. او شخصاً این بنا را ندیده بود. اما پس از شنیدن توصیف آن از مردم محلی اعلام کرد که باید این بنا مربوط به دوران هخامنشی باشد.
اما اقوام آریائی پس از مهاجرت به این سرزمین، محل خاصی را برای تدفین مردگان خود در خارج از محل مسکونی به عنوان یک واحد مجزا اختصاص دادند. اقوام "ماد" و "پارس" که نام آنها در کتیبهها و سالنامههای آشوری از قرن نهم پیش از میلاد آمده است، دو گروه از اقوام مهاجر آریائی بودند. آنها نیز در ابتدا طبعاً از رسوم کلی آریائیان در تدفین پیروی میکردهاند.
بعضی از محققین بر این گمانند که "مادها" و پارسیها زرتشتی بوده و آداب تدفین این اقوام مانند آئین تدفین در دوران ساسانی بوده است. اما هنوز سیر تحول اندیشه ها و معتقدات در زمان "مادها"ٰ "پارسها" و هخامنشیان که از پارسها بودند، به درستی روشن و آشکار نیست، اما با تکیه بر آثار برجای مانده و مدارک یافت شده در کاووشهای علمی میتوان در دوران مادها و هخامنشیان به دو نوع تدفین قائل بود:
1- تدفین شاهان و خانواده آنها
2- تدفین مردم عادی.
بر مبنای مطالعات و بررسیهای انجام شده، جسد فرمانروایان و شاهان مادی را در گور دخمهها كه در ناحیه غرب ایران قرار دارند، اما مردم عادی را در گورهائی که در زمین حفر شده بود و روی آنها را به صورت شیروانی و خرپشته توسط سنگ های بزرگ پرداخته بودند دفن میکردند. نمونه این آرامگاه ها در گورستان "ت سیلک" کاشان که احتمالاً مربوط به اقوام ماد میباشد کشف گردیده. این روش با سقف شیب دار در نخستین گورهای شاهان هخامنشی مانند آرامگاه کوروش نیز دیده میشود. (تصویر شماره 1)
احتمالاً چون خانه ابدی را به صورت خانه مسکونی دوران زندگی میساختند، بنابراین ریشه این سنت معماری مادها و پارس ها را باید در مناطق باران خیزی که قبل از کوچیدن به این سرزمین در آنجا ساکن بودهاند جستجو کرد. معابر شاهان هخامنشی نیز مانند فرمانروایان ماد با آرامگاههای سایر مردم متفاوت بوده است، اما به علت محدودبودن کاوشهای علمی در ایران، آگاهی ما در مورد گورهای مردم عادی در زمان هخامنشیان بسیار محدود و اندک میباشد.
به طور کلی در تدفین شاهان در زمان هخامنشی به دو نوع گور برخورد میکنیم:
1- گور دخمهها که در دل کوه کندهشدهاند.
2- مقابر سنگی ساخته شده در فضای باز.
نوع دوم نیز به دو گروه تقسیم می شوند:
الف- آن هایی که ماهیت قبر بودن آن ها قطعی است، مثل آرامگاه کوروش و گور دختر.
ب- بناهائی که کاربرد آنها به عنوان گور حتمی نبوده و مورد تردید می باشند. این بناها اغلب به شکل بنای چهارگوش با سقف مسطح ساخته شده اند و عمل و کاربرد آن ها به عنوان یک مکان عبادی بیشتر است، مانند: کعبه زرتشت و تخت گوهر [تخت گوهر که به نام تخت سلیمان نیز مشهور است از سوی برخی از محققین به عنوان گور "کمبوجیه" عنوان شده است.] در نقش رستم و بالاخره زندان سلیمان در پاسارگاد، که چون ماهیت آنها به عنوان آرامگاه محرز نشده از ذکر آن ها به نام گور هخامنشی خودداری میکنیم.
از گور های مردم عادی در دروان هخامنشی تنها نمونه تدفین در خاک كه تاکنون شناخته شده، در شوش می باشد، که توسط هیئت باستان شناسان فرانسوی کشف گردیده است. جسد مربوط به بانوی ثروتمندی بود که در تابوتی مفرغی جای داده شده و با زینت آلات زرین و لوازم زندگی از قبیل بشقاب سیمین و ظروف ساخته شده از مرمر به خاک سپرده شده بود. (تصویر شماره 2)
بیشتر اقوام آریائی مرده را معمولاً با لباس و همراه با اشیائی که در دنیای دیگر مورد نیاز فرد متوفی بود دفن میکردند. احتمالاً هخامنشیان نیز از این سنت پیروی کردهاند، جسدی که در شوش یافته شده را به همین نحو در تابوت قرار داده بودند. به نوشته آریان، مورخ قرن دوم میلادی اهل آسیای صغیر: وقتی اسکندر از آرامگاه کوروش دیدن کرد، جسد شاه را با لباس و تزئینات در روی تخت زرّینی خوابانده بودند.
لوحه سنگی در خرابههای شهر ممفیس مصر یافت شده که جسد یکی از بزرگان هخامنشی را تقریباً به همین شکل نشان میدهد، که او را روی تختی قرار داده و مدعوین در حال سوگواری می باشد. این لوحه اکنون در موزه برلین نگاهداری می شود. (تصویر 3)
در تاریخ اساطیری ایران زمین نیز بدین گونه تدفین اشاره گردیده است. در شاهنامه فردوسی که ترجمه خداینامک، سالنامه رسمی دوران ساسانی است، در مورد تدفین "پیران ویسه" به فرمان کیخسرو پادشاه کیانی، فردوسی چنین می گوید:
یکی دخمه فرمود خسرو به مهر بر آورده آن سر به گردن سپهر
نهادند مر پهلوان را بگاه کمر ببر میان و به سر بر کلاه
همانطور که اشاره شد، گورهای شاهان هخامنشی به دو گونه متفاوت دیده می شوند:
1- گور در فضای باز مانند قبر کوروش و گور دختر
2- گور دخمه، یعنی گورهائی که در دل کوه کنده شده اند و مانند گور داریوش و جانشینان او، که از هر گونه نمونهای را مورد بررسی قرار میدهیم:
گور دختر:
از نمونه گورهای هخامنشی است که در فضای باز ساخته شدهاند و شباهت زیادی به قبر کوروش دارد، اما در ابعاد و اندازههای کوچکتری ساخته شده است. این بنا در ناحیه بوزپار واقع در جنوب غربی شیراز قرار دارد. گور دختر برای اولین بار در سال 1950 میلادی توسط محمد تقی مصطفوی، باستان شناس ایرانی معرفی شد. او شخصاً این بنا را ندیده بود. اما پس از شنیدن توصیف آن از مردم محلی اعلام کرد که باید این بنا مربوط به دوران هخامنشی باشد.