ahmadfononi
معاونت انجمن
4 دی ماه تولد حضرت مسیح (ع)
اشاره
دو هزار و یازده سلام بر پیامبر بزرگ الهی، حضرت عیسی علیه السلام که خنکای صلح و دوستی را برای بشر ارمغان آورد. سلام بر مسیح بشارت های ناب، بر روح الله یگانه پرستی، بر کلمةُ الله اسرار و بر همه عظمت و شکوه آن پیامبر پارسای فروتن.
تعظیم همه پیامبران الهی و درس آموزی از سیره گران قدر آنها و همچنین تکریم پیروان پاک ایشان، از باورهای مهم آیین اسلام است. آیه های قرآنی که راوی گفتار و منش حضرت عیسی و مادر بزرگوار اوست؛ روایت های بی شماری که زندگی و آموزه های آن حضرت را محور قرار داده اند؛ ادبیات و فرهنگ ما که با نام و یاد این پیامبر بزرگ آشنایی دیرین دارد و پیروان بی شمار این آیین در دنیای به هم پیوسته ارتباطات، همه و همه نشان دهنده اهمیت این موضوع است. این مقاله که به مناسبت تقویمیِ تولد حضرت مسیح علیه السلام نگاشته شده است، به برخی از نکته ها در این باره اشاره دارد.
بشارتی برای بشر
عبدالله بود؛ بنده خالص خدا. میلادش، معجزه بود آن سان که وجودش، و آمد و کلمه خدا در زمین شد. آمد و برای بشر، بشارت آورد. برای همه آنها که بار سنگین نابرابری ها بر گرده شان بود؛ آنها که در چشم زیاده خواهان، همواره رعیت فرودست بودند. مسیح آمد تا فرودستی در زمین نباشد. مسیح آمد تا همه بفهمند که بشر به اندازه مساوی از مهربانی سهم می برد. مسیح آمد تا با بهار نفس هایش، دل های مرده را جان ببخشد و جان های بیمار را شفا دهد.
... و مسیح علیه السلام یک بار دیگر با آخرین سوار صبح، حضرت مهدی موعود خواهد آمد تا هستی سرشار از مهربانی شود و همه به اندازه نیازشان طمع عدالت را بچشند.
شباهت قرآن و حضرت عیسی علیه السلام
زندگی سراسر اعجاز حضرت مسیح علیه السلام با معجزه شکوه مند رسول اعظم صلی الله علیه و آله یعنی قرآن مجید شباهت های بسیار دارد. برخی مفسران در تفسیر آیه های بسیاری که راوی زندگی درس آموز آن حضرت است، به این نکته ها اشاره کرده اند:
1. در آیه 171 سوره نساء، خداوند متعالی، حضرت عیسی را کلمه الهی می داند که به حضرت مریم القا شده است. قرآن نیز کلام الهی است که بر قلب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرود آمد.
2. حضرت مریم با اعجازی شگرف، بی هیچ ارتباط با انسان و بدون همسر، صاحب فرزند شد. رسول اعظم صلی الله علیه و آله نیز بی آنکه از هیچ بشری تعلیم دیده باشد، قرآن را از سوی خداوند آورد.
3. روح القدس، حضرت جبرئیلِ امین، واسطه اعطای فرزندی پاک از سوی پروردگار به حضرت مریم بود. قرآن نیز به وسیله جبرئیل از سوی خدا برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله آورده شد.
4. حضرت عیسی علیه السلام اخبار غیب را بازمی گفت؛ چنان که در قرآن نیز رازگویی از غیب فراوان است.
5. مسیح، شفادهنده بیماران بود؛ قرآن نیز شفادهنده دل هاست.
6 . حضرت عیسی علیه السلام ، معجزه الهی، رحمتی از سوی خداوند و مولودی پربرکت بود؛ چنان که قرآن نیز این گونه است.
مادر یازده مسیح
دو فرشته فرشی و دو بتول برگزیده گیتی؛ حضرت زهرا و حضرت مریم علیهماالسلام شباهت های بسیار به یکدیگر دارند. مریم علیهاالسلام از دودمانی اصیل و دختر حضرت عمران بود. زهرا علیهاالسلام نیز میوه رسالت و دختر خاتم پیامبران الهی است. نگه داری و تربیت حضرت مریم را زکریای پیامبر بر عهده داشت؛ حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در دامان پر مهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رشد کرد. قرآن مجید، مادر حضرت عیسی علیه السلام را صدیقه خوانده است؛ آن سان که لقب حضرت زهرا علیهاالسلام صدیقه؛ یعنی بسیار راست گوست. حضرت مریم، بتول؛ یعنی بریده از دنیا، پیوسته با خدا و پاک از همه آلودگی هاست، چنان که حضرت زهرا علیهاالسلام نیز بتول خوانده شده است. خداوند متعالی، حضرت مریم علیهاالسلام را از هر گونه پلیدی و تباهی پاک گردانید. فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز طاهره است و به تصریح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، آیه تطهیر درباره وی و شوهر و فرزندانش نازل شده است. حضرت مریم علیهاالسلام ، مادر مسیح و حضرت زهرا علیهاالسلام ، مادر یازده امام است:
ای در دو جهان، افضل زن ها، زهرا بهتر دگر از مریم عذرا، زهرا
او مادر یک مسیح باشد، اما تو مادر یازده مسیح، ای زهرا
بهره گیری از شیوه تمثیل
مسیح علیه السلام در پندهایش به مردمان، پیوسته از مَثَل مدد می گرفت. آن حضرت با بهره گیری از این شیوه که به تناسب فهم و مقام مردم زمانش بود، از خشونتِ تصریح می کاست و سخن را به جلوه های زیبا می آراست. انتقال پیام با ملاحتی کنایه گونه و با پرهیز از اندرز مستقیم، افزون بر اعطای موهبت والایی و گیرایی به سخن، نفوذ و ماندگاری کلام را بیشتر می کند.
عنایت روح الله علیه السلام به بیان اندرز به شیوه تمثیل چنان بود که شاگردان و یاران او از این همه توجه به بیان معانی تمثیلی شگفت زده شدند و از او پرسیدند: «چرا با اینها به مَثَل سخن می رانی؟» و او پاسخ فرمود: «دانستن اسرار و ملکوت آسمان به شما عطا شده است، اما به ایشان عطا نشده، از این جهت با اینها به مَثَل سخن می گویم که نگرانند و نمی بینند. شنوا هستند و نمی شنوند و نمی فهمند».
آن حضرت، خود را به «شبانی نیکو» تشبیه می کرد و یارانش را به «نمک جهان» که وجودشان جهانیان را از فساد و پوسیدن رهایی می دهد و مردم را به گل های سوسن که پوشاک و رشدشان بر عهده خداوند است.
عبد راستین خدا
و «مسیح» هرگز از این ابا نداشت که بنده خدا باشد و فرشتگان مقرب نیز سرپیچی ندارند و آنان که از بندگیاو روی برتابند و تکبر کنند، به زودی همه آنها را (در قیامت) نزد خود جمع خواهد کرد.» در آیه های بسیار قرآن، پندار نادرست برخی از مسیحیان درباره حضرت عیسی علیه السلام که راه افراط در پیش گرفته و گاه آن حضرت را تا جایگاه خدایی فراز داده اند و گاه با اندکی فرود، ایشان را فرزند خداوند می دانند، گوشزد شده است. در قرآن، خداوند متعالی، حضرت مسیح علیه السلام را تنها پیامبری صاحب شریعت و بنده راستین خود می داند. حتی در هفده آیه از این کتاب، حضرت عیسی علیه السلام به مریم نسبت داده شده است تا باور نادرست فرزند خدا بودن نفی شود. رویارویی با این اندیشه های ناشایست، در سیره اهل بیت علیهم السلام نیز فراوان مشاهده می شود. امام رضا علیه السلام در گفتاری که کنایه به اعتقاد الوهیت حضرت عیسی علیه السلام داشت، به جاثلیق، رهبر مسیحیان عصر خویش فرمود: «همه چیز عیسی علیه السلام خوب بود، جز آن که اهل عبادت نبود.» جاثلیق ناراحت شد و گفت: نه، او بیشترین عبادت را انجام می داد. حضرت پرسید: «چه کسی را می پرستید؟» چاثلیق خاموش شد؛ چون فهمید هدف امام آن است که بفهماند عبادت کننده نمی تواند خود، معبود و خدا باشد.
مسیح علیه السلام ، یاور مهدی موعود
نوح و خلیل و بوالبشر، ادریس و داوود و پسر از ابر فیضش مستمر، از کان علمش مستعین
موسی به کف دارد عصا، دربانی اش را منتظر آماده بهر اقتدا، عیسی به چرخ چارمین
فرود آمدن حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به هنگام قیام مهدی موعود(عج) و اقتدا به آستان بلند سامان آن حضرت، از شگفت انگیزترین نشانه ها و پرشکوه ترین دلیل ها بر حقانیت امام مهدی(عج) است. این امر از دیدگاه همه مسلمانان با وجود اختلاف در مذهب، واقعیتی استوار و از امور تردیدناپذیر است.
بی شک، مهم ترین حکمت حضور حضرت مسیح علیه السلام در قیام امام زمان(عج)، تأیید و تقویت انقلاب جهانی ایشان، آگاهی بخشی به پیروان خود و ایجاد وحدت و هم دلی است.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله در توصیف این رخداد چنین می فرماید: «آن هنگام که می خواهد تکبیرة الاحرام را بگویدو داخل نماز شود، به ناگاه عیسی بن مریم علیه السلام نازل می شود. پس عیسی علیه السلام دست خود را بین دو کتف حضرت می نهد و می گوید: برای ما نماز به جا آور؛ چرا که نماز برای تو اقامه شده است. سپس عیسی به آن حضرت اقتدا می کند و پشت سر او نماز می گزارد».
برخیزید و توشه بردارید
و مسیح علیه السلام همواره در سفر بود؛ چرا که خود را مسافر دیار عدم می دانست و سکونت در یک جای را خلاف شیوه مسافران می پنداشت. او شهر به شهر در پی نجات مفلوکان و دمیدن روح سعادت به مردگان متحرک بود و شعارش در دشت و صحرا این گونه طنین داشت: «هرگز زراعتش را از علف های هرز و جین نکند، علف ها زیاد شود تا جایی که زراعتش را فرو گیرد و تباهش گرداند. همچنین آن که دنیا دوستی را از دل خود بیرون نراند، دلش را فرا گیرد تا جایی که طعم آخرت دوستی را احساس نکند».
به هر جا پا می گذاشت از بیماران و ناامیدان سراغ می گرفت و گرفتاران مطرود سرنوشت را با ملاطفت هدایت می کرد. خرابه ها را زیر پا می گذاشت تا جذامیان بخت بگرشته را معالجه کند و آن گاه به ایشان می گفت: رسول خدا به اذن پروردگارش، جان تازه در کالبدت دمید و اینک تو آزاده شده معبودت هستی. پس به غیر او روی نگردان و به جز مالک مشرق و مغرب، مدح دیگری را نگوی، و بر انگشتر وی این جمله نقش بسته بود: «خوشا بر کسی که به خاطر او یاد خدا زنده گردد و وای بر آن که به خاطر او یاد خدا فراموش شود».
محصول کار
آن سان که طنین صدا در دل کوه به فریاد کننده بازمی گردد، در دار عدالت دنیا نیز آدمیان شاهد بازتاب کردار خویش هستند که فرزند آدم، آن درو می کند که کِشته است؛ گندم از گندم و جو ز جو. این معنا، مضمون سخن حضرت عیسی علیه السلام در انجیل است که فرمود: «شمشیر خود را غلاف کن؛ زیرا هر که شمشیر گیرد، به شمشیر هلاک شود.» یا آنجا که به یاران خویش گفت: «چنان که می خواهید مردم با شما عمل کنند، شما نیز با ایشان همان طور رفتار کنید».
عیسی به رهی دید یکی کشته فتاده حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت
گفتا که: که را کشتی تا کشته شدی زار تا باز کجا کشته شود آن که تو را کشت
انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس تاکس نکند رنجه به در کوفتنت مشت
برای رسانه
پرسش های چند گزینه ای
1. این پیامبر بزرگ الهی عهده دار تربیت و نگه داری حضرت مریم بود.
الف) حضرت یحیی ب) حضرت داوود ج) حضرت زکرید) حضرت عمران
2. سیره زندگانی و منش حضرت عیسی علیه السلام بیش از همه به این پیامبر شبیه بود.
الف) حضرت یونس ب) حضرت زکریحضرت ادیس حضرت یحیی
3. در کدام یک از این انجیل ها بسیاری از باورهای آیین اسلام مورد تأیید قرار گرفته است.
الف) انجیل متی ب) انجیل برنابج) انجیل لوقد) انجیل مرقس
4. نبوت حضرت عیسی در کودکی، پاسخی بر اشکال کنندگان به امامت این امام است.
الف) امام جعفر صادق علیه السلام ب) امام کاظم علیه السلام ج) امام رضا علیه السلام د) امام جواد علیه السلام
5. این لقب به معنای بریده از دنیا و پیوسته با خدا و پاک از آلودگی های دنیا از القاب مشترک حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم علیهاالسلام است.
الف) بتول ب) طاهره ج) عفیفه د) حوریه
6. او از حواریون حضرت مسیح علیه السلام نیست.
الف) یوحنا ب) پترس ج) یهودا د) یونس
7. در قرآن مجید، تولد حضرت عیسی علیه السلام به آفرینش این پیامبر الهی تشبیه شده است. (آل عمران: 59)
الف) حضرت خضرب) حضرت موسی ج) حضرت آدم د) حضرت ابراهیم
8. حواریون حضرت عیسی علیه السلام چند تن بودند؟
الف) 5 نفرب) 6 نفرج) 9 نفرد) 12 نفر
9. در این سوره قرآن، با نفی مرگ حضرت عیسی علیه السلام ، به عروج ان حضرت به آسمان ها اشاره شده است.
الف) نساء ب) مریم ج) آل عمران د) تحریم
اشاره
دو هزار و یازده سلام بر پیامبر بزرگ الهی، حضرت عیسی علیه السلام که خنکای صلح و دوستی را برای بشر ارمغان آورد. سلام بر مسیح بشارت های ناب، بر روح الله یگانه پرستی، بر کلمةُ الله اسرار و بر همه عظمت و شکوه آن پیامبر پارسای فروتن.
تعظیم همه پیامبران الهی و درس آموزی از سیره گران قدر آنها و همچنین تکریم پیروان پاک ایشان، از باورهای مهم آیین اسلام است. آیه های قرآنی که راوی گفتار و منش حضرت عیسی و مادر بزرگوار اوست؛ روایت های بی شماری که زندگی و آموزه های آن حضرت را محور قرار داده اند؛ ادبیات و فرهنگ ما که با نام و یاد این پیامبر بزرگ آشنایی دیرین دارد و پیروان بی شمار این آیین در دنیای به هم پیوسته ارتباطات، همه و همه نشان دهنده اهمیت این موضوع است. این مقاله که به مناسبت تقویمیِ تولد حضرت مسیح علیه السلام نگاشته شده است، به برخی از نکته ها در این باره اشاره دارد.
بشارتی برای بشر
عبدالله بود؛ بنده خالص خدا. میلادش، معجزه بود آن سان که وجودش، و آمد و کلمه خدا در زمین شد. آمد و برای بشر، بشارت آورد. برای همه آنها که بار سنگین نابرابری ها بر گرده شان بود؛ آنها که در چشم زیاده خواهان، همواره رعیت فرودست بودند. مسیح آمد تا فرودستی در زمین نباشد. مسیح آمد تا همه بفهمند که بشر به اندازه مساوی از مهربانی سهم می برد. مسیح آمد تا با بهار نفس هایش، دل های مرده را جان ببخشد و جان های بیمار را شفا دهد.
... و مسیح علیه السلام یک بار دیگر با آخرین سوار صبح، حضرت مهدی موعود خواهد آمد تا هستی سرشار از مهربانی شود و همه به اندازه نیازشان طمع عدالت را بچشند.
شباهت قرآن و حضرت عیسی علیه السلام
زندگی سراسر اعجاز حضرت مسیح علیه السلام با معجزه شکوه مند رسول اعظم صلی الله علیه و آله یعنی قرآن مجید شباهت های بسیار دارد. برخی مفسران در تفسیر آیه های بسیاری که راوی زندگی درس آموز آن حضرت است، به این نکته ها اشاره کرده اند:
1. در آیه 171 سوره نساء، خداوند متعالی، حضرت عیسی را کلمه الهی می داند که به حضرت مریم القا شده است. قرآن نیز کلام الهی است که بر قلب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرود آمد.
2. حضرت مریم با اعجازی شگرف، بی هیچ ارتباط با انسان و بدون همسر، صاحب فرزند شد. رسول اعظم صلی الله علیه و آله نیز بی آنکه از هیچ بشری تعلیم دیده باشد، قرآن را از سوی خداوند آورد.
3. روح القدس، حضرت جبرئیلِ امین، واسطه اعطای فرزندی پاک از سوی پروردگار به حضرت مریم بود. قرآن نیز به وسیله جبرئیل از سوی خدا برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله آورده شد.
4. حضرت عیسی علیه السلام اخبار غیب را بازمی گفت؛ چنان که در قرآن نیز رازگویی از غیب فراوان است.
5. مسیح، شفادهنده بیماران بود؛ قرآن نیز شفادهنده دل هاست.
6 . حضرت عیسی علیه السلام ، معجزه الهی، رحمتی از سوی خداوند و مولودی پربرکت بود؛ چنان که قرآن نیز این گونه است.
مادر یازده مسیح
دو فرشته فرشی و دو بتول برگزیده گیتی؛ حضرت زهرا و حضرت مریم علیهماالسلام شباهت های بسیار به یکدیگر دارند. مریم علیهاالسلام از دودمانی اصیل و دختر حضرت عمران بود. زهرا علیهاالسلام نیز میوه رسالت و دختر خاتم پیامبران الهی است. نگه داری و تربیت حضرت مریم را زکریای پیامبر بر عهده داشت؛ حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در دامان پر مهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رشد کرد. قرآن مجید، مادر حضرت عیسی علیه السلام را صدیقه خوانده است؛ آن سان که لقب حضرت زهرا علیهاالسلام صدیقه؛ یعنی بسیار راست گوست. حضرت مریم، بتول؛ یعنی بریده از دنیا، پیوسته با خدا و پاک از همه آلودگی هاست، چنان که حضرت زهرا علیهاالسلام نیز بتول خوانده شده است. خداوند متعالی، حضرت مریم علیهاالسلام را از هر گونه پلیدی و تباهی پاک گردانید. فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز طاهره است و به تصریح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، آیه تطهیر درباره وی و شوهر و فرزندانش نازل شده است. حضرت مریم علیهاالسلام ، مادر مسیح و حضرت زهرا علیهاالسلام ، مادر یازده امام است:
ای در دو جهان، افضل زن ها، زهرا بهتر دگر از مریم عذرا، زهرا
او مادر یک مسیح باشد، اما تو مادر یازده مسیح، ای زهرا
بهره گیری از شیوه تمثیل
مسیح علیه السلام در پندهایش به مردمان، پیوسته از مَثَل مدد می گرفت. آن حضرت با بهره گیری از این شیوه که به تناسب فهم و مقام مردم زمانش بود، از خشونتِ تصریح می کاست و سخن را به جلوه های زیبا می آراست. انتقال پیام با ملاحتی کنایه گونه و با پرهیز از اندرز مستقیم، افزون بر اعطای موهبت والایی و گیرایی به سخن، نفوذ و ماندگاری کلام را بیشتر می کند.
عنایت روح الله علیه السلام به بیان اندرز به شیوه تمثیل چنان بود که شاگردان و یاران او از این همه توجه به بیان معانی تمثیلی شگفت زده شدند و از او پرسیدند: «چرا با اینها به مَثَل سخن می رانی؟» و او پاسخ فرمود: «دانستن اسرار و ملکوت آسمان به شما عطا شده است، اما به ایشان عطا نشده، از این جهت با اینها به مَثَل سخن می گویم که نگرانند و نمی بینند. شنوا هستند و نمی شنوند و نمی فهمند».
آن حضرت، خود را به «شبانی نیکو» تشبیه می کرد و یارانش را به «نمک جهان» که وجودشان جهانیان را از فساد و پوسیدن رهایی می دهد و مردم را به گل های سوسن که پوشاک و رشدشان بر عهده خداوند است.
عبد راستین خدا
و «مسیح» هرگز از این ابا نداشت که بنده خدا باشد و فرشتگان مقرب نیز سرپیچی ندارند و آنان که از بندگیاو روی برتابند و تکبر کنند، به زودی همه آنها را (در قیامت) نزد خود جمع خواهد کرد.» در آیه های بسیار قرآن، پندار نادرست برخی از مسیحیان درباره حضرت عیسی علیه السلام که راه افراط در پیش گرفته و گاه آن حضرت را تا جایگاه خدایی فراز داده اند و گاه با اندکی فرود، ایشان را فرزند خداوند می دانند، گوشزد شده است. در قرآن، خداوند متعالی، حضرت مسیح علیه السلام را تنها پیامبری صاحب شریعت و بنده راستین خود می داند. حتی در هفده آیه از این کتاب، حضرت عیسی علیه السلام به مریم نسبت داده شده است تا باور نادرست فرزند خدا بودن نفی شود. رویارویی با این اندیشه های ناشایست، در سیره اهل بیت علیهم السلام نیز فراوان مشاهده می شود. امام رضا علیه السلام در گفتاری که کنایه به اعتقاد الوهیت حضرت عیسی علیه السلام داشت، به جاثلیق، رهبر مسیحیان عصر خویش فرمود: «همه چیز عیسی علیه السلام خوب بود، جز آن که اهل عبادت نبود.» جاثلیق ناراحت شد و گفت: نه، او بیشترین عبادت را انجام می داد. حضرت پرسید: «چه کسی را می پرستید؟» چاثلیق خاموش شد؛ چون فهمید هدف امام آن است که بفهماند عبادت کننده نمی تواند خود، معبود و خدا باشد.
مسیح علیه السلام ، یاور مهدی موعود
نوح و خلیل و بوالبشر، ادریس و داوود و پسر از ابر فیضش مستمر، از کان علمش مستعین
موسی به کف دارد عصا، دربانی اش را منتظر آماده بهر اقتدا، عیسی به چرخ چارمین
فرود آمدن حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به هنگام قیام مهدی موعود(عج) و اقتدا به آستان بلند سامان آن حضرت، از شگفت انگیزترین نشانه ها و پرشکوه ترین دلیل ها بر حقانیت امام مهدی(عج) است. این امر از دیدگاه همه مسلمانان با وجود اختلاف در مذهب، واقعیتی استوار و از امور تردیدناپذیر است.
بی شک، مهم ترین حکمت حضور حضرت مسیح علیه السلام در قیام امام زمان(عج)، تأیید و تقویت انقلاب جهانی ایشان، آگاهی بخشی به پیروان خود و ایجاد وحدت و هم دلی است.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله در توصیف این رخداد چنین می فرماید: «آن هنگام که می خواهد تکبیرة الاحرام را بگویدو داخل نماز شود، به ناگاه عیسی بن مریم علیه السلام نازل می شود. پس عیسی علیه السلام دست خود را بین دو کتف حضرت می نهد و می گوید: برای ما نماز به جا آور؛ چرا که نماز برای تو اقامه شده است. سپس عیسی به آن حضرت اقتدا می کند و پشت سر او نماز می گزارد».
برخیزید و توشه بردارید
و مسیح علیه السلام همواره در سفر بود؛ چرا که خود را مسافر دیار عدم می دانست و سکونت در یک جای را خلاف شیوه مسافران می پنداشت. او شهر به شهر در پی نجات مفلوکان و دمیدن روح سعادت به مردگان متحرک بود و شعارش در دشت و صحرا این گونه طنین داشت: «هرگز زراعتش را از علف های هرز و جین نکند، علف ها زیاد شود تا جایی که زراعتش را فرو گیرد و تباهش گرداند. همچنین آن که دنیا دوستی را از دل خود بیرون نراند، دلش را فرا گیرد تا جایی که طعم آخرت دوستی را احساس نکند».
به هر جا پا می گذاشت از بیماران و ناامیدان سراغ می گرفت و گرفتاران مطرود سرنوشت را با ملاطفت هدایت می کرد. خرابه ها را زیر پا می گذاشت تا جذامیان بخت بگرشته را معالجه کند و آن گاه به ایشان می گفت: رسول خدا به اذن پروردگارش، جان تازه در کالبدت دمید و اینک تو آزاده شده معبودت هستی. پس به غیر او روی نگردان و به جز مالک مشرق و مغرب، مدح دیگری را نگوی، و بر انگشتر وی این جمله نقش بسته بود: «خوشا بر کسی که به خاطر او یاد خدا زنده گردد و وای بر آن که به خاطر او یاد خدا فراموش شود».
محصول کار
آن سان که طنین صدا در دل کوه به فریاد کننده بازمی گردد، در دار عدالت دنیا نیز آدمیان شاهد بازتاب کردار خویش هستند که فرزند آدم، آن درو می کند که کِشته است؛ گندم از گندم و جو ز جو. این معنا، مضمون سخن حضرت عیسی علیه السلام در انجیل است که فرمود: «شمشیر خود را غلاف کن؛ زیرا هر که شمشیر گیرد، به شمشیر هلاک شود.» یا آنجا که به یاران خویش گفت: «چنان که می خواهید مردم با شما عمل کنند، شما نیز با ایشان همان طور رفتار کنید».
عیسی به رهی دید یکی کشته فتاده حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت
گفتا که: که را کشتی تا کشته شدی زار تا باز کجا کشته شود آن که تو را کشت
انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس تاکس نکند رنجه به در کوفتنت مشت
برای رسانه
پرسش های چند گزینه ای
1. این پیامبر بزرگ الهی عهده دار تربیت و نگه داری حضرت مریم بود.
الف) حضرت یحیی ب) حضرت داوود ج) حضرت زکرید) حضرت عمران
2. سیره زندگانی و منش حضرت عیسی علیه السلام بیش از همه به این پیامبر شبیه بود.
الف) حضرت یونس ب) حضرت زکریحضرت ادیس حضرت یحیی
3. در کدام یک از این انجیل ها بسیاری از باورهای آیین اسلام مورد تأیید قرار گرفته است.
الف) انجیل متی ب) انجیل برنابج) انجیل لوقد) انجیل مرقس
4. نبوت حضرت عیسی در کودکی، پاسخی بر اشکال کنندگان به امامت این امام است.
الف) امام جعفر صادق علیه السلام ب) امام کاظم علیه السلام ج) امام رضا علیه السلام د) امام جواد علیه السلام
5. این لقب به معنای بریده از دنیا و پیوسته با خدا و پاک از آلودگی های دنیا از القاب مشترک حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم علیهاالسلام است.
الف) بتول ب) طاهره ج) عفیفه د) حوریه
6. او از حواریون حضرت مسیح علیه السلام نیست.
الف) یوحنا ب) پترس ج) یهودا د) یونس
7. در قرآن مجید، تولد حضرت عیسی علیه السلام به آفرینش این پیامبر الهی تشبیه شده است. (آل عمران: 59)
الف) حضرت خضرب) حضرت موسی ج) حضرت آدم د) حضرت ابراهیم
8. حواریون حضرت عیسی علیه السلام چند تن بودند؟
الف) 5 نفرب) 6 نفرج) 9 نفرد) 12 نفر
9. در این سوره قرآن، با نفی مرگ حضرت عیسی علیه السلام ، به عروج ان حضرت به آسمان ها اشاره شده است.
الف) نساء ب) مریم ج) آل عمران د) تحریم