چكيده
عقل و فطرت انسان حكم مي كند كه انسان داراي حقوقي است و والدين اصلي ترين مسئولان اداي اين حقوقند كه رعايت اين حقوق قبل از تولد كودك ،يعني در همان ابتداي انگيزه انتخاب همسر بر عهده و تكليف پدر و مادر بار شده است .بنابراين رساندن كودك به كمال حقيقي خودش نياز به زمينه سازيِ هدفدار و توجه بدو ميسر خواهد بود و اين با رعايت حقوق فرزندان امكان پذير مي باشد .ما در اين مقاله حقوق فرزندان بر والدين را در سه بخش تقسيم بندي نموده ايم ؛يكي حقوق فرزند بر والدين قبل از تولد ،ديگري حقوق دوران نوزادي و ديگري حقوق كودكي است كه والدين با رعايت اين حقوق، سعادتمندي و رشد و تعالي كودك را بر خود به ارمغان مي آورند . كليد واژگان :والدين ،حقوق ،فرزندان ،سعادتمندي ،كودك .مقدمه
بسياري از والدين در رابطه با كودكان وضع ابهام آميز دارند و نمي دانند در قبال آنان چه بايد بكنند كه حاصل سردرگمي آنان كشيده شدن فرزندان به سمت بي بند و باري و گاهي كوتاه داشتن دست خود از دامان والدين است، كه نتيجه اي نامطلوب خواهد داشت بنابراين نقش تربيتي والدين و رعايت حقوق فرزندان ،همچون امنيت بخشي و محبت ورزيدن به كودك و مقاومت سازي او در مقابل ناملايمات در دوران كودكي مي تواند به رشد عقلي و رواني و جسمي كودك كمك شاياني كرده زمينه لازم براي انتظام بخشي و رشد و صلاح كودك را فراهم آورد .پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله )فرمودند :« أَدِّبُوا أَوْلَادَكُم فَانّكًٌَم مَسئُولُونَ عَنهُم»(1)فرزندان خود را تربيت كنيد به راستي كه شما درباره آنها مورد سوال واقع خواهيد شد .از اين رو رعايت حقوق فرزندان تربيت حقيقي مي باشد كه در پرتو ارتباط سالم و صحيح بين كودك و والدين صورت مي پذيرد آگاهي والدين از حقوق فرزندان ،زمينه رشد آنها
ميهمانان ناخوانده اي كه پا به زندگي والدين می گذارند همان كودكاني هستند كه از ابتداي تولدشان تحت مراقبت هاي پدر و مادر زيست مي نمايند تا بالأخره به دوراني رسند كه بتوانند آنها نيز همچون والدين خويش داراي فرزندي شده و تربيت او را بر عهده بگيرند . فرزندان نزديك ترين ارحام والدين به حساب مي آيند كه كوتاهي درباره آنان عقوبتي سنگين را در دنيا و آخرت مشمول انسان مي سازد .خالق متعال بعد از بيان خلقت نخستين زوج انسان درباره حقوق خويشاوندان و فرزندان هشدار مي دهد ؛«اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبا»(2)درباره ارحام و خويشاوندان كوتاهي مكنيد كه خداوند متعال مراقب اعمالتان است .رسول خدا(صلي الله عليه وآله ) فرمودند:« إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُوصِيكُمْ بِآبَائِكُمْ وَ أُمَّهَاتِكُمْ إِنَّ اللَّهَ يُوصِيكُمْ بِأَبْنَائِكُمْ وَ ذَوِي أَرْحَامِكُمْ الْأَقْرَبِ فَالْأَقْرَب»(3)هوشياري والدين درباره فرزندان بايد به گونه اي باشد كه خواسته يا ناخواسته كودك خود را نياز دارند و باعث بي محبتي در خانواده نشوند . بنابراين زمينه سازي رشد و تعالي كودك بدست پدر و مادر رقم مي خورد از اين رو بايد انعقاد شقاوت يا سعادت فرزندان را در نقش تربيتي و حقوقي كه بر عهده والدين قرار داده شده است جستجو نمود. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله )مي فرمايد:« الرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ كُلُّ رَاعٍ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه»(4 )هر مردي سرپرست خانواده است و هر سرپرستي مسئول افراد تحت سرپرست خود است .كودكان ،دلي دارند كه همچون زمين شخم نزده مي ماند كه هر بذري در آن كاشته شود افشانده مي شود ،اگر خار باشد خار ،و اگر گُل باشد گُل مي رويد .بدينسان فرزندان از اوان طفوليت تحت تأثير شيوه هاي رفتاري و گفتاري والدين خود رشد مي كنند و از نظر جسمي ،روحي ،اخلاقي و مذهبي مولود خصوصيات آنانند .والدين مسئول هر گونه رفتار و منش ناهنجار يا هنجار كودك خود هستند بنابراين لزوم حمايت گسترده تربيتي در اين دوران بعنوان حقوق والدين مطرح مي شود كه رعايت آنها موجب سلامت كودك ،خانواده و جامعه انساني مي گردد. «حقوق فرزندان پانزده قرن ،بعد از ظهور اسلام از تفكر دانشوران جهان و حقوقدانان به منصه ظهور گذاشته شد كه طرحي را با عنوان «اعلاميه جهاني حقوق كودك »در سازمان ملل متحد تصويب نمودند و به اين وظيفه فطري جنبه رسمي و بين المللي بخشيدند .در اصل هشتم اين اعلاميه آمده است :كودك بايد در هر حال جزو اولين كساني باشد كه از حمايت و تسهيلات بهره مند گردد »(5)با اينكه غير مسلمانان هم به حقانيت و جامعيت جاودانگي قوانين اسلام اذعان نموده اند ،مع الأسف برخي از والدين مسلمان ،آگاهانه ،به حقوق فرزندان خويش بي توجه يا كم توجهي مي كنند و به پندار خويش فقط خود بر فرزندان شان حقوقي دارند كه اين گمان و پندار باعث بسياري از ناسازگاريهاي فرزندان شده صدمه هاي فراواني را بر پيكره خانواده و جامعه وارد ساخته است . حكمت زوج آفريدن خداوند
موجودِ تنها ،قادر نيست كه نسلش را استمرار دهد، از اين رو خالق متعال با حكمت خويش همه مخلوقات را زوج آفريده است « ومِنْ كُلِ شَيٍ خَلقْنَا زَوْجَينِ » (6)آن خدايي كه تمام موجودات را زوج آفريد. در نظام هستي ،قانون دو گونه است: قانون تركيب و قانون توالد .يعني از تركيب دو يا چند موجود ،در حالتي خاص ،موجود سومي پديد مي آيد .مثلا «اكسيژن »و«ئيدروژن »با نسبتي خاص تركيب مي شوند و از تركيب آنها «آب » پديدار مي شود .تولد همه موجودات ،داراي هدفي عالي و منظم و بدور از بي نظمي و با نيكوترين صورت ،جامه هست شدن را بر تن نموده است .انسان در ميان این همه موجود ي كه خداوند متعال خلق نموده استثناء نشده است . خداوند طينت اوليه انسان را از گِل سرشته و سپس نژاد او را در نطفه اي بي ارزش مقرر كرده است، آنگاه آن را بياراسته و از روح قدسي اش در آن دميده است .قرآن مي فرمايد :« الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ»(7)آن خدايي كه همه چيز را به نيكوترين وجه پديد آورد و آدميان را نخست از خاك بيافريد ؛آنگاه خلقت بشر را از آب بي مقدار مقرر گردانيد ؛سپس آن را بياراست و از روح خود دميد و شما را داراي چشم و گوش و قلب فرمود .