• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

حركات نمايشي

alirezakarimi

New member
spacer.gif
حركات نمايشي با خودرو - Burn Out



در اين مقاله ديد كلي به حركت زيباي Burn Out خواهيم داشت كه يك حركت نمايشي شناخته مي شود . در اين مقاله توضيحي بر اين حركت و نحوه انجام اين حركت با خودروهاي دف جلو و دف عقب پرداخته شده است . مطلب تكميلي در ادامه »
در این حرکت به دلیل اسطکاک بالای به وجود آمده در اثر چرخش لاستیکها روی آسفالت و ثابت ماندن خودرو ، موجب می شود تا حرارت لاستیک افزایش پیدا کرده و دود حاصل می شود . در صورت ادامه این دود غلظتر شده و تقریبا به رنگ سفید در آمده و محیط را فرا می گیرد . از این تکنیک در مسابقات برای گرم کردن سریع لاستیکها استفاده می کنند زیرا اسطکاک بسیار است پس داغ شدن لاستیکها نیز به سرعت انجام می پذیرد کما اینکه با یکبار انجام این حرکت در چندثانیه لاستیک را کاملا گرم کرده و آماده برای مسابقه می کننند به خصوص در مسابقات درگ که همیشه در نقطه استارت شاهد آن هستیم .
از این تکنیک نیز بسیار در انجام حرکات نمایشی برای افزایش جذابیت حرکت استفاده شده و همیشه از طرف بینندگان تحسین می شود . این حرکت را می توان تا ترکیدن لاستیکها ادامه داد و بعضا میبینیم که لاستیکها اتش گرفته و بعضا صحنه های بسیار زیبایی خلق می شود که با کمی جستجو در اینترنت می توان یافته های بسیار خوبی به دست آورد که دیدن آنها خالی از لطف نیست .


مزایا : گرم شدن بسیار سریع لاستیکها - جذابیت بسیار زیاد
معایب : هزینه های جانبی بالا - وارد آمدن خسارت زیاد به سیستم تولید و انتقال قدرت ، از بین رفتن سریع لاستیکها ، آلودگی زیست محیطی

توجه : در خودروهایی که هورس پاور آنها کمتر از 90 است این عمل به سختی انجام می پذیرد .

نحوه انجام حرکت :
این حرکت هم در خودروهای دیفرانسیل جلو و هم در خودروهای دیفرانسیل عقب امکان پذیر می باشد اما نحوه انجام انها کمی متفاوت است .

انجا م حرکت در خودروهای دف عقب :

برای آغاز پا را روی پدال ترمز گذاشته و تا انتها فشار می دهیم .
دنده را در موقعیت 1 قرار داده و دور موتور را تا جایی که ماکسیمم توان را بتوان از پیشرانه گرفت بالا می بریم که عموما بالای 5000 دور بر دقیقه است .
پا راب ه آرامی از روی کلاچ برمی داریم . توجه داشته باشید تا نصف خیلی آرام اینکار را بکنید تا به خوبی چرخها شروع به هرزگردی کنند و سپس کاملا از روی پدال کلاچ بردارید و همانطور گاز بدهید . لاستیکها شروع به هرزگردی کرده و در اثر اسطکاک زیاد لاستیکها سوخته و شروع به تولید دود می کنند . توجه داشته باشید تا اتمام کار می بایست پا را محکم روی پدال ترمز بفشارید تا خودرو به سمت جلو حرکت ننماید . در خودروهای با هورس پاور و تورک بالا می توانید عمل تعویض دنده را انجام داده و در موقعیت 2 نیز قرار دهید و دقت داشته باشید این عمل باید بسیار سریع و در کسری از ثانیه انجام شود تا حرکت خراب نشود .
برای راحتی در انجام کار می توان لاستیکهای عقب را خیس نمود یا اینکه در محل مورد نظر که می خواهید عمل Burn Out را انجام دهید آب ریخته و فقط محور عقب را در قسمت خیس زمین قرار دهید تا هم فشار کمتری به سیستم تولید و انتقال نیرو وارد شود و هم عمل هرزگردی و دود شدن لاستیکها به سرعت انجام پذیرد .
در حین انجام این حرکت با خودروهای دف عقب احتمال منحرف شدن عقب خودرو به طرفین وجود دارد و به نحوی باید کنترل شود تا از زیبایی کار نکاهد .

انجام تکنیک برن اوت با خودروهای دف جلو :

تقریبا انجام این حرکت یکسان است تنها تفاوت آن این است که در خودروهای دف جلو به جای فشردن پدال ترمز ما ترمز دستی را تا انتها بلند می کنیم و کلیه مراحل گفته شده در بالا را ادامه می دهیم . دقت داشته باشید ترمز دستی شما از توان خوبی برای نگه داشتن خودرو برخوردار باشد که در غیر این صورت خودرو به سرعت به سمت جلو حرکت کرده و انجام تکنیک زود پایان خواهد یافت . در خودروهای دف جلو با توان پایین که این قابلیت را ندارند تا در حالت ثابت Burn Out کنند می توان از روش زیر برای Burn Out کردن استفاده کرد .
با سرعت پایین رو به جلو حرکت می کنیم سپس دستی را بلند کرده و باعث سُر خوردن عقب خودرو و چرخش آن به دور خود می شویم در این حین دستی را کاملا بالا نگه داشته و با هرزگردی زیاد موجب می شویم تا لاستیکها در حالت ثابت شروع به هرزگردی نمایید سپس گاز را تا جای ممکن فشار می دهیم تا لاستیکها دود شوند .
در حالت ثابت خودرو این توان را ندارد که چرخهای جلو رو در حالت ثابت به حرکت در آورد اما در این حالت چون خودرو در حین حرکت است با کلاچ گرفتن و بالا آوردن دور موتور لاستیکها شروع به هرزگردی می کنند . حال شاید بپرسید خوب این عمل را بدون چرخش عقب خودرو نیز می توان انجام داد ولی باید گفت که در آن حالت خودرو به حرکت رو به جلوی خود ادامه داده و حرکت زیبا نخواهد بود .

شایان ذکر است در موتورسیکلتها نیز تکنیک BurnOut قابلیت انجام را دارد و نحوه انجام آن مشابه خودروهای دف عقب است .
 

alirezakarimi

New member
حرکات نمایشی با ماشین
همانطور كه مي دانيد يكي از جالب ترين كارهايي كه با ماشين صورت مي گيرد انجام حركات نمايشي است. به خصوص در حال حاضر و براي جوانان كه به جلب توجه اهميت زيادي مي دهند. انجام اين حركات علاوه بر جلب توجه در ارضا هيجانات نيز تاثير به سزايي دارد. اما قبل از انجام هر گونه حركتي بايد تصميم قاطع بگيريد زيرا اين كار باعث مي شود كه اتومبيل شما آسيب هاي زيادي ببيند و بعد هم يه خرج درست و حسابي براي شما دارد.
چيزي كه بايد بدانيد اين است كه هر كار را در كجا بايد انجام دهيد و همچنين بايد از انجام بعضي كار ها بپرهيزيد(براي كم كردن هزينه ها) در ضمن اين كار ها را با اتومبيل خودتان انجام ندهيد(البته اگر ماشين خودتون رو دوست داريد). براي انجام اين كار مي توانيد از اتومبيل دوستان؛ پدر گرامي و يا ساير اعضاي خانواده؛ اتومبيل اقوام و يا اتومبيل اجاره اي استفاده كنيد. البته در اين موارد بايد مراقب باشيد كه تابلو نشيد. يعني به اتومبيل آسيب نزنيد به طوري كه قابل تشخيص باشد( بريدن پلوس؛ ساييدگي بيش از حد لاستيك؛ از بين رفتن كناره هاي لاستيك؛ خرد شدن دنده هاي گير بكس و …)
ماشيني كه لازم داريد بايد قدرت مناسبي داشته باشد. اين قدرت بايد در موتور؛ در زير بندي و در ترمزها و … وجود داشته باشد تا جلو بقيه سوتي نديد
امروز درباره حركتي با نام revers 180 مي خوام بنويسم. اين يكي از حركات جالب و هيجان انگيز است و يكي از محاسن اون اين است كه كمتر كسي مي تواند اين كار را با زيبايي تمام انجام دهد. بنابراين يكي از كارهايي است كه با انجام درست آن مي توانيد خود را متفاوت از سايرين نشان دهيد.
اما براي شروع تمرين مي توانيد از يك زمين خاكي كه در آن شيي كه باعث پنچري شود وجود نداشته باشد استفاده كنيد.(مانند پاركينگ هاي پيست ازادي) بدين ترتيب مخارج كمتري را صرف تمرين مي كنيد.
اما شما براي انجام اين كار چند راه داريد.
ساده ترين راه آن كه اكثر مردم انجام مي دهند و من به شخصه آنرا نمي پسندم (زيرا اتومبيل به صورتي جالب نمي چرخد.) اين است كه:
با سرعت به سمت عقب بياييد. در يك لحظه گاز را رها كنيد و فرمان اتومبيل را با سرعت بچرخانيددر اين حركت مي توانيد از كلاج هم استفاده كنيد(به جاي ول كردن گاز) اما توجه داشته باشيد كه اين كار بايد در يك زمان فوق العاده كوتاه بعد از فرمان دادن انجام گيرد. اما به نظر مكن راه هاي قشنگ تري هم وجود دارد بنابراين وقت و پول خود را صرف اين كار نكنيد.

راه ديگر اين است كه با سرعت به عقب بياييد. ناگهان و به سرعت فرمان را بچر خانيد؛ پدال گاز را ول كنيد( يا كلاج بگيريد.) زماني كه اتومبيل در حدود 120 درجه (به سرعت بستگي دارد) چرخيد؛ فرمان را برگردانيد( فرمان صاف باشد) (بين 100 تا 140 بايد فرمان را برگردانيد البته اين را بايد با تجربه و با توجه به خودرو بفهميد) و ترمز را تاانتها بفشاريد تا چرخهاي جلو قفل كنند. با اين كار هم اتومبيل 180 درجه كامل(گاهي اوقات بيش از آن) مي چرخد( براي مثال من با ابن كار يك پيكان مدل 56 را 180 درجه چرخاندم ) و هم اينكه اگر با سرعت زياد اين كار را انجام دهيد امكان حركت بلافاصله بعد از آن را خواهيد داشت. بدين معني كه عقب آمده؛ اتومبيل را مي چرخانيد و قبل از توقف كامل اتومبيل به راه مي افتيد(اين حركت واقعا زيبا است). يكي از راه هاي اين كار اين است:

با سرعت بالا به سمت عقب حركت كنيد. حركتي كه در بالا ذكر شد را انجام دهيد( استفاده از ترمز و صاف كردن فرمان) اما زماني كه در حدود 10 تا 15 درجه مانده به چرخش كامل( يعني بين 170 درجه تا 165 درجه) مانده به گردش پدال ترمز را رها كرده؛ دنده يك را جا بزنيد و گاز بدهيد.(مقدار گاز را بايد با تمرين و با توجه به قدرت موتور انجام دهيد) گاهي اوقات اگر احساس كرديد كه امكان چرخيدن خودرو به ميزان 180 درجه كم است مي توانيد همراه با گاز دادن فرمان را كمي بچرخانيد(يعني: به طور مثال زماني كه اتومبيل به چپ مي چرخد بايد فرمان را كمي به راست متمايل كنيد)در اين مرحله تيكاف به طوري كه دود از تاير ها بلند شود حركت را بسيار زيباتر مي كند. ( اين كار را در خيابان انجام دهيد. همه هردم براي شما دست تكان مي دهند يا بوق مي زنند و يا در زماني از كنار شما عبور مي ميكنند با لبخند به شما مي نگرند. اين هم يك راه جلب توجه)

اما اين راهي كه مي خواهم بگويم كمي از بقيه كارها دشوار تر است. اين كار علاوه بر لاستيك ها آسيب فوق العاده زيادي به پلوس اتومبيل وارد مي كند. در ضمن اين كار فقط با اتومبيل هاي ديفرانسل جلو قابل انجام است. براي اين كار بايد فرمان هيدروليك يا دست بسيار قوي(دست چپ)؛ گيربكس نرم و سرعت عمل خيلي بالا داشته باشيد. براي انجام اين كار:

به سمت عقب حركت كنيد (در اينجا هر چه سرعت بيشتر باشد بهتر است) فرمان اتومبيل را به سمتي بچرخانيد.زماني كه اتومبيل بين 70 تا 90 درجه( هرچه اتومبيل قوي تر باشد زود تر اين كار را انجام دهيد) چرخيد فرمان اتومبيل را به سنت مخالف برگردانيد. قبل از اين كار بايد دنده را در دنده يك قرار داده باشيد و دور موتور را بالا برده باشيد. در زمان چرخاندن فرمان پدال كلاج را رها كنيدو يكي از زيبا ترين حالات Revers 180 همين است. چرخهاي عقب براي يك لحظه ثابت مي شوند و سر اتومبيل به دور آن مي چرخد. سپس اتومبيل با شتاب بالا به حركت خود ادامه مي دهد و دود بلند شده از تاير ها ين حركت را بسيار زيبا مي كند. به نظر من اين حركتي است كه ارزش آسيب زدن به اتومبيل را دارد.
در زماني كه اتومبيل فرمان هيدروليك ندارد و يا زماني كه نمي توانيد فرمان را با يك دست سريع بچرخانيد با سرعت اوليه بالا كلاج گرفته؛ دنده را در يك قرار دهيد و سپس اتومبيل را بچرخانيد بدين وسيله مي توانيد از هر دو دست خود استفاده كنيد.
البته اين كار ها شايد كمي سخت به نظر بيايد اما بسيار ساده تر از آني است كه فكرش را كنيد و فقط چند بار و چند بار چپ کردن و تمرين لازم داريد كه جلوي بقيه سه نكنيد.
 
بالا