• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

راهنمای خرید خودروی پیکاپ و شاسی بلند

B a R a N

مدير ارشد تالار
مجله تخت گاز:

راهنمای خرید خودروی پیکاپ

گـريت وال ويـنگل

تست و بررسي:

وینگل در ایران از سوی شرکت دیارخودرو عرضه می‌شود. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر وینگل که ساخت میتسوبیشی است را به شیوه سنتی یعنی چرخاندن سویئچ روشن می‌کنیم. تقریبا در زمان سکون متوجه روشن بودن موتور نمی شوید! زیرا هم موتور نرم و بی صدا کار می‌کند و هم آکوستیک و عایق‌بندی اتاق مناسب است. اما با کمال تعجب عکس‌العمل موتور نسبت به فشرده شدن پدال گاز خیلی کند است. گرچه پدال‌ها بسیار نرم عمل می‌کنند.

در زمان آغاز حرکت باید پدال گاز را بیشتر بفشارید تا موتور دور بگیرد و این مشکل در ترافیک اتوبان شهید همت تهران که باید بارها نیم کلاچ گرفت، کاری می‌کند که نرمی پدال‌ها را فراموش کنید! علاوه بر این‌ها در ترافیک باید مواظب گوشه‌های سپر جلو باشید چون دید مناسبی نسبت به آن‌ها ندارید.

239590_413.jpg


پس از رهایی از ترافیک تهران که بدون کولر خوب و کارآمد وینگل تحملش بسیار دشوار بود، وارد کارزار آفرود می‌شویم. ابتدا دکمه 4H را به معنی به‌کارگیری کمک سبک می‌فشاریم تا پلوس‌های دیفرانسیل جلو به‌صورت برقی درگیر شوند. در همان ابتدای مسیر شروع به شتاب‌گیری می‌کنیم، اما شتاب خودرو چنگی به دل نمی‌زند. شتاب 0 تا 100 این پیکاپ بر روی آسفالت حدود 15 ثانیه بود و البته انتظار زیادی هم نمی‌توان از آن داشت. موتور این خودرو 134 اسب‌بخار نیرو در دور موتور 5250 و 200 نیوتن‌متر گشتاور در بازه 2500 تا 3000 دور در اختیارتان قرار می‌دهد که برای یک خودروی آفرود چندان مناسب نیست. در صعود به شیب‌ها باید بیشتر از دنده 2 استفاده کنید چون ضرایب دنده‌ها زیاد مناسب نیست چرا که اگر دنده 3 را درگیر کنید موتور اصطلاحا زیر بار می‌ماند و اگر به دنده یک بروید، به دلیل کوتاه بودن ضرایبش دورموتور بسیار بالا می‌رود و موتور طلب دنده دو را می‌کند. در این صورت یا مجبورید در دنده یک و فشار زیاد به موتور ادامه مسیر دهید و یا از دنده کمک سنگین(L4) و به کمک یکی از دنده‌های سبک گیرباکس استفاده کنید.

239591_326.jpg


محور جلو این خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مجهز به طبق‌های A شکل است و در محور عقب هم فنرهای شمش قرار دارند. در مواجهه با مسیرهای ناهموار عملکرد تعلیق جلو قابل قبول است ولی همین که محور عقب از روی ناهمواری رد می‌شود همه ذهنیتتان را عوض می‌کند و اتاق و هر چه که در آن باشد شدیدا تکان می‌خورند. اما برعکس فنربندی فرمان بسیار رام و دقیق است و به هیچ وجه به دستان راننده ضربه نمی‌زند.
يکی از فاکتورهای مثبت این خودرو بی‌صدایی اتاق است که در اتوبان هم نمود داشت چراکه صدای باد و برخورد چرخ‌ها با زمین، در اتاق شنیده نمی‌شد. در میان دو صندلی جلو یک کنسول قرار دارد که می‌توانید آرنج دستتان را روی آن بگذارید و داخلش هم فضایی برای قرار دادن اشیا مختلف وجود دارد. اما این همه کارکرد این کنسول نیست چون هر بار که دنده‌های گیرباکس 6 سرعته وینگل را جا زدیم آرنج دستمان به این کنسول برخورد کرد!

رقبای داخلی و خارجی

Pajan

239592_584.jpg


Capra

239593_854.jpg


Pickup Roniz

239594_973.jpg


پیشنهاد نهایی

اگر خواهان داشتن يک پيکاپ هستيد و با ظاهر پاژن کنار نمي آييد و از طرفي کاپرا را خيلي متمايز نمي شناسيد مي توانيد سراغ وينگل برويد. ضمن اين​که وينگل3 و وينگل5 (نسخه بعدي) از پيکاپ​هاي پر فروش سال گذشته در اروپا هم بوده است. اما کيفيت نامناسب قطعات داخلي شايد دلتان را بزند.

239595_839.jpg


239596_618.jpg


239597_917.jpg
 

B a R a N

مدير ارشد تالار
راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

تويوتا RAV4

نسل جدید تویوتا RAV4 که در واقع نسل چهارم این شاسی بلند ژاپنی است، مدتی است پا به ایران گذاشته و جای نسل قبلی‌اش را گرفته است. نسل قبلی RAV4 که از ظاهری محافظه کارانه و ساده بهره می‌برد، فروش چندان بالایی در ایران نداشت و مانند سایر محصولات تویوتا پرطرفدار نشد، که شاید مهم‌ترین دلیل این امر واردات محدود RAV4 نسبت به سایر محصولات تویوتا در ایران بود. اما نسل جدید RAV4 داستان کاملا متفاوتی دارد. زبان طراحی این مدل، همان چیزی است که در نسل جدید اریون و کمری دیده می‌شود. خطوط تیز و حجم پردازی روی گلگیرها و سپرها. طراحی این مدل شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید، چون بیش از حد مدرن است و هنوز هم بسیاری RAV4 نسل قبل را به آن ترجیح می‌دهند. اما باید توجه داشت که این یک پیشرفت فوق‌العاده برای تویوتا محسوب می‌شود و این سبک طراحی همان چیزی است که مدگرایان از RAV4 جدید انتظار دارند.

239598_657.jpg


داستان طراحی و سبک کابین RAV4 جدید هم مانند بدنه است. طراحی کابین در این مدل ارتقا چشمگیری نسبت به قبل پیدا کرده و کیفیت قطعات کابین به مراتب از قبل بالاتر است. همچنین بهره‌گیری از رنگ‌های قوی و شکیل، زیبایی کابین را دو چندان کرده است. کنسول جلو ساده ولی در عین حال اسپرت و جذاب است. اکثر ادوات، صفحه نمایشگر و دریچه‌های سیستم تهویه در یک قاب آلومینیومی ‌باکیفیت قرار گرفته‌اند که با قاب آلومینیومی ‌صفحه آمپر در هماهنگی کامل است. همانطور که اشاره شد، کیفیت پوشش‌ها در نسل جدید RAV4 عالی است. که این کیفیت بالا را می‌توان در پوشش صندلی‌ها، روکش چرمی‌فرمان و پوشش کنسول میانی و جلو داشبورد، به وضوح مشاهده کرد. فضای کابین به لطف طراحی حساب شده و ابعاد نسبتا بزرگ بدنه، بسیار جادار و راحت است. این خودرو از امکاناتی نظیر تنظیم برقی صندلی راننده که مجهز به گرمکن و سیستم تنظیم گودی کمر است، سوکت برق جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای و سیستم صوتی قوی متشکل از ۱۱ بلندگو JBL به همراه ساب وفر و امپلی فایر و کیت تلفن و بلوتوث، برخوردار است. البته RAV4 از نظر فهرست تجهیزات رفاهی در پس رقبای کره‌ای قرار می‌گیرد، ولی باز هم این پیشرفت عالی نسبت به قبل قابل تقدیر است.

239599_777.jpg


موتور 5/2 لیتری RAV4 آن‌چنان پرقدرت نیست و حدود ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که بیشتر مناسب مسیرهای شهری و جاده ایست تا مسیرهای آفرود و سنگلاخی. همچنین جعبه دنده ۶سرعته CVT از دقت بالا و هماهنگی خوبی با موتور برخوردار است. سواری RAV4 مانند اکثر محصولات تویوتا بسیار نرم و بی صداست و از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها را به نرمی‌عبور می‌کند. همچنین یکی دیگر از نکات مثبت RAV4 که اکثر محصولات تویوتا به آن شهره هستند، دوام بالاست.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai Santafe2013

239600_939.jpg


Kia Sorento 2013

239601_930.jpg


BMW X3


239602_626.jpg


پیشنهاد نهایی

نسل قبلي تويوتا RAV4 به دليل چهره ساده وبه دور از طراحي مدرن زياد مورد استقبال واقع نشد. نسل جديد پس از سال ها توانسته با ظاهري بهتر و قابليت هاي فني مناسب تر عرضه شود و پيش بيني مي شود بتواند جايگاه مناسبي از فروش را از آن خود کند.

239603_222.jpg


239604_922.jpg


239605_732.jpg

 

B a R a N

مدير ارشد تالار
سانتافه ix45

بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسی بلند مطرح معرفی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه به ایران راه یافت، که حالا با وضع کنونی قیمت خودرو در ایران باید دید که می‌تواند موفقیت‌‌های قبل را تکرار کند یا نه.

هیوندای، سانتافه جدید را در دو گونه اسپرت و معمولی تولید می‌کند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است، سانتافه‌‌های وار شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه است. ولی مدل معمولی، با فاصله بیشتر محورها، ۷ نفر ظرفیت دارد و می‌توان آن را جایگزین هیوندای وراکروز دانست. البته از واردات این مدل به ایران خبری در دست نیست.

239606_690.jpg


طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و شیک‌تر و با صلابت‌تر از قبل نشان می‌دهد. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه شباهت‌هایی با برادر کوچکترش یعنی ix35 خواهید شد. به پیروی از طراحی ظاهری، طراحی کابین هم در این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل سوناتا و گرنجور را دنبال می‌کند. تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول جلو گیج کننده است، ولی ارگونومی ‌مناسب کابین، دسترسی به همه آن‌ها را آسان ساخته است.

کیفیت قطعات کابین به مراتب بالاتر از نسل قبلی است و تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این زمینه، کاملا قابل لمس است. برای پوشش صندلی‌ها و روکش فرمان چرم طبیعی قابل سفارش است، همچنین با پرداخت مبلغی بیشتر صندلی‌‌های ردیف عقب هم مجهز به گرمکن می‌شوند. . همچنین سفارش سقف پاناروما زیبایی کابین را دو چندان می‌کند.

در راستای سیاست جدید خودرو سازان کره‌ای، که کاهش حجم موتور و قدرت تولیدی بیشتر اساس آن است، برای سانتافه اسپرت دو نوع موتور ۴ سیلندر به حجم‌‌های 5/2 لیتر و ۲ لیتر عرضه شده است. نمونه‌‌های وارد شده یه ایران از موتور ۲ لیتری توربو دوقلو بهره می‌برند، این موتور قادر است ۲۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۹نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدی توسط جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک مجهز به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، به محور جلو منتقل می‌شود. الته سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل هم برای سانتافه قابل سفارش است.

239607_981.jpg


سواری سانتافه در مسیرهای شهری کاملا نرم و راحت و بی صداست. البته در شتاب‌گیری‌ سیستم فنربندی نمی‌تواند به خوبی خودرو را تعلیق کند و تکان‌‌های کابین زیاد می‌شود. همچنین برای تسلط بیشتر روی خودرو حالت فرمان در سه حالت راحت، معمولی و اسپرت تنظیم می‌شود. سانتافه جدید فول با کد اتاق ix45 هم اکنون حدود 180میلیون تومان در ایران قیمت دارد که همین قیمت بالا عاملی است تا این مدل نتواند درخشش نسل قبلی در ایران را تجربه کند.

رقبای داخلی و خارجی

Toyota RAV4

239608_199.jpg


Kia Sorento2013

239609_692.jpg


Ssangyong Kyron


239610_731.jpg


پیشنهاد نهایی

سانتافه از نظر سواری،فضای کابین و حتی قابلیت طی مسیرهای سنگلاخی،خودرویی مناسب برای خانواده های ۵ نفره است و طراحی جذابش جوانان زیادی را به سوی خود جذب می کند.

239611_159.jpg


239612_442.jpg


239613_274.jpg

 

B a R a N

مدير ارشد تالار
ب ام و X6

سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و دنیا را با مفهوم جدید شاسی بلند کوپه اشنا کرد و دیری نپایید که X6 به واسطه ظاهر زیبا و جذابش به یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای ب‌ام‌و تبدیل شد. در طراحی ب‌ام‌و X6، از آناتومی ‌بدن کرگدن الهام گرفته شده است. گلگیرهای ورم کرده و بدنه عضلانی، به همراه چراغ‌‌های عبوس جلو، از X6 یک شاسی بلند با صلابت و جذاب ساخته‌اند.

فرم خاص قسمت عقب و شیب سقف نقطه تمایز X6 با سایر شاسی بلندهاست، که مورد پسند هر سلیقه‌ای نیست. نمونه فیس لیفت X6 مدت کوتاهی است که وارد کشور شده و ظاهر آن دستخوش تغییرات اندکی شده است. از جمله این تغییرات این مدل می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌‌های جلو و طراحی جدید سپر جلو اشاره کرد، که روی ظاهر خودرو تاثیر بسزایی گذاشته‌اند.

239614_927.jpg


فضای کابین X6 مانند نمای بیرونی آن زیبا و جذاب است و شباهت زیادی با سایر محصولات ب‌ام‌و دارد. استفاده از سیستم انحصاری iDrive در این مدل، باعث شده تا از شلوغی کنسول جلو خبری نباشد. همچنین کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و استفاده از قطعات آلومینیومی ‌در جای جای کابین، جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده است.

سرنشینان صندلی‌‌های جلو از نظر فضا مشکلی احساس نمی‌کنند، اما فرم خاص طراحی عقب خودرو و شیب زیاد سقف، به فضای سر این قسمت لطمه زده است. با حذف شدن کنسول از ردیف عقب، سه نفر در این قسمت جای می‌گیرند. که البته به علت محدودیت فضا نفر سوم دچار مشکل می‌شود و سر سرنشینان قدبلند با سقف سایدگی ایجاد می‌کند.

فهرست بلند بالای آپشن‌ها و همچنین ارتقا سطح تجهیزات در مدل فیس لیفت باعث می‌شود تا کمبود فضای کابین را فراموش کنید. از امکانات جالب توجه X6 می‌توان به سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو(head up display) ، سیستم ناوبری حرفه‌ای با نقشه ۳بعدی اشاره کرد. البته کمبود امکاناتی همچون ماساژور صندلی‌ها در X6 به چشم می‌خورد.

239615_790.jpg


هنگام سواری با X6 باید از قابلیت آفرود آن صرف نظر کنید. تعلیق X6 همچون خودروهای اسپرت خشک طراحی شده و تکان‌‌های مسیر کاملا داخل کابین قابل لمس است. البته سیستم تنظیم ارتفاع خودکار تا حدودی X6 را با مسیرهای مختلف تطبیق می‌دهد. نقطه قوت X6 در قلب تپنده ۸ سیلندر آن نهفته است. قدرت ۴۰۷ اسب بخاری، شتاب حدود ۵ ثانیه‌ای و جعبه دنده ۸ سرعته استپ‌ترونیک هوشمند در کنار فرمانی دقیق و هندلینگ عالی، همه چیز را برای یک رانندگی اسپرت و هیجان انگیز مهیا ساخته‌اند. از این رو X6 می‌تواند از بعضی از پس کوپه‌‌های اسپرت پر ادعا هم برآید. مصرف سوخت X6 با توجه به مشخصات موتوری‌اش، منطقی به نظر می‌رسد. البته دید محدود عقب راننده را دچار مشکل می‌کند که سنسورهای عقب و سیستم کمکی پارک، تا حدودی این مشکل را مرتفع کرده‌اند.

رقبای داخلی و خارجی

Porsche Cayenne

239616_658.jpg


Benz GLK

239617_745.jpg


BMW X6


239618_499.jpg


پیشنهاد نهایی

X6مناسب افرادی است که به جذابیت‌‌های بصری بیشتر اهمیت می‌دهند تا راحتی سواری. X6 عطش سرعت و شتاب را به خوبی برطرف می‌کند. طوری که هنگام سواری با آن، می‌توانید حس سواری با یک کوپه اسپرت را تجربه کنید. اما از سوار کردن افراد قد بلند در ردیف عقب خودداری کنید و به دنبال به چالش کشیدن قابلیت‌‌های آفرود X6 نباشید که دچار مشکل خواهید شد. وقتي پاي آفرود در ميان باشد X6 در کنار رقباي گران قيمت خود حرفي براي گفتن ندارد.

239619_325.jpg


239620_300.jpg


239621_443.jpg

 
بالا