B a R a N
مدير ارشد تالار
مجله تخت گاز:
راهنمای خرید خودروی پیکاپ
گـريت وال ويـنگل
تست و بررسي:
وینگل در ایران از سوی شرکت دیارخودرو عرضه میشود. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر وینگل که ساخت میتسوبیشی است را به شیوه سنتی یعنی چرخاندن سویئچ روشن میکنیم. تقریبا در زمان سکون متوجه روشن بودن موتور نمی شوید! زیرا هم موتور نرم و بی صدا کار میکند و هم آکوستیک و عایقبندی اتاق مناسب است. اما با کمال تعجب عکسالعمل موتور نسبت به فشرده شدن پدال گاز خیلی کند است. گرچه پدالها بسیار نرم عمل میکنند.
در زمان آغاز حرکت باید پدال گاز را بیشتر بفشارید تا موتور دور بگیرد و این مشکل در ترافیک اتوبان شهید همت تهران که باید بارها نیم کلاچ گرفت، کاری میکند که نرمی پدالها را فراموش کنید! علاوه بر اینها در ترافیک باید مواظب گوشههای سپر جلو باشید چون دید مناسبی نسبت به آنها ندارید.
پس از رهایی از ترافیک تهران که بدون کولر خوب و کارآمد وینگل تحملش بسیار دشوار بود، وارد کارزار آفرود میشویم. ابتدا دکمه 4H را به معنی بهکارگیری کمک سبک میفشاریم تا پلوسهای دیفرانسیل جلو بهصورت برقی درگیر شوند. در همان ابتدای مسیر شروع به شتابگیری میکنیم، اما شتاب خودرو چنگی به دل نمیزند. شتاب 0 تا 100 این پیکاپ بر روی آسفالت حدود 15 ثانیه بود و البته انتظار زیادی هم نمیتوان از آن داشت. موتور این خودرو 134 اسببخار نیرو در دور موتور 5250 و 200 نیوتنمتر گشتاور در بازه 2500 تا 3000 دور در اختیارتان قرار میدهد که برای یک خودروی آفرود چندان مناسب نیست. در صعود به شیبها باید بیشتر از دنده 2 استفاده کنید چون ضرایب دندهها زیاد مناسب نیست چرا که اگر دنده 3 را درگیر کنید موتور اصطلاحا زیر بار میماند و اگر به دنده یک بروید، به دلیل کوتاه بودن ضرایبش دورموتور بسیار بالا میرود و موتور طلب دنده دو را میکند. در این صورت یا مجبورید در دنده یک و فشار زیاد به موتور ادامه مسیر دهید و یا از دنده کمک سنگین(L4) و به کمک یکی از دندههای سبک گیرباکس استفاده کنید.
محور جلو این خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مجهز به طبقهای A شکل است و در محور عقب هم فنرهای شمش قرار دارند. در مواجهه با مسیرهای ناهموار عملکرد تعلیق جلو قابل قبول است ولی همین که محور عقب از روی ناهمواری رد میشود همه ذهنیتتان را عوض میکند و اتاق و هر چه که در آن باشد شدیدا تکان میخورند. اما برعکس فنربندی فرمان بسیار رام و دقیق است و به هیچ وجه به دستان راننده ضربه نمیزند.
يکی از فاکتورهای مثبت این خودرو بیصدایی اتاق است که در اتوبان هم نمود داشت چراکه صدای باد و برخورد چرخها با زمین، در اتاق شنیده نمیشد. در میان دو صندلی جلو یک کنسول قرار دارد که میتوانید آرنج دستتان را روی آن بگذارید و داخلش هم فضایی برای قرار دادن اشیا مختلف وجود دارد. اما این همه کارکرد این کنسول نیست چون هر بار که دندههای گیرباکس 6 سرعته وینگل را جا زدیم آرنج دستمان به این کنسول برخورد کرد!
رقبای داخلی و خارجی
Pajan
Capra
Pickup Roniz
پیشنهاد نهایی
اگر خواهان داشتن يک پيکاپ هستيد و با ظاهر پاژن کنار نمي آييد و از طرفي کاپرا را خيلي متمايز نمي شناسيد مي توانيد سراغ وينگل برويد. ضمن اينکه وينگل3 و وينگل5 (نسخه بعدي) از پيکاپهاي پر فروش سال گذشته در اروپا هم بوده است. اما کيفيت نامناسب قطعات داخلي شايد دلتان را بزند.
راهنمای خرید خودروی پیکاپ
گـريت وال ويـنگل
تست و بررسي:
وینگل در ایران از سوی شرکت دیارخودرو عرضه میشود. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر وینگل که ساخت میتسوبیشی است را به شیوه سنتی یعنی چرخاندن سویئچ روشن میکنیم. تقریبا در زمان سکون متوجه روشن بودن موتور نمی شوید! زیرا هم موتور نرم و بی صدا کار میکند و هم آکوستیک و عایقبندی اتاق مناسب است. اما با کمال تعجب عکسالعمل موتور نسبت به فشرده شدن پدال گاز خیلی کند است. گرچه پدالها بسیار نرم عمل میکنند.
در زمان آغاز حرکت باید پدال گاز را بیشتر بفشارید تا موتور دور بگیرد و این مشکل در ترافیک اتوبان شهید همت تهران که باید بارها نیم کلاچ گرفت، کاری میکند که نرمی پدالها را فراموش کنید! علاوه بر اینها در ترافیک باید مواظب گوشههای سپر جلو باشید چون دید مناسبی نسبت به آنها ندارید.
پس از رهایی از ترافیک تهران که بدون کولر خوب و کارآمد وینگل تحملش بسیار دشوار بود، وارد کارزار آفرود میشویم. ابتدا دکمه 4H را به معنی بهکارگیری کمک سبک میفشاریم تا پلوسهای دیفرانسیل جلو بهصورت برقی درگیر شوند. در همان ابتدای مسیر شروع به شتابگیری میکنیم، اما شتاب خودرو چنگی به دل نمیزند. شتاب 0 تا 100 این پیکاپ بر روی آسفالت حدود 15 ثانیه بود و البته انتظار زیادی هم نمیتوان از آن داشت. موتور این خودرو 134 اسببخار نیرو در دور موتور 5250 و 200 نیوتنمتر گشتاور در بازه 2500 تا 3000 دور در اختیارتان قرار میدهد که برای یک خودروی آفرود چندان مناسب نیست. در صعود به شیبها باید بیشتر از دنده 2 استفاده کنید چون ضرایب دندهها زیاد مناسب نیست چرا که اگر دنده 3 را درگیر کنید موتور اصطلاحا زیر بار میماند و اگر به دنده یک بروید، به دلیل کوتاه بودن ضرایبش دورموتور بسیار بالا میرود و موتور طلب دنده دو را میکند. در این صورت یا مجبورید در دنده یک و فشار زیاد به موتور ادامه مسیر دهید و یا از دنده کمک سنگین(L4) و به کمک یکی از دندههای سبک گیرباکس استفاده کنید.
محور جلو این خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مجهز به طبقهای A شکل است و در محور عقب هم فنرهای شمش قرار دارند. در مواجهه با مسیرهای ناهموار عملکرد تعلیق جلو قابل قبول است ولی همین که محور عقب از روی ناهمواری رد میشود همه ذهنیتتان را عوض میکند و اتاق و هر چه که در آن باشد شدیدا تکان میخورند. اما برعکس فنربندی فرمان بسیار رام و دقیق است و به هیچ وجه به دستان راننده ضربه نمیزند.
يکی از فاکتورهای مثبت این خودرو بیصدایی اتاق است که در اتوبان هم نمود داشت چراکه صدای باد و برخورد چرخها با زمین، در اتاق شنیده نمیشد. در میان دو صندلی جلو یک کنسول قرار دارد که میتوانید آرنج دستتان را روی آن بگذارید و داخلش هم فضایی برای قرار دادن اشیا مختلف وجود دارد. اما این همه کارکرد این کنسول نیست چون هر بار که دندههای گیرباکس 6 سرعته وینگل را جا زدیم آرنج دستمان به این کنسول برخورد کرد!
رقبای داخلی و خارجی
Pajan
Capra
پیشنهاد نهایی
اگر خواهان داشتن يک پيکاپ هستيد و با ظاهر پاژن کنار نمي آييد و از طرفي کاپرا را خيلي متمايز نمي شناسيد مي توانيد سراغ وينگل برويد. ضمن اينکه وينگل3 و وينگل5 (نسخه بعدي) از پيکاپهاي پر فروش سال گذشته در اروپا هم بوده است. اما کيفيت نامناسب قطعات داخلي شايد دلتان را بزند.