• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

طرح افسانه‌ای در صنعت خودروسازی جهان

maksemos

متخصص بخش خودرو
طرح‌های اولیه خودرو پدیده‌هایی فراتر از پرواز تخیلات از ذهن طراح بلندپرواز خودروها است
این طرح‌ها شیوه‌هایی مناسب برای آزمودن واکنش اجتماع نسبت به ظاهری جدید است قبل از اینکه طرح به مرحله تولید، موفقیت یا شکست برسد.

به گزارش مهر، طرح اولیه خودروها فرصت ریسک کردن را برای مالکان شرکت‌های خودروسازی بدون تحت الشعاع قرار دادن آینده شرکت‌های خود به وجود خواهد آورد. در عین حال از چنین ریسک‌هایی است که اکتشافات خیره کننده و یا افتضاحات جبران‌ناپذیر در صنعت خودروسازی به وجود می‌آیند. در ادامه گزارشی از نشریه پاپیولار ساینس که در آن به 10 نمونه این طرح‌ها اشاره شده است ارائه می‌شود.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Audi Avus:



Audi-Avus-1.jpg

رونمایی از این خودرو در سال 1991 در نمایشگاه اتومبیل توکیو شگفتی همه را برانگیخت. با وجود موفقیت زیادی که این خودرو در دهه گذشته در مسابقات رالی به دست آورده است، آئودی خودرویی نبود که مردم آن را قادر به تبدیل شدن به یک ابرخودرو بدانند. 15 سال بعد آئودی به عنوان برنده رقابت R8 به یکی از طلایه‌داران تولید یکی از گرانقیمت‌ترین برندهای آلمان تبدیل شد و نه تنها ساختار Avus را در ساخت ابرخودروها به کار گرفت بلکه با کمک آن تعداد زیادی خودروهای خانوادگی نیز تولید کرد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Lincoln Futura:


Lincoln-Futura-2.jpg

سقف دو گانه حباب مانند این خودرو شباهت زیادی به سفینه‌های فضایی دارد. این طرح قبل از اینکه برای اولین بار در سینما و یکی از بخش‌های فیلم بت من مورد استفاده قرار گیرد. در دوران طراحی خودروهای فضایی در سال 1955 ظهور کرد. در این سال Futura به شیوه دستی و با قیمتی برابر 250 هزار دلار در ایتالیا ساخته شد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Mazda Furai:



Mazda-Furai-3.jpg

آیا می‌دانستید بیشتر خودروهای مسابقه در آمریکا مزدا هستند؟ توضیحی قابل قبول برای طراحی چنین مدلی که علاوه بر افزودن نمونه‌ای جدید به میراث خودروهای مسابقه‌ای این شرکت به پیشبرد صنعت طراحی خودرو نیز کمک بزرگی کرده است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Saab Aero-X:



Saab-Aero-X-4.jpg

این خودرو با هدف شکستن رکورد سرعت 249 کیلومتر بر ساعت با کمک سوخت اتانول طراحی شده است. این طرح توجه صنعت خودروی جهان را به خود جلب کرد اما در سال 2006 با شکست مواجه شد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
BMW Vision Efficient Dynamics:


BMW-Vision-Efficient-Dynami.jpg

این شرکت بزرگ خودروسازی پس از سال‌ها انتظار و اشتیاق برای دیدن اثر جدید کریس بنگل مدیر بخش طراحی این شرکت در نهایت طرح خودروی Efficient Dynamics را رونمایی کرد. این شرکت علاوه بر طرح‌های قدیمی و نازیبا، موتورهای V8 و V12 خود را که به یکی از دلایل شهرتش تبدیل شده بود، کنار گذاشت و در طرح جدید خود موتوری دیزلی - الکتریکی استفاده کرد تا به این شکل به اندازه‌ای در صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کرده باشد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Gina BMW:


Gina-BMW-6.jpg

در روی دیگر سکه شرکت BMW مشاهده طرحی به نام Gina که کریس بنگل خالق آن بود بیشتر به یک شوخی شباهت داشت. بر اساس این طرح خودروی Gina از لایه‌ای از پارچه‌ای فلزی پوشیده شده بود که بر روی اسکلت‌بندی از کابل‌ها قرار گرفته است. این کابل‌ها قابلیت حرکت کردن داشته و پوشش فلزی نیز از قابلیت انعطاف‌پذیری برخوردار بود و از این رو می‌توانست به صورت مداوم ظاهر خودرو را تغییر داده و بخش‌های مکانیکی آن را نمایش دهد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Aurora Safety Car:



Aurora-Safety-Car-07.jpg

این خودرو که توسط یک کشیش طراحی شده و بودجه آن توسط اعضای کلیسای وی تامین شده است، یکی از زشت‌ترین خودروهایی است که تا به حال در تاریخ ساخته شده است. با این حال ظاهر نازیبای این خودرو از روی عمد به این شکل درآمده است، سپر جلوی این خودرو از ماده‌ای انباشته شده بود تا بتواند انرژی ناشی از برخوردها را به خوبی جذب کند. همچنین دلیل مقعر بودن بخش جلوی خودرو کمک به جلوگیری از مصدومیت افرادی بوده است که با خودرو تصادف می کنند. در عین حال شیشه‌های جلوی خودرو نیز به منظور جلوگیری از برخورد سر سرنشینان آن در هنگام تصادف به این شکل طراحی شده است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Ford Nucleon:



Ford-Nucleon-450-08.jpg

در سال 1958 صنعت خودرو با پتانسیل قدرتمندی برای پیشرفت و شکوفایی همراه شد و توانست علاوه بر توسعه جاده ها و بزرگراه ها، فرهنگ مصرف گرایی را خلق کند. در این زمان بود که فکر تولید خودرویی که از انرژی هسته‌ای برای تامین سوخت خود استفاده کند، منجر به تولید خودروی Nucleon شد. سطحی بزرگ از بخش پشتی این خودرو به قرار گرفتن رآکتوری سنگین تعلق گرفت و اتاقک راننده نیز به منظور ممانعت از برخورد تشعشعات مضر، در دورترین فاصله ممکن طراحی شد. اما در نهایت دلیلی برای راندن چنین خودروی خطرسازی در میان دیگر خودروهای یک بزرگراه پیدا نشد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Lanica Stratos Zero:



Lanica-Stratos-Zero-az-450-.jpg

به دلیل طراحی غریب این خودرو، راننده باید از پنجره شیشه‌ای سقف وارد خودرو شده و در هنگام رانندگی برای میزان شدن زاویه دید، تقریبا بر کف خودرو دراز بکشد. این خودرو الهام بخش چندین دهه تولید خودروهای مسابقه بوده است.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
Cadillac Sixteen:



Cadillac-Sixteen-az-450-10.jpg

قرار بود این طرح زیبا که معمولا جمله چرا آن را نساختند را به همراه خود دارد، بازگشت پرشکوهی برای خودروی کادیلاک به شمار رود. موتور 16 سیلندری این خودرو می‌توانست آن را به یکی از پرسرعت‌ترین و گران قیمت‌ترین خودروهای جهان تبدیل کند. با این حال مشکلات مالی که در سال 2003 برای شرکت جنرال موتورز به وجود آمد، مانع از ساخته شدن این کادیلاک شد. گفته می‌شد موتور این خودرو توانایی تولید هزار اسب بخار را داشته و قادر بود 12 سیلندر خود را در هنگام رانندگی عادی خاموش کند.
 
بالا