alirezakarimi
New member
نخستین نمونه پیشرفته از نسل خودروهای خورشیدی در کشور با نام «غزال ایرانی 2» رونمایی شد.
در مراسمی با حضور رهبر رییس دانشگاه تهران، محمد رویانیان رییس ستاد حمل و نقل و سوخت، عباس کاظمی مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و استادان و دانشجویان طراح غزال ایرانی 2، از این خودروی خورشیدی تک سرنشین، رونمایی شد.
ابری نیا مدیر طرح خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2، ساخت این خودرو را نتیجه تلاش چهار ساله دانشجویان و استادان پردیس دانشکده فنی تهران دانست و گفت: این خودروی خورشیدی جدید با هدف بهینه سازی غزال 1 طراحی و تولید و وزن آن نیز 100 کیلوگرم سبک تر شده است.
وی، با بیان اینکه وزن غزال 2، 150 کیلوگرم و سرعت حداکثر آن در تست جاده ای 120 کیلومتر در ساعت است که تا 150 کیلومتر هم قابلیت افزایش دارد، افزود: موتور این خودرو، یک موتور "DC براشلس" مغناطیس دائمی است که 97 درصد راندمان دارد به این معنی که انرژی کمی را از دست خواهیم داد.
ابری نیا گفت: در خودروی جدید برای کاهش وزن و افزایش استحکام، به جای فولاد، فیبر کربن و سازههای لانه زنبوری به کار رفته است.
مدیر طرح خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2 تصریح کرد: بازده سلولهای خورشیدی برای این خودرو، حدود 22 درصد و برای غزال ایرانی 1، حدود 17 درصد بوده است.
ابری نیا گفت: خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2 در صورت وجود تابش خورشید، در روز می تواند مسافت 600 کیلومتر را با میانگین سرعت 80 کیلومتر در ساعت طی کند.
وی با بیان اینکه این خودرو بدون شاسی است و باتری این خودرو از جنس لیتیوم یون است که وزن سبکی دارد،گفت: شارژ اولیه این باتری چهار ساعت زمان نیاز دارد.
طول این خودرو، 5 متر و مساحت سلول های خورشیدی سطح این خودرو 6 متر مربع است.
طراحی و ساخت بدنه با فناوری پیشرفته، استفاده از موتور برقی جریان مستقیم، استفاده از کنترلر قابل برنامه ریزی و بهینه سازی مواد، طراحی و روش ساخت در بخش های بدنه، شاسی، تعلیق، فرمان، مدارها و سامانه های برقی از دیگر ویژگی های این خودوری خورشیدی جدید است.
غزال ایرانی 1 نیز نخستین خودروی خورشیدی ایران و خاورمیانه بود که گروهی از دانشجویان و استادان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 84 آن را طراحی و رونمایی کردند.
غزال ایرانی 1، خودرویی تک سرنشین بود که 5 متر طول، 1.8 متر عرض و یک متر ارتفاع از سطح زمین داشت و از قابلیت سرعت 100 کیلومتر در ساعت و یا بیشتر برخوردار بود. سطح رویی این خودرو با سلول های خورشیدی با بهره بالای 8.5 مترمربع پوشانده شده بود که تشعشعات خورشیدی توسط این سلول ها جذب شده و در باطری های قابل شارژ Li-Ion درون خودرو ذخیره می شد و حدود 250 کیلوگرم وزن داشت.
همچنین هفته گذشته، خودروی خورشیدی هاوین(خورشید تابان) که به همت محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده بود، رونمایی شد.
در مراسمی با حضور رهبر رییس دانشگاه تهران، محمد رویانیان رییس ستاد حمل و نقل و سوخت، عباس کاظمی مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و استادان و دانشجویان طراح غزال ایرانی 2، از این خودروی خورشیدی تک سرنشین، رونمایی شد.
ابری نیا مدیر طرح خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2، ساخت این خودرو را نتیجه تلاش چهار ساله دانشجویان و استادان پردیس دانشکده فنی تهران دانست و گفت: این خودروی خورشیدی جدید با هدف بهینه سازی غزال 1 طراحی و تولید و وزن آن نیز 100 کیلوگرم سبک تر شده است.
وی، با بیان اینکه وزن غزال 2، 150 کیلوگرم و سرعت حداکثر آن در تست جاده ای 120 کیلومتر در ساعت است که تا 150 کیلومتر هم قابلیت افزایش دارد، افزود: موتور این خودرو، یک موتور "DC براشلس" مغناطیس دائمی است که 97 درصد راندمان دارد به این معنی که انرژی کمی را از دست خواهیم داد.
ابری نیا گفت: در خودروی جدید برای کاهش وزن و افزایش استحکام، به جای فولاد، فیبر کربن و سازههای لانه زنبوری به کار رفته است.
مدیر طرح خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2 تصریح کرد: بازده سلولهای خورشیدی برای این خودرو، حدود 22 درصد و برای غزال ایرانی 1، حدود 17 درصد بوده است.
ابری نیا گفت: خودروی خورشیدی غزال ایرانی 2 در صورت وجود تابش خورشید، در روز می تواند مسافت 600 کیلومتر را با میانگین سرعت 80 کیلومتر در ساعت طی کند.
وی با بیان اینکه این خودرو بدون شاسی است و باتری این خودرو از جنس لیتیوم یون است که وزن سبکی دارد،گفت: شارژ اولیه این باتری چهار ساعت زمان نیاز دارد.
طول این خودرو، 5 متر و مساحت سلول های خورشیدی سطح این خودرو 6 متر مربع است.
طراحی و ساخت بدنه با فناوری پیشرفته، استفاده از موتور برقی جریان مستقیم، استفاده از کنترلر قابل برنامه ریزی و بهینه سازی مواد، طراحی و روش ساخت در بخش های بدنه، شاسی، تعلیق، فرمان، مدارها و سامانه های برقی از دیگر ویژگی های این خودوری خورشیدی جدید است.
غزال ایرانی 1 نیز نخستین خودروی خورشیدی ایران و خاورمیانه بود که گروهی از دانشجویان و استادان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 84 آن را طراحی و رونمایی کردند.
غزال ایرانی 1، خودرویی تک سرنشین بود که 5 متر طول، 1.8 متر عرض و یک متر ارتفاع از سطح زمین داشت و از قابلیت سرعت 100 کیلومتر در ساعت و یا بیشتر برخوردار بود. سطح رویی این خودرو با سلول های خورشیدی با بهره بالای 8.5 مترمربع پوشانده شده بود که تشعشعات خورشیدی توسط این سلول ها جذب شده و در باطری های قابل شارژ Li-Ion درون خودرو ذخیره می شد و حدود 250 کیلوگرم وزن داشت.
همچنین هفته گذشته، خودروی خورشیدی هاوین(خورشید تابان) که به همت محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده بود، رونمایی شد.