ضمن تشکر از امیر محسن عزیز
در حال حاضر شاهد بلوغ و رسیدن یک سیکلون عرضهای میانی به مراحل نهایی هستیم.سیستم vertically stacked هست یعنی کم فشار سطح و تراز میانی بر هم منطبق شده
برای ارزیابی یک سیکلون از نقشسههای ۴ گانه استفاده میکنیم.
۱-با نگاه به نقشه تراز ۵۰۰mb مکان تراف و پشتهها رو پیدا میکنیم.
۲-از نقشه که همزمان فشار سطح دریا و ۱۰۰۰-۵۰۰ mb thickness رو نشون میده جبههها رو رسم میکنیم.با نگاه به isobars مرکز کم فشار رو پیدا کرده و در زیر اون به فشرده شدن خطوط ضخامت ۱۰۰۰-۵۰۰ mb نگاه میکنیم.اینجا دقیقا مرکز هوای سرد سیکلون هست و خطّ جبهه رو جلوی این به هم فشردگی و در ناحیه گرم سیکلون رسم میکنیم.رسم خطّ جبهه گرم سخت تر هست چون فشردگی و تمایز خطوط به اندازهٔ جبهه سرد نیست.
۳-از نقشه رطوبت در تراز ۷۰۰ mb جهت تخمین مکانهای تشکیل ابر و کمک به رسم جبههها استفاده میکنیم.
۴-نقشه ماهواره مربوط به تاریخ شروع پیشبینیرو مقایسه میکنیم.
جریان هوا در اطراف یک سیکلون عرضهای میانی کمی پیچیده هست.
۱-warm conveyor belt: کمربند جریان هوای جبهه گرم و مرطوب سیکلون هست که پس از حرکت به سمت شمال و بالا رفتن از روی توده هوای سرد در حال عقب نشینی سرد شده و ضمن بارش با رسیدن به تراز ۳۰۰ mb با جریانای قوی غربی سوی غرب به شرق پیدا میکنه.البته در هنگام صعود به علت کشیده شدن توسط کم فشار تراز میانی کمرش یک حالت انحنای s مانند پیدا میکنه
۲-dry slot: که به صورت یک ناحیهٔ خالی از water vapor در نقش مشخصه به علت نزول هوای خشک tropopause در غرب مرکز سیکلون هست.میدونیم که در مرکز کم فشار سطح هوا در حال صعود هست و بنابر این برای ایجاد تعادل این هوای خشک کمی غرب مرکز کم فشار نزول میکنه که پس از نزول به صورت پاد ساعت گرد به دور مرکز کم فشار میچرخه و باعث اضمحلال ابرها و رطوبت میشه و ناحیه dry conveyor belt رو ایجاد میکنه
۳-cold conveyor belt: مسیر جریان هوای سرد پیچیده تر هست.هوای سرد در شمال جبهه گرم شروع به حرکت به سمت غرب در زیر warm conveyor belt میکنه مثل حالتی که یک زیر گذر از روی یک ٔپل هوایی رعد میشه.در حین حرکت رطوبت رو از تبخیر سطحی و بارش جبهه گرم بالا دریافت میکنه و همینطور که به سمت غرب میره صعود میکنه و در نزدیکی شمال غرب مرکز کم فشار به ۲ قسمت تقسیم میشه.شاخه شمالی به سمت شمال و بعد در جهت بادهای غربی به سمت شرق میره و شاخهٔ جنوبی به جریانات سیکلونی تراز میانی میپیونده و سر شکل کامای معروف سیکلون رو ایجاد میکنه.معمولا در زمستان سنگینترین برفها به خاطره وجود همین کمربند سرد و در محل شمال غرب مرکز کم فشار (که از مرکز کم فشار تا ۲۰۰ میل میتونه فاصله داشته) سطح هست که باندهای باریک ولی سنگین برف رو به جا میذاره.
متاسفانه من نقشههای روزهای قبل رو دقیق نتونستم برسی کنم ولی احساس میکنم مشهد هم تا حدودی تحت تاثیر cold conveyor belt قرار گرفته باشه.