• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

خراباتی

کاربر ويژه
سلام و ارادت خدمت دوستان عزیز
سال نورو تبریک میگم انشالله سال پرخیر وبرکتی برای ایرانی ها باشه
:گل:
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
sa
 

خراباتی

کاربر ويژه
دانشمندان برای چندین دهه بر روی این موضوع بحث کرده‌اند که آیا ارتباطی میان پرتوهای کیهانی و پوشش ابری که به نوبه خود موجب بروز تغییراتی در آب‌وهوا می‌شود وجود دارد یا نه؟

به گزارش ایسنا اکنون دو فیزیک‌دان جو‌شناس در انگلستان بر اساس یافته‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که الکتریسیته‌ی جو سراسری، ارتفاع پایه‌ی انواع معینی از ابرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این الکتریسیته توسط پرتوهای کیهانی٬ آب‌وهوای فضا و ال‌نینیو (El Niño) تغییر می‌یابد.


گیلز هریسون (Giles Harrison) که به همراه مارتن آمبائوم (Maarten Ambaum) این مطالعه‌ را در دانشگاه Reading انجام داده‌اند توضیح می‌دهند: «جریان‌های الکتریکی٬ به دلیل وجود مدار الکتریکی سراسری٬ به شکل پیوسته‌ در اغلب نقاط جو جاری می‌شوند که این جریان‌ها بعضی مواقع از میان ابرها عبور می‌کنند.»


هاریسون می‌افزاید: «اینکه این جریان‌های کوچک ریزقطرات تشکیل‌دهنده‌ی ابرها را تحت تاثیر قرار می‌دهند یا نه٬ سوالی است که پاسخ دادن به آن بسیار دشوار است. چون همواره اثرات بسیار قوی‌تر دیگری هم وجود دارند که این ریزقطرات را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»


تاریکی قطبی


با این تصور٬ این دو دانشمند نوع معروفی از ابرها موسوم به «ابرهای لایه‌یی» را در طول تاریکی قطبی مورد تحقیق قرار دادند؛ تاریکی قطبی به زمانی گفته می‌شود که بسیاری از اثرات دیگری که در این پدیده دخالت دارند یا کاهش یابند و یا حضور نداشته باشند. بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که توسط یک ارتفاع‌سنج ابری (ceilometer) لیزری در سودانکایلو (Sodankylä) در فنلاند و هالی در قطب‌جنوب انجام شده٬ به ازای یک درصد افزایش چگالی جریان الکتریکیِ هوای بدون ابر٬ ارتفاع پایه‌ای ابری٬ به طور متوسط چهارمتر افزایش می‌یابد؛ این یعنی جابجایی‌هایی حداکثر تا ۲۰۰ متر در روز نیز ممکن است.


الکتریسیته‌ جو سراسری از یک چرخه روزانه برخوردار است که حدود ساعت ۳:۰۰ به کمینه مقدار خود و در حدود ساعت ۱۹:۰۰ به وقت گرینویچ - زمانی‌که نقاط حساس رعدوبرق همانند آفریقا و آمریکای شمالی٬ در فعالیت بالایی قرار دارند- به اوج خود می‌رسد. این فعالیت چرخشی در اوایل قرن بیستم بر روی بُرد یک کشتی که توسط موسسه‌ی کارنیگ (Carnegie) واشنگتن راه‌اندازی شده بود٬ کشف شد. این تغییرات به منحنی کارنیگ معروف است و یا همان طور که هاریسون به شکل شاعرانه‌ای بیان کرده:«ضربان قلب الکتریکیِ بنیادینِ زمین» است.


هاریسون و آمبائوم دریافتند که ارتفاع پایه‌یی ابرهای لایه‌یی که آن‌ها به دنبال آن بودند٬ چرخه‌ی مشابه منحنیِ کارنیگ را طی می‌کند. آن‌ها معتقدند که این اثر ممکن است ناشی از بارگذاری ریزذرات در پایه‌ی ابری باشند که آن‌ها را تشویق می‌کند تا این دو را به هم ارتباط بدهند.


رعدوبرق و آب‌وهوای فضا


به گفته ی هاریسون «استنباطی که وجود دارد این است که عواملی همچون رعدوبرق٬ پرتوهای کیهانی و دماهای اقیانوس آرام٬ که شارش جریان‌های جو را تحت تاثیر قرار می‌دهند٬ اثرات دوری بر روی خواص ریزقطرات در ارتفاع ابرها داشته باشند.» «موضوع قابل‌توجه و ویژه‌ی دیگری که وجود دارد این است که تغییرات آب‌وهوای فضایی بتواند باعث تغییر آب وهوا در جو پائین‌تر شود.»


به بیان هاریسون٬ همان‌طور که در مورد تغییراتی که سریعاً رخ می‌دهند دیده شده است٬ این نتایج هیچ‌چیزی را در رابطه با اثرات بلندمدت به دست نمی‌دهد. به گمان او اثبات این‌که این جریان‌های الکتریکی ابرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد٬ چشم‌انداز دیگری را بر روی فرآیندهای جفت‌شده در داخل جو می‌گشاید.


آمبائوم می‌افزاید:«تحقق این امر که ضربان قلب الکتریکی سیاره زمین در تشکیل ابرهای لایه‌ای نقش بازی می‌کند نشان‌دهنده‌ی آن است که مدل‌های موجود در مورد ابرها و آب‌وهوا هنوز از چنان مولفه‌های پتانسیل‌دار مهمی برخوردار نیست.» «درک چنان عناصر مهمی برای بهبود دقت پیش‌بینی های آب‌وهوای‌مان و پیش‌گویی تغییرات اقلیمی حیاتی است.»


به دام انداختن و انعکاس انرژی


ابرهای لایه‌یی در حدود ۴۰ درصد از زمین را می‌پوشانند، گرما را در شب به دام انداخته اما در طول روز باعث انعکاس تابش خورشیدی می‌شوند. برخلاف ابرهای صاعقه‌دار چنین ابرهایی قادر به ایجاد برق‌رسانیِ قوی از درون خود نیستند.


کار پیش‌بینی که هاریسون انجام داده بود، روش‌های آزمایشگاهی جدیدی را با استفاده از بالن‌های هوا برای آشکارسازی چگونگی باردار شدن ریزقطرات نزدیک لبه‌های بالایی و پائینی ابرهای لایه‌یی- به عنوان نتیجه‌ای از جریان‌های شارش یافته در جو- توسعه داده بود.


به گفته‌ وی با استفاده از این تکنیک‌ها به شکل نظری نشان داده شده که چگونه بارهای ایجاد شده رفتار ریزقطرات ابر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اثبات ضربان‌ قلب الکتریکی زمین در ابرهای قطبی٬ گام جلوتری در نشان دادن این بود که آیا ریزقطرات واقعاً با گردش این جریان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند یا نه.


 

aznavar

کاربر ويژه
تو نیم ساعت گذشته چند بار رگبار پراکنده داشتیم اینجا
ماه مارس امسال سردترین مارس در 50 سال گذشته بریتانیا بوده!
 

ماهان.

کاربر ويژه
تو نیم ساعت گذشته چند بار رگبار پراکنده داشتیم اینجا
ماه مارس امسال سردترین مارس در 50 سال گذشته بریتانیا بوده!

امروز یه حسابی کردم دیدم مارس امسال سردترین ماه زمستون امسال بوده تا الان. در ضمن میانگین ماه مارس امسال 0.08 بود که نسبت به مارس 2012 حدود 7.1 درجه سردتر بوده. یعنی ناهنجاری‌ای در حد دی ماه 86 ایران. میانگین دمای بیشینه 9 درجه و میانگین دمای کمینه 6 درجه نسبت به مارس پارسال کاهش پیدا کرده.
 

IRAJ1

کاربر ويژه
ایرج جان تابستونش آفتاب تندی داره. آدم می‌سوزه!

ماه ماهان عزیز نمیدونم چرا اینقده ازش خوشم میاد الانم خودما به در و دیوار میکوبم یه سفری هر چند کوتاه تو ایام سیزده برم شیراز ،اتفاقا چند سال پیش و در عنفوان جوانی تو وسط تابستون رفته بودیم شیراز و کلی حال نمودیم
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
سلام دوستان عزیز و نیمه شب تون بخیر باشه:

این تصویر قبل از غروب خورشید امروز در شبه جزیره عربستان توسط ماهواره های هواشناسی گرفته شده و اون توده عظیم ابرهای کومولونیمبوس تندری رو ببینید:

gpkpvtsv9z3uo0yh.jpg



اینهم تصویر ماهواره ای 2 ساعت بعد از تصویر بالا:

j6c72cnrvkbzrn0asa6s.jpg
 

ماهان.

کاربر ويژه
ماه ماهان عزیز نمیدونم چرا اینقده ازش خوشم میاد الانم خودما به در و دیوار میکوبم یه سفری هر چند کوتاه تو ایام سیزده برم شیراز ،اتفاقا چند سال پیش و در عنفوان جوانی تو وسط تابستون رفته بودیم شیراز و کلی حال نمودیم

شیراز از لحاظ ساخت شهری و مردمش شهر ایده‌آلیه. در بیشتر سال هم هوای مطبوعی داره خصوصن نوروزش که واقعن عالیه. من چند بار نوروز شیراز رفتم و هر بار راضی بودم. فقط مشکل تابستونشه که آفتاب شدید پوست آدم رو سبزه می‌کنه وگرنه از لحاظ گرما خیلی هم اذیت کننده نیست.
 

خراباتی

کاربر ويژه
آیا تا به حال با اتومبیل به ارتفاعات 3000 متری سفر کرده‌اید؟ شاید چنین ماجراجویی‌هایی را فقط در برنامه‌های تلویزیونی دیده باشید اگر لذت و هیجان سفر به کوهستان 3000 متری با اتومبیل و عبور از رودخانه‌های پرآب را نچشیده‌اید، سفر به ارتفاعات هزار مسجد استان خراسان رضوی را به شما پیشنهاد می‌کنیم

khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed3.jpg



khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed5.jpg


khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed4.jpg

 

pokerface

متخصص هواشناسی
آیا تا به حال با اتومبیل به ارتفاعات 3000 متری سفر کرده‌اید؟ شاید چنین ماجراجویی‌هایی را فقط در برنامه‌های تلویزیونی دیده باشید اگر لذت و هیجان سفر به کوهستان 3000 متری با اتومبیل و عبور از رودخانه‌های پرآب را نچشیده‌اید، سفر به ارتفاعات هزار مسجد استان خراسان رضوی را به شما پیشنهاد می‌کنیم

khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed3.jpg



khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed5.jpg


khakestar-jangal%20aras%20-hezar%20masjed4.jpg



این جنگلهای ارس واقعا اینقدر انبوه؟محشره
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا