سر انجام اثرات بی توجهی به هشدارهای کارشناسان در باره خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و از بین بردن پوشش گیاهی در کمتر از یکسال آشکار شد و درست در همان منطقه ای که تیر ماه گذشته شبانه تعدادی درخت قطع و ریشه کن شده بود زمین شروع به رانش و جابجا شدن کرد تا این جاده نه تنها اکوسیستم جنگل ابر که جان مردم روستای شیرین آباد را تهدید کند.
به گزارش مهر، تیرماه سال گذشته با وجود اخطار هایی که در چند سال اخیر کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و غیر ضروری بودن این جاده داده بودند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.
محمدجواد محمدی زاده گفته بود: احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.عملیات اجرایی آن آغاز و قسمتی از کنار گذر جاده ساخته شده است اما این توقع وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی سرعت اجرای پروژه را بیشتر کند تا امکان ارتباط دو بخش به وسیله یک جاده روستایی و درجه یک فراهم شود.
قطع شبانه درختان در مسیر جاده ابر
یک هفته پس از اعلام این خبر از سوی رییس سازمان محیط زیست یک فعال حقوق محیط زیست از قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسیر جاده ابر خبر داد و گفت : جاده ابر بستری برای سودجویی برخی شده تا با ویلاسازی و شهرک سازی به تخریب هرچه بیشتر محیط زیست بپردازند.
علی نقی مقصود لو افزود: این جاده با عرضی برابر 30 تا 40 متر به هیچ عنوان بر خلاف ادعای مسئولان محیط زیست که مجوز ساخت آن را دادند جاده ای روستایی نیست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از با ارزشترین و نادرترین گونه های درختی جهان است نابود می شوند.
به گفته وی، برخی مسئولان استانی برای گسترش شهرکها و ویلاسازی نظیر منطقه پردیس سیاه روبار هر چند وقت یکبار اهالی این منطقه را تطمیع کرده و با دادن پلاکاردهای تبلیغاتی به دست آنها ماجرا را به گونه ای جلوه می دهند که ساخت این جاده خواسته آنان است.
مقصود لو اظهار داشت: این در حالی است که به دلیل وجود دیگر مسیرهای ارتباطی به هیچ عنوان اهالی نیازی به ساخت این جاده ندارند و تنها مسئولان برای دسترسی بهتر به ویلاها و گران تر فروختن آنها به دنبال ساخت این جاده هستند.
این فعال حقوق محیط زیست تصریح کرد: عده ای به صورت شبانه و ضربتی و با دستور مقامات ارشد سازمانهای محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان و اداره کل راه و ترابری با چندین دستگاه لودر و اره موتوری وارد منطقه شدند و با سوءاستفاده از تعطیلی روز مبعث حدود چهار هزار اصله از درختان حواشی این جاده را قطع کردند.
وی افزود: البته برای اینکه آثاری ازاین اقدام خود به جای نگذارد تمام این درختان را که از گونه های با ارزش سرخدار، راش، بلوط و آزاد بودند ریشه کن کرده اند.
عرض جاده جنگل ابر کمتر از 7 متر است/ فقط 32 درخت قطع میشود
اما چندی بعد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این خبر گفت: بر خلاف ادعای برخی مبنی براحداث جاده ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.
محمدی زاده افزود: در ابتدا گزینه ای که برای احداث این مسیر از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت پیشنهاد شد به دلایل زیست محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. در آن طرح حدود 24 کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست ایجاد می شد. از این رو سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، اجرا شود. اگر قرار باشد جاده درجه یک در جنگل ابر ساخته شود و بر این اساس دخل و تصرفی در محیط زیست انجام شود، باید برای احداث آن ارزیابی زیست محیطی انجام شود اما آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است ، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است.
وی گفت: در همه جای دنیا در مناطق بکر که دارای ارزش حیاتی هستند، جاده احداث می شود زیرا توسعه امری اجتناب ناپذیر است اما در کنار آن باید مسایل مختلف از جمله حفظ محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد. برآوردهای سازمان جنگل ها و مراتع درجنگل ابر نشان می دهد که در مسیر احداث جاده ، درختانی با قطر بالای 15 سانتی متر و دارای ارزش زیست محیطی ، بسیار کم و حدود 32 اصله هستند. در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریب را بر محیط زیست داشته باشد.
به گفته وی، عرض جاده روستایی جنگل ابر پنج متر خواهد بود که دارای دو شانه 75 سانتی متری است.
داشتن دغدغه محیط زیست مجوز اظهارات غیر کارشناسی نیست
در این میان، معاون امور عمرانی استاندار گلستان نیز قطع درختان نادر و با ارزش در مسیر جاده ابر را تکذیب کرد گفت: مسیر جدید تعیین شده برای جاده جنگل ابر هیچ تخریبی ندارد.
عبدالرضا دادبود افزود: موضوع جاده ابر از مصوبات سفر اول و سوم هیئت دولت به استان گلستان بوده که یکسری مسائل فنی و اختلافاتی بین دستگاههای اجرایی در رابطه با موضوع اجرای این پروژه وجود داشت . برخی با بیان و اظهار اطلاعات غلط و نادرست اذهان عمومی را نگران و مشوش می سازند و مطالب غیرکارشناسی مطرح شده از طرف برخی افراد قابل پیگیری است و داشتن دغدغه محیط زیست و منابع طبیعی مجوز اظهارات غیرکارشناسی نبوده و لازم است مطالب با پشتوانه دقیق علمی و بررسیهای کارشناسی و لحاظ همه جوانب ارائه شود.
تأکید بر اتمام احداث جاده ابر در سفر چهارم هیأت دولت به سمنان
در واپسین روز های فروردین ماه سال جاری، هیات دولت در دور چهارم سفرهای استانی خود، در استان سمنان به بررسی مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگری در روند اجرا و اقداماتی که می بایست انجام می شده است، مشکلات و موانع را برطرف و دستورات لازم برای اتمام مصوبات قبلی از جمله اتمام جاده ابر تا پایان امسال را صادر کرد.
رانش زمین در بالادست روستای شیرین آباد
این در حالی است که پس از گذشت کمتر از یک سال از این ماجرا و پس از تأکید مجدد هیات دولت بر ساخت جاده در جنگل ابر مستنداتی از سوی علی نقی مقصودلو استاد دانشگاه و فعال حقوق محیط زیست مبنی بر رانش و جابجایی زمین ارائه شده است.
مسئولان باید نسبت به تهدیداتی که جاده ابر برای روستای شیرین آباد دارد پاسخگو باشند/خطر مدفون شدن روستا زیر خاک
آنطور که او می گویدبی توجهی مسئولان نسبت به خطرات ساخت این جاده تا آنجا ادامه داشت که حالا نه تنها اکوسیستم جنگل ابر که زندگی مردمی که در روستای شیرین آباد ساکن هستند به خطر افتاده و اگر این روند ادامه یابد به غیراز بولدوزرها و جاده ابر احتمال اینکه کل روستا در آینده ای نزدیک در زیر خاک مدفون شود کم نیست.
به گفته مقصود لو، هنگامی که کارشناسان و متخصصان محیط زیست و راهسازی فریاد می زدند و هشدار می دانند ساخت و خاکبرداری برای جاده ای که به هیچ عنوان نمی توان به آن جاده روستایی گفت در منطقه ای با شیب 80 تا 90 درصد و از بین بردن پوشش گیاهی موجود درآن با موازین علمی و ارزیابی های زیست محیطی همخوانی ندارد مسئولان تنها با تکذیب کردن و غیر کارشناسی خواندن این هشدار ها فقط به فکر منافع خودشان بودند باید به این روز فکر می کردند.
ساخت کمر بندی برای یک روستا چه ضرورتی دارد
این فعال محیط زیست با بیان اینکه هنوز در بسیاری از شهرهای اصلی استان با وجود خطرات بسیار کمربندی وجود ندارد احداث کمربندی در روستایی مانند شیرین آباد چه ضرورتی دارد اضافه می کند: در حال حاضر رانش زمین در بالادست روستای شیرین آباد و در مسیر کمر بندی که برای این شهر ساخته شده و درست در همان منطقه ای که سال گذشته 4 هزار اصله درخت قطع شد رخ داده است.
از بین بردن سپر حفاظتی منطقه پر شیب بالادست روستای شیرین آباد با قطع درختان
به اعتقاد این استاد دانشگاه، درختانی که سال گذشته در این منطقه قطع شدند در حقیقت مانند سپر حفاظتی بودن که سالیان سال از فرسایش خاک و رانش زمین در این مسیر پر شیب حفاظت می کردند اما دریغ که کسی این هشدار ها را جدی نگرفت و حالا نه تنها مسئولان باید نسبت به خطر از بین رفتن جنگل منحصر به فردی مانند جنگل ابر و سرخدار های بی نظیرش پاسخگو باشند که باید در خصوص خطراتی که روستای شیرین آباد را تهدید می کند توضیح دهند.
شاید فرسایش خاک و رانش در این منطقه انتقامی باشد که زمین خواسته در حوالی روز زمین پاک از انسان های ناسپاسی بگیرد که به جای قدردانی از این همه موهبتی که به آنها ارزانی می کند تنها به فکر منافع زود گذر خود هستند شاید هم در حالی که حتی مسئولانی که مستقیماً وظیفه دفاع و حمایت از زمین را دارند جانب طرح های توسعه ای را می گیرند زمین با حرکت و رانش می خواهد از خود در برابر هجمه بولدوزرهای توسعه ناپایداردفاع کند.