کد خبر: ۱۳۸۳۶۴
۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
فرارو- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «کیفیت بنزین مسلما بر آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد و لذا در این راستا استانداردسازی بنزین یکی از نیازهای اولیه است و حتما باید انجام شود.»
در حالیکه زنگ هفته هوای پاک از صبح امروز در تهران به صدا در آمد، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد که آلودگی هوا از اواخر امروز به تهران باز می گردد.
گویا امسال آلودگی هوا بیش از سال های گذشته است. این معضل نه تنها با راهکارهایی چون تعطیلی و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل برطرف نشده است؛ بلکه همچنان وجود خود را بیش از پیش نشان می دهد. چنانکه چندی پیش سید عماد حسینی در گفتگو با فرارو با اذعان به این موضوع گفته بود: «در بررسی منشاء آلودگی به نظر من یک عامل ناشناخته نیز نقش دارد. زیرا این آلودگی در گذشته هم وجود داشته اما در حد خطرناک و به شکلی که امسال ما شاهد آن هستیم نبوده است.» (گفتگوی عماد حسینی با فرارو را
اینجا بخوانید.)
در این میان خیلی ها معتقدند یکی از عوامل موثر در آلودگی هوا کیفیت پایین بنزین است. اما رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این باره توپ را به زمین وزارت نفت انداخته و گفته است: مسئولیت نظارت بر استاندارد بنزین بر عهده وزرات نفت بوده و این وزارتخانه باید پاسخگوی کیفیت بنزین مصرفی کشور باشد.
آیا بنزین مصرفی در آلودگی هوا نقش دارد؟
سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس
در گفتگو با فرارو گفت: «کیفیت بنزین مسلما بر آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد و لذا در این راستا استانداردسازی بنزین یکی از نیازهای اولیه است و حتما باید انجام شود.»
نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: «اگر استاندارسازی در حوزه بنزین انجام نشود ما این مشکل را همچنان خواهیم داشت؛ لذا وزارت نفت و سازمان استانداردسازی باید این مسئله را به اتفاق یکدیگر دنبال کنند.»
وی با بیان اینکه بنزینی که در حال حاضر توزیع می شود تاثیر زیادی بر آلودگی هوا دارد خاطرنشان کرد: «کمیسیون انرژی تاکنون در این باره بحث و گفتگویی نداشته است.»
وی در پایان تاکید کرد: «به نظر من باید نشستی با اتفاق مسئولین وزارت نفت، سازمان استانداردسازی و خودروسازان انجام و در این باره همفکری شود.»
تولید بنزین در پتروشیمی ها خطرناک است
اما حسن مرادی کارشناس مسائل انرژی
در گفتگو با فرارو گفت: «در مواقعی که ما با کمبود بنزین مواجه می شویم در پتروشیمی ها اقدام به تولید بنزین می شود.»
وی با بیان اینکه بعید است اکنون از خارج بنزین وارد شود گفت: «پنج سال پیش اعلام شد که به دلیل رفع کمبود و مقابله با تحریم ها، در پتروشیمی ها بنزین تولید می شود. اما اینکه این کار تاکنون ادامه یافته است یا خیر بنده اطلاعی ندارم.»
وی تصریح کرد: «اگر در تولید بنزین در پتروشیمی ها از بنزن استفاده شود مسلما ترکیب بسیار خطرناکی است.»
مرادی با اذعان به اینکه قرار بود طبق مصوبه دولت از سال 91 بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع شود و این کار هنوز به طور کامل محقق نشده است گفت: «باید بررسی شود که کمبودهای عدم تحقق این کار و مشکلات دولت برای عرضه این بنزین چه بوده است. یعنی باید دید آیا ریشه این مشکلات مربوط به تحریم ها است یا مشکلات ساختاری و اجرایی در آن نقش داشته است.»
مرادی درباره دعوای میان خودروسازان و وزارت نفت که در آن خودروسازان معتقدند تا بنزین با استاندارد یورو 4 تولید نشود آنها نمی توانند خودرویی با این استاندارد تولید کنند، گفت: «من بعید می دانم ادعای خودروسازان در این باره منطقی باشد.»
وی ادامه داد: «درست است که خودرو فرمول خالص تری را می طلبد اما لزوما به این معنا نیست که این مسئله لطمه جدی به کارکرد خودرو وارد کند.»
این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: «یکی از مسائلی که درباره آلودگی هوا مهم است مسئله مربوط به کامیونهای ناسالم و اتوبوس هایی است که کارمندان دولت را جا به جا می کنند.»
وی ادامه داد: «بنده در این باره سه، چهار مرتبه در مجلس هفتم تذکر دادم که اتوبوس هایی که کارمندان دولت را جا به جا می کنند اکثرا فرسوده هستند؛ منتهی این ها را با رانت خریده و اکنون در حال کار در سطح شهرها هستند.»
وی افزود: «درباره کامیون ها نیز باید گفت بعد از ساعت 4، 5 عصر سطح شهر به عرصه تردد کامیون های ناسالم تبدیل می شود که در آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار هستند. در این میان در این زمان از روز عوامل راهنمایی و رانندگی یا حضور ندارند و یا دستوری برای جلوگیری از تردد این کامیون ها ندارند.»
وی تاکید کرد: «لذا ورود کامیون ها و اتوبوس های ناسالم به چرخه تردد شهری تاثیر زیادی در آلودگی هوا دارد.»