• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

نوروفیدبک چیست؟

vianclinic

New member


بیوفیدبک EEG چیست؟
بیوفیدبک EEG یک استراتژی یادگیری است که افراد را قادر می سازد امواج مغزی خود را تغییر دهند. وقتی اطلاعاتی در مورد ویژگی های امواج مغزی خود شخص در دسترس او قرار می گیرد، می تواند یاد بگیرد که آنها را تغییر دهد. شما می توانید آن را به عنوان ورزش برای مغز در نظر بگیرید.
چگونه انجام می شود؟
یک مصاحبه اولیه برای به دست آوردن شرح علائم و گرفتن تصویری از تاریخچه سلامت و سابقه خانوادگی انجام می شود. ممکن است برخی از آزمایشات نیز انجام شود. و فرد اولین جلسه تمرین EEG را انجام می دهد که در آن زمان نگاهی به EEG می اندازیم. این همه ممکن است حدود دو ساعت طول بکشد. (جزئیات ممکن است در میان دفاتر مختلف وابسته متفاوت باشد. در برخی از دفاتر یک نقشه کامل مغز یا EEG کمی به طور معمول به دست می آید که ممکن است نیاز به مراجعه جداگانه به دفتر داشته باشد. یا ممکن است آزمایشات گسترده تری انجام شود.) جلسات آموزشی بعدی حدود 40 طول می کشد. دقیقه تا یک ساعت و از یک تا پنج بار در هفته انجام می شود. به طور کلی بهبودی در طی ده جلسه مشاهده می شود. هنگامی که یادگیری تثبیت شد، به نظر می رسد که مزیت در بیشتر موارد دائمی است.
آموزش بیوفیدبک EEG یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است. یک یا چند حسگر روی پوست سر و یک حسگر برای هر گوش قرار می گیرد. امواج مغزی با استفاده از یک تقویت کننده و یک ابزار کامپیوتری که سیگنال را پردازش می کند و بازخورد مناسب را ارائه می دهد، نظارت می شود. این با استفاده از یک بازی ویدیویی یا سایر نمایشگرهای ویدیویی به همراه سیگنال های صوتی به کارآموز نمایش داده می شود. از کارآموز خواسته می شود تا بازی ویدیویی را با مغز خود انجام دهد. با افزایش فعالیت در یک باند فرکانسی مطلوب، بازی ویدیویی سریعتر حرکت می کند یا پاداش دیگری داده می شود. با افزایش فعالیت در یک باند نامطلوب، بازی ویدیویی مهار می شود. به تدریج، مغز به نشانه هایی که به او داده می شود پاسخ می دهد و "یادگیری" الگوهای امواج مغزی جدید صورت می گیرد.

آیا می توان نتیجه موفقیت آمیز را پیش بینی کرد؟
نمی توان با قطعیت پیش بینی کرد که آموزش برای یک شرایط خاص موفق خواهد بود. اما برای شرایط رایج تری که می بینیم، معمولاً یک پیش بینی منطقی از نتیجه ممکن است. اما مهمتر از آن، اثربخشی آموزش معمولاً در اوایل دوره آموزشی قابل ارزیابی است. برای اکثر شرایط، هیچ عارضه جانبی نامطلوبی از آموزش وجود ندارد، مشروط بر اینکه تحت هدایت حرفه ای انجام شود.
چرا این روش آموزشی کار می کند؟
مغز به طرز شگفت انگیزی سازگار است و قادر به یادگیری است. همچنین می‌تواند یاد بگیرد که عملکرد خود را بهبود بخشد، فقط اگر به او سرنخ‌هایی داده شود که چه چیزی را باید تغییر دهد. با در دسترس قرار دادن اطلاعات در مورد نحوه عملکرد مغز و درخواست از آن برای انجام تنظیمات، می تواند این کار را انجام دهد. هنگامی که مغز بالغ به خوبی کار خود را تنظیم می کند، و فرد هوشیار و حواسش است، امواج مغزی (EEG) الگوی خاصی را نشان می دهند. ما فرد را برای حفظ این حالت "با عملکرد بالا"، هوشیار و توجه به چالش می کشیم. مغز به تدریج یاد می گیرد، درست مانند هر چیز دیگری. و مانند سایر یادگیری ها، مغز تمایل دارد مهارت جدید را حفظ کند.
مشاهده می کنیم که اگر EEG تحت این شرایط خوب رفتار نکند، ممکن است تأثیرات نامطلوبی بر توانایی یادگیری، روی خلق و خو، روی خواب و رفتار داشته باشد. با آموزش، ممکن است این موارد به تدریج تحت کنترل قرار گیرند، همراه با عادی سازی EEG.
تمرین به طور معمول چقدر طول می کشد؟
آموزش EEG یک فرآیند یادگیری است و بنابراین نتایج به تدریج در طول زمان مشاهده می شود. برای اکثر شرایط، پیشرفت اولیه در حدود ده جلسه قابل مشاهده است. اهداف آموزش اولیه ممکن است با بیست جلسه محقق شود که در این زمان معمولاً تست های مجدد اولیه انجام می شود. در مورد بیش فعالی و اختلال کمبود توجه، انتظار می رود تمرین حدود چهل جلسه یا حتی در موارد شدید بیشتر طول بکشد. دندان قروچه معمولاً در بیست جلسه جواب می دهد. برخی از علائم آسیب سر اغلب در کمتر از بیست جلسه پاسخ می دهند (کیفیت خواب، خستگی، درد مزمن)، در حالی که برخی دیگر ممکن است قبل از نشان دادن پاسخ اولیه به تمرین طولانی تری نیاز داشته باشند (مثلاً عملکرد حافظه).
جلسات آموزشی چقدر باید باشد؟
در مراحل اولیه یادگیری، جلسات باید منظم و مکرر، در دو، سه یا حتی بیشتر در هفته باشد. پس از اینکه یادگیری شروع به تحکیم کرد، می توان سرعت را کاهش داد. جلسات روزانه نیز می تواند بسیار مفید باشد.
آیا بیوفیدبک EEG تحت پوشش بیمه است؟
بسیاری از طرح های بیمه پزشکی و روانی اکنون بیوفیدبک را برای شرایط مختلف پوشش می دهند. برخی نیاز به پرداخت مشارکت دارند. سایر طرح ها سقف سالانه دارند. یک نسخه برای آموزش، همراه با تشخیص، ممکن است از یک پزشک تحت بخش پزشکی طرح، یا از یک روانشناس دارای مجوز تحت بخش خدمات سلامت روان در طرح مورد نیاز باشد. Medicare برای برخی شرایط هزینه بیوفیدبک EEG را پرداخت می کند.
دکتر من در مورد بیوفیدبک EEG شک دارد. چه می توانم بکنم؟
ممکن است پزشک شما از این نوع خاص بیوفیدبک اطلاعی نداشته باشد. او نسبت به هر رویکرد جدیدی که ادعای مزایای متعددی دارد، شک و تردید سالمی خواهد داشت. اگر پزشک شما به طور کلی با بیوفیدبک EEG آشنا باشد، ممکن است به جای آموزش هایی که در اینجا با آن سروکار داریم، به آزمایشات اولیه متداول تر آموزش امواج آلفا فکر کند. از پزشک خود بخواهید تحقیقات اخیر در مورد اثربخشی بیوفیدبک EEG در درمان اختلالات مختلف مانند اختلال کمبود توجه و صرع را بررسی کند. مراجع زیر جایی است که او می تواند شروع کند:
  • دافی اف اچ (2000). وضعیت درمان بیوفیدبک EEG (تنظیم عامل EEG) در سال 2000: نظر سردبیر Electroencephalography بالینی، 31 ، v-vii.
  • اگنر تی، و گروزلیر جی اچ (2004). پویایی زمانی پاسخ های الکتروانسفالوگرافی به آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در افراد سالم. مجله نوروتراپی، 8، 43-57.
  • فرناندز تی و همکاران (2003). EEG و تغییرات رفتاری متعاقب درمان نوروفیدبک در کودکان ناتوان یادگیری، الکتروانسفالوگرافی بالینی، 34 ، 145-52
  • هیرشبرگ LM (2005). مداخلات مبتنی بر مغز در حال ظهور برای کودکان و نوجوانان: نمای کلی و دیدگاه بالینی کلینیک های روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکای شمالی، 14، 1-19
  • Lubar JF & Lubar JO (1999). ارزیابی نوروفیدبک و درمان اختلالات نقص توجه/بیش فعالی (صص 103-143). در JR Evans & A Abarbanel (Eds)، مقدمه ای بر EEG کمی و نوروفیدبک. سن دیگو: انتشارات آکادمیک.
  • Rossiter T. (2004). اثربخشی نوروفیدبک و داروهای محرک در درمان AD/HD: بخش اول. بررسی مسائل روش شناختی. روانشناسی کاربردی و بیوفیدبک، 29 ، 95-112; بخش دوم، تکرار. 29 ، 233-43.
  • استرمن، MB (1996). ریشه های فیزیولوژیکی و همبستگی های عملکردی فعالیت های ریتمیک EEG: پیامدهایی برای خود تنظیمی بیوفیدبک و خود تنظیمی، 21 ، 3-33.
  • Trudeau DL (2005). کاربرد بیوفیدبک امواج مغزی در اختلال مصرف مواد در نوجوانان. کلینیک های روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکای شمالی، 14، 125-36
هزینه آموزش چقدر است؟
هزینه آموزش در بین دفاتر بسته به موقعیت مکانی، وضعیت حرفه ای شخصی که خدمات ارائه می دهد و خدمات تکمیلی ارائه شده متفاوت است. به طور معمول، جلسات فردی از 50 دلار تا 125 دلار است. معمولاً تخفیف برای پیش پرداخت در دسترس است.
بیوفیدبک EEG چگونه به نظر می رسد؟
کامپیوتر درمانگر معمولاً در پشت بیمار قرار می گیرد. این به درمانگر این امکان را می دهد تا EEG بیمار را در هر زمانی در طول جلسه بدون ایجاد اختلال در بیوفیدبک کنترل کند.
یک الکترود منفرد روی پوست سر (به طور معمول در بالای نوار موتور) با استفاده از ژل یا خمیر قرار می گیرد و دو الکترود دیگر به لاله گوش متصل می شوند. اکثر بیماران در حین تمرین دراز می کشند.
کامپیوتر بازی در فاصله چند فوتی، درست در مقابل بیمار قرار می گیرد. بیمار برای 30 دقیقه آینده (فقط با استفاده از EEG خود) با رایانه بازی تعامل می کند.

هر نمایشگر شامل شش جریان داده EEG است (زیر هر جریان متن و مقادیر میانگین داده است). 2 خط بالایی که کمی خمیده هستند، کل نوار مغزی فرد است که توسط الکترودها از پوست سر ثبت شده است. خطوط موج دار زیر فعالیت را در باندهای فرکانس یا ریتم های EEG جداگانه نشان می دهد - در اینجا، تتا، SMR، و باندهای بتا بالا. هدف بیمار افزایش باندهای فرکانسی EEG خاص (مانند SMR) در حالی که سایر باندها (مثلاً تتا و بتا بالا) را کاهش می دهد. بیمار فعالیت باند فرکانس EEG خود را نه به عنوان خطوط موج دار در دستگاه درمانگر، بلکه به عنوان عناصر یک بازی در رایانه بازی، در این مورد جزایر، نظارت می کند. هر باند فرکانسی به صورت یک مستطیل رنگی ظاهر می شود که در پاسخ به فعالیت امواج مغزی بزرگتر یا کوچکتر می شود.

او با امواج مغزی خود بازی به نام "جزایر" را انجام می دهد. فعالیت باند فرکانس در پایین صفحه نمایش داده می شود - دو کادر مربعی "بازدارنده" در دو طرف در یک مستطیل بزرگ "افزایش". در این لحظه، او کاملاً خوب عمل می کند، فعالیت نوارهایی را که با رنگ بنفش و زرد نشان داده شده اند را مهار یا کاهش می دهد (در حال حاضر، تنها نقطه هایی در هر گوشه صفحه نمایش وجود دارد). او فعالیت SMR خود را به حدی افزایش داده است که از مستطیل میانی (سبز) سرریز می شود. تا زمانی که این کار را حفظ کند، در بازی با محرک های دیداری و شنیداری پاداش می گیرد. در طول جلسه 30 دقیقه ای، او تلاش می کند تا رنگ بنفش و زرد را کوچک نگه دارد و تا جایی که ممکن است سبز را بزرگ کند. صدها بار ممکن است نیاز باشد که فعالیت مغز خود را تغییر دهد تا بتواند به حالت مغزی دست یابد که بیشترین امتیاز را کسب کند. به ازای هر نیم ثانیه که امواج مغزی او در حالت یا "منطقه" مورد نظر باقی می مانند، یک امتیاز دیگر به دست می آورد، یک مرغ دریایی اضافی در آسمان ظاهر می شود (بالای صفحه، به سختی قابل مشاهده است)، یک بخش نوار جدید در بزرگراه ترسیم می شود (وسط صفحه نمایش)، و یک بوق برای اعلام همه چیز به صدا در می آید. اگر یا زمانی که او به 500 نقطه برسد، آتشفشان (وسط سمت راست) فوران خواهد کرد!
 
بالا