کامارو زیر پر بال حمایت همه جانبه خریداران ، آنقدر زود رشد و نمو یافت تا در طول حیات خود ، چندین و چند بار گوی سبقت را در وهله فروش از رقیبان سر سختش به خصوص فورد موستانگ ، برباید .
به جرات می توان دلیل این موفقیت را ، ارائه طیف گسترده ای از پیشرانه ها در کنار طراحی پر ابهت آن دانست . البته در آن سال ها نیز افرادی بودند که موتورهای قدرتمند و طراحی خشن کامارو ، حس قدرت طلب آن ها را ارضا نمی کرد و اینجاست که نقش تیونر ها پر رنگ می شود . یکی از همین تیونر ها که از هیولا یک ابر هیولا می ساخت و مطلب این شماره نیز حول یکی از محصولات این کمپانی معظم می چرخد ، BALDWIN MOTION است . یک تیونر متبهر که عضلانی های آمریکا ، به خصوص کامارو ، از دستش در امان نبودند !
در طول تاریخ پر فروغ شورلت کامارو در ایران ، تنها دو دستگاه کامارو بالدوین موشن به کشور راه پیدا کرده اند و فقط یک نمونه در پایتخت ، سر پا و قابل استفاده است . اما کامارو مورد بحث ما که در شیراز روزگارش را می گذارند ، در ابتدا یک کامارو 1978 استاندارد بود ، که با سلیقه و مهارتی که صاحبش به خرج داده است ، با صرف هزینه ی 26 میلیون تومانی ، به تمام آپشن های اورجینال فنی و ظاهری محصولات بالدوین موشن ، مجهز شده است ، تا در مجموعه ی سه عضوی کاماروهای بالدوین موشن موجود در ایران قرار گیرد و حالا آمده تا در صفحات این شماره ماهنامه خودرو امروز ، گرد و خاک به پا کند !
با توجه اینکه این خودرو بسیار خاص است و لذت سواری با آن می تواند وصف ناپذیر باشد ، با این حال با وجود تعداد بالای شورلت کامارو در ایران ، به نظر می رسید شور شوقی چندانی برای سواری با این خودرو نداشته باشیم ، اما تصور اینکه قرار است سوار بر خودرویی شویم که قدرتش فقط 80 اسب بخار کمتر از فراری 360 و 5 اسب بخار بیشتر از فورد موستانگGT 2010 است ، تمام محاسبات ما را بر هم زد و آنچنان هیجانی به ما تزریق کرد که تاکنون تجربه نکرده بودیم !
شورلت کامارو با همان کیت استاندارد بدنه نیز ، بسیار چشم نواز و قدرتمند جلوه می کند ، چه برسد به اینکه ، کیت بدنه بالدوین موشن ، زینت بخش آن باشد . با نگاه به طراحی این خودرو آنچه بیش از هر قسمتی ما را محو خود می کند ، درپوش عضلانی موتور است که همچون دیگر قطعات خودرو ، مستقیما از کمپانی مادر تهیه شده اند .
با وجود مجموعه فنی بهینه سازی شده که تغییر سایز فاحشی را به همراه داشته اند ، استفاده از کاپوت با اندازه استاندارد ، غیر منطقی به نظر می رسد از همین رو کاپوت فایبر گلاس باد داده شده با شیار خنک کننده و گیره های نگهدارنده ، انتخاب مقبولانه ای است .
سپرهای جلو و عقب مورد باسازی قرار گرفته اند و در تضاد با رنگ سفید متالیک بدنه ، درپوش موتور و اسپویلر روی درب صندوق عقب ، با رنگ مشکی مرغوب پوشش داده شده اند . البته می شد سپر را عضلانی تر انتخاب کرد تا با مجموعه جلو پنجره هماهنگی بیشتری داشته باشد .
جلو پنجره تیز و جذبی در پیش رادیات با چهار چراغ در طرفین ، کامارو را به یک موشک زمینی بدل کرده است . از آنجایی که این نسل کامارو از نوع کوپه دو در است ، اتاق به سمت عقب متمایل شده تا قسمت جلو کشیده تر شود و وجود فضای زیاد در این مجموعه ، امکان ایجاد هر تغییری را فراهم آورد . در قسمت عقب ، طرح هیجان انگیز جلو با غلظت کمتر تکرار شده است .
همه اجزا با هارمونی خاصی در هم ترکیب شده اند تا مجموعه ای هماهنگ با زیبایی نسبی ، در مقابل دیدگانمان قرار گیرد . لوله اگزوزهای ساخته شده از جنس استیل ضد زنگ نیز ، طرح را از سادگی مفرط خارج ساخته است . به نمای جانبی نگاهی می اندازیم ، طرح کشیده و هجومی با قابلیت های بالای خودرو سنخیت وافری دارد .
وظیفه تجهیز چرخ ها را کمپانی American Racing عهده دار بوده است . در این راستا رینگ های 15 اینچی آلومینیمی با روکش کروم مرغوب ، و با پهنای 8 اینچ در جلو و در عقب 10 اینچ ، برای این خودرو تدارک دیده شده است . لاستیک های GT مخصوص COOPER COBRA نیز در اندازه 235/69 R15 در جلو و 295/50 R15 در عقب ، رینگ ها را در بر می گیرند تا با مقاومت بالایی که در برابر سایش و گرما از خود نشان می دهند ، راننده را برای انجام هر گونه نبرد نمایشی و حتی مسابقات اتومبیلرانی ، آسوده خاطر کند .
به داخل خودرو که قدم می گذاریم خود را در محیطی بسیار جذاب می یابیم . پوشش چرم مرغوب قرمز رنگ ، تقریبا ذره ای از اتاق را بی نصیب نگذاشته است ! داشبورد ، فرمان ، صندلی های جلو و عقب ، روکش درها ، کنسول و . . . همه و همه در راستای زیبا سازی کابین ، بسیار موفق نشان می دهند .
صندلی اسپورت SPARCO نیز ، نشیمنگاه این خودروست . بهینه سازی های فنی صورت گرفته ، مسلما افزایش گیج های کنترلی و نشان دهنده را در جهت افزایش عمر خودرو و تعادل در وضعیت مجموعه فنی ، به امری اساسی در جهت آگاهی همه جانبه راننده از وضعیت خودرویش ، تبدیل کرده است . از همین رو مجموعه گیج های سه گانه ، فشار بنزین ورودی به کاربراتور بر حسب PSI ، میزان برق تولیدی توسط دینام بر حسب ولت و آمپر دمای آب بر حسب فارنهایت ، در این کامارو نصب شده اند که مجموعه عقربه نشان دهنده آن ها را می توان در جلوی اهرم دنده ، به صورت سه دایره درجه بندی شده با ترکیب رنگ سفید و مشکی ، مشاهده کرد .
پشت فرمان قرار می گیرم و بدون مکث اقدام به بیدار کردن این غول آهنی می کنم . موتور هشت سیلندر 350 cid کامارو با حجم 5700 سی سی در نوع استاندارد حدود 180 اسب بخار قدرت تولید می کند . اما در خودرو داستان چیز دیگریست !
میل سوپاپ های تقویت شده با درجه ی بالا به جهت افزایش مدت باز بودن سوپاپ ها که به دنبال آن ورود سوخت بیشتر به جهت احتراق قوی تر و خروج دود سریع تر به دلیل افزایش راندمان ، کاربراتور بهینه سازی شده ، ***** های اسپورت با صفحات موثر تر و قدرت مکش بالاتر ، تقویت سیستم برق رسانی و تجهیز مجموعه به سیستم MSD به دلیل افزایش قدرت جرقه شمع ها و چندین تغییر دیگر که در این مقاله نمی گنجد ، در کمال ناباوری قدرت موتور را به 320 اسب بخار رسانده است تا با کمال تعجب همانطور که در ابتدای مقاله عرض کردیم فقط 80 اسب بخار قدرت کمتر از سوپر اسپورت فراری 360 در اختیارمان قرار گیرد و 5 اسب بخار قدرت بیشتر از فورد موستانگ GT2010 که در شماره قبل به تست ان پرداختیم را تجربه کنیم !
به هر حال همین خصوصیات در خور توجه است که ما را مسخ این هیولا کرده است ! اهرم خوش دست و لوکس کامارو را در دست گرفته و گیربکس اتوماتیک سه دنده با کیت race و torque converter ، که مجهز به شیفتر سکوئنشنال ساخته شده توسط کمپانی معتبر B & M می باشد را درگیر می کنم . گیربکس کامارو بالدوین موشن ضریب دنده های بسیار مناسبی دارد و تا حد بسیار بالایی از هدر روی گشتاور جلو گیری می کند تا بیش از450 پاوند فوت گشتاور را به سمت دیفرانسیل ضد لغزش کلاچ دار هدایت کند !
این گشتاور عظیم در آغاز حرکت دور پلوس ها را بین دو چرخ عقب به طور مساوی تقسیم می کند با این حال خودرو موجود آنقدر قدرتمند است که بخشی از گشتاور چرخ ها ، صرف غلبه بر نیروی اصطکاک سطح مسیر می شود . ضریب دنده دیفرانسیل 10 به 4 است ، یعنی به ازای هر 10 دور گردش دنده ی پینیون ، دنده ی بزرگتر یا همان کرانویل ، 4 دور می چرخد .
لازم به ذکر است که این دیفرانسیل کروم کاری شده ، در آن سالها بر روی MUSCLE CAR های SS نصب می شده است ! نصب تراکشن بار در هدفمند کردن شتابگیری و گرفتن بازی دیفرانسیل نقش موثری داشته تا جایی که شتاب 0 تا 100 را می توان به راحتی هر چه تمام تر در مدت زمان حدود 4/6 ثانیه تجربه کرد ! در هنگام رانندگی پهنای بیش از حد چرخ ها کمی برایمتان مشکل ساز می شود ، بدین شکل که با چرخش کامل فرمان ، چرخ های جلو با طاقی زیر گلگیر برخورد می کنند و همین امر می تواند در مانورهای جاده ای خطرناک جلوه کند .
استفاده از هدرز ویژه به قول معروف نفس خودرو را باز کرده تا در تمام شرایط با فشار بر پدال گاز بالاترین راندمان با کمترین چالش و تنش ممکن پدید آید . با وجود افزایش 140 اسب بخار قدرت موتور ، از دیگر قسمت هایی که تغییر آن ضروری به نظر می رسید ، تقویت سیستم خنک کننده بود که در اینجا استفاده از سیستم رادیاتور بهینه سازی شده آلومینیمی با فن برقی ، انتخاب خوبی بوده است . فرمان کامارو نرم و راحت است و بازخوردهای سطح مسیر را به دستانم منتقل می کند . در عبور از ناهمواری های سطح خیابان سیستم تعلیق بهینه سازی شده بسیار کارآمد نشان می دهد .
اکسل های A شکل با فنرهای اسپورت در جلو و اکسل ثابت با فنر شمشی در عقب ، راحتی و خشک بودن را در هم ادغام کرده است تا یک رانندگی متعادل و البته بسیار قدرتمند و حساب شده را تجربه کنیم . پمپ بنزین این کامارو به طور استاندارد 5 psi می باشد که با هدف سوخت رسانی بهتر با نوع high performance 9 psi ، تعویض شده است . شدت جریان دینام نیز از 57 آمپر به 100 آمپر ارتقاء پیدا کرده است ! در هنگام رانندگی قسمت برآمده روی کاپوت به وضوح جلوی چشمانمان است ، که نه تنها در کاهش زاویه دید تاثیری نداشته ، بلکه به درستی ، قدرت و جسارت آنچه را که کامارو بالدوین موشن می خوانیمش ، به ما یادآور می شود .