seo marketing
New member
یک کولر سرویس نشده، تمام تلاشها برای صرفهجویی در مصرف برق و آب را به باد میدهد، پس بهتر است خاموش باشد، اما بعضی از ما چنان به خنکای کولر عادت کردهایم که در خانهای با کولر خاموش، دچار تنگی نفس میشویم و کولر را یک نفس به کار میگیریم، تا زمانیکه قبضهای رعب آور از راه برسد و شیرینی خنکای دلپذیر را به کاممان تلخ کند.
كولرهاي آبي، امكان انتخاب و تنظيم درجه سرما را ندارند و نهايتا دور تند و كند را ميتوان از آنها انتظار داشت. پس بهتر است در بسياري از ساعتها خاموش باشند. اما گرماي تبدار بعضي از روزهاي فصل گرم سال، كاسههاي صبر را لبريز و طاقتها را طاق ميكند، پس كولرها را سرويس كنيم تا لااقل انرژي كمتري را هدر بدهند. بعضي از قطعات كولر بايد همزمان با آغاز فصل گرما، معاينه دقيق شوند. ضريب فرسايش بعضي از اين قطعات بالاست و ممكن است بر اثر فرسوده شدن، مصرف كولر را بالا ببرند. پس سرويس كولر، پيش از فصل گرما، كاملا ضروري است. در اين مطلب كه با استفاده از دانش يكي از متخصصان تأسيسات و سرويس كولر نوشته شده، راه و رسم افزودن بازدهي كولر را مرور ميكنيم.
پوشالها را عوض كنيد
كولرها بايد هر سال بازرسي شوند و بعضي از بخشهاي آن مثل پوشالها، حتما عوض شود. پوشالها، محل مناسبي براي رشد باكتريها و قارچهاست. اين باكتريها و قارچها كه در طول زمستان بين بافت پوشال پديد آمدهاند، زماني كه آب روي پوشالها جاري شود، جان ميگيرند و معمولا بوي ناخوشايندي ايجاد ميكنند.
اما مشكل فقط بوي بد نيست، آنها خطر ايجاد بيماريهاي تنفسي را به همراه دارند. پوشال قيمت چنداني ندارد و بر اين اساس بهتر است هر سال عوض شود و چنانچه فكر ميكنيد خيلي خوب آنها را شستهايد، در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آن ها را با آب بشویید تا خاکهای آن وارد فضای کولر نشود، هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض کنید. البته تعویض پوشال ها بسته به آب شهر ممکن است هر سال ضروری باشد.
برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال همسایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر 4500 را بر روی کولر 3500 ببندید، تراکم بالای پوشالهای بزرگتر از سایز، موجب اختلال در سیستم گردش هوای کولر میشود و هوا به درستی به کولر نمیرسد.
در موقع تعویض پوشال باید ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود گذاشته و سپس شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.
موتور، قلبتپنده كولر
كولر يك پمپ آب و يك دينام دارد كه اولي، فرايند گردش آب و دومي عمل گردش هوا را به انجام ميرساند. اين موتورها هرقدر سالمتر باشند، كولر عملكرد بهينهتري خواهد داشت و انرژي كمتري را هم مصرف خواهد كرد. در زمان بازديد از اين ۲ موتور، ابتدا بايد گرد و غبارشان را گرفت و بعد آنها را روغنكاري كرد. موتور كولر، ۲ قطعه ياتاقان دارد كه بايد حتماً روغنكاری شوند. پيش از روشنكردن كولر نيز بايد ابتدا پروانه را با دست چند دور بچرخانيد تا روان شود. توصيه شده كه يك دينام نبايد بيشتر از ۷ ساعت بيوقفه كار كند. اين موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر اثر كاركرد زياد قرار دارند. پس به موتورهايي كه دارند بيتوقف ميچرخند هم فكر كنيد.
سايه بانی بر سر كولرها
بدنه فلزي كولر در تابش مستقيم آفتاب، گاهي چنان داغ ميشود كه حتي لمس كردنش ناممكن است. انتظار خنكاي كامل از كولري با اين شرايط، چندان منطقي نيست. پس سايهباني براي كولر تعبيه كنيد تا خنك بماند و خنكي بدهد. در ضمن مصرف انرژي كولر با سايهبان هم پايين ميآيد.
سايهبان كولرها ۲ نوع است؛ نوع اول كه قيمت بيشتري دارد و به سايهبان سنتي معروف است، هماني است كه از 4 عدد پايه فلزي و يك سقف برزنتي تشكيل شده است. پايهها روي زمين قرار ميگيرند و سقف بر سر كولر گسترده ميشود.
دوم اينكه پايههاي فلزي آنها بر سطح پشتبام قرار ميگيرد و تدريجاً به عايق ايزوگام آسيب ميرساند. بر اين اساس نوع جديدتري از سايهبانها توليد شده كه با پايههايي فلزي روي سقف كولر نصب ميشوند. اين پايهها با زاويه ۴۵درجه، به چهار گوشه سقف كولر پيچ ميشوند و سايهبان روي آنها قرار ميگيرد.
ایجاد سایهبان برای کولر به گونهای که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن بسیار کمک خواهد کرد. چهار پایهی کولر را مستقیماً روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندهید و زیر پایههای آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.
باد خنک گاهي هدر ميرود
كولر ممكن است پس از چند سال، اندكي جابهجا شود. اينجابهجايي معمولا بهدليل تكانهايي كه موتور كولر به بدنه آن ميدهد، ايجاد ميشود. هم راستا نبودن خروجي كولر با دهانه كانال، باد خنك را هدر ميدهد، بنابراين يكي از مهمترين نكاتي كه حين سرويس كولر بايد درنظر داشت، همراستابودن خروجي و دهانه كانال است كه با يك پارچه ضدآب و ضخيم مثل برزنت، پشتيباني ميشود. پارچههاي برزنتي هم بهتدريج آسيب ميبينند و ممكن است در گوشه و كنارشان، درزهايي پديد بيايد. حتما دقت كنيد كه چنين درزهايي وجود نداشته باشد و باد خنكي كه كولر به هزار زحمت توليد كرده، به هدر نرود.
منبع :
كولرهاي آبي، امكان انتخاب و تنظيم درجه سرما را ندارند و نهايتا دور تند و كند را ميتوان از آنها انتظار داشت. پس بهتر است در بسياري از ساعتها خاموش باشند. اما گرماي تبدار بعضي از روزهاي فصل گرم سال، كاسههاي صبر را لبريز و طاقتها را طاق ميكند، پس كولرها را سرويس كنيم تا لااقل انرژي كمتري را هدر بدهند. بعضي از قطعات كولر بايد همزمان با آغاز فصل گرما، معاينه دقيق شوند. ضريب فرسايش بعضي از اين قطعات بالاست و ممكن است بر اثر فرسوده شدن، مصرف كولر را بالا ببرند. پس سرويس كولر، پيش از فصل گرما، كاملا ضروري است. در اين مطلب كه با استفاده از دانش يكي از متخصصان تأسيسات و سرويس كولر نوشته شده، راه و رسم افزودن بازدهي كولر را مرور ميكنيم.
پوشالها را عوض كنيد
كولرها بايد هر سال بازرسي شوند و بعضي از بخشهاي آن مثل پوشالها، حتما عوض شود. پوشالها، محل مناسبي براي رشد باكتريها و قارچهاست. اين باكتريها و قارچها كه در طول زمستان بين بافت پوشال پديد آمدهاند، زماني كه آب روي پوشالها جاري شود، جان ميگيرند و معمولا بوي ناخوشايندي ايجاد ميكنند.
اما مشكل فقط بوي بد نيست، آنها خطر ايجاد بيماريهاي تنفسي را به همراه دارند. پوشال قيمت چنداني ندارد و بر اين اساس بهتر است هر سال عوض شود و چنانچه فكر ميكنيد خيلي خوب آنها را شستهايد، در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آن ها را با آب بشویید تا خاکهای آن وارد فضای کولر نشود، هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض کنید. البته تعویض پوشال ها بسته به آب شهر ممکن است هر سال ضروری باشد.
برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال همسایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر 4500 را بر روی کولر 3500 ببندید، تراکم بالای پوشالهای بزرگتر از سایز، موجب اختلال در سیستم گردش هوای کولر میشود و هوا به درستی به کولر نمیرسد.
در موقع تعویض پوشال باید ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود گذاشته و سپس شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.
موتور، قلبتپنده كولر
كولر يك پمپ آب و يك دينام دارد كه اولي، فرايند گردش آب و دومي عمل گردش هوا را به انجام ميرساند. اين موتورها هرقدر سالمتر باشند، كولر عملكرد بهينهتري خواهد داشت و انرژي كمتري را هم مصرف خواهد كرد. در زمان بازديد از اين ۲ موتور، ابتدا بايد گرد و غبارشان را گرفت و بعد آنها را روغنكاري كرد. موتور كولر، ۲ قطعه ياتاقان دارد كه بايد حتماً روغنكاری شوند. پيش از روشنكردن كولر نيز بايد ابتدا پروانه را با دست چند دور بچرخانيد تا روان شود. توصيه شده كه يك دينام نبايد بيشتر از ۷ ساعت بيوقفه كار كند. اين موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر اثر كاركرد زياد قرار دارند. پس به موتورهايي كه دارند بيتوقف ميچرخند هم فكر كنيد.
سايه بانی بر سر كولرها
بدنه فلزي كولر در تابش مستقيم آفتاب، گاهي چنان داغ ميشود كه حتي لمس كردنش ناممكن است. انتظار خنكاي كامل از كولري با اين شرايط، چندان منطقي نيست. پس سايهباني براي كولر تعبيه كنيد تا خنك بماند و خنكي بدهد. در ضمن مصرف انرژي كولر با سايهبان هم پايين ميآيد.
سايهبان كولرها ۲ نوع است؛ نوع اول كه قيمت بيشتري دارد و به سايهبان سنتي معروف است، هماني است كه از 4 عدد پايه فلزي و يك سقف برزنتي تشكيل شده است. پايهها روي زمين قرار ميگيرند و سقف بر سر كولر گسترده ميشود.
دوم اينكه پايههاي فلزي آنها بر سطح پشتبام قرار ميگيرد و تدريجاً به عايق ايزوگام آسيب ميرساند. بر اين اساس نوع جديدتري از سايهبانها توليد شده كه با پايههايي فلزي روي سقف كولر نصب ميشوند. اين پايهها با زاويه ۴۵درجه، به چهار گوشه سقف كولر پيچ ميشوند و سايهبان روي آنها قرار ميگيرد.
ایجاد سایهبان برای کولر به گونهای که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن بسیار کمک خواهد کرد. چهار پایهی کولر را مستقیماً روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندهید و زیر پایههای آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.
باد خنک گاهي هدر ميرود
كولر ممكن است پس از چند سال، اندكي جابهجا شود. اينجابهجايي معمولا بهدليل تكانهايي كه موتور كولر به بدنه آن ميدهد، ايجاد ميشود. هم راستا نبودن خروجي كولر با دهانه كانال، باد خنك را هدر ميدهد، بنابراين يكي از مهمترين نكاتي كه حين سرويس كولر بايد درنظر داشت، همراستابودن خروجي و دهانه كانال است كه با يك پارچه ضدآب و ضخيم مثل برزنت، پشتيباني ميشود. پارچههاي برزنتي هم بهتدريج آسيب ميبينند و ممكن است در گوشه و كنارشان، درزهايي پديد بيايد. حتما دقت كنيد كه چنين درزهايي وجود نداشته باشد و باد خنكي كه كولر به هزار زحمت توليد كرده، به هدر نرود.
منبع :
خرید خانه در تهران