رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران خواستار شد
پیشنهاد اقامه نماز باران در سراسر کشور با توجه به خشکسالیهای اخیر
رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به خشکسالیهای اخیر، از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خواستار اقامه نماز باران در سراسر کشور و به صورت یکپارچه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل محیط زیست استان تهران، محمدهادی حیدرزاده اظهار داشت: بحران کم آبی و خشکسالی نه تنها به محیط زیست و اقتصاد لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد بلکه مستقیماً سلامت و بهداشت عمومی را هدف قرار میدهد.
رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران در ادامه افزود: بر پایه اخبار واصله از هواشناسی کشور، کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز حکایت بر این دارد که تا پایان آبان ماه فقط شاهد دو روز بارش باران در کلان شهر تهران خواهیم بود و با توجه به گزارشات موجود از ذخایر آبی در استان تهران، این به معنی فاجعهای است که قطعاً مشکلاتش در آینده نزدیک پدیدار خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: با توجه به اهیت بالای موضوع، مکاتبهای با حضرت حجت السلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به انجام رسید و درخواست اقامه نماز باران بصورت یکپارچه در سراسر کشور با توجه به موضوع کم آبی خصوصاً در استان تهران مطرح شد.
حیدرزاده، هدف از این موضوع را افزایش حساسیت عمومی در کنار مسائل معنوی و روحانی بیان کرد و افزود: در این نامه همچنین از رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور تقاضا شد با انجام هماهنگیهای مربوطه، اطلاع رسانی لازم در خصوص اهمیت مدیریت مصرف آب از تریبون مساجد توسط ائمه جماعات صورت پذیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و رئیس کارگروه مخاطرات زیستی استان در پایان اظهار امیدواری کرد: این قبیل اقدامات با عنایت به عقبه دینی و مذهبی مردم و توجه ایشان به احادیث و روایات مربوطه و همچنین ایفای نقش تأثیرگذار در شرایط سخت و بحرانی، بی تردید در کاهش مصرف بی رویه آب و صرفه جویی لازم در این حوزه اثربخش خواهد بود.
انتهای پیام/
نماز بارانذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمهها و قناتها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نماز میخوانند.
نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است.
فهرست مندرجات۱ - نماز باران یک قدرت الهی
۲ - توبه سبب نماز باران
۳ - علت نیامدن باران
۳.۱ - غضب خدا
۳.۲ - ظلم حُکّام
۳.۳ - گناهان
۴ - جریان دعای مورچگان برای باران
۵ - قضیه دعای فرعون برای آب
۶ - کیفیت نماز باران
۶.۱ - دعای قنوت نماز باران
۶.۲ - بلند خواندن سوره حمد
۶.۳ - مستحبات قبل از نماز باران
۶.۴ - مستحبات بعد از نماز باران
۷ - سابقه نماز باران
۷.۱ - شیوه پیامبر و اهل بیت
۷.۲ - نماز باران علماء
۷.۲.۱ - نماز باران آیت الله خوانساری
۸ - پانویس
۹ - منابع
ویرایش]
درخواست باران از طریق نماز باران از خداوند، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بیآبی، از دست هیچکس، کاری بر نمیآید، تنها خداست که میتواند با فرستادن ابرهای بارانزا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.
خداوند میفرماید: «قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماءمعین؟»؛ [۱]بگو:اگر آب شما بخشکد، چه کسی برای شما آب گوارا میآورد؟
ویرایش]
بی آبی یک منطقه و نیامدن باران، نشان قهر خدا و گاهی به سبب گناهانی است که مردم جامعه انجام میدهند.
پس توجه به خدا و گریه و التماس و توبه و تضرع، سبب میشود خداوند عنایت کند و کمآبی را برطرف سازد.
نماز باران برای جلب رحمتخداوند است.
ویرایش]
گاهی بیبارانی، نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است.
رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- فرموده است: وقتی خداوند بر امتی غضب کند و عذاب بر آنان نفرستد، نرخها گران میشود و عمرها کوتاه میگردد، تجار سودنمیبرند و درختها میوه نمیدهند و نهرها پر آب نمیشود و باران از مردم قطع میشود و اشرار برآنان تسلط مییابند. [۲]
حدیث دیگری، امام صادق -علیهالسلام- فرموده است:
«...و اذا جار الحکام فی القضاء امسک القطر منالسماء.»؛ [۳]هر گاه زمامداران و حاکمان، در دادرسی ستم کنند، باران از آسمان قطع میشود.
روایات، شیوع گناه، کفران نعمت، منع حقوق، کمفروشی، ظلم و حیله، ترک امر به معروف و نهی از منکر، ندادن زکات و... نیز، گاهی سبب قطع بارانمیشود. [۴]
ویرایش]
در حدیث آمده: حضرت سلیمان با اصحاب خود برای نماز باران بیرون میرفت.
در راه، به مورچهای برخورد که یکی از پاهایش را به آسمان بلند کرده و میگوید: خدایا! ما مخلوقات ضعیف تو هستیم و آزروزی تو بینیاز نیستیم، پس به سبب گناهان بنی آدم، ما را به هلاکت مرسان.
حضرت سلیمان -علیهالسلام- به اصحاب خود فرمود: برگردید! همانا بخاطر دعای غیر خودتان سیراب شدید!.... [۵]
پس خیلی هم نباید مغرور بود، خداوند گاهی به خواسته مورچهای، رحمت خود را بر بندگان نازل میکند.
حتی گاهی دعای کافری چون فرعون را میپذیرد و باران و فراوانی آب را عطا میکند.
ویرایش]
در حدیث است از قول امام صادق -علیهالسلام- که یاران فرعون از کاهش آب نیل پیش او سخن گفتند و اظهار کردند که این باعث هلاکت ما خواهد شد، فرعون از آنان خواست که آن روز برگردند.
شب که شد، به میان رود نیل رفت و دست به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! میدانی که میدانم، که جز تو، کسی توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده.
صبح که شد، رود نیل فوران زد و سرشار از آب شد. [۶]
ویرایش]
نماز باران مثل نماز عید، دو رکعت است و رکعت اول، پنج قنوت و رکعت دوم چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت خوانده شود.
خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلشفرستاده شود.
مستحب است که حمد و سورهاش بلند خوانده شود.
نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبات آن اموری ذکر شده که همه، حالت رقت و زاری و نیاز بندگان را میرساند و جلب رحمت میکند، از جمله: مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوم به صحرا روند و نماز بخوانند.
زیر آسمان جمع شوند.
پا برهنه باشند، مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذنها هم همراه باشند.
پیران و کودکان و چهارپایان را هم با خود ببرند، بچهها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجه زیاد شود.
مانع بیرون رفتن کفار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند.[۷]
نماز به پایان رسید، پیشنماز به منبر رود، و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صدای بلند، صد بار تکبیر بگوید، رو به مردمسمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به مردم طرف چپ روی کرده و صد بار با صدای بلند، لا اله الا الله بگوید، مانعی ندارد که مردم هم با صدای بلند، این شعارها را بدنبال پیشنماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب میکند.
آنگاه، امام جماعت و مردم، دست به دعا بردارند، و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند، و امام جماعت، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند.
و بهتر است از خطبههایی که از معصومین -علیهالسلام- نقل شده استفاده شود.
مانند آنچه از حضرت امیر -علیهالسلام- (الحمد لله سابغ النعم...) [۸] [۹]و امام سجاد -علیهالسلام- (اللهم اسقنا الغیث....). [۱۰] نقل شده است.
ویرایش]
آنگونه که از روایات تاریخی بر میآید، نماز باران در زمان انبیاء گذشته هم بوده است.
رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- در خواندن نماز باران نقل شده، با خطبههای مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین نقل شده، و نیز دعای امام سجاد -علیهالسلام- گویای این است که به این سنت، عمل میشده است.
[۱۱]
تاریخ، برخی از علمای بزرگ هم به برگزاری این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفتهاند.
البته این نماز، از آنجهت حساسیت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگی نمازگزاران میشود که خدا به آنان توجهننمود.
از این جهت، اقدام بهاین نماز، جرات و ایثاری در حد مایه گذاشتن از آبرو میطلبد.
تاریخ معاصر ما، نماز آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری(رحمة الله علیه)است.
نوشتهاند که در سال ۱۳۶۳ قمری، همان سالی که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغها و مزارع خشکید و خطر قحطی وخشکسالی مردم قم را تهدید میکرد.
آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالی برای نماز باران به بیابانهای اطراف قم رفت، این حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوی و غیبی بود، ولی در روز دوم، چنان باران آمد که سیلها روان شد و جویبارها به راه افتاد واین از آثار انفاس قدسی آن مرد الهی بود. [۱۲]
قبر آن مرحوم، در حرم حضرت معصومه -علیهالسلام- است.
ویرایش]
پیشنهاد اقامه نماز باران در سراسر کشور با توجه به خشکسالیهای اخیر
رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به خشکسالیهای اخیر، از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خواستار اقامه نماز باران در سراسر کشور و به صورت یکپارچه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل محیط زیست استان تهران، محمدهادی حیدرزاده اظهار داشت: بحران کم آبی و خشکسالی نه تنها به محیط زیست و اقتصاد لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد بلکه مستقیماً سلامت و بهداشت عمومی را هدف قرار میدهد.
رئیس اداره کل محیط زیست استان تهران در ادامه افزود: بر پایه اخبار واصله از هواشناسی کشور، کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز حکایت بر این دارد که تا پایان آبان ماه فقط شاهد دو روز بارش باران در کلان شهر تهران خواهیم بود و با توجه به گزارشات موجود از ذخایر آبی در استان تهران، این به معنی فاجعهای است که قطعاً مشکلاتش در آینده نزدیک پدیدار خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: با توجه به اهیت بالای موضوع، مکاتبهای با حضرت حجت السلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به انجام رسید و درخواست اقامه نماز باران بصورت یکپارچه در سراسر کشور با توجه به موضوع کم آبی خصوصاً در استان تهران مطرح شد.
حیدرزاده، هدف از این موضوع را افزایش حساسیت عمومی در کنار مسائل معنوی و روحانی بیان کرد و افزود: در این نامه همچنین از رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور تقاضا شد با انجام هماهنگیهای مربوطه، اطلاع رسانی لازم در خصوص اهمیت مدیریت مصرف آب از تریبون مساجد توسط ائمه جماعات صورت پذیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و رئیس کارگروه مخاطرات زیستی استان در پایان اظهار امیدواری کرد: این قبیل اقدامات با عنایت به عقبه دینی و مذهبی مردم و توجه ایشان به احادیث و روایات مربوطه و همچنین ایفای نقش تأثیرگذار در شرایط سخت و بحرانی، بی تردید در کاهش مصرف بی رویه آب و صرفه جویی لازم در این حوزه اثربخش خواهد بود.
انتهای پیام/
نماز بارانذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
وقتی رحمت الهی(باران) قطع شود و چشمهها و قناتها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نماز میخوانند.
نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است.
فهرست مندرجات۱ - نماز باران یک قدرت الهی
۲ - توبه سبب نماز باران
۳ - علت نیامدن باران
۳.۱ - غضب خدا
۳.۲ - ظلم حُکّام
۳.۳ - گناهان
۴ - جریان دعای مورچگان برای باران
۵ - قضیه دعای فرعون برای آب
۶ - کیفیت نماز باران
۶.۱ - دعای قنوت نماز باران
۶.۲ - بلند خواندن سوره حمد
۶.۳ - مستحبات قبل از نماز باران
۶.۴ - مستحبات بعد از نماز باران
۷ - سابقه نماز باران
۷.۱ - شیوه پیامبر و اهل بیت
۷.۲ - نماز باران علماء
۷.۲.۱ - نماز باران آیت الله خوانساری
۸ - پانویس
۹ - منابع
ویرایش]
درخواست باران از طریق نماز باران از خداوند، یک درس توحیدی و توجه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بیآبی، از دست هیچکس، کاری بر نمیآید، تنها خداست که میتواند با فرستادن ابرهای بارانزا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.
خداوند میفرماید: «قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماءمعین؟»؛ [۱]بگو:اگر آب شما بخشکد، چه کسی برای شما آب گوارا میآورد؟
ویرایش]
بی آبی یک منطقه و نیامدن باران، نشان قهر خدا و گاهی به سبب گناهانی است که مردم جامعه انجام میدهند.
پس توجه به خدا و گریه و التماس و توبه و تضرع، سبب میشود خداوند عنایت کند و کمآبی را برطرف سازد.
نماز باران برای جلب رحمتخداوند است.
ویرایش]
گاهی بیبارانی، نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است.
رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- فرموده است: وقتی خداوند بر امتی غضب کند و عذاب بر آنان نفرستد، نرخها گران میشود و عمرها کوتاه میگردد، تجار سودنمیبرند و درختها میوه نمیدهند و نهرها پر آب نمیشود و باران از مردم قطع میشود و اشرار برآنان تسلط مییابند. [۲]
حدیث دیگری، امام صادق -علیهالسلام- فرموده است:
«...و اذا جار الحکام فی القضاء امسک القطر منالسماء.»؛ [۳]هر گاه زمامداران و حاکمان، در دادرسی ستم کنند، باران از آسمان قطع میشود.
روایات، شیوع گناه، کفران نعمت، منع حقوق، کمفروشی، ظلم و حیله، ترک امر به معروف و نهی از منکر، ندادن زکات و... نیز، گاهی سبب قطع بارانمیشود. [۴]
ویرایش]
در حدیث آمده: حضرت سلیمان با اصحاب خود برای نماز باران بیرون میرفت.
در راه، به مورچهای برخورد که یکی از پاهایش را به آسمان بلند کرده و میگوید: خدایا! ما مخلوقات ضعیف تو هستیم و آزروزی تو بینیاز نیستیم، پس به سبب گناهان بنی آدم، ما را به هلاکت مرسان.
حضرت سلیمان -علیهالسلام- به اصحاب خود فرمود: برگردید! همانا بخاطر دعای غیر خودتان سیراب شدید!.... [۵]
پس خیلی هم نباید مغرور بود، خداوند گاهی به خواسته مورچهای، رحمت خود را بر بندگان نازل میکند.
حتی گاهی دعای کافری چون فرعون را میپذیرد و باران و فراوانی آب را عطا میکند.
ویرایش]
در حدیث است از قول امام صادق -علیهالسلام- که یاران فرعون از کاهش آب نیل پیش او سخن گفتند و اظهار کردند که این باعث هلاکت ما خواهد شد، فرعون از آنان خواست که آن روز برگردند.
شب که شد، به میان رود نیل رفت و دست به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! میدانی که میدانم، که جز تو، کسی توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده.
صبح که شد، رود نیل فوران زد و سرشار از آب شد. [۶]
ویرایش]
نماز باران مثل نماز عید، دو رکعت است و رکعت اول، پنج قنوت و رکعت دوم چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت خوانده شود.
خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلشفرستاده شود.
مستحب است که حمد و سورهاش بلند خوانده شود.
نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبات آن اموری ذکر شده که همه، حالت رقت و زاری و نیاز بندگان را میرساند و جلب رحمت میکند، از جمله: مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوم به صحرا روند و نماز بخوانند.
زیر آسمان جمع شوند.
پا برهنه باشند، مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذنها هم همراه باشند.
پیران و کودکان و چهارپایان را هم با خود ببرند، بچهها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجه زیاد شود.
مانع بیرون رفتن کفار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند.[۷]
نماز به پایان رسید، پیشنماز به منبر رود، و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صدای بلند، صد بار تکبیر بگوید، رو به مردمسمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به مردم طرف چپ روی کرده و صد بار با صدای بلند، لا اله الا الله بگوید، مانعی ندارد که مردم هم با صدای بلند، این شعارها را بدنبال پیشنماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب میکند.
آنگاه، امام جماعت و مردم، دست به دعا بردارند، و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند، و امام جماعت، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند.
و بهتر است از خطبههایی که از معصومین -علیهالسلام- نقل شده استفاده شود.
مانند آنچه از حضرت امیر -علیهالسلام- (الحمد لله سابغ النعم...) [۸] [۹]و امام سجاد -علیهالسلام- (اللهم اسقنا الغیث....). [۱۰] نقل شده است.
ویرایش]
آنگونه که از روایات تاریخی بر میآید، نماز باران در زمان انبیاء گذشته هم بوده است.
رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- در خواندن نماز باران نقل شده، با خطبههای مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین نقل شده، و نیز دعای امام سجاد -علیهالسلام- گویای این است که به این سنت، عمل میشده است.
[۱۱]
تاریخ، برخی از علمای بزرگ هم به برگزاری این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفتهاند.
البته این نماز، از آنجهت حساسیت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگی نمازگزاران میشود که خدا به آنان توجهننمود.
از این جهت، اقدام بهاین نماز، جرات و ایثاری در حد مایه گذاشتن از آبرو میطلبد.
تاریخ معاصر ما، نماز آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری(رحمة الله علیه)است.
نوشتهاند که در سال ۱۳۶۳ قمری، همان سالی که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغها و مزارع خشکید و خطر قحطی وخشکسالی مردم قم را تهدید میکرد.
آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالی برای نماز باران به بیابانهای اطراف قم رفت، این حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوی و غیبی بود، ولی در روز دوم، چنان باران آمد که سیلها روان شد و جویبارها به راه افتاد واین از آثار انفاس قدسی آن مرد الهی بود. [۱۲]
قبر آن مرحوم، در حرم حضرت معصومه -علیهالسلام- است.
ویرایش]