• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
آپدیت جدید جی اف اس تا 114 ساعت آینده:

13021800_2_1306.gif
 

Mohammad-rasht

کاربر ويژه
ناسا:خاور میانه خشک تر می شود

سازمان ناسا بر اساس مطالعات و عکس های ماهواره ای خود از سال 2003 تا 2010 از کاهش محسوس و کم سابقه منابع آب رودخانه های دجله و فرات که میان 4 کشور ترکیه، عراق ، سوریه و ایران مشترک هستند خبر داد.


به گزارش عصر ایران به نقل از آسوشیتد پرس بر اساس این گزارش منطقه خاورمیانه در طی دهه گذشته یکی از کم سابقه ترین روندهای کاهش منابع آب شیرین را پشت سرگذاشته است.


در این گزارش که قرار است روز جمعه در نشریه " تحقیقات منابع آب" سازمان ژئوفیزیک آمریکا منتشر شود دلیل کاهش محسوس منابع آب خاورمیانه به ویژه کاهش منابع آب شیرین دو رودخانه مهم دجله و فرات، سوءمدیریت، افزایش تقاضا برای استفاده از منابع زیر زمینی آب و نیز خشکسالی کم سابقه سال 2007 در خاورمیانه عنوان شده است.


بر اساس این گزارش در فاصله سال های 2003 تا 2010 مجموع آب شیرین ذخیره شده دو رودخانه دجله و فرات بیش از 114 کیلومتر مکعب کاهش داشته است که این رقم کاهش پس از هندوستان دومین کاهش بزرگ منابع آب شیرین در جهان محسوب می شود.


در این گزارش آمده علت 60 درصد از دست دادن این منابع آب شیرین دو رودخانه دجله و فرات حفر بیش از 1000 چاه عمیق در عراق بوده است و 20 درصد علت آن نیز خشکسالی سال 2007 در منطقه خاورمیانه و کاهش نزولات آسمانی (برف) و خشک شدن خاک بوده است.


در این گزارش علت 20 درصد باقی نیز هدر رفت آب شیرین در آب های سطحی دریاچه ها و مخازن عنوان شده است.

در این گزارش از این کاهش محسوس به عنوان یکی از بزرگترین کاهش های منابع آب شیرین در قاره ها نام برده شده و آمده است که روند کاهش منابع آب شیرین پس از خشکسالی سال 2007 در خاورمیانه به صورت محسوس در آمده است.


گفتنی است پیشتر نیز درباره احتمال وقوع بحران در منطقه خاورمیانه و حتی جنگ های خونین بر سر منابع آب شیرین گزارش ها و تحلیل هایی در بسیاری از رسانه های جهان منتشر شده است.


خاورمیانه یکی از خشک ترین و کم آب ترین مناطق جهان است و در اجلاس اخیر تغییرات اقلیمی سازمان ملل که در دوحه قطر برگزار شد بانک جهانی در گزارشی که به این اجلاس ارایه داد کاهش منابع آب شیرین در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به عنوان یکی از جالش های عمده و مهم این منطقه نام برده بود.


در این گزارش تاکید شده است : در حالی که پیش بینی می شود تا سال 2045 تقاضای مصرف آب شیرین در خاورمیانه 60 درصد افزایش یابد اما طبق مطالعات انجام شده منابع آب شیرین خاورمیانه تا سال 2050 حتی به رقمی 10 درصد کمتر از میزان کنونی خواهد رسید.
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
آپدیت جدید نیروی دریایی و فعلا بدرود تا بعد:


Tau 006 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
Tau 012 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
Tau 018 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
Tau 024 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
Tau 030 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
Tau 036 ---- Previous 6-hr Precipitation Rate [mm] and Sea Level Pressure [hPa]
 

Cumulonimbus

متخصص هواشناسی
شرايط فردا صبح مشهد براي بارشهاي مطلوب اون هم از نوع برف بسيار مساعد به نظر ميرسد. رطوبت تا بالاترين سطوح جو مهياست.
سطح انجماد (Freezing level) هم بسيار پايين و نزديك سطح زمين هست.
فردا صبح


اين هم گراف مربوط به بارش برف اوايل دي ماه براي مقايسه:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
شرايط فردا صبح مشهد براي بارشهاي مطلوب اون هم از نوع برف بسيار مساعد به نظر ميرسد. رطوبت تا بالاترين سطوح جو مهياست.
سطح انجماد (Freezing level) هم بسيار پايين و نزديك سطح زمين هست.
فردا صبح


اين هم گراف مربوط به بارش برف اوايل دي ماه براي مقايسه:



سلام مهدی جان

ای جانم :گل: عجب ما رو خوشحال کردی:گل:

دستت درد نکنه:گل:
 

salar68

New member
سلام
من امروز عصر از اصفهان عازم چالوسم
خب اصفهان تهرانش که مشکلی نیست ممکنه نزدیکای نطنز خبرای باشه که خب فعلا" سیستم فعالی رو این منطقه واسه عصر نیست

اما واسه کرج چالوس به نظرتون چه کنم ؟ من می تونم 10 11 امشب اول جاده چالوس باشم
یا این که تهران برم خونه استراحت کنم صبح اول وقت جاده باشم

پیش بینتون واسه این ساعتا چیه ؟ به خصوص اخر وقت امشب
 

پسرخاله

کاربر ويژه
آلودگی درایران، کشتار آرام شهروندان [h=2]
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲ فوريه ۲۰۱۳


جلال ایجادی

ijadi-11.jpg
هوای آلوده ایران نفس را تنگ کرده، مردم را عبوس نموده و آرام آرام سلامتی و جان انسانهارا می‌گیرد. هوای تهران و کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان، البرز، اراک، مشهد بشدت سنگین و خفه کننده وآلوده است. مردم نگرانند، کنشگران محیط زیست هشدار می‌دهند و دولت فلج است وقادرنیست اقدام اساسی درمقابله با آلودگی ساماندهی کند. مردم ازآمارو اطلاعات درست ودقیق درباره ابعاد آلودگی و خطرات وتلفات آن محروم هستند واحساس ناتوانی دارند. همه در کوچه وبازار و خانه ومحل کار ازاین پدیده حرف می‌زنند ودر جامعه ایران به بحث اساسی تبدیل شده است. آلودگی هوا که منجر به افزایش بیماری‌های گوناگون ویا خفگی و خستگی مردم می‌شود و شادابی آن‌ها را تضعیف می‌کند دلایل گوناگون دارد. (۱) شیوه ما «سیاه نمائی» نیست، بلکه بازگوکردن و تحلیل مسائل حاد زیست محیطی ایران است. در این بحث اجتماعی بیشتر اذهان متوجه یکی ازعوامل یعنی مواد سوختی خودرو‌ها می‌باشد. در این نوشته محیط زیستی بطور عمده به همین عامل آلودگی هوا یعنی مواد سوختی خودرود‌ها و صنایع و راههای خروج ازآن می‌پردازیم.

آلودگی کشنده گازوئیل و بنزین

آلودگی هوا چندین علت دارد که از آنمیان باید از غبار‌ها یا ذرات آلاینده نام برد. ذرات آلاینده که همراه «دیوکسید ازت»، «ازون»، «بنزن» وذرات معلق دیگر است، در هوا و آب شناور می‌باشند و از نظر کار‌شناسان بعنوان عناصر خطرناک درزمینه بهداشت و سلامتی ارزیابی می‌گردند. این آلاینده‌ها در گسترش بیماری‌های قلب و عروق وسرطان شش و آسم و تنگی نفس موثر می‌باشند و شاخص امید به زندگی را بشدت کاهش می‌دهند. این ذرات دارای دومنشا می‌باشند: منشا طبیعی مانند جنگل سوزی‌ها و آتشفان‌ها و منشا صنعتی و شیمیائی مانند فعالیت بنگاههای تولیدی، سیستم شوفاژشهری، مواد فسیلی بنزین و گازوئیلی خودروهای شهری. این آلاینده‌ها دارای ترکیبات شیمیائی مانند نیترات، سولفات، فلزات سنگین، کربن ناشی از سوخت ناکامل مواد نفتی و ذغال سنگ ویا آلودگی اتمی می‌باشند. البته در مورد ذرات طبقه بندی چهار گانه وجوددارد که معیار اندازه ذرات است. قطرذرات از نیم میکرون شروع شده وتا ده میکرون افزایش دارد. در ایران در دوران اخیر نه تنها با ذرات مسموم صنعتی بلکه بعلاوه باریزگردهای «نانو» نیز مواجه هستیم که با منشا طبیعی بوده ولی با آلودگیهای متعدد شیمیائی همراه گشته وبه لحاظ اندازه بسیار ریز آن بسرعت در اعماق شش‌ها فرو می‌روند،‌گاه تغییرات ژنتیکی بوجود آورده و بیمارهای مهلک را دامن می‌زند.
در مورد این پدیده، اتحادیه اروپا تاکیددارد که میزان این آلودگی از ۵۰ درصد آلودگی در ۲۴ ساعت نباید تجاوز کند؛ حال آنکه بنابگفته مقامات دولتی ایران شاخص ذرات معلق‌گاه بمیزان ۱۱۹ درصد بالامیرود. بلحاظ فقدان آمار جدی وکافی، مشخص نیست میزان واقعی ذرات در ایران چقدر است و منابع دولتی تلاش دارند تا آمار کامل وسالانه پخش نشود. ولی بهرحال باآمارپراکنده و مشاهدات روزمره این پدیده در فضای شهرو ناراحتی متعدد مردم متوجه می‌شویم میزان گرفتاری و خطر بالاست و باتوجه به استاندارد جهانی درصد اعلام شده درایران بسیاربیشتر از حدمجاز می‌باشد.
نکته اساسی که توسط روزنامه‌ها و شهروندان مورد گفنگوست‌‌ همان مسئله سوخت خودرود‌ها و بنزین و گازوئیل مورد استفاده است. براساس آمار ارائه شده دولتی، میزان گوگرد موجود در سوخت بنزین حدود ۱۸۰ پی پی‌ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئیل ۸۰۰۰ پی پی‌ام می‌باشد. آیا این میزان از نظر استانداردهای جهانی قابل پذیرش است؟ پاسخ منفی است وکافی است به نمودار زیر توجه شود.
مرکز بین المللی کیفیت سوخت نفتی –ای، اف، کو، س- در بررسی ۲۰۱۲ خود ازسوخت گازوئیلی کشور‌ها لیست ۱۰۰ کشور در زمینه سوخت گازوئیل رامنتشر کرده ودر این لیست سوئد و آلمان و ژاپن در راس کشورهائی قراردارند که پائین‌ترین میزان «گوگرد» در سوخت خودداشته و بهترین استاندارد را رعایت می‌کنند.

liste-sad-keshvar.jpg


۴۴ کشور در سوخت خود بمیزان بسیار نازل ویا فقط میزان ۵۰پی پی‌ام گوگرد در گازوئیل دارند ودر لیست ۱۰۰ کشورارزیابی شده الجزایر و تونس و سریلانکا آلوده‌ترین مواد سوختی را دارند و البته یکسری از کشور‌ها و از جمله ایران بلحاظ آلودگی شدید از این لیست خارج هستند و جزو بد‌ترین شاگرد‌ها ارزیابی شده‌اند.

maximum-on-road.jpg


طبق این ارزیابی ایران در گروه کشورهائی قراردارد که میزان گوگرد گازوئیل آن درصد بالا و بسیار بالا یعنی بیش از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ پی پی‌ام می‌باشد. این ماده شیمیائی که در نفت موجود است و هنگام پالایش به مشتقات نفتی انتقال می‌یابد، با سوخت گازوئیل و بنزین توسط کامیون‌ها و خودرو‌ها وموتور‌ها تولید و درهوا پخش می‌شود. این ماده همچون زهر بسیار سمی و کشنده بوده وبرای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است. استاندارد اروپائی ازاول ژانویه ۲۰۰۹ میزان قابل قبول گوگرد بنزین را ۱۰ پی پی‌ام تنظیم نموده است.
میزان گوگرد مواد نفتی به هنگام سوخت در بنزین و گازوئیل به دیوکسید گوگرد تبدیل شده ونتیجه آن گازهای سمی و مشکلات تنفسی می‌باشد. در پالایش نفتی می‌توان این میزان را کاملن کاهش داد و کیفیت سوختی را افزایش بخشید ولی این امر نیازمند هزینه بالا است که شرکت‌ها ویا دولت هانمی خواهند بپردازند ویا توان تکنولوژیکی و تولیدی لازم برای نیاز‌ها را ندارند.

سلامتی مردم مورد هجوم سرطان

دریک پژوهش جدید درسال ۲۰۱۲ «آژانس بین المللی تحقیقات درباره سرطان» که زیر نظر «سازمان جهانی بهداشت» می‌باشد تاکید نمود درجهان هرساله بیش از سه میلیون نفربه سبب آلودگی هوا می‌میرند. این گزارش اعلام نمود ذرات معلق، دودهاوگازهای ناشی از سوخت خودروهای گازوئیلی دارای مواد سرطان زا برای شش‌ها می‌باشند. علیرغم صراحت سازمان جهانی بهداشت درباره سرطان زا بودن گازوئیل متاسفانه اکثریت قاطع کشور‌ها استفاده گازوئیل را ممنوع نکرده و بمرور در حال پخش سموم کشنده در جامعه هستند. بلحاظ این خطر برای بهداشت عمومی در جامعه استانداردهائی تعریف می‌شوند. استاندارد‌ها وسیله‌ای هستند تا تولیدکنندگان با سرمایه گذاری‌های جدید تکنیک را بهبودداده وبا بهتر نمودن سوخت، آلودگی را کاهش دهند. ولی باید دقت داشت که تصمیم گیرندگان سیاسی و اقتصادی تلاش لازم را بکار نمی‌برند و تکنیک‌های موجود قادر به حذف آلودگی‌های مسموم نیستند. علیرغم اینکه پیشرفت تکنولوژی در ساخت موتور‌ها میزان تولید این گازهای سمی را تاحدودی تقلیل داده، ولی کماکان این مواد نقش فعال ومهمی در گسترش سرطان دارند.
این واقعیتی که علیرغم پیشرفت علمی در جهان سرطان به یک اپیدمی تبدیل شده است. لیکن علل گوناگون این اپیدمی باید مورد تحلیل قرارگیرد. در هرمورد باید دلایل مشخص و شرایط ویژه را بررسی نمود. در ایران این بیماری با نرخ رشد بالا می‌باشد و آلودگی‌های زیست محیطی نقش فعالی در گسترش سرطان دارند.

nemodar-saratan-iran.jpg


مانباید هرچیز را بصرف اینکه جنبه اقتصادی و صنعتی دارد بپذیریم. دید ما قبل از هرچیز باید متوجه سلامتی انسان و آینده بشری باشد وبعلاوه زیانهای زیست محیطی مانند آلودگی‌ها همیشه آشکار آژیرخطر نمی‌کشند بلکه آرام آرام زندگی را تباه می‌کنند. درایران برخی متخصصان معتقدند که آلاینده‌ها مانند سرب و آرسنیک ویا پارازیت‌ها خطر تولد نوزلاد زودرس، نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را ۳۰ برابر افزایش داده است. متاسفانه بودجه پژوهشی جدی و کار آموزشی درست در این زمینه وجود ندارد.
امروز ما می‌دانیم که فقدان کیفیت گازوئیل یک مرگ خاموش را همراه دارد. منواکسید کربن منجر به مرگ شهروندان می‌گردد. تمایل گاز منواکسید کربن برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوا، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند. به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود. علایم مسمومیت حاد این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می‌باشد. مراکز بهداشتی و رسانه‌ها می‌توانند کار خبررسانی مثبتی انجام دهند ولی این امر بدرستی بجلو نمی‌رود زیرا با کارشکنی‌های دولتی روبرو هستند. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، آمار قربانیان آلودگی هوا در تهران، ۱۱ برابر شده است. روزانه ۳۱۰ تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان می‌دهند.
در بررسی عوامل بیماری زا یک کار پیوسته و متدویک و آماری ضرورت مبرم دارد تا سیاست جدی در دستور قراردارد. راههای متفاوت و نوآوری‌های بهداشتی و زیست محیطی نیز لازم است و در نتیجه بودجه‌های مهم و گسترش تخصص، یک امر عاجل و اساسی است. مدلهای کاتالیتیک گرچه تا حدودی «مونوکسید کربن» و «اکسید ازت» و «هیدروکاربور» نسوخته را کاهش می‌دهد، ولی این تکنیک نیز «پروتوکسید ازت» و ذرات معلق بوجود می‌اورند وبالاخره *****های جذب ذرات بنوبه خود «دیوکسید ازت» را افزایش می‌دهد و در آزمایش‌های گوناگون در اروپا اثبات شده که *****های حتا قوی همه ذرات ریزرا جذب نمی‌کند. شرکت‌های تولید کننده اتومبیل باموتورهای گازوئیلی و بنزینی پیوسته تلاش دارند تا خطرات را پنهان کرده تا فروش دربازار سقوط نکند.
ماباید درک همه جانبه داشته باشیم واز منافع بازیگران گوناگون تحلیل روشنی در اختیارمان باشد. مخالفت‌ها همیشه بخاطر ناکافی بودن اطلاعات نیست، بلکه بدلیل منافع اقتصادی و سیاسی نیز می‌باشد وبعلاوه یک تکنیک ممکن است یک عامل منفی را محدود کند، ولی در‌‌ همان زمان خطرات دیگر تولید نماید. بعنوان نمونه گازوئیل در افزایش گرمای زمین نسبت به بنزین نقش کمتری دارد، ولی در گسترش مواد سرطان زا بسیار فعال است. آلودگی هوا به آلودگی ناشی ازمواد فسیلی محدود نمی‌شوند و بعنوان نمونه آلودگی‌های ناشی از اشعه وپارازیت و امواج مغناطیسی و ماهواره‌ای نیز اثرات مخرب روی سلامتی انسان دارند؛ البته این پدیده درجهان مورد اعتراض اکولوژیست‌ها و محافل پزشکی می‌باشد، ولی شرکتهای بزرگ این خطر و اثرات منفی آنرا نفی می‌کنند. در حال حاضر نهادهای جهانی بهداشت بر زیان‌های مهلک این پارازیت‌های مغناطیسی تاکیددارند ودرایران نهادهای دولتی این خطر رانادیده می‌انگارند. عوامل زیست محیطی دارای جنبه‌های متضاد و پیچیده می‌باشند و هوشیاری در تشخیص مسئله عمده که‌‌ همان سلامتی انسانهاست، در انبوهی از تناقضات همیشه کارساده‌ای نیست.

استاندارد‌ها و بی‌مسئولیتی حکومتی

در حال حاضربسیاری از مردم دچار بیماری و آسیب‌های جدی به سلامت خود شده‌اند، متاسفانه دولت و نهادهای دولتی نسبت به آن بی‌تفاوت وغیر مسئولانه برخورد می‌کنند. دولت اسلامی پیوسته از قبول کیفیت پایین بنزین تولید داخل سرباز می‌زند وبنادرست آن را در آلودگی بی‌تاثیر می‌داند. علیرغم این اصرار و عدم انتشار حقایق دقیق، چندی پیش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر کیفیت نامناسب بنزین تأکید نمود و گفت: نمونههایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است و این بررسی نشان داد که ترکیبات سرطانزای بنزینهای داخلی ۳ برابر استاندارد است. همچنین وحید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز میزان گوگرد موجود در سوخت بنزین تولید ایران را حدود ۱۸۰ پیپیام و گوگرد موجود در سوخت گازوئیل را هشت هزار پیپیام اعلام کرده و افزده است: «این در حالی است که استاندارد سوخت پاک ۵۰ پیپیام و استاندارد سوخت بسیار پاک ۱۵ پیپیام است.» چندی پیش نیز حسین آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت در سال ۱۳۹۰ در تهران حدود چهار هزار و ۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادهاند. محمدرضا تابش، یکی از نمایندگان مجلس ایران هشدار داد بنزینی که در این کشور تولید می‌شود نسل کودکان ایرانی را «تباه می‌کند» و آن‌ها را تا ۱۰ سال آینده به «بیماریهای صعبالعلاج مانند سرطان» دچار می‌سازد. این گفته‌های هولناک نمایندگان نظام حاکم، نشاندهنده افزایش عوامل زیان آور برای سلامتی مردم است. این افزایش وخامت اتفاقی نیست زیرا رشد خودرو‌ها در فعالیت شهری و صنعتی و تشدید مجازات‌های بین المللی در ورود بنزین با استانداردهای جهانی، وضع را بد‌تر نموده است. دولت برای پاسخ به نیازهای بازار وزندگی اقتصادی و جلوگیری از اعتراضات، مواد سوختی مسموم را بدون توجه به استانداردهای جهانی مانند «یورو»، با سرعت وارد بازار می‌کند و حقایق زیانبار را می‌پوشاند.

standardhaye-aloudegi-benzin.jpg


استاندارد «یورو» معیار سنجش پاکی بنزین بوده و امروزتلاش کشورهای صنعتی پیشرفته رعایت یوروی ۵ و ۶ می‌باشد. قرار بود، در سال ۱۳۹۱ استاندارد بنزین تولیدی کشورما به یورو۴ ارتقا یابد تا بر اساس این استاندارد میزان پی پی‌ام گوگرد کاهش یابد. امروز اکثر خودروهای موجود هیچ استانداردی رعایت نمی‌کنند ویا برپایه استاندارد پائین قرار گرفته وبنابراین آلودگی‌های موجود در آن بسیار بالا می‌باشد. بنابر خبرگزاری ایسنا تولیدبنزین در ایران تا آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی به بیش از ۶۳ میلیون لیتر در روز می‌رسد ودر همین دوره میزان تولید گازوئیل بمیزان ۹۵ میلیون لیتر می‌باشد. بنابر تخمین‌ها عمده این تولید در استانداردهای پائین بوده وطبق همین گفته استاندارد یورو ۴ و ۵ شامل درصد بسیار پائینی از تولید می‌شود، زیرا امکان عملی و تکنولوژیکی این تولید با کیفیت بالا وجود ندارد.
سه شرکت سوئیسی ویتول، گلنکور و ترافیگورا که بخش عمدهای از بازار جهانی فرآوردههای نفتی را در اختیار دارند، صدور بنزین به ایران را از سال ۱۳۸۹ متوقف نمودند. در گذشته این سه شرکت در مجموع، نیمی از بنزین مورد نیاز ایران را تأمین می‌کردند. ایران به دنبال اعمال تحریم‌ها و ناتوانی از واردات بنزین، چند سال پیش شماری از مجتمعهای پتروشیمی را موظف کرد که بنزین تولید کنند. طبق نظر برخی کار‌شناسان بنزین «غیراستاندارد» که در مجتمعهای پتروشیمی ایران تولید می‌شود به عنوان علت اصلی افزایش آلودگی در کشور بهویژه در تهران باید اعلام شود. درواقع باتوجه به محدود شدن واردات بنزین ازیک سو و از سوی دیگر حجم روزافزون مصرف داخلی و اهمیت آن در اقتصاد و شبکه حمل و نقل داخلی، ایران با ترکیبات شیمیائی آلوده به سرب و «بنزن»، به تولید بنزین با کیفیت پائین پرداخته است. بعنوان نمونه افزایش سرب و ماده شیمیائی «بنزن» در بنزین اجازه می‌دهد تا قدرت سوخت بالابرود. ولی استفاده این عناصر شیمیائی کیفیت بنزین را پائین نگه داشته و بآلودگی کشنده آن افزوده است. بعلاوه ایران فقدان تکنولوژِی مدرن وتکنیک لازمه در زمینه پتروشیمی بوده واین امر اجازه نمی‌دهد تا بنزین با تولید مرغوب واستاندارد صورت بگیرد. بطور عمومی وجود «بنزن» و سرب در بنزین مصرفی و تنفس گازهای سمی و آلاینده‌های ناشی از آن سرطان خون و مغز استخوان وریه رابشدت افزایش می‌دهد. امروز بیش از بیش کار‌شناسان از سونامی سرطان در ایران حرف می‌زنند. سرب و «بنزن» موجود در بنزین و سایر مواد فسیلی در آلودگی هوا مستقیم تاثیر منفی داشته و گسترش سرطان را موجب می‌گردد. در ایران سرطان پس از بیماریهای قلبی و تصادفات، سومین علت مرگ است. محافل پزشکی برآنند که بر پایه محاسبات تقریبی در حال حاضر سالانه بیش از ۳۸ هزار نفر در کشورما بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند ویکی از عوامل اصلی این سونامی آلودگی هواست.

آمار درست نداریم

یکی از اقدامات دولت درزمینه آلودگی پنهان داشتن آمار و ارقام است. دولت نه تنها خطرناک بودن آلودگی هارا پیوسته کتمان نموده است بلکه بعلاوه مانع از انتشار آمار توسط مراکز بهداشتی ودانشگاهی می‌گردد. برای مقابله با اعتراض مردم و دربرابر نگرانی نسبت به امر سلامتی، مسئولان حکومتی راه را در مخفی کاری ودر محروم کردن شهروندان می‌دانند. جمهوری اسلامی مانند همه حکومت‌های توتالیتر یا از پخش خبر جلوگیری می‌کند ویا اخبار را قطعه قطعه نموده و سر وته آنرا می‌زند. بناگزیر این سیاست سانسور و غیر شفاف وضع را وخیم‌تر نموده زیرا از تبادل نظر و ارزیابی جدی و علمی جلوگیری نموده و امکان بسیج علمی و پزشکی وکار پژوهشی را محدود می‌سازد. برای یک تحلیل دقیق مانیازمند آمار زیر می‌باشیم:
آمار درباره میزان مصرف بنزین و گازوئیل و زغال سنگ در دوره‌های گوناگون و تغییرات مصرف و توضیح چرائی رشد مصرف.
آمار درباره نوع استاندارد بنزین‌های مصرفی در ایران و تغییر شیمیائی بنزین از زمان مجازاتهای بین المللی.
آمار درباره تعداد خودرو‌ها و اتوبوس‌ها و کهنگی آن‌ها و نوع سوخت مصرفی آن‌ها.
آمار درباره بیماری‌های گوناگون واز جمله سرطان که درارتباط با آلودگی‌های صنعتی، منوکسید کربن، انواع الاینده‌ها و ریزگرد‌ها قرارمیگیرند.
آمار درباره تلفات انسانی ناشی ازآلودگی‌ها و تشدت تلفات متناسب با گروهبندی‌های سنی و جنسی ونیز با توجه به مناطق کشوری.
آمار درباره کیفیت خاک وهوا وآب‌ها و میزان آلودگی‌ها در مناطق گوناگون وارزیابی از کیفیت زیست محیطی براساس معیارهای بین المللی.
آمار درباره بیمارستان‌ها ومراکز پزشکی که مجهز بامکانات پزشکی لازم بوده و قادر به پیگیری آماری می‌باشند.
آمار درباره دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و رسانه‌های نوشتاری و تصویری که در این زمینه بانتشار مطلب و اخبار درست و علمی و آموزشی می‌پردازند.
بطور مسلم تهیه این آمار محتاج نیروی انسانی ماهر و متخصص و بودجه لازم می‌باشد. بعلاوه این کار علمی مستلزم عدم مداخله نیروهای سیاسی و عدم بکارگیری عوامل ایدئولوژیک و دینی می‌باشد. متاسفانه استبداد موجود در ایران و فقدان فضای علمی لازم ونیز خرابکاری‌های دولت احمدی‌نژاد در زمینه انتشار آمار، انجام این کارآماری ناممکن شده است. بهرحال واقعیت عریان آلودگی هوا و ملموس بودن روزمره آن، وجود شکایات مردم از آلودگی‌های بیماری زا و نیز آمار پراکنده‌ای که‌گاه به‌گاه منتشر می‌گردد، نشان می‌دهد که وضع وخیم است.

چاره دربرابر آلودگی‌ها چیست؟

واحد اطلاعات اقتصادی نشریه اکونومیست در گزارش آوریل ۲۰۰۷ اعلام کرد، ایران از لحاظ نسبت خودروی سواری به کل جمعیت در رتبه چهل و هفتم جهان در پایان سال ۲۰۰۵ قرار گرفت. به بنحوی که به ازای هر هزار نفر، ۶۳ خودروی سواری در ایران وجود داشته که از این لحاظ ایران چهل و هفتمین کشور جهان محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، در سطح جهان مردم کشور زلاندنو دارای بیشترین تعداد خودروی سواری هستند، به طوریکه به ازای هر هزار نفر مردم این کشور ۶۱۸ خودروی سواری موجود است. در خاورمیانه نیز بالا‌ترین شمار خودروهای سواری به اسرائیل تعلق دارد که به ازای هر هزار نفر، ۲۴۱ خودروی سواری در آن وجود دارد. وبالاخره یادآوری شود که به ازای هر هزار نفر در کانادا ۵۶۵ و در ژاپن ۴۶۷ خودروی سواری وجود دارد.
درست است که میان مصرف خودرو در ایران و کشورهای پرمصرف فاصله زیاد است ولی باید در نظر داشت که شهرهای بزرگ مانند تهران با تمرکز خودرو مواجه است و بعلاوه میزان خودروهاو کامیون‌ها و موتور‌ها و اتوبوس هائی که عمر خودرا کرده و بسیار آلوده می‌باشند، بی‌اندازه بالاست. پنج خانواده پیکان، پراید، پژو۴۰۵، پژو۲۰۶ و سمند بیش از ۸۰ درصد تولید ایران را در دست دارند. اغلب این تولیدات از معیارهای جهانی دورمیباشند وبا توجه به جامعه مصرفی ایران و عدم توجه به استاندارد‌های محیط زیستی، خودرو‌ها باعتبار نشانه تشخص درجامعه و یا نیاز مبرم در زندگی اقتصادی دربازار بسرعت بفروش می‌روند. در سال ۱۳۸۴، دو میلیون و ۴۲۰ هزار خودرو در تهران در ۲۵۰۰ کیلومتر از سطح معابر تردد می‌کرد، حال آنکه ظرفیت معابر شهر تهران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار خودرو است. در طی یک دوره تعداد خودرو ۷۴ درصد و طول معابر فقط ۲۰ درصد افزایش یافت. برپایه یک تخمین تهران با افزایش سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو وتمرکز کنونی خودرو‌ها با مشکلات بسیارپیچیده مواجه خواهد شد و میزان آلودگی اوج خواهد گرفت. در ایران تعداد کل خودرو‌ها به بیش از ۱۴ میلیون تخمین زده می‌شود، هرساله یک میلیون دویست هزار خودرو تولید می‌شود و بیش از یک میلیون خودرو فرسوده باید از ناوگان حمل و نقل خارج شده وبعنوان خودرو اسقاط حذف شود. در کشورما درمورد همه این مسائل کار‌شناسی لازم صورت نمی‌گیرد، مدیریت درستی وجود ندارد و میزان خسارات زیست محیطی و بهداشتی و انسانی ابعاد بیسابقه‌ای بخودگرفته است. آنچه در واقع برای نظام حکومتی ارزش ندارد، همانا سلامتی و آرامش انسانهاست.
وضعیت کنونی آلودگی در ایران و خسارات ناشی ازآن برای سلامتی انسان‌ها یک مسئله اساسی خطرناک است. جنگ و جدال حاکمان ذهنیت سیاسیون و بسیاری از مردم را پرکرده است. همیشه درمیان بالائی‌ها دعوا برای انحصار در قدرت سیاسی و امتیازات مالی بوده است و این ماجرا ادامه خواهد یافت وروشن است که برای هیات حاکمه این نمایش راهی برای دورکردن مردم از مسائل حادبشمار می‌اید. مسائل اساسی بسیارند ویکی از این امور همین آلودگی‌های خانمانسوز می‌باشد. نیروی فکری ما باید به مسئله حادی چون سلامتی انسان‌ها و ویرانگری زیست محیطی در ایران توجه کند ودر برابر ماشین سانسور حکومتی به طرح مسائل بپردازد. دریاچه‌های سوخته، تخریب جنگل‌ها، آبهای آلوده، آلودگیهای سمی و اتمی، گسترش اپیدمی سرطان، همه وهمه سلامتی مردم ایران رابه خطرجدی انداخته است. ویرانگری زیست محیطی و آلودگی دریا و رودخانه و منابع طبیعی عوامل تشدید کننده وخامت فضای اقلیمی ایران بوده که با ذرات معلق ناشی از فعالیت خودرو‌ها و صنایع وضعیت غیر قابل تحمل بوجود آورده است. مدل کنونی سوخت درحال نابودی سلامت و جان انسانهاست. این شرایط خطرناک می‌طلبد تا در سه سطح عمل شود.
اقدام در کوتاه مدت: پائین آوردن میزان سرب و بنزن و گوگرد در بنزین و گازوئیل، بکارگیری مدلهای کاتالیتیک مرغوب، استفاده از ماسک‌های مناسب ریزگرد‌ها، توسعه اتوبوسهای پاک و دوچرخه، اجرای استاندارد‌های «یورو» ۵ در تولید و توزیع بنزین و گازوئیل وتدارک ممنوع نمودن تولید و توزیع خودروهای گازوئیلی مانند آنچه که درشهرتوکیو پیاده شد. متوقف نمودن تخریب جنگل‌ها و جلوگیری از آلودگی آب‌ها. آزادی فعالیت نهاد‌ها و انجمن‌های طرفدار محیط زیست در ترویج کار آگاهی بخش و آموزشی و نیز سازماندهی فعالیت آماری در کل کشور ودانشگا‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز پژوهشی وسازماندهی کنفرانس ونشست با شرکت متخصصان ایرانی و خارجی و نمایندگان جامعه مدنی ایران.
اقدام در میان مدت: تغییر مدیریت و الگوی ترابری همگانی، خارج کردن اتوبوس‌های کهنه وبدسوز و گسترش شبکه اتوبوسهای گازی و برقی و انرژی پاک ونیز کنترل شدید و جدی فعالیت صنعتی شرکتهای تولیدی متناسب با معیارهای جهانی اکولوژیکی. همکاری با کشورهائی که دراین زمینه تجربه پیشرو وجالبی دارند. گسترش مترو تهران باید به کاهش خودرو در شهر منجر گردد. در حال حاضر درشهر پاریس بیش از ۴ میلیون مسافر شهری روزانه توسط مترو جابجا می‌شوند در حالیکه در تهران فقط یک ونیم میلیون نفر جابجا می‌شوند.
اقدام درازمدت: تغییر مدل سوخت در اقتصاد با خارج شدن از مدل تولیدی و مصرفی سوخت‌های فسیلی ورویکرد به اقتصاد پایدار و توسعه اقتصادی با سوخت انرژیهای پاک. این جهت گیری فقط با گسترش فرهنگ اکولوژیکی و با وجود دمکراسی و آزادی و شرکت شهروندان در پیشبرد امور جامعه می‌سر است.

جلال ایجادی، استاد دانشگاه در فرانسه و کار‌شناس محیط زیست
 

پسرخاله

کاربر ويژه
سلام
من امروز عصر از اصفهان عازم چالوسم
خب اصفهان تهرانش که مشکلی نیست ممکنه نزدیکای نطنز خبرای باشه که خب فعلا" سیستم فعالی رو این منطقه واسه عصر نیست

اما واسه کرج چالوس به نظرتون چه کنم ؟ من می تونم 10 11 امشب اول جاده چالوس باشم
یا این که تهران برم خونه استراحت کنم صبح اول وقت جاده باشم

پیش بینتون واسه این ساعتا چیه ؟ به خصوص اخر وقت امشب
شما هر وقت دوست داری برو چون خبره خاصی نیست مشکله حادی وجود نداره
 

nojeana

کاربر ويژه
آمار بارش دیروز منطقه غرب مرکزی
نهاوند 2.2
بروجرد 1.1
همدان 1.2
ملایر  0.2
کنگاور 0.2
اراک 0.6
خرم آباد 0
نورآباد 0
الشتر 0.01 
تویسرکان 1.7
دقیقا من می دونم این از کدوم موجها بوده خوب یه ترکیب از امواج امگا که پارسال زیاد اومد اینبار از سمت شمالغرب  و احتمالا یه موج ضعیف جنوبی از سمت زاگرس جنوبی خوب سیستم محلی بوده و بیشینه بارشها شمالغرب و زاگرس جنوبی بسمت کرمان و یزد بوده
 خوبه بازم نهاوند بیشتر از شهرهای دور و برش باریده خوب تو این بارشها همیشه از همه شهرهای اطراف بهتره ولی لامصب تو موج های بارش که بارش بالای 30 بوجود می یاره از اطرافیاش کم می یاره که البته پراکندگی بارش بیشتر بنظر من ارجحیت داره به بارش های سیلابی و زودگذر
 
آخرین ویرایش:

سیبری

کاربر ويژه
درود محسن جان . دوران خدمت یه هم تختی داشتم بچه قوچان بود. بسیار آدم آروم و دوست داشتنی
اونجا ی همشهری بیشتر نداشت هروقت میومد بهش سر میزد به زبون عجیبی یچیزی تو مایه های لکی و کردی میحرفید.یروز ازش پرسیدم کجایی میحرفی که گفت قوچان کرد هم داره!
واقعا داره؟آیا؟:فکر:

درود بر سجاد عزیز:گل:
خوب امیر محسن به بهترین وجه جواب رودادن
شمال خراسان یعنی منطقه ای از چناران و کلات تا گلستان اکثریت با کردهاست که در زمان شاه عباس از شمال کردستان عراق به اجبار به خراسان کوچانیده شدن ( در حقیقت شاه عباس با یک تیر 2 نشان زد اول جلوی درگیریهای خونین اکراد در غرب ایران رو گرفت و دوم سد محکی از عشایر کرد برای مقابله با ترکمانان آسیای مرکزی در شمال خراسان ایجاد کرد)
 

پسرخاله

کاربر ويژه
آمار بارش دیروز منطقه غرب مرکزی
نهاوند 2.2
بروجرد 1.1
همدان 1.2
ملایر 0.2
کنگاور 0.2
اراک 0.6
خرم آباد 0
نورآباد 0
الشتر 0.01
تویسرکان 1.7
دقیقا من می دونم این از کدوم موجها بوده خوب یه ترکیب از امواج امگا که پارسال زیاد اومد اینبار از سمت شمالغرب و احتمالا یه موج ضعیف جنوبی از سمت زاگرس جنوبی خوب سیستم محلی بوده و بیشینه بارشها شمالغرب و زاگرس جنوبی بسمت کرمان و یزد بوده
ساله 91 ساله شومی از نظره بارش در هگمتانه بود
 

Dr.ben

کاربر ويژه
سلام خدمت دوستان عزیز. رشت همچنان بارون میباره دمای فعلی حدود 8 درجه.
تبریک فراوان به امیر مسعود عزیز و تشکر از عکس های برفی بسیار زیبای امیر مسعود و سامیار عزیز.
عکسی هم که آبتین گذاشته بود فوق العاده زیبا بود :گل:
 

Dr.ben

کاربر ويژه
کشف هیجان‌انگیز در قطب جنوب: موجوداتی که بدون نیاز به نور خورشید، صدهامتر زیر یخ زندگی می‎کنند
1.png
[h=2]دانش‌های بنیادی - گروهی از دانشمندان پس از 800 متر حفاری در یخ‌های قطب جنوب و دست‎یابی به دریاچه‌ای محبوس در زیر یخ‌ها، موفق به کشف حیات میکروبی در آن دریاچه شده‌اند. تعداد باکتری‎ها در این محیط 10درصد آب‎های اقیانوسی است.
[h=4]
مجید جویا: جان پریسکو که به تازگی سفر شکنجه‌بار 48 ساعته خود را از قطب جنوب به ساحل غربی ایالات متحده به پایان رسانده است، از چیزی بیش از سهم خود از خستگی سفر رنج می‌برد. ولی این خستگی نمی‌تواند هیجان صدایش را پنهان کند. پس از هفته‌ها کار میدانی شدید در قطب جنوب، او و گروهش اولین‌هایی بودند که نشانه‌های حیات را در دریاچه‌ای به دام افتاده زیر لایه‌های یخ این قاره منجمد پیدا کردند. او می‌گوید: «قطعا دریاچه ویلانز میزبان حیات است. روشن شده که آنجا یک سیستم بزرگ آبی در زیر صفحات یخ قطب وجود دارد، با یک زیست‌بوم فعال میکروبی».
به گزارش نیچر، دریاچه مورد بحث محدوده‌ای به وسعت 60 کیلومترمربعی از آب است که در لبه شیب راسی غرب قطب جنوب قرار دارد. پریسکو، یخبندان‌شناس دانشگاه ایالتی مونتانا در بوزمان است و برای رسیدن به این منطقه مجبور شد به همراه همکارانش بیش از 800 متر در عمق یخ حفاری کند.
آنها در روز 28 ژانویه گذشته به هدف خود رسیدند، زمانی‎که مته آب گرم آنها بدون هیچ آلودگی زیست محیطی به سطح دریاچه رسید. چیزی که آنها یافتند، حجمی از آب به عمق 2 متر بود که خیلی کم‌عمق‌تر از 10 تا 25 متری بود که از پیمایش‌های لرزه نگاری برمی‌آمد)، هرچند پریسکو به این نکته اشاره می‌کند که احتمالا دریاچه نقاط عمیق‌تری هم دارد. گروه دوربینی را از سوراخ پایین فرستاد تا همه مطمئن شوند که سوراخ آن‌قدر پهن است تا ابزارهای نمونه‌برداری به پایین ارسال شوند و به سلامت بازگردانند. سوراخ ایمن بود و در عرض چند روز بعد، دانشمندان تقریبا 30 لیتر از آب مایع دریاچه و 8 هسته رسوبات کف دریاچه را که هر یک 60 سانتی‌متر درازا داشتند، جمع کردند.
میکروسکوپ‌هایی که پژوهشگران با خود به قطب برده بودند، مشخص کرد که آنها چه در گرانبهایی را یافته‌اند. هم آب و هم رسوبات حاوی آرایه‌ای از میکروب‌ها بودند که برای زنده ماندن نیازی به نور خورشید نداشتند. دانشمندان تقریبا 1000 باکتری را در هر میلی‌لیتر آب دریاچه شمردند که تقریبا یک دهم وفور میکروب‌ها در آب اقیانوس‌هاست. به گفته پریسکو، باکتری در ظروف کشت میکروب «یک نرخ رشد خیلی خوب» را نشان داد.
یک پژوهشگر قطبی از دانشگاه بریستول انگلیس به نام مارتین زیگرت، که کاوش گروه انگلیسی‌ها به دریاچه الزورث را در ماه دسامبر/آذر رهبری کرد، می‌گوید: «این یافته‌ها شگفت‌انگیز و در واقع کشفی عمده هستند». دریاچه الزورث، دیگر دریاچه بزرگ محصور زیر یخ‌های قطب جنوب است که متاسفانه کار گروه انگلیسی به خاطر مشکلات فنی متوقف شد.
سرد و گردآوری شده
طبیعت دقیق حیات کشف شده توسط گروه امریکایی، اکنون به کمک توالی دی‌ان‌ای و دیگر آزمایش‌ها در حال تعیین شدن است. به گفته پریسکو، انجام کارهای اولیه تقریبا یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.
او می‌گوید: «چیزی که حالا ما برای پیدا کردنش می‌میریم، این است که چه موجوداتی در این محیط زندگی می‌کنند و سبک زندگیشان چگونه است».
پژوهشگران امید دارند که استراتژی‌های بقای میکروب‌های زیر یخ‌های قطبی، شواهدی درمورد ماهیت احتمالی حیات فضایی بدست دهد. برای مثال گمان می‌رود که اروپا، قمر یخ‎زده سیاره مشتری، میزبان یک اقیانوس بزرگ زیر سطحی باشد که در آن، چنین حیاتی ممکن است وجود داشته باشد.
از آنجا که فتوسنتز بدون نور خورشید غیرممکن است، باکتری‌های دریاچه ویلیانز باید انرژی خود را از منبع دیگری به دست بیاورند. این می‌تواند مواد آلی موجود در آب باشد، یا مانند «کموتروف»های یافت شده در معادن طلا و در نزدیک منافذی زمین گرمایی اعماق دریا، شاید باکتری از یک واکنش شیمیایی بهره می‌برد که مواد معدنی موجود در بستر سنگی قطب جنوب و دی‌اکسید کربن حل شده در آب دریاچه را در بر می‌گیرد.
پریسکو می‌گوید: «ما اجازه یافتیم تا نیم نگاهی به دنیای زیرسطحی قطب جنوب بیندازیم. من مطمئنم که نتایج ما، نحوه نگرش ما به این قاره را تغییر خواهند داد».
 

samann

کاربر ويژه
هوای سرد هنوز نفود نکرده / امیدوارم تا قبل از اینکه فرصت از دست بره و اینهمه رطوبت به فنا بره نفوذ کنه.
به نظر میرسه از دو سمت نفوذ رطویت داریم از عرضهای جنوبی و از سمت دریای سیاه و خزر/ بارش رگباری ساعات پیش حاصل از موج جنوبی بود/
 

خراباتی

کاربر ويژه
هوای سرد هنوز نفود نکرده / امیدوارم تا قبل از اینکه فرصت از دست بره و اینهمه رطوبت به فنا بره نفوذ کنه.
به نظر میرسه از دو سمت نفوذ رطویت داریم از عرضهای جنوبی و از سمت دریای سیاه و خزر/ بارش رگباری ساعات پیش حاصل از موج جنوبی بود/

سلام خدمت شما وسایر دوستان وقت بخیر
سرما فک کنم زودتر از موعد به بجنورد نفوذ کرده


lfemt4xzvxm4qpy1tzb.jpg
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا