• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

aria_tehran

کاربر ويژه
اریا اون موق که من رقتم بگیرم دوربین کنون sx50 که کامپکت هست چیز خوبی بود . زومش خیلی زیاده با کیفیت خوب . قیمتش فکونم 1.5 میلیون بود . ولی اگه میخوای دوربین حرفه ای لنز خور ( SLR ) بگیری باید قیمت بیشتری بدی و البته دوربینای SLR کیفیتشون از کامپکت ها خیلی بهتره .
من الان نهایت دارم به 200 تومن فکر میکنم!:خنده1:

مثلا یه دوربین 12 مگاپیکسلی سونی.البته شاید الان همین دوربین با توجه به این وضعیت قیمتش 2 برابر هم شده باشه که منم مجبور میشم از خرید دوربین منصرف شم!
راستشو بخوای همچین پولی تو خونه ی ما پیدا نمیشه:بای:
همون 240 تومنیم که بابت دوربین قبلی دادم پول جمع شده از بدو تولدم تا زمان خرید دوربین بود:خنده1:
 

navid-mashhad

کاربر ويژه
درود بر همه
مانسونم شروع شده به سلامتی

prec11.png

مناطقی که در ایران که مونسون در صورت قوی تر شدن جدی تر عمل می کنه : بلوچستان - جنوب کرمان - شرق و شمال هرمزگان - جنوب فارس
البته بر روی مرکز کشور هم گاهی تاثیر گذاره
یک سال که خیلی قوی شده بود یادمه چابهار و کنارک بالای 100 میلی متر اومد . حتی دامنه بارش ها به منطقه سیستان و منتهی علیه جنوب خراسان ( زابل و نهبندان ) هم کشیده شد
 

mohamad$

کاربر ويژه
من الان نهایت دارم به 200 تومن فکر میکنم!:خنده1:

مثلا یه دوربین 12 مگاپیکسلی سونی.البته شاید الان همین دوربین با توجه به این وضعیت قیمتش 2 برابر هم شده باشه که منم مجبور میشم از خرید دوربین منصرف شم!
راستشو بخوای همچین پولی تو خونه ی ما پیدا نمیشه:بای:
همون 240 تومنیم که بابت دوربین قبلی دادم پول جمع شده از بدو تولدم تا زمان خرید دوربین بود:خنده1:

این تاپیک شاید کمکت کنه .

http://forum.p30world.com/showthread.php?t=153571&page=1470&
 

mohamad$

کاربر ويژه
امسال ابرای تندری به تهران که میرسن میگن عمرا اگه رو کلتون ببارم . کور خوندید . ابرای عوضی D:
 

ali.doosti

کاربر ويژه
برای صعود به قله دماوند از سمت جبهه جنوبی 2600 متر ارتفاع و باید طی کنیم ( 3000 تا 5600 ) و برای صعود قله توچال هم یه مقدار کمتر یعنی 2200 متر باید طی بشه ( مسیر دربند 1800 تا 4000 ) یعنی در واقع فقط 400 متر تفاوت بین صعود این دو قله فرق هست . در حالی که دماوند 1600 متر از توچال بلندتره

سلام محمد...
شاید بعد از امتحانا اومدم تهران!میای باهم بریم قله!:چشمک:
 

mohammadsadat

کاربر ويژه

مهرداد عزیز سلام:گل:
صبح برات یه پست گذاشتم نمیدونم دیدی یا نه؟
مطابق معمول یه سوال:
دیروز یه موج گرمایی از جنوبشرق داشتیم که تا زاگرس مرکزی هم نفوذ کرد، میخواست ازت بپرسم مولد امواج گرمایی جنوبشرقی هم مثل امواج جنوبغربی، پرفشار جنب حاره است؟
 

IRAJ1

کاربر ويژه
درود بر همگی
امروز برای تهیه دلار آمریکای جهانخوار برای سفرم به مالزی به صرافی در اصفهان رفتم ،برای پول ملی مان ریال بسیار ناراحت شدم رمقی برایش نمانده :ناراحت: وقتی به یک دلاری نگاه میکردم که صفری نداشت و هزار تومانی خودمان که 4تا صفر داشت به عمق فاجعه پی بردم

این هم تصاویر ماهواره

sa
 

mohammadsadat

کاربر ويژه
امروز اینجا به طور محسوسی از دمای هوا کاسته شد و غبار هم کاهش پیدا کرد،
ایلام هم خبردار شدم که این کاهش کحسوس رخ داده،
در مورد ایلام این کاهش ها و افزایش ها طبیعیه اما در مورد اینجا مطمئن نیستم، چون قبلنا که سایت سازمان خوب بود و به آمار روزانه چندسال اخیر خیلی از شهرها نگاه میکردم، در مورد
اینجا یادمه که در چند خرداد و تابستان گذشته به محض وارد شدن به دمای 40 دیگه تا آخر تابستون از 40 پایین نیومده بود و همین جالبیش بود که یادم مونده و فکر کنم از خصوصیات اقلیمی اینجا باشه، متاسفانه سایت سازمان که پودر شده و امکان بررسی این مسئله وجود نداره
 

امیرکوروش

کاربر ويژه
[FONT=Vazir, times, serif]نکته : چنانچه آبهای مناطق مجاور کشور سردتر از نرمال باشند و جت استریم قطبی پایینتر از حد طبیعی باشد آنگاه ایران دمایی کمتر از نرمال و بارش بیشتر از نرمال خواهد داشت .

درضمن جال است که بدانید هرگاه فعالیت خورشید تشدید میشود بارش کشور افزایش می یابد .

زمستان 1386 لانینا + IOD مثبت + AO مثبت حاکم بود .




***


[FONT=Vazir, times, serif]"جت استریمها" می توانند سبب بارش در نواحی مختلف کشور شوند

[FONT=Vazir, times, serif] [FONT=Vazir, times, serif]نتایج یک پایان نامه نشان داد که جت استریم ها با توجه به موقعیت هسته سرعت خود سبب بارش در نواحی مختلف کشور شوند و تاثیر گذاری متنوعی در آب و هوایی کشور ایجاد کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی علی اصغر شیرزاد در پایان نامه خود با عنوان "مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2001 تا 2011" آورده است: در این پژوهش به منظور طبقه بندی و شناسایی الگوهای جت استریم فصل زمستان ایران در دوره آماری 2001-2011 از دو روش اصلی آب و هوا شناسی یعنی روش های آماری و همدیدی استفاده شده است.
در این پژوهش که با راهنمایی دکتر خورشید دوست و مشاور دکتر رضایی بنفشه و دکتر حسن لشکری از دانشگاه شهید بهشتی تهران در دانشکده علوم محیطی و معماری دانشگاه تبریز تهیه شده است، از داده های باد مداری و باد نصف النهاری مرکز پیش بینی محیطی موسوم به NCEPدر مرکز ملی اقیانوس و جو (NOAA) و داده های بارش 130 ایستگاه سینوپتیک سطح کشور و تصاویر ماهواره ی TRMMاستفاده شده است.
در بخشی از این پایانامه آمده است: ابتدا با استفاده از اسکریپت نویسی در نرم افزار Grads داده ها سرعت باد فوق تبدیل به فرمت Excel شد سپس با استفاده از تحلیل عاملی با رویکرد مولفه های اصلی 15 عامل که 80 درصد پراش داده ها را تبیین می کردند، انتخاب شد. در مرحله بعد با استفاده از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی با روش ward 7 الگو جت استریم که نواحی مختلف کشور را تحت تاثیر بارش متاثر از جت استریم قرار می دهند شناسایی گردید. سپس با استفاده از همبستگی درون گروهی، روز نماینده هر الگو انتخاب گردید
در ادامه این پایانامه آمده است: در مرحله بعد با استفاده از داده های بارش 130 ایستگاه همدید سطح کشور و تصویر ماهواره ای TRMM میزان بارش و نواحی متأثر از سرعت هسته جت استریم و محل قرار گیری آن مشخص گردید. نتایج نشان داد که این 7 الگو بسته به موقعیت و جهت حرکت و سرعت هسته جت استریم، بخصوص اگر این مناطق در قسمت واگرائی جت استریم قرار داشته باشند، نواحی مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند. این 7 الگو شامل نواحی شمال غرب، شمال و جنوب رشته کوههای البرز، شرق، جنوب و جنوب شرق، غرب و جنوب غرب ، منطقه سراسری و منطقه بدون تاثیر انتخاب شد.برای نمونه،الگوی هفتم که جت استریم جنب حاره ای بوده به عنوان الگوی موجد بارش فراگیر در سطح کشور انتخاب شده و با استفاده از نقشه های ارتفاع ژئوپتانسیل، جریان سرعت قائم هوا و نم نسبی مشخص گردید که جت استریم با حرکت موجی شکل خود سبب تشکیل پشته در شمال غربی قاره افریقا و یک ناوه عمیق در شمال قاره افریقا و جنوب عراق شده است که این پشته و ناوه، هوای گرم عرض های پایین را به طرف عرض های بالا و هوای سرد عرض های بالا را به عرض های پایین سوق داده و سبب ناپایداری در منطقه بر اثر گسترش چرخند غرب سیبری و واچرخند آزور به طرف پایین و پیشروی کم فشار سودانی به طرف نواحی عرض های بالا بخصوص غرب ایران شده است.
علی اصغر شیرزاد همچنین در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی درمورد پایان نامه خود گفت: پایانامه این جانب با عنوان مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2011 - 2001 بود که برای اولین بار با روش های آماری نوین و تحلیل سینوپتیکی با داده های مختلف در سطح کشور انجام گرفته است و به گفته بسیاری از اساتید دانشگاههای مختلف کشور فراتر از پایانامه دانشجویان کارشناسی ارشد بوده است .
وی ادامه داد: همچنین اخیرا دانشمندان دریافتند که سیل پاکستان،گرمای سیبری و ژاپن بر اثر تغییر و جابجای جت استریم ها بوده است چون جت استریم ها به صورت موج حرکت می کنند و اگر به سمت قطب انحنا پیدا کنند هوای گرم و خشک نواحی جنب حاره را به سمت عرض های بالا و اگر به سمت استوا انحنا پیدا کنند هوای سرد قطب را به سمت عرض های پایین می اورند.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به تحقیقاتی که در دیگر کشورها انجام گرفت می توان بین روزهای همراه با گرد و غبار ، جریان گرمایی و دیگر پدیده های اقلیمی مثل سیل و طوفان سطح کشور و جریان جت استریم ها یک رابطه معناداری را یافت و منشا اصلی این پدیدها را با توجه به حرکت جت استریم ها کشف کرد.
شیرزاد خاطرنشان شد: با توجه به این که یکی از دلایل ایجاد جت استریم اختلاف حرارتی در جو زمین است، در تغییرات آب و هوایی جت استریمها نقش عمده ای را بازی می کند و تغییرات مکانی پی در پی آن به دلیل گرم شدن زمین و انتقال این گرما به سطوح بالاتر، باعث ایجاد ناهنجاریهای آب و هوای مانند سیل، طوفان، گرد و غبار و گرمایی شدیدو غیره می شود.
گفتنی است "جت استریم" یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا است. این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود9تا15 هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود و گاهی تا 6 هزارمتری زمین پایین می آید. به صورت موجی شکل حرکت کرده و سبب تغییراتی در سیستم آب وهوایی سطح زمین می شوند که سیکلون زایی و ایجاد ناپایداری هوا و بارش ازجمله این تاثیرگذاریهاست.همچنین در حمل و نقل هوایی نیز تاثیرگذار است.
در تصویر جت استریم نقاط زرد رنگ نقاط هستند که درارای تضاد شدید دمایی هستند یعنی منطقه ای که دارای تضادشدید بین هوای گرم و سرد است. و هسته سرعت با سرعت گوناگون را و مسیر حرکت قابل مشاهده است.

 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
مهرداد عزیز سلام:گل:
صبح برات یه پست گذاشتم نمیدونم دیدی یا نه؟
مطابق معمول یه سوال:
دیروز یه موج گرمایی از جنوبشرق داشتیم که تا زاگرس مرکزی هم نفوذ کرد، میخواست ازت بپرسم مولد امواج گرمایی جنوبشرقی هم مثل امواج جنوبغربی، پرفشار جنب حاره است؟

درود محمد جان

بله ديدم سپاس

كلا عامل اصلي گرما در سطح كشور پوشش پر فشار جنب حاره اي تا ارتفاعات البرز در سطوح جو و استقرار كم فشار فصلي در سطح زمين هست. اين كم فشارها از سر منشا هند و پاكستان در جنوب شرق و يا عربستان و شمال آفريقا در جنوب غرب هست.

كم فشار فصلي بر اثر شدت تابش خورشيد بر سرزمين ها لخت و بيابان ها و صحرا ها به صورت سطحي در سطح زمين ايجاد ميشه و با حركت به مناطق مختلف با خود گرما را منتقل ميكنن

uveil84qeao206qk0v4k.png
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا