• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

شهاب از بوشهر

کاربر ويژه
سلام شهاب

اول از هر چیز قالب سایت هوای مشهد یک قالب خصوصی نیست ولی من اگه باشم ترجیح میدم که قالب سایتم در مشابهت با هیچ سایت هواشناسی در ایران نباشه.

نوع آوری و ابتکار همیشه اصلی ترین عامل پیشرفت بوده و خواهد بود.

موفق باشید.

درود بر استاد گل خودم.
در مورد قالب باید گفت که بزودی بنده قالب اختصاصی خودم را روی سایت پیاده خواهم کرد و قالب فعلی موقتی هست.
پیشرفت و نواوری هم به مرور زمان بوجود خواهد امد.
در پایان از شما تقاضا دارم که سایت بنده را در صورتی که مایل باشید لینک نمایید.
من از همون ابتدای کار و بدون اینکه شما تقاضایی کرده باشید شما رو لینک نمودم.
با تشکر از محبت های شما.
:گل:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
بر اساس آخرین اطلاعات امروز همچنان در بخش غربی تنگه هرمز انرژی کیپ بالاست. و بصورت همزمان و با شدت کمتر در بخشهایی از شمال غرب کشور ، سواحل دریای کاسپین و ارتفاعات رشته کوههای البرز این شرایط به چشم میخوره . در بخشهایی از نقشه زیر که به رنگ صورتی در نقشه دیده میشه گذر جریانات اتمفری به چشم میخوره که احتمال تشکیل ابر نواحی مذکور دور از انتظار نیست !

بخشهایی از شمال شرق کشور هم تحت سیطره پر فشار آسیای میانه قرار دارد که ره آورد اون دمای خنک و مطلوبی هست که از روز گذشته در این منطقه حاکم شده:

x6q36wkjsknbaafbhhir.jpg
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
Legendary Tornado Chaser Tim Samaras' Last Ride

A A A Comments (0) By Brantley Hargrove Thursday, Aug 29 2013

9079056.87.jpg
Bastien Lecouffe Deharme

Before it came for him, Dan Robinson watched the thing grow. It began as a bolus that descended out of the storm, projecting needle-like vortices that lanced the wheat fields near a lone pump jack. Columnar towers a hundred yards wide gathered and darkened against the pale light to the south, unspooling into wispy coronas that moved across the prairie beneath the rotating, two-and-a-half-mile-wide wall cloud above.
Ed Grubb
"M3" Chevy Cobalt

Charity Head / KWTV News 9
The wreckage of Tim Samaras' Chevy Cobalt.

Ed Grubb
Paul Samaras posing in front of the Bowdle, South Dakota tornado May 22, 2010.

Ed Grubb
Tim Samaras and Carl Young surveying damage in the Novinger, Missouri area May 14, 2009.

Anthony Camera
Matt Grzysch

Jon Gitchoff
Dan Robinson

Related Content



More About





It was a little after 6 p.m. on May 31. Dozens of storm chasers were navigating back roads beneath a swollen, low-hung mesocyclone that had brought an early dusk to the remote farm country southwest of El Reno, Oklahoma. Robinson, a website designer and chaser from St. Louis, jumped into his compact Toyota and sped east. He peered out at the tornado framed in his passenger-side window, now wrapping itself in rain so dense that he struggled to make out its leading edge. He swore it was moving farther away. If he got out ahead of it, he reasoned, he might get a better look.
For seven miles, he raced the tornado over dirt roads. It spanned close to a mile, but it would have looked like a shapeless wall of torrential rain to the untrained eye. The last time he'd had a good bead on the funnel, it was tracking east-southeast. Now, as he drove south, he could tell something had changed. It was nearly imperceptible, the way mountains loom larger as you drive toward them. But in 30 seconds, the darkness on the horizon was filling his entire field of vision.
"I'm getting too close," he said to himself. "I need to start looking for the east [road] option."
An arcing transformer on a utility pole ahead pulsed white light as Robinson bailed east onto Reuter Road. His view to the south was wide open, a country of buffalo grass, red cedar and scrubby blackjack oak. He glanced out of the passenger window but he couldn't find the tornado's outline. That was worrisome. Robinson didn't like getting in front of tornadoes he couldn't see.
He rolled up to Highway 81 and began to pull his car onto the southbound lane, but stopped. The mass was already passing over the road to his south. Robinson drove on across the highway's four lanes and picked up the gravel road on the other side. After no more than half a mile, he caught sight of something out of the corner of his eye.
"What is that?" he said, as a gray, vaporous curtain swept toward the road ahead of him. "What is that?"
At the heading and speed he thought the tornado had been traveling, there was no reason it should be this close. Yet his windshield was lashed by bands of needling rain. A darker form took shape in the south. Robinson blew through the stop sign at Alfadale Road. The heavy rains slackened, and in that moment he knew he should not be there.
"It's just off the side of the road."
The curtain overtook him again and the rain came faster, with a sound against his windshield like stones against glass. His Toyota lurched to the side in 100-mph gusts and began fishtailing in the gravel, causing the car's traction control to cut power to the wheels. He backed off on the accelerator to override it. He did this again and again, never maintaining a speed faster than 42 mph. "The car won't go!" he said.
He punched through swirling eddies of rain. His windshield wipers couldn't clear the water from his windshield. He drove on, blind.
If he had looked at his rearview mirror, he would have seen the headlights of a white Chevy Cobalt, which was somewhere south on Reuter Road. Inside was Tim Samaras, one of the country's most respected tornado scientists, who had built his career by placing sophisticated probes in the paths of oncoming tornadoes. These devices, which he called "turtles," took measurements from inside the storms. No chaser could claim as many intercepts.
Samaras had an uncanny ability for finding twisters and for escaping them with his life. But the monster hiding in the rain that day was something he had never encountered before. What neither Robinson nor Samaras could have known was that in seconds it had grown from a mile to 2.6 miles wide, making it the largest tornado ever documented. And it was tearing toward them across the wide-open wheat fields at highway speed. The difference between escape and incomprehensible violence was measured in hundreds of yards on Reuter Road. And while Robinson never looked back, his rear-facing dash camera did, capturing the last living images of a legend.

[MENTION=26376]pokerface[/MENTION]
 

aliwinter

Banned


تصاویر نجومی جذاب و شگفت انگیز
این عکس که در یکی از مناطق روستایی استونی گرفته شده، نمایش رنگارنگ نورهای قطبی را به تصویر می‌کشد که همچون پرده‌ای کیهانی، سراسر آسمان را به تسخیر خود در آورده‌اند.




ج علمی:

%27%5b.JPG
قراول کیهانی

این کاج بریستول یکصد ساله که به سوی سقف آسمان پر ستاره شب قد کشیده است، گویی سرانجام توانسته دستان خود را به درخشش وهم‌آلود کهکشان راه شیری برساند. در این عکس با نوردهی طولانی که در رشته کوه‌های وایت کالیفرنیا گرفته شده، درخشش میلیون‌ها ستاره هسته مرکزی کهکشان راه شیری نمای زیبایی خلق کرده است؛ هسته‌ای که حدود 27هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

fth.JPG
ستارگان در حال سقوط

همانند یک جفت ستاره در حال سقوط، این دو شهاب آسمانی طی بارش شهابی برساوشی که اوج فعالیت آن شامگاه 21 مرداد بود، نمای زیبایی به آسمان منطقه ژیانگ‌شی چین بخشیدند. رصدگران آسمان شب در آسیا بهترین موقعیت را برای رصد بارش شهابی برساوشی امسال داشتند؛ چرا که اوج شهاب باران پس از غروب ماه رخ می‌داد. علی‌رغم آلودگی نوری شهرها، رصدگرانی که به مناطق حومه‌ای رفته بودند، می‌توانستند بین 30 تا 40 شهاب را در ساعت شمارش کنند؛ در حالی‌که نرخ مشاهده شهاب برای رصدگران مستقر در آسمان تاریک مناطق روستایی حتی به 130 شهاب در ساعت می‌رسید.
vbhmn.JPG
پرده رنگی

این عکس که در یکی از مناطق روستایی استونی گرفته شده، نمایش رنگارنگ نورهای قطبی را به تصویر می‌کشد که همچون پرده‌ای کیهانی، سراسر آسمان را به تسخیر خود در آورده‌اند. شفق قطبی یا نور شمالگان، در اثر ابرهای عظیم ذرات بارداری ایجاد می‌شود که توسط خورشید به سمت زمین شلیک می‌شود. این ذرات در برخورد با میدان مغناطیسی مناطق قطبی باعث تحریک مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن موجود در جو بالای زمین می‌شوند؛ که تخلیه انرژی اضافی این مولکول‌ها باعث پیدایش درخشندگی زیبای شفق می‌شود.
tyuht.JPG
اجتماع قمری

فضانوردان آینده زمانی‌ که در شب‌های مریخ به سوی آسمان نگاه کنند، به جای یک ماه، دو ماه را خواهند دید که در آسمان این سیاره خودنمایی می‌کنند. تصویرسازی بالا، دو قمر سیاره مریخ، دیموس (قمر کوچک‌تر منتهی‌الیه چپ) و فوبوس را آن‌گونه که از سطح مریخ دیده می‌شوند؛ در مقایسه با ماه، آن‌گونه که از سطح زمین دیده می‌شود نشان می‌دهد.
روز 1 آگوست / 10 مرداد، مریخ‌نورد کیوریاسیتی تصویری از حضور هم‌زمان این قمر را در آسمان مریخ ثبت کرد. در آن زمان، قمر 12 کیلومتری دیموس در ارتفاع 20500 کیلومتری؛ و قمر 22 کیلومتری فوبوس در ارتفاع نزدیک‌تر 6240 سطح مریخ قرار داشتند. در مقابل آنها، ماه به عنوان قمر زمین 3474 کیلومتر قطر دارد و متوسط فاصله آن از زمین نیز 380 هزار کیلومتر است.
fsgf.JPG
حباب کیهانی

سحابی حباب ابر عظیمی از گاز و غبار است که همانند یک حباب عظیم کیهانی در فاصله 11 هزار سال نوری از زمین، و در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد. تابش‌های پر سرعتی که توسط ستاره جوان و داغ مستقر در میان این ابر ساطع می‌شود، باعث درخشش این ساختار حبابی به پهنای 10 سال نوری می‌شود.
sdfds.JPG
گذر سیارکی

در این تصویر فروسرخ که توسط ماهواره WISE ناسا گرفته شده، یکی از سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) به نام 1998 KN3 در حین عبور از ابر عظیم گاز و غبار نزدیک سحابی مشهور شکارچی مشاهده می‌شود. بنابر تعریف ناسا، سیارک‌های بالقوه خطرناک اجرامی هستند که حداقل 100 متر پهنا دارند و این پتانسیل را دارند که وارد محدوده‌ای به شعاع 0.05 واحد نجومی اطراف زمین شوند. تصویربرداری فروسرخ به اخترشناسان کمک می‌کند تا مشخصات فیزیکی سیارک‌ها، مانند اندازه و بازتاب‌پذیری سطح آنها را تعیین کنند. درخشش سبز-زرد این سیارک 1100 متری نشان می‌دهد که این صخره آسمانی دمایی معادل دمای اتاق دارد؛ یعنی سردتر از ستارگان ابی و گرم‌تر از غبارهای سرخ است.
 

سیبری

کاربر ويژه
سلام خدمت دوستان عزیز.
امروز مشهد خنک تر شده بود و وزش باد در بعضی ساعت نسبتا شدید بود. البته من بیشتر امروز رو دانشگاه فردوسی بودم و نشد جایی برم :ناراحت:
البته محمد رضا عزیز رو دیشب دیدم و با هم کلی صحبت کردیم و از هم نشینی با ایشون بسی لذت بردیم. امشب هم برای دقایقی فرصت شد تا محمد عزیز از بجنورد رو از نزدیک ببینم و با هم صحبت کنیم.
تشکر ویژه از امیر محسن عزیز که دردو روز واقعا زحمت کشیدن.
درود و عرض ارادت تمام خدمت دکتر بهزاد عزیز:گل:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
[h=2] Tormenta severa de granizo y lluvia torrencial en Almuñecar, Granada, 29 agosto 2013 Jueves, 29 de Agosto de 2013 20:32

Usar puntuación:
rating_star.png
rating_star.png
rating_star.png
rating_star.png
rating_star.png
/ 8
MaloBueno
29.08.13. A pesar de que la Costa Tropical de Granada se encontraba con un aviso amarillo activo por tormentas e intensidad de precipitación, nadie en la calle se esperaba una tormenta de lluvia torrencial, viento y granizo que se ha desatado esta tarde en Almuñécar; una tormenta que, sin duda, ha sido severa, y que procedemos a analizar en este artículo. La foto que encabeza esta noticia está tomada en la Ctra. de Málaga - Velilla, entrada este de Almuñécar, y que ha quedado completamente anegada, recordando al trágico episodio que se vivió el 21 de septiembre de 2007, cuando las riadas dejaron una víctima mortal y millones de euros en pérdidas materiales. Probablemente la precipitación recogida haya sido de récord para un mes de agosto en esta localidad, aunque no disponemos de una serie climatológica para poder determinarlo. Además de la gran cantidad de precipitación acumulada (desconocemos el dato del acumulado en el caso de Almuñécar), también ha caído pedrisco de un tamaño considerable (testimonios que hablan de granizos como huevos de gallina), tal como se observa en la siguiente fotografía, además de un gran vendaval. Toda la tormenta ha sido seguida en el foro de debate de este portal, que durante el día de hoy ha tenido una actividad frenética.
almu2.jpg
Para conocer datos de precipitacion en localidades cercanas, hemos recurrido a los pluviómetros de la Red Hidrosur de la Agencia Andaluza del Agua, Consejería de Medio Ambiente.
almu3.jpg
Esta figura, de la Red Hidrosur, muestra las precipitaciones más importantes recogidas durante la pasada tarde. Se habla de cantidades que, en el caso del nº48, se han recogido en unas 6 horas tan solo.
almu8.jpg
El análisis atmosférico del entorno sinóptico de las 18 UTC de esta tarde (20 horas en la Península) es extremadamente interesante: el campo de isohipsas de 300 hPa, en trazo azul, muestra una profunda vaguada con una Depresión Aislada en Niveles Altos, o DANA, en su seno. La disposición de estas líneas isohipsas es delatora de la gran inestabilidad que ha reinado en la mitad sur y cuadrante sureste peninsulares. La imagen base, en modo infrarrojo y falso color RGB modo masas de aire, pone de manifiesto la gran actividad tormentosa, resultado de esta pronunciada inestabilidad atmosférica.
almu6.gif
Gracias al satélite Meteosat-10 podemos ver toda la evolución en imágenes del modo visible del sistema tormentoso que ha dado lugar a los Fenómenos Meteorológicos Adversos, FMA, en Almuñécar. Por otro lado, la animación de imágenes generadas a partir de los datos del radar meteorológico de Málaga, revela que la tormenta en cuestión, más allá de haber sido severa sin lugar a dudas, ha podido ser una supercélula con un alto porcentaje de probabilidad, a falta de una confirmación definitiva.
almu7_xzn0.gif
Animación de imágenes del radar de Málaga, evolución tormenta Almuñécar.​
almu5.gif
Mapa de rayos desde las 12 a las 18 de hoy.​
Y toda esta evolución ha tenido soporte con la adquisición de un gran volumen de material fotográfico de la tormenta desde Salobreña, a 7 km. en línea recta de Almuñécar.
almu4.jpg
Desde el Rincón de la Victoria, Málaga, este ha sido el aspecto de la tormenta; un aspecto muy sospechoso y que los cazatormentas saben identificar muy bien.

[MENTION=26376]pokerface[/MENTION]

 

هواكده

کاربر ويژه
سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، کشور در دهه های آینده با افزایش بارشهای سیل آسا و رگباری و توفان مواجه خواهد شد .
وی با تاکید بر اینکه بر اساس داده های به دست آمده از این مدل سازیها رفتار بارشها نیز در دهه های آینده تغییر خواهد کرد، یادآور شد: رفتار اقلیمی به سمت رفتارهای غیر طبیعی و بارشهای رگباری و سیل آسا تغییر خواهد کرد و شاهد پدیده های "حدی" اقلیمی چون بارشهای سنگین، توفانها، تگرگ، سیل، باد شدید، خشکسالی، امواج گرمایی، سرما و گرمای بسیار شدید خواهیم بود.


سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با اشاره به مطالعات اولیه این مرکز در زمینه تغییرات اقلیمی، یادآور شد: 10 سال قبل در مطالعات اولیه هشدار دادیم که بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد که امروزه نیز شاهدیم به گونه ای که چندین سیل در برخی از استانها رخ داد.

وی ادامه داد: در آن زمان همچنین اعلام کردیم که بارشها به سمت انتهای فصل بارش می روند یعنی به جای اینکه بارشها در ابتدای فصل پاییز و زمستان باشند به سمت انتهای پاییز و زمستان می روند و با تاخیر شروع می شوند. این همان وضعیتی است که در سالهای اخیر با آن مواجه هستیم.


وی یادآور شد: در مطالعات آمایشی که در مشهد انجام شد بیشترین میزان بارش روزانه 40 میلیمتر است ولی آستانه بارشهای سنگین در دهه های آینده به 60 میلیمتر می رسد. به این معنی که بارشها کم می شود ولی بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد. این امر نشان می دهد که باید ارگانهای مربوط زیر ساختهای مدیریت روان آبهای سطحی شهری را بازنگری کنند.
 

هواكده

کاربر ويژه
آناکسیمن یکی از شاگردان تالس، فیلسوف مشهور یونانی گمان داشت که هرگاه باران یخ بزند، برف پدید می‌آید و اگر در این هنگام با آب و هوا آمیخته شود، تگرگ تولید می‌شود . در نظریه‌ای دیگر که به فیثاغورس و پیروان او منسوب شده، آمده‌است که هوای پدید آورنده برف و باران سردتر از هوای پدید آورنده تگرگ است، در حالی که محل پدید آمدن آنها گرم‌تر از محل تولد تگرگ است .
به نظر ارسطو ، برف بر اثر یخ زدن ابر ( بخار بسیار ) و تگرگ بر اثر يخ زدن باران بوجود مى آيد .






در اوستا به بارش برفی سنگین ( جئیوی وفر ) اشاره رفته‌است و در یشتها، زمستان هولناکی پیش بینی شده که سه سال زمین را دچار باران و تگرگ و برف و باد سرد خواهد کرد، چندان که زمین ویران و مخلوقاتش نابود خواهند شد .




ابن ربن طبری می‌پنداشت که اگر بخارِ ترِ گرد آمده در هوا هنگام فرایند بارش باران با هوایی سخت سرد برخورد کند، این باران برف خواهد شد . ابویوسف کندی علت بارشباران، برف و تگرگ را انبوه شدن بخارات موجود در جو بر اثر «اسباب علوی و سفلی» خوانده، و سپس درباره برف چنین گفته‌است :
هرگاه سرمای جوی که از هوای میان زمین و ابر باران‌زا بالاتر (بالای ابر) است، بسیار شود، و باران ابر را به شدت فرو چکاند، آنگاه جو سرد ( هوای زیر ابر ) را در تبدیل آن به برف یاری می‌دهد و پیش از آنکه ( قطرات ) از جو سرد بگذرند، سرما آنها را جامد می‌کند و به سان قطراتی فرو می‌نشینند . اندازه این ذرات جامد متناسب اندازه قطرات است، هنگامی که هوای نزدیک سطح زمین گرم است، اگر دانه‌های جامد بزرگ باشند، می‌توانند پیش از آب شدن از این ناحیه عبور کنند و به صورت برف به زمین برسند . و اگر برای این کار ضعیف باشند، پیش از آنکه به زمین برسند، ذوب می‌گردند و باران می‌شوند .
 

abtinT

کاربر ويژه
اولین واحد آزمایشی تبدیل دی‌اکسید کربن به سنگ در جهان

یک واحد صنعتی آزمایشی به تازگی در استرالیا راه‌اندازی شده است تا با تبدیل دی‌اکسید کربن هوا به سنگ، با گرم شدن تدریجی کره زمین مقابله کند. شش سال تلاش دانشگاه نیوکاسل، شرکت شیمیایی اوریکا و گروه زیست‌محیطی گرین‌مگ، اکنون باعث شده تا چرخه کربن متوقف شده و این گاز گلخانه‌ای از جو جمع‌آوری شود.

وقتی صحبت از گرمایش جهانی می‌شود، انسان در شرایط بغرنجی قرار می‌گیرد. از یک طرف با فعالیت‌های صنعتی، تولید انرژی الکتریکی و فرآیندهای طبیعی گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر وارد می‌شوند و از طرف دیگر، این گازهای گلخانه‌ای باعث ایجاد ناپایداری آب‌وهوایی می‌شوند و فضایی را که انسان‌ها برای زنده ماندن به آن تکیه دارند، با خطر مواجه می‌کنند. با کمک تجهیزات جدید، امید است تا این روند تغییر یابد.

این واحد صنعتی در دانشگاه نیوکاسل احداث خواهد شد و انتظار می‌رود سازمان جهانی کربنیک معدنی، MCi مبلغی معادل ۹ میلیون دلار در طی مدت چهار سال برای ساخت و تجهیز آن هزینه کند. سنگ‌های تولید شده می‌توانند به عنوان مصالح ساختمانی به کار روند و در عین حال، به عنوان رسوب دهنده فیزیکی کربن عمل خواهند کرد. ایان اسمیت، رئیس هیئت مدیره شرکت اوریکا به ABC گفته است که امیدوار است این تکنولوژی در نیروگاه‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد:

«واحدی که در اینجا ایجاد خواهد شد، تنها مختص یک شرکت خاص نیست، بلکه نیروگاه‌های سراسر جهان از آن استفاده خواهند کرد و به عنوان یک راه‌حل جایگزین، خواهند توانست CO2 خروجی خود را تبدیل‌ کنند. این تکنولوژی نباید به صورت انحصاری و در مناطق جغرافیایی خاص استفاده شود. بلکه هر جا که نیرو‌گاه‌های تولید برق با سوخت زغال‌سنگ باشند، امکان استفاده از آن باید فراهم شود».

کاربرد‌های دیگر سنگ خروجی، پوشش آسفالت خیابان‌ها و ساختمان‌های سبز خواهد بود. گذشتن میزان دی‌اکسید کربن موجود در هوا از مرز ppm ۴۰۰ که امسال اتفاق افتاد، اهمیت این تکنولوژی را در کاهش سرعت گرمایش جهانی، بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد. اگر پنج نمونه از این واحدهای تبدیل کربن در جهان ساخته شود، سالانه یک میلیارد تن از CO2 هوا کم خواهد شد.
 

arashz

مدیر بخش هواشناسی
درود بر همه دوستان

تهران هوا به یکباره منقلب شده! وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک، جهت وزش باد شمال، شمال شرقی هست و در جنوب شهر توده های ابر دیده میشه، رگبار بسیار خفیفی هم باریده.

رطوبت هوا به شدت بالا رفته و بوی دریا به مشام میرسه!

بنظر میاد توده های شمالی در ناحیه تهران اجازه نفوذ به دامنه های جنوبی البرز رو پیدا کرده و دلیل وزش باد هم همین موضوع هست، امیدوارم امشب بارش داشته باشیم تا هوا تلطیف بشه.
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، کشور در دهه های آینده با افزایش بارشهای سیل آسا و رگباری و توفان مواجه خواهد شد .
وی با تاکید بر اینکه بر اساس داده های به دست آمده از این مدل سازیها رفتار بارشها نیز در دهه های آینده تغییر خواهد کرد، یادآور شد: رفتار اقلیمی به سمت رفتارهای غیر طبیعی و بارشهای رگباری و سیل آسا تغییر خواهد کرد و شاهد پدیده های "حدی" اقلیمی چون بارشهای سنگین، توفانها، تگرگ، سیل، باد شدید، خشکسالی، امواج گرمایی، سرما و گرمای بسیار شدید خواهیم بود.


سرپرست پژوهشی تغییر اقلیم مرکز اقلیم شناسی با اشاره به مطالعات اولیه این مرکز در زمینه تغییرات اقلیمی، یادآور شد: 10 سال قبل در مطالعات اولیه هشدار دادیم که بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد که امروزه نیز شاهدیم به گونه ای که چندین سیل در برخی از استانها رخ داد.

وی ادامه داد: در آن زمان همچنین اعلام کردیم که بارشها به سمت انتهای فصل بارش می روند یعنی به جای اینکه بارشها در ابتدای فصل پاییز و زمستان باشند به سمت انتهای پاییز و زمستان می روند و با تاخیر شروع می شوند. این همان وضعیتی است که در سالهای اخیر با آن مواجه هستیم.


وی یادآور شد: در مطالعات آمایشی که در مشهد انجام شد بیشترین میزان بارش روزانه 40 میلیمتر است ولی آستانه بارشهای سنگین در دهه های آینده به 60 میلیمتر می رسد. به این معنی که بارشها کم می شود ولی بارشهای رگباری و سیل آسا افزایش می یابد. این امر نشان می دهد که باید ارگانهای مربوط زیر ساختهای مدیریت روان آبهای سطحی شهری را بازنگری کنند.

سلام

این یعنی گزارش منتشر شده توسط IPCC در پاییز سال 1390 :تعجب2: همون ابان ماه ناهنجار و معروف:خنده2:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
آقایون و خانوم ها همین الان از بیرون اومدم هوای حسابی خنک بود و باد سردی هم میوزید کپ بادهای پاییزی:گل:

فرودگاه دمای 28 دقیقه پیش رو 18 + درجه اعلام کرده ولی بنظرم دست کم 15 رو باید باشیم اینجا:تعجب2:

The report was made 28 minutes ago, at 19:00 UTC
Wind 19 km/h from south/southeast
Temperature 18°C
Humidity 20%
Pressure 1019 hPa
Visibility 10 km or more
no clouds below 1500 m and no cumulonimbus
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا