• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
خوب میشه تحلیلش کنی که چه اتفاقی می افته دقیقا؟

انواع جت استريم:
1- جت استريم قطبي (Polar Jet Stream) يا جت استريم عرض هاي ميانه (Midlatitude Jet Stream):بر روی زمین قویترین جت استریم‌ها، جت استریمهای قطبی (۱۲ – ۷ کیلومتر یا ۲۳٬۰۰۰ – ۳۹٬۰۰۰ فوت از سطح دریا) هستند.


2- جت استريم جنب حاره (Subtropical Jet Stream): مرتفع تر و مقداری ضعیفتر، جت استریمهای نواحی استوایی یا به اصطلاح گرمسیری (۱۰-۱۶ کیلومتر یا ۳۳٬۰۰۰ – ۵۲٬۰۰۰ فوت از سطح دریا) می‌باشند. نیمکره شمالی و جنوبی هر یک جت استریمهای قطبی و استوایی مخصوص به خودشان را دارند.
FIG07_014A.jpg
عبارت جت استریم اغلب برای جت استریم قطبی نیمکره شمالی مورد استفاده قرار میگیرد، از آنجاییکه مهمترین پدیده هواشناسی و صنعت هوانوردی می‌باشد. چرا که بیشتر نواحی آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را در بر میگیرد، بویژه در فصل زمستان. در حالیکه جت استریم قطبی نیمکره جنوبی در بیشتر سال دایره جنوبگان را احاطه می‌کند. جت استریمهای عمدتاً در نزدیکی مرز بین توده‌های هوا با اختلاف فاحش درجه حرارت شکل میگیرند، همانند مرز بین نواحی قطبی و نواحی گرمتر جنوبی.
data0224_1.gif

jet_stream.jpg
رودباد عبارت است از جريان باريكي از باد كه در امتداد يك محور نسبتاً افقي درتروپسفر بالايي يا در استراتوسفر متمركز شده است. رودبادها كه بدون استثنا در همه نقشه هاي هوا به صورت كمربند يا نوارهايي با سرعت زياد ديده مي شوند و تا مسافتهاي طولاني كشيده مي شوند، هنگامي كه سرعت باد به بيش از 30 متر در ثانيه برسد، ايجاد مي شوند. در روي نقشه هاي هوا، رودباد به صورت هسته هايي كاملاً منفرد است كه از نظر مكاني نيز كاملاً متغير است. هسته هاي سرعت يكي در حاشيه استوايي بادهاي غربي و ديگري بر روي جبهه قطبي منطقه برون حاره، بيش از نواحي ديگر حركت مي كنند. در نتيجه، دو بستر نسبتاً متمايز را به وجود مي آورند كه رودباد جبهه قطبي و رودباد جنب حاره ناميده مي شوند كه از نظر ارتفاع و مدار جغرافيايي با هم متفاوتند. اين رودبادها مخصوصاً رودباد جبهه قطبي در اقليم سطح زمين نقش مؤثري ايفا مي كنند كه به طور عمده به تشكيل سيكلونهاي برون حاره و هدايت آنها و نيز ايجاد ناپايداري در جو زيرين خود كمك كرده، سبب صعود هوا و در صورت وجود هواي گرم و مرطوب، سبب بارش مي شوند. با توجه به اينكه موقعيت جغرافيايي ايران به گونه اي است كه در طول سال، مدتي عرصه فعاليت رودبادها واقع مي شود و نيز اين امر كه در طول فصل سرد سال، رودباد جبهه قطبي بر قسمتي از آن مسلط مي شود و نيز با توجه به اينكه سيستمهاي بارش زا در اين فصل وارد كشور مي شوند مي توان بين سيستمهاي بارش زا در ايران و موقعيت رودباد ارتباط برقرار كرد.
Jetstream_4_NOAA.JPG

Jetstream_2_NOAA.JPG


شناخت رودباد در تروپسفر بالايي براي اولين بار در سال 1944 و در جريان حملات هوايي آمريكا به ژاپن در جريان جنگ دوم جهاني ميسر شد و اين جريانات به عقيده برايسون توسط روزباي كه قبلاً جتها را در جريانات آب مطالعه كرده بود نامگذاري شد. تاكنون مطالعات مختلفي در مورد اين جريانات در كشورهاي مختلف صورت گرفته ، اما در زمينه نرمالهاي اقليمي و پراكندگي آنها مطالعات چنداني صورت نگرفته است. فقط هارمان در سال 1991 در ادامه كار خويش، الگوهايبادهاي غربي را درباره رودباد جبهه قطبي نيز بررسي كرده است.


جت استریمها بطور پیوسته یا دایره وار دور محیط زمین قرار نگرفته‌اند. آنها ممکن است ایجاد، متوقف، تقسیم به دو یا چند قسمت، ویا ترکیب به یک جت استریم شوند، ویا اینکه در جهات مخالف جتهای دیگر جریان یابند. مسیر جت استریم ها عموماً دارای یک شکل مارپیج است و این پیچ و خمها یک نشانهٔ امواج اتمسفریک رزبای هستند. جت استریمهای اصلی و بزرگ بادهای غربی هستند (جریان غرب به شرق). در طی تابستان نیمکره شمالی، جت استریمهای شرقی می‌توانند در نواحی استوایی و گرمسیر تشکیل شوند، عموماً در نواحی که هوای خشک با هوای با رطوبت بالا در ارتفاع بالای جو مواجه می شود. متخصصین هواشناسی با استفاده از محل جت استریمها بعنوان یک ابزار کمکی در جهت پیش بینی هوا اقدام میکنند. مهمترین استفاده تجاری از جت استریمها در مسافرتهای هوایی میباشد. چنانچه با پرواز در جهت مخالف یا موافق جریان یک جت استریم، بطور چشمگیری شاهد تاثیر آن بر زمان پرواز خواهیم بود. یک نوع از اغتشاشات هوا در مجاورت جت استریمها یافت می‌شود که میتواند خطری برای هواپیماها باشد. یک استفاده مفید جهت آیندگان که بعنوان یک طرح می‌باشد اینستکه میتوان از جت استریم با قرار دادن یک توربین بادی معلق “ Airborne Wind Turbine “ در آن، انرژی بسیاری دریافت نماییم.

جت استریم را می‌توان یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا دانست. این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود ۱۱ هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود.در زمان جنگ جهاني دوم ژاپنیها با استفاده از این پدیده به آمریکا حمله نمودند. آنها با محاسبات دقیق بالنهایی را که پر از بمب بودند تا ارتفاع ۱۵۰۰۰ متری بالا می‌فرستادند و این کانال باد آنها را تا آمریکا حمل می‌کرد، زیرا تا آن زمان هنوز هیچ هواپیمایی توان پرواز تا آمریکا را نداشت.


 

روح الله تهران

کاربر ويژه
هوای مهراباد داره کم کم ابری میشه امیدوارم که بارش داشته باشه اگه هوا ابری بشه و بارش نداشته باشه امکان داره هوا گرم تر بشه
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
نتایج یک پایان نامه نشان داد که جت استریم ها با توجه به موقعیت هسته سرعت خود سبب بارش در نواحی مختلف کشور شوند و تاثیر گذاری متنوعی در آب و هوایی کشور ایجاد کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی علی اصغر شیرزاد در پایان نامه خود با عنوان "مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2001 تا 2011" آورده است: در این پژوهش به منظور طبقه بندی و شناسایی الگوهای جت استریم فصل زمستان ایران در دوره آماری 2001-2011 از دو روش اصلی آب و هوا شناسی یعنی روش های آماری و همدیدی استفاده شده است.
در این پژوهش که با راهنمایی دکتر خورشید دوست و مشاور دکتر رضایی بنفشه و دکتر حسن لشکری از دانشگاه شهید بهشتی تهران در دانشکده علوم محیطی و معماری دانشگاه تبریز تهیه شده است، از داده های باد مداری و باد نصف النهاری مرکز پیش بینی محیطی موسوم به NCEPدر مرکز ملی اقیانوس و جو (NOAA) و داده های بارش 130 ایستگاه سینوپتیک سطح کشور و تصاویر ماهواره ی TRMMاستفاده شده است.
در بخشی از این پایانامه آمده است: ابتدا با استفاده از اسکریپت نویسی در نرم افزار Grads داده ها سرعت باد فوق تبدیل به فرمت Excel شد سپس با استفاده از تحلیل عاملی با رویکرد مولفه های اصلی 15 عامل که 80 درصد پراش داده ها را تبیین می کردند، انتخاب شد. در مرحله بعد با استفاده از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی با روش ward 7 الگو جت استریم که نواحی مختلف کشور را تحت تاثیر بارش متاثر از جت استریم قرار می دهند شناسایی گردید. سپس با استفاده از همبستگی درون گروهی، روز نماینده هر الگو انتخاب گردید
در ادامه این پایانامه آمده است: در مرحله بعد با استفاده از داده های بارش 130 ایستگاه همدید سطح کشور و تصویر ماهواره ای TRMM میزان بارش و نواحی متأثر از سرعت هسته جت استریم و محل قرار گیری آن مشخص گردید. نتایج نشان داد که این 7 الگو بسته به موقعیت و جهت حرکت و سرعت هسته جت استریم، بخصوص اگر این مناطق در قسمت واگرائی جت استریم قرار داشته باشند، نواحی مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند. این 7 الگو شامل نواحی شمال غرب، شمال و جنوب رشته کوههای البرز، شرق، جنوب و جنوب شرق، غرب و جنوب غرب ، منطقه سراسری و منطقه بدون تاثیر انتخاب شد.برای نمونه،الگوی هفتم که جت استریم جنب حاره ای بوده به عنوان الگوی موجد بارش فراگیر در سطح کشور انتخاب شده و با استفاده از نقشه های ارتفاع ژئوپتانسیل، جریان سرعت قائم هوا و نم نسبی مشخص گردید که جت استریم با حرکت موجی شکل خود سبب تشکیل پشته در شمال غربی قاره افریقا و یک ناوه عمیق در شمال قاره افریقا و جنوب عراق شده است که این پشته و ناوه، هوای گرم عرض های پایین را به طرف عرض های بالا و هوای سرد عرض های بالا را به عرض های پایین سوق داده و سبب ناپایداری در منطقه بر اثر گسترش چرخند غرب سیبری و واچرخند آزور به طرف پایین و پیشروی کم فشار سودانی به طرف نواحی عرض های بالا بخصوص غرب ایران شده است.
علی اصغر شیرزاد همچنین در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی درمورد پایان نامه خود گفت: پایانامه این جانب با عنوان مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2011 - 2001 بود که برای اولین بار با روش های آماری نوین و تحلیل سینوپتیکی با داده های مختلف در سطح کشور انجام گرفته است و به گفته بسیاری از اساتید دانشگاههای مختلف کشور فراتر از پایانامه دانشجویان کارشناسی ارشد بوده است .
وی ادامه داد: همچنین اخیرا دانشمندان دریافتند که سیل پاکستان،گرمای سیبری و ژاپن بر اثر تغییر و جابجای جت استریم ها بوده است چون جت استریم ها به صورت موج حرکت می کنند و اگر به سمت قطب انحنا پیدا کنند هوای گرم و خشک نواحی جنب حاره را به سمت عرض های بالا و اگر به سمت استوا انحنا پیدا کنند هوای سرد قطب را به سمت عرض های پایین می اورند.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به تحقیقاتی که در دیگر کشورها انجام گرفت می توان بین روزهای همراه با گرد و غبار ، جریان گرمایی و دیگر پدیده های اقلیمی مثل سیل و طوفان سطح کشور و جریان جت استریم ها یک رابطه معناداری را یافت و منشا اصلی این پدیدها را با توجه به حرکت جت استریم ها کشف کرد.
شیرزاد خاطرنشان شد: با توجه به این که یکی از دلایل ایجاد جت استریم اختلاف حرارتی در جو زمین است، در تغییرات آب و هوایی جت استریمها نقش عمده ای را بازی می کند و تغییرات مکانی پی در پی آن به دلیل گرم شدن زمین و انتقال این گرما به سطوح بالاتر، باعث ایجاد ناهنجاریهای آب و هوای مانند سیل، طوفان، گرد و غبار و گرمایی شدیدو غیره می شود.
گفتنی است "جت استریم" یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا است. این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود9تا15 هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود و گاهی تا 6 هزارمتری زمین پایین می آید. به صورت موجی شکل حرکت کرده و سبب تغییراتی در سیستم آب وهوایی سطح زمین می شوند که سیکلون زایی و ایجاد ناپایداری هوا و بارش ازجمله این تاثیرگذاریهاست.همچنین در حمل و نقل هوایی نیز تاثیرگذار است.
در تصویر جت استریم نقاط زرد رنگ نقاط هستند که درارای تضاد شدید دمایی هستند یعنی منطقه ای که دارای تضادشدید بین هوای گرم و سرد است. و هسته سرعت با سرعت گوناگون را و مسیر حرکت قابل مشاهده است.




 

imboeing

کاربر ويژه
من احمق رو بگو!! رفتم از دومادمون دوربین 16 مگاپیکسلشو گرفتم برگشته میگه واسه چی میخوای گفتم میخوام از برف عکس بگیرم!! حالا جمعه شب باید پیش دومادامون و آبجی هام و دایی و زن دائی و خواهر زاده و ... سوژه ی خندشون بشم خداااااااااااااا :گریه::ناراحت::نی نی:

غصه نخور علي جان شايد شروع شد برفتون
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
اینجا حسابی ابری شده هوا.فکونم تا ساعاتی دیگه بارش تهران شروع شه

ميلاد شروع بارش از ساعت 2 پيش بيني شده اميدوارم محقق بشه.

الان ابرهاي تهران قرمز هستن اين قرمز شدن معمولا در ابرهاي سطوح پايين كه به سطح زمين نزديكترن اتفاق مي افته ارتفاع كم ابر باعث ميشه كه نور تابيده از منابع نوري سطح شهر بر روي سطح زيرين ابر منعكس بشه و ابر به رنگ قرمز ديده بشه براي همينه كه شب هاي برفي ابر قرمز رنگه .
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
خوب دوستان

با اجازه همگی شب خوش و خدا نگهدار

آرزو میکنم که صبح فرداتون سپید و پر برف باشه:زمستان::135:
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
نتایج یک پایان نامه نشان داد که جت استریم ها با توجه به موقعیت هسته سرعت خود سبب بارش در نواحی مختلف کشور شوند و تاثیر گذاری متنوعی در آب و هوایی کشور ایجاد کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی علی اصغر شیرزاد در پایان نامه خود با عنوان "مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2001 تا 2011" آورده است: در این پژوهش به منظور طبقه بندی و شناسایی الگوهای جت استریم فصل زمستان ایران در دوره آماری 2001-2011 از دو روش اصلی آب و هوا شناسی یعنی روش های آماری و همدیدی استفاده شده است.
در این پژوهش که با راهنمایی دکتر خورشید دوست و مشاور دکتر رضایی بنفشه و دکتر حسن لشکری از دانشگاه شهید بهشتی تهران در دانشکده علوم محیطی و معماری دانشگاه تبریز تهیه شده است، از داده های باد مداری و باد نصف النهاری مرکز پیش بینی محیطی موسوم به NCEPدر مرکز ملی اقیانوس و جو (NOAA) و داده های بارش 130 ایستگاه سینوپتیک سطح کشور و تصاویر ماهواره ی TRMMاستفاده شده است.
در بخشی از این پایانامه آمده است: ابتدا با استفاده از اسکریپت نویسی در نرم افزار Grads داده ها سرعت باد فوق تبدیل به فرمت Excel شد سپس با استفاده از تحلیل عاملی با رویکرد مولفه های اصلی 15 عامل که 80 درصد پراش داده ها را تبیین می کردند، انتخاب شد. در مرحله بعد با استفاده از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی با روش ward 7 الگو جت استریم که نواحی مختلف کشور را تحت تاثیر بارش متاثر از جت استریم قرار می دهند شناسایی گردید. سپس با استفاده از همبستگی درون گروهی، روز نماینده هر الگو انتخاب گردید
در ادامه این پایانامه آمده است: در مرحله بعد با استفاده از داده های بارش 130 ایستگاه همدید سطح کشور و تصویر ماهواره ای TRMM میزان بارش و نواحی متأثر از سرعت هسته جت استریم و محل قرار گیری آن مشخص گردید. نتایج نشان داد که این 7 الگو بسته به موقعیت و جهت حرکت و سرعت هسته جت استریم، بخصوص اگر این مناطق در قسمت واگرائی جت استریم قرار داشته باشند، نواحی مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند. این 7 الگو شامل نواحی شمال غرب، شمال و جنوب رشته کوههای البرز، شرق، جنوب و جنوب شرق، غرب و جنوب غرب ، منطقه سراسری و منطقه بدون تاثیر انتخاب شد.برای نمونه،الگوی هفتم که جت استریم جنب حاره ای بوده به عنوان الگوی موجد بارش فراگیر در سطح کشور انتخاب شده و با استفاده از نقشه های ارتفاع ژئوپتانسیل، جریان سرعت قائم هوا و نم نسبی مشخص گردید که جت استریم با حرکت موجی شکل خود سبب تشکیل پشته در شمال غربی قاره افریقا و یک ناوه عمیق در شمال قاره افریقا و جنوب عراق شده است که این پشته و ناوه، هوای گرم عرض های پایین را به طرف عرض های بالا و هوای سرد عرض های بالا را به عرض های پایین سوق داده و سبب ناپایداری در منطقه بر اثر گسترش چرخند غرب سیبری و واچرخند آزور به طرف پایین و پیشروی کم فشار سودانی به طرف نواحی عرض های بالا بخصوص غرب ایران شده است.
علی اصغر شیرزاد همچنین در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی درمورد پایان نامه خود گفت: پایانامه این جانب با عنوان مطالعه و طبقه بندی الگوهای جت استریم و تاثیر آن بر بارش زمستانه ایران در دوره آماری 2011 - 2001 بود که برای اولین بار با روش های آماری نوین و تحلیل سینوپتیکی با داده های مختلف در سطح کشور انجام گرفته است و به گفته بسیاری از اساتید دانشگاههای مختلف کشور فراتر از پایانامه دانشجویان کارشناسی ارشد بوده است .
وی ادامه داد: همچنین اخیرا دانشمندان دریافتند که سیل پاکستان،گرمای سیبری و ژاپن بر اثر تغییر و جابجای جت استریم ها بوده است چون جت استریم ها به صورت موج حرکت می کنند و اگر به سمت قطب انحنا پیدا کنند هوای گرم و خشک نواحی جنب حاره را به سمت عرض های بالا و اگر به سمت استوا انحنا پیدا کنند هوای سرد قطب را به سمت عرض های پایین می اورند.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به تحقیقاتی که در دیگر کشورها انجام گرفت می توان بین روزهای همراه با گرد و غبار ، جریان گرمایی و دیگر پدیده های اقلیمی مثل سیل و طوفان سطح کشور و جریان جت استریم ها یک رابطه معناداری را یافت و منشا اصلی این پدیدها را با توجه به حرکت جت استریم ها کشف کرد.
شیرزاد خاطرنشان شد: با توجه به این که یکی از دلایل ایجاد جت استریم اختلاف حرارتی در جو زمین است، در تغییرات آب و هوایی جت استریمها نقش عمده ای را بازی می کند و تغییرات مکانی پی در پی آن به دلیل گرم شدن زمین و انتقال این گرما به سطوح بالاتر، باعث ایجاد ناهنجاریهای آب و هوای مانند سیل، طوفان، گرد و غبار و گرمایی شدیدو غیره می شود.
گفتنی است "جت استریم" یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا است. این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود9تا15 هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود و گاهی تا 6 هزارمتری زمین پایین می آید. به صورت موجی شکل حرکت کرده و سبب تغییراتی در سیستم آب وهوایی سطح زمین می شوند که سیکلون زایی و ایجاد ناپایداری هوا و بارش ازجمله این تاثیرگذاریهاست.همچنین در حمل و نقل هوایی نیز تاثیرگذار است.
در تصویر جت استریم نقاط زرد رنگ نقاط هستند که درارای تضاد شدید دمایی هستند یعنی منطقه ای که دارای تضادشدید بین هوای گرم و سرد است. و هسته سرعت با سرعت گوناگون را و مسیر حرکت قابل مشاهده است.






امير جان لطفا لينك اين مطلب رو بزار مي خوام توي قسمت اموزش وبلاگ بزارمش
 

روح الله تهران

کاربر ويژه
بنظر من تهران از بعد از ظهر باید منتظر سرما و بارش برف باشه قبلش بارانه حتی شمال شهر

فکر کنم بدلیل افزایش دما که داشتیم از چند روز گذشته تا الان هنگام ورود هوای سرد باید منتظر وزش باد شدید باشیم که امیدوارم این وزش باد ابر ها و بارش را از بین نبره
 

پسرخاله

کاربر ويژه
وای خدا فردا امتحان تاریخ تحلیلی دارم برام دعا کنید
کتاب 180 صفحست من فقط تونیستم 120 صفحشو بخونم!:خنده2:
هوا ابریه ولی خبری نیست
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
وای خدا فردا امتحان تاریخ تحلیلی دارم برام دعا کنید
کتاب 180 صفحست من فقط تونیستم 120 صفحشو بخونم!:خنده2:
هوا ابریه ولی خبری نیست

واييي تاريخ تلحليلي :تعجب2:

عذاب عالم مي گرفتم وقتي مي خواستم بخونمش
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا