موارد زير تمام خطوط اصلي هستند كه يك نمودار Skew-T را تشكيل مي دهند:
- هم فشارها (Isobars) خطوطي از فشارهاي برابر. اين خطوط كه به صورت افقي از چپ به راست نمايش داده مي شوند در قسمت چپ نمودار مقدار گذاري شده اند. فشار با فواصل 100 ميلي بار افزوده شده و گستره اي بين 1050 تا 100 ميلي بار را شامل مي شود. توجه داشته باشيد فاصله گذاري بين هم فشارها در ارتفاع افزايش مي يابد (به همين دليل Log P ناميده مي شود). - هم دما (Isotherms) خطوطي از دماهاي برابر. اين خطوط از جنوب غرب به شمال شرق (به همين دليل skew ناميده مي شود) در سراسر نمودار نمايش داده شده و يكچارچه هستند. فواصل بين خطوط براي هر 10 درجه در واحد سلسيوس در نظر گرفته مي شود. اين خطوط در پايين نمودار مقدار گذاري مي شوند. - خطوط نسبت آميختگي اشباع (Saturation mixing ratio lines) خطوط با نسبت آميختگي يكسان (جرم بخار آب تقسيم بر جرم هوا خشك - گرم بر كيلو گرم). اين خطوط از جنوب غرب به شمال شرق به صورت خط تيره نمايش داده مي شوند. آنها در پايين نمودار مقدار گذاري شده اند. - پيكان هاي باد (Wind barbs) سرعت و راستاي باد كه براي هر پيكان ترسيم شده و در سمت راست نمودار نمايش داده مي شوند. - افتاهنگ بي دررو خشك (Dry adiabatic lapse rate) سرعت خنك شدن (10 درجه سلسيوس در هر كيلومتر) يك بسته هواي غير اشباع صعود كننده. اين خطوط از جنوب شرق به شمال غرب سرازير شده و يكپارچه هستند. خطوط بتدريج با ارتفاع به سمت شمال قوس پيدا مي كنند. - افتاهنگ بي دررو مرطوب (Moist adiabatic lapse rate) سرعت خنك شدن (بسته به مقدار رطوبت هوا) يك بسته هواي اشباع صعود كننده. اين خطوط از جنوب به سمت شمال غرب سرازير مي شود. MALR هنگامي كه هواي سرد نسبت به هواي گرم مقدار رطوبت كمتري دارد، با ارتفاع افزايش مي يابد. - عمق پيمايي محيطي (Environmental sounding) نشان دهنده اندازه گيري واقعي دما در اتمسفر. خطوط ناهموار (دندانه دار) جاري شده از جنوب به شمال نمودار. اين خط هميشه سمت راست منحني نقطه شبنم مي باشد. - نمودار نقطه شبنم (Dewpoint plot) خطوط ناهموار (دندانه دار) جاري شده از جنوب به شمال. آن نمودار نيمرخ قائم دماي نقطه شبنم مي باشد. اين خط همواره سمت چپ عمق پيماي محيطي مي باشد. - افتاهنگ توده (Parcel lapse rate) مسير دماي يك توده، در صورت برآمدن از لايه مرزي سياره اي (پايين ترين لايه تروپوسفر كه باد تحت تاثير نيروي اصطكاك قرار دارد) تعبير مي شود.افتاهنگ تا زمان اشباع از DALR پيروي مي كند پس از آن از MALR پيروي مي نمايد. اين خط براي برآورد شاخص صعود (LI) ، اﻧﺮژي ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ در دﺳﺘﺮس ﻫﻤﺮﻓﺘﻲ (CAPE) ، بازدارندگي همرفتي (CINH) و ساير شاخص هاي ترموديناميك استفاده مي شود.
يعني در واقع اين ها شماره هاي در نظر گرفته شده مسيرهاي ارتباطي كشور هستند كه با توجه به جهت عبور جاده (باند هاي جاده) مي تونن شمالي - جنوبي يا غربي - شرقي باشن ... درسته؟
اول از همه بگم که آپدیت هفته دوم جی اف اس بازهم عالی بود.
دوم اینکه غرب مشهد هوا تقریبا سیاه شده- وزش باد داریم و مطابق با آپدیت اکیوریت بارش باران تا آستانه غرب مشهد پیشروی کرده و در حال حاضر شهرک صنعتی طوس- بحرآباد و آرامگاه فردوسی پیشروی کرده در ضمن جی اف اس هم بارشهایی رو واسه امشب ما در نظر گرفته:گل::
The report was made 15 minutes ago, at 11:30 UTC
Wind 19 km/h from east/southeast
Temperature 9°C
Humidity 66%
Pressure 1016 hPa
Visibility 8000 m
Broken clouds at a height of 610 m Few clouds at a height of 914 m , Cumulonimbus. Overcast at a height of 2438 m