• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

samann

کاربر ويژه
نمیدونم من قاطی کردم شاخص ao قاطی کرده ودر قاطی کرده!!
من!!
شاخص ao !!
ودر!!
دمای 28!!؟ وسط اسفند شاخص ao در حد تیم ملی منفی !!!
وضعیت روحی بچه های فروم!!
 

mehrdad_teh

متخصص بخش هواشناسی
تشکیل ابر نتیجه صعود هوا و سرد شدن آن به صورت بی دررو است. وقتی بسته هوایی صعود می کند، فشار هوای اطراف آن کاهش می یافته و باعث انبساط این بسته هوا می شود.


از آن جا که انرژی موردنیاز برای انبساط از هوای داخل بسته تامین می شود، دمای هوای این ناحیه کاهش می یابد.


با توجه به این که هوا یک هادی بسیار ضعیف برای گرماست، فرض بر این است که هیچ گونه تبادل انرژی بین این بسته هوا و نواحی دیگر صورت نمی گیرد.


فرآیندی که در آن هیچ گونه گرمایی به سیستم داخل و یا از آن خارج نشود "بی دررو" می نامند. فرآیند آدیاباتیک یا فرآیند بی دررو فرآیندی است که در طول مدت زمان انجام واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمی شود. (Q=۰). فرض کنید مقداری گاز در پیستونی عایق داریم. بر اساس قانون اول ترمودینامیک چنانچه به وسیله این پیستون گاز را متراکم کنیم بر روی گاز کار انجام داده ایم و کار انجام شده با تغییر انرژی درونی برابر است. (u=W∆) پس چون انرژی درونی گازها با دما رابطه مستقیم دارد لذا با افزایش انرژی درونی دمای گاز بالا می رود بدون اینکه مستقیما به گاز گرما به دهیم. این فرآیند تراکم بی دررو نام دارد.





Adiabatic_process.png










Environmental lapse rate ELR


Dry adiabatic lapse rate DALR


Saturation adiabatic lapse rate SALR​






پایداری جو: ارزیابی پایداری جو مبتنی بر دانشی است که از محیط در اختیار داریم. آهنگ کاهش بی درروی هوای خشک (DALR) و آهنگ کاهش دمای بی درروی اشباع (SALR) ارزش زیادی در ایجاد توانایی پیش بینی چگونگی تشکیل ابرها و شرایط جویی مربوط دارند.


1. جو ناپايدار مطلق (Absolutly Unstable): هرگاه یک بسته هوای اشباع و یا غیراشباع که به صورت بی دررو بالا رفته و سرد می شود، تمایل به صعود داشته باشد، جو را ناپايدار مطلق (Absolutly Unstable) می نامند. در شکل زیر یک بسته هوا که در سطح AA دمایی بیشتر از دمای محیط دارد دارای چگالی کمتری است و در نتیجه سبکتر بوده و بالا می رود. از طرف دیگر برای یک بسته هوایی که نزول می کند به صورت بی دررو گرم شده و دمای آن در هر سطحی کمتر از دمای هوای محیط بوده و در نتیجه به نزول خود ادامه می دهد. در یک جو مطلقا ناپایدار :



ELR>DALR>SALR



22.jpg




نمایش جوی کاملا ناپایدار











توجه در شکل 3-15 آهنگ کاهش بی درروی هوای خشک (DALR)؛ SALR و ELR هر کدام خطی هستند که تغییرات ارتفاع بر حسب دما را نشان می دهد، حال بسته به اینکه شیب تغییراتشان نسبت به هم چطور باشند یک حالت از پایداری جو را داریم.



3.gif








2. پايدار مطلق (Absolutly stable)ر: هرگاه یک بسته هوای اشباع که در حال صعود به صورت بی دررو است، سرد می شود و تمایل به بازگشت به سطح اولیه خود را داشته باشد جو را پایدار مطلقجو را پايدار مطلق (Absolutly stable) می نامند. در شکل 5-14 یک بسته هوا در سطح BB دمایی کمتر از دمای محیط دارد ولی چون دارای چگالی بیشتری است سنگنتر از هوای اطراف خود بوده، تمایل به بازگشت به سطح اولیه خود را دارد. از طرف دیگر برای یک بسته هوایی که در حال نزول است و به صورت بی دررو گرم می شود، چون گرم تر از هوای اطراف است تمایل به بازگشت به سطح اولیه خود را خواهد داشت. بنابراین در جو مطلقا پایدار باید نامساوی زیر برقرار باشد:


DALR>SALR>ELR​


55.jpg



نمایش جوی کاملا پایدار






2.gif










3. ناپایداری مشروط: هرگاه یک بسته هوای غیر اشباع که در حال صعود بوده و به صورت بی دررو سرد شود، در سطحی که دمای آن پایین تر از دمای محیط است قرار بگیرد، جو را به صورت مشروط ناپایدار می نامند. در شکل 5- 15 این شرایط در سطح CC برقرار است و از آنجا که بسته هوا چگالی تر از هوای اطراف آن است، تمایل به بازگشت به سطح اولیه خود را دارد و در هر حال یک بسته هوای اشباع در این سطح که در حال صعود به صورت بی دررو سرد شده است، دمایی بیشتر از دمای هوای اطراف را داشته و به صعود خود ادامه خواهد داد. در یک جو مشروط ناپایدا ر باید نامساوی زیر برقرار باشد:

DALR>ELR>SALR



33.jpg






4.gif









4. پایداری خنثی (Neutral Stability): هرگاه ELR با DALR و یا ELR با SALR مساوی باشد، جو در حالت خنثی قرار دارد. در این حالت بسته هوا که صعود (نزول) نموده و به صورت بی دررو سرد (گرم) شده، تمایل به باقی ماندن در وضعیت جدید خود را دارد. از آنجا که DALR ثابت است، اگر برای SALR نیز مقداری معین در نظر بگیریم، آن گاه نقش ELR در تعیین وضعیت پایداری جو در یک زمان مورد نظر اساسی خواهد بود. با ثبت دمای هوا در طی یک صعود کاوشگر ممکن است قادر به تعیین ELR در لایه های مختلف وردسپهر بوده، بنابراین بتوانیم پایداری در این لایه ها را ارزیابی کنیم.







وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده ای گفته می شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می باشد. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولاً باعث آلودگی می شود. دمای هوای محیط در تروپسفر با ارتفاع کاهش می یابد(پاین ترین لایه جو تروپسفر نامیده میشود،میزان کاهش دما در نیمه پایین تروپسفر با ارتفاع 7-6 درجه سانتیگراد در هر کیلومتر است و در نیمه بالایی آن این کاهش دما به 8-7 درجه سانتیگراد در هر کیلومتر می رسد. تروپسفر تا ارتفاع 18 کیلومتر از سطح زمین ادامه دارد)با وجود این گاهی در بعضی لایه ها با ارتفاع افزایش نشات می دهد که این وضعیت را وارونگی(Inversion) یا وارونگی دما مینامند.وارونگی گاهی از سطح زمین به طرف بالا دیده می شود که آن را وارونگی سطح زمین می گویند.وگاه در لایه های از سطح زمین دیده می شود که آن را وارونگی فوقانی می خوانند. وارنگی دما به طرق گوناگون ایجاد می شود که چهارنوع وارونگی مهم عبارتند از1.وارونگی تشعشعی2.وارونگی تربولانسی3.وارونگی فرونشینی4.وارونگی جبهه ای.اما وارونگی که این روزها بیشتر باعث آلودگی مناطق کشور می شود وارونگی تشعشعی است. ضمنا از وارونگی دما،با نامهای وارونگی هوا و وارونگی گرمایی نیز یاد می شود.
عوامل زیر موجب می شود که هنگام شب تشعشع (از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید. وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می گردد. آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می بخشد. هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود.
طبق آماری که در طول ۵ سال از ایستگاه مهرآباد تهران گرفته شده است، بیشترین میزان ارتفاع وارونگی دما در فصل پاییز ۴۱۹ متر، در فصل زمستان ۴۰۴ متر، در بهار ۳۵۴ متر و در تابستان ۳۸۴ متر بوده است. همچنین میانگین مدت زمان وارونگی دما ۲۳۹ روز بوده است که در بهار، ۵۷ روز، در تابستان ۶۱/۲ روز، در پاییز ۵۸ روز و در زمستان ۶۱/۲ روز بوده است. هوای شهر مشهد بیش از ۲۷۰ روز در سال در حالت وارونگی قرار دارد.


-انواع وارونگی وارونگی دما انواعی دارد که در اینجا به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.انواع وارونگی عبارتند از:


1- وارونگی تشعشعی


2- وارونگی تربولانسی (Turbolence Inversion)

3- وارونگی فرونشینی (Subsidence Inversion)

4- وارونگی جبهه ای (Frontal Inversion)


وارونگي تشعشعي ممکن است وارونگي سطح زمين را ايجادکند.درهنگام شب سطح زمین در اثر تشعشع سرد مي شود و چنانچه فرايند سرد شدن براي مدت کافي ادامه يابد هواي نزديک سطح زمين سردتر از جو بالاي آن مي شود. در چنین شرایطی وارونگي دمایی در نزديکي زمين گسترش مي يابد و در نتيجه در هواي آرام يا هنگام وزش باد خيلي ضعيف و کاهش تشعشع از سطح زمین فرايند سرد شدن به طرف بالا تا ارتفاع نسبتا کمي گسترش مي يابد که نوعی وارونگي کم عمق ايجاد مي شود. با وجود اين گاه دماي سطح زمين نيز پايين آمده و وارونگي کم عمق سطح زمين کاملا مشخص مي شود که در اين حالت آنرا وارونگي قوی مي خوانند. البته برای پیدایش وارونگی شرایطی لازم است که عبارتند از :










۱- هوای آرام و بدون باد، زیرا وزش باد و ایجاد تلاطم در هوا موجب مخلوط شدن دمای هوا در سطوح مختلف شده و مانع از شکل گیری پدیده وارونگی دمایی می گردد.۲ - هوای صاف و بدون ابر نیز در چنین هوایی شرایط بهتری را مهیا خواهد نمود، زیرا وجود پوشش ابری در آسمان سبب جذب پرتوهای مادون قرمز تابشی از سطح زمین و انعکاس مجدد آن به طرف سطح زمین شده و موجب گرم شدن مجدد هوا از پایین خواهد شد. در نتیجه در هوای ابری احتمال وارونگی دمایی کمتر است.۳ - طولانی بودن شب. در شب های طولانی زمین برای باز تابش انرژی جذب شده در طول روز فرصت کافی خواهد داشت و زمان برای انتقال انرژی گرمایی به لایه های بالاتر مهیا خواهد بود، به همین دلیل هر چه شب طولانی تر باشد ضخامت لایه وارونگی بیشتر خواهد شد.



به توجه به شرایط ذکر شده مشخص می شود که شب های زمستان بویژه هنگامی که توده های هوای پایدار بر منطقه ای ساکن باشد شرایط ایجاد وارونگی های تابشی بیش از هر موقع دیگر مهیا خواهد بود. این نوع وارونگی با طلوع خورشید بتدریج از بین می رود. با حاکم شدن وارونگی دمایی در سطح زمین بویژه در مناطق شهری بزرگ و صنعتی آلودگی های تولید شده توسط منابع آلاینده مانند خودرو ها ، کارخانه ها ، لوازم گرمازای منازل و... به دلیل سنگین بودن هوای سرد و عدم تمایل این هوا به صعود و انبساط و ترکیب آن با هوای فوقانی در سطح زمین متراکم شده و سبب افزایش غلظت آلاینده ها در درون هوای استنشاقی انسان شده و عوارضی را به دنبال خواهد داشت.
وارونگی تربولانسی (Turbolence Inversion) تربولانس به مفهوم ایجاد آشفتگی و تلاطم های کوچک در هوا می باشد که به دو صورت حرارتی و مکانیکی ظاهر می شود که در وارونگی دمایی دو اثر کاملاً متضاد دارند. نوع اول در طول روز با طلوع خورشید روی میدهد و نتیجه آن از بین رفتن وارونگی دمایی است، و نوع دوم که در نتیجه وزش باد بر روی سطوح ناصاف مانند ناهمواری ها و ساختمانهای مرتفع شهری است پدید می آید . این فرایند موجب چرخش های کوچک در درون هوای موجود در لابلای ساختمانها و یا بین ناهمواریهای کوچک شده و درنتیجه بخش زیرین هوا از سطوح فوقانی آن جدا گردیده و این لایه هوا که در نتیجه تابش دمای خود را در طول شب از دست نمی دهد با هوای بالایی مخلوط نشده و به صورت یک لایه سرد در زیر لایه های گرمتر فوقانی به صورت یک لایه وارونه ظاهر می گردد. این پدیده در شهرهای بزرگ به ساختمانهای بلند و یا سطوح طبیعی یا شهرهای واقع در لابلای تپه ها دیده می شود. تربولانس سبب تقویت وارونگی تشعشعی می گردد.
وارونگی فرونشینی (Subsidence Inversion)این نوع وارونگی با پدیده همرفت (convection) در سطوح فوقانی و واگرایی (divergence) در سطوح زیرین هوا همراه است. این نوع وارونگی در دو حالت پدید می آید: الف) از آن جایی که جریان هوا در نزدیکی سطح زمین به اطراف حرکت می کند هوایی که از بالا به سمت پایین فرو می نشیند جای آنرا می گیرد. هوای نزول کننده همچنان که به سطح زمین نزدیک می شود در نتیجه فشرده شدن گرم می شود. با وجود گرم شدن این هوا، چنانچه دمای هوا در قله هوای درحال فرونشینی گرمتر از کف آن باشد با پدیده وارونگی دمایی مواجه خواهیم شد. این نوع وارونگی در مناطقی که هوای پرفشار استقرار یافته تشکیل می شود.



ب) در طول شب هوای مجاور قلل کوهستانی در نتیجه تابش مادون قرمز حرارت به سرعت سرد شده و در نتیجه سنگینی به آرامی و صورت یک لایه نازک از مجاورت سطح دامنه کوه به طرف کف دره ها و دشت های مجاور خزیده و در چاله ها روی هم انباشته می شود و در نتیجه این عمل هوای گرم مجاور سطح زمین به لایه های بالاتر رانده می شود که زاییده این عمل نیز وارونگی دمایی است.




وارونگی جبهه ای (Frontal Inversion) وارونگی جبهه ای در جبهه ی گرم هنگامی که یک توده هوای گرم در مواجه با توده هوای سرد مجبور به صعود از روی هوای سرد می شود در امتداد قائم هوای زیر سرد تر از هوای سطوح فوقانی خواهد بود و نوعی وارونگی را بوجود خواهد آورد که به وارونگی جبهه ای موسوم می باشد. ارتفاع لایه وارونگی توسط شیب جبهه هوا و دوام آن نیز توسط سرعت حرکت توده هوا کنترل می شود. به هر صورت با عبور جبهه ی گرم وارونگی نیز از بین خواهد رفت.


Untitled_12.png








انواع آرايش آلاينده ها:​


آرايش آلاينده ها به لحاظ درك ما از ميزان انباشت آلاينده ها در اطراف سطح زمين حائز اهميت ست .​



Looping Plume

High degree of convective turbulence

Superadiabatic lapse rate -- strong instabilities

Associated with clear daytime conditions accompanied by strong solar heating & light winds High probability of high concentrations sporadically at ground level close to stack.​

Occurs in unstable atmospheric conditions.




classic3.jpg



Coning Plume

Stable with small-scale turbulence

Associated with overcast moderate to strong winds

Roughly 10° cone

Pollutants travel fairly long distances before reaching ground level in significant amounts

Occurs in neutral atmospheric conditions




classic4.gif




Fanning Plume

Occurs under large negative lapse rate

Strong inversion at a considerable distance above the stack

Extremely stable atmosphere

Little turbulence

If plume density is similar to air, travels downwind at approximately same elevation



classic1.gif

Lofting Plume


Favorable in the sense that fewer impacts at ground level.

Pollutants go up into environment.

They are created when atmospheric conditions are unstable above the plume and stable below.


classic2.jpg

Fumigation


Most dangerous plume: contaminants are all coming down to ground level.

They are created when atmospheric conditions are stable above the plume and unstable below.

This happens most often after the daylight sun has warmed the atmosphere, which turns a night time fanning plume into fumigation for about a half an hour.



classic5.jpg
 
آخرین ویرایش:

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
سلام دوستان عزیز

خدا رو شکر بارش با شدت خوبی در غرب مشهد ادامه داره و تقریبا snow-rain هست. تقریبا از ویلاشهر و پمپ بنزین سه راهی گلستان به سمت طرقبه- عنبران و جاغرق هم بارش به شکل برف بود اما ریز بود . اگه بارش همینطور ادامه داشته و هوا سردتر بشه فکر کنم بشه امیدوار بود.
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
پیش بینی جدید برای فرودگاه مشهد و وضعیت فعلی ایستگاه:

[h=2]Time: 21:23 (17:53 UTC)
[h=4]Current weather observation
The report was made 28 minutes ago, at 17:25 UTC
Wind 11 km/h from south/southeast
Temperature 3°C
Humidity 87%
Pressure 1026 hPa
Visibility 10 km or more
Broken clouds at a height of 457 m
Overcast at a height of 2438 m
light drizzle


[h=4]Forecast
The report was made 26 minutes ago, at 17:27 UTC
Forecast valid from 25 at 18 UTC to 26 at 24 UTC
Wind 22 km/h from east/southeast
Visibility 3000 m
Broken clouds at a height of 305 m
Broken clouds at a height of 2438 m
mist and rain
Temporary
from 25 at 21 UTC to 26 at 03 UTC
Visibility 0500 m
Overcast at a height of 152 m
snow and fog
 

saeed hh

کاربر ويژه
سلام دوستان عزیز

خدا رو شکر بارش با شدت خوبی در غرب مشهد ادامه داره و تقریبا snow-rain هست. تقریبا از ویلاشهر و پمپ بنزین سه راهی گلستان به سمت طرقبه- عنبران و جاغرق هم بارش به شکل برف بود اما ریز بود . اگه بارش همینطور ادامه داشته و هوا سردتر بشه فکر کنم بشه امیدوار بود.


خوب الان دمای غرب مشهد چند هستش یعنی سه درجه از فرودگاه سردتر نیستش تا برف بیاد؟؟
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
خوب الان دمای غرب مشهد چند هستش یعنی سه درجه از فرودگاه سردتر نیستش تا برف بیاد؟؟

والا من که دماسنج ندارم ولی دو کیلومتر اونور تر از خونه ما داره بر خالص میاد

، اگه هم بحث مقایسه اینجا و اونجاست که اون خودش یه چیز دیگه است

اینهم متوگرام فرودگاه مشهد که فشار هوا رو 1028 میلی بار نشون میده پس باید به تدریج بارش برف غالب و فراگیر بشه:

meteogram_celcius.cgi
 

saeed hh

کاربر ويژه


والا من که دماسنج ندارم ولی دو کیلومتر اونور تر از خونه ما داره بر خالص میاد

، اگه هم بحث مقایسه اینجا و اونجاست که اون خودش یه چیز دیگه است

اینهم متوگرام فرودگاه مشهد که فشار هوا رو 1028 میلی بار نشون میده پس باید به تدریج بارش برف غالب و فراگیر بشه:

meteogram_celcius.cgi


امیر محسن فکنم تو دعا میکنی شهر مشهد یه سه چهار کیلومتر به سمت غرب کسترده تر وبزرگتر بشه مطمعینم اگه این اتفاق بیفته تو اولین کسی هستی که میری اونجا خونه میخری:خنده1:
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
اینم دو تا عکس از بارش برف منتهی با موبایل گرفتم از پشت فرمون زیاد جالب نیست و احتمالا چیزی مشخص نمیشه:

عنبران( طرقبه)

ih4ksenrygeydkgyi.jpg


55ts7jia6ozfols7uqf.jpg
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
امیر محسن فکنم تو دعا میکنی شهر مشهد یه سه چهار کیلومتر به سمت غرب کسترده تر وبزرگتر بشه مطمعینم اگه این اتفاق بیفته تو اولین کسی هستی که میری اونجا خونه میخری:خنده1:

والا ما دیگه وسعمون نمیرسه وگرنه مشهد به طرقبه و عنبران وصل شده و از ما بهتراون اونجا ویلاهای اونچنانی دارند و گرنه مطمئن باش من 100 درصد اونجا زندگی میکردم
 

saeed hh

کاربر ويژه


والا ما دیگه وسعمون نمیرسه وگرنه مشهد به طرقبه و عنبران وصل شده و از ما بهتراون اونجا ویلاهای اونچنانی دارند و گرنه مطمئن باش من 100 درصد اونجا زندگی میکردم


مثل اینکه توی ایران هرجای خوش اب و هوا و پرف مال از ما بهتراون هستش !!!
 
آخرین ویرایش:

navid-mashhad

کاربر ويژه
عجیبه من فکر میکردم تو حالت عادی و بدون بارش 3یا4درجه سردتر هستش!! البته این عادت ما تو تهران به اختلاف دمای شمال و جنوب شهر باعث این جور فکرکردن میشه!!!

نه اصلا اون طوری نیست - اختلاف دما و بارش شمال و مرکز و جنوب تهران منحصر به فرده و قابل مقایسه با هیچ جا نیست
موقعیت فرودگاه مشهد باعث میشه نتونه وضعت جوی همه شهر رو به خوبی منعکس کنه ( چون رشد مشهد به سمت غرب بوده )
اما به طور کلی غرب مشهد نسبت به شرق مشهد پر بارش تره با اینکه در برخی سیستم ها شرق بیشتر می باره
به طور متوسط فکر نکنم دما چندان فرقی کنه اما غرب مشهد به نظرم تابستونش 1-2 درجه از مرکز شهر خنک تره
 

mohammadsadat

کاربر ويژه
قله اصلی سفید کوه


05rtv9hrvm9p68vzbu12.jpg


سلام
بدون هیچ تعارفی عکس هات خیلی قشنگن آقا سجاد
این قله اصلی چقدر از شهر فاصله داره؟
اون کوههای جنوب شرق شهرتون که چندبار ازشون عکس گذاشتی ظاهراً خیلی در دسترس نیستند درسته؟ تو نقشه های ماهواره ای شکل جالبی دارند و بر خلاف بیشتر کوههای زاگرس، جهتشون شمال به جنوبه البته خط برفشون این طور نشون میده.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا