• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

rahsazan

کاربر ويژه
بررسی جامع رگبار 16 خرداد 1371 مشهد

رگبار شديد مورخ 16/3/1371 در شهر مشهد باعث وقوع سيلاب در سطح شهر و سه منطقه مسکونی نجفی، چهارچشمه و نودره شد. در جريان سيل ايجاد شده از اين رگبار، که در نوع خود بی‌نظير بود، 25 نفر جان خود را از دست دادند و خسارات مالی فراوانی وارد گرديد. سه ايستگاه ثبات فرودگاه، دانشکده کشاورزی و سازمان آب در داخل شهر مشهد، و يک ايستگاه ثبات سد طرق در حومه اين شهر توزيع زمانی رگبار فوق را ثبت کرده‌اند. اطلاعات مربوط به اين بارندگی در 25 ايستگاه غير ثبات ديگر نيز جمع‌آوری گرديد. نتايج تحليل اين بارندگی نشان داد که اولاً، بيشترين شدت بارش مزبور در يک فاصله زمانی 15 دقيقه‌ای در ايستگاه دانشکده کشاورزی ‌112 ميلی‌متر در ساعت بوده است.‌ ثانياً، الگوی توزيع زمانی بارش در ايستگاه‌های ثبات مذکور تقريباً يکسان است، ثالثاً، اين الگو با ديگر الگوهای باران‌های ثبت شده گذشته تقريباً مشابهت دارد. رابعاً، مقايسه حداکثر شدت بارش در يک فاصله زمانی 15 دقيقه‌ای با منحنی‌های شدت– مدت – فراوانی ايستگاه‌های ثبات، گويای دوره بازگشتی برابر 380 سال می‌باشد. بررسی انجام شده مشخص ساخت که گرچه باران با شدت زياد نازل شده است، ولی تنها می‌توان آن را يک مشاهده استثنايی دانست.
واژه‌هاي كليدي: رگبار، مشهد، ايران، توزيع زمانی باران، توزيع مکانی باران،

متن کامل:http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_id=462&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1
 

rahsazan

کاربر ويژه
مشهد

Thursday11 AprilFriday12 AprilSaturday13 AprilSunday14 AprilMonday15 AprilTuesday16 AprilWednesday17 AprilThursday18 AprilFriday19 AprilSaturday20 April
09.png
09.png
05d.png
09.png
10.png
03d.png
10.png
03d.png
04.png
03d.png
26°23°19°16°10°11°13°10°14°
1.2 mm precipitation per 24 hours2.5 mm precipitation per 24 hours0.7 mm precipitation per 24 hours15 mm precipitation per 24 hours28 mm precipitation per 24 hours0 mm precipitation per 24 hours12 mm precipitation per 24 hours2.7 mm precipitation per 24 hours0 mm precipitation per 24 hours0.2 mm precipitation per 24 hours
vindpil.0025.150.png
vindpil.0025.115.png
vindpil.0025.125.png
vindpil.0025.330.png
vindpil.0025.100.png
vindpil.0025.020.png
vindpil.0025.085.png
vindpil.0050.125.png
vindpil.0025.105.png
vindpil.0025.090.png


Long term forecast
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
محمد رضا جان من چقدر دنبال آمار این سامانه می گشتم. خدا خیرت بده. من او شب وحشتناک رو کاملا بخاطر دارم حدود ساعت 11 شب با بچه های محله طبق برنامه میرفتیم دم در فرش پهن میکردیم که واسه امتحانات خرداد ماه درس بخونیم که در حدود حوالی همون ساعت رعد و برق ها آغاز شدند. در حدود 40 دقیقه صاعقه های وحشتناکی ادامه داشت شد که صدای بسیار مهیبی هم داشتند ولی بارشی تحت هیچ عنوان رخ نداد!!!! حوالی ساعت 2 بامداد بود که با صدای طوفان بسیار مهیب و رعد و برقهای پی در پی همه ما از خواب پریدیم. آسمون حتی یک ثانیه خاموش نمیشد و صدای رعد هم قطع نمیشد. بارش باران مافوق تصور و tropical و دونه درشت بود و دید افقی در حد صفر بود. این وضعیت با شدت ضعف تا ساعت 5:30 دقیقه بامداد ادامه داشت. اون موقع محله سکونت ما بلوار ملک آباد بود و حدود ساعت 5 صبح اومدم سمت بلوار ملک آباد و با صحنه مهیبی مواجه شدم تعداد زیادی درخت ریشه کن شده بود و یا از کمر شکسته بود و کلا بلوار مسدود شده بود. کالورت خیام و نسترن کلا سر ریز شده بودند. خیابان احمد آباد و سیمتری رو سیل برداشته بود و الباقی ماجرا رو که خودت بخوبی توضیح دادی.............
رگبار شديد مورخ 16/3/1371 در شهر مشهد باعث وقوع سيلاب در سطح شهر و سه منطقه مسکونی نجفی، چهارچشمه و نودره شد. در جريان سيل ايجاد شده از اين رگبار، که در نوع خود بی‌نظير بود، 25 نفر جان خود را از دست دادند و خسارات مالی فراوانی وارد گرديد. سه ايستگاه ثبات فرودگاه، دانشکده کشاورزی و سازمان آب در داخل شهر مشهد، و يک ايستگاه ثبات سد طرق در حومه اين شهر توزيع زمانی رگبار فوق را ثبت کرده‌اند. اطلاعات مربوط به اين بارندگی در 25 ايستگاه غير ثبات ديگر نيز جمع‌آوری گرديد. نتايج تحليل اين بارندگی نشان داد که اولاً، بيشترين شدت بارش مزبور در يک فاصله زمانی 15 دقيقه‌ای در ايستگاه دانشکده کشاورزی ‌112 ميلی‌متر در ساعت بوده است.‌ ثانياً، الگوی توزيع زمانی بارش در ايستگاه‌های ثبات مذکور تقريباً يکسان است، ثالثاً، اين الگو با ديگر الگوهای باران‌های ثبت شده گذشته تقريباً مشابهت دارد. رابعاً، مقايسه حداکثر شدت بارش در يک فاصله زمانی 15 دقيقه‌ای با منحنی‌های شدت– مدت – فراوانی ايستگاه‌های ثبات، گويای دوره بازگشتی برابر 380 سال می‌باشد. بررسی انجام شده مشخص ساخت که گرچه باران با شدت زياد نازل شده است، ولی تنها می‌توان آن را يک مشاهده استثنايی دانست.
واژه‌هاي كليدي: رگبار، مشهد، ايران، توزيع زمانی باران، توزيع مکانی باران،
متن کامل:http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_id=462&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1
 

rahsazan

کاربر ويژه
محمد رضا جان من چقدر دنبال آمار این سامانه می گشتم. خدا خیرت بده. من او شب وحشتناک رو کاملا بخاطر دارم حدود ساعت 11 شب با بچه های محله طبق برنامه میرفتیم دم در فرش پهن میکردیم که واسه امتحانات خرداد ماه درس بخونیم که در حدود حوالی همون ساعت رعد و برق ها آغاز شدند. در حدود 40 دقیقه صاعقه های وحشتناکی ادامه داشت شد که صدای بسیار مهیبی هم داشتند ولی بارشی تحت هیچ عنوان رخ نداد!!!! حوالی ساعت 2 بامداد بود که با صدای طوفان بسیار مهیب و رعد و برقهای پی در پی همه ما از خواب پریدیم. آسمون حتی یک ثانیه خاموش نمیشد و صدای رعد هم قطع نمیشد. بارش باران مافوق تصور و tropical و دونه درشت بود و دید افقی در حد صفر بود. این وضعیت با شدت ضعف تا ساعت 5:30 دقیقه بامداد ادامه داشت. اون موقع محله سکونت ما بلوار ملک آباد بود و حدود ساعت 5 صبح اومدم سمت بلوار ملک آباد و با صحنه مهیبی مواجه شدم تعداد زیادی درخت ریشه کن شده بود و یا از کمر شکسته بود و کلا بلوار مسدود شده بود. کالورت خیام و نسترن کلا سر ریز شده بودند. خیابان احمد آباد و سیمتری رو سیل برداشته بود و الباقی ماجرا رو که خودت بخوبی توضیح دادی.............
مخلص بچه های ملک آبادم هستیم:احترام:
اون سیل خیلی خیلی سنگین بوده
استاد هیدرولوژیمون در مورد هیدروگراف این سیل زیاد صحبت میکرد. من فقط از تعطیل شدن مدرسمون و یه هوای ابری بعد از سیل یادم میاد البته تعریفش رو زیاد شنیدم
 

nojeana

کاربر ويژه
آخرین سری عکس های نهاوند رو برا دوستان بذارم زیادن ببخشید
این چهل نابالغان و تپه روبرو جائیه که رود گاماسیاب ازش سرچشمه می گیره
u1wj52bum2fszyvrqkjo.jpg

و اینم امتداد شرقی
vwk3oayvu8os6ykcp5az.jpg

6z5o0gqb0xaehoi9vdk.jpg

اینم امتداد غربی بسمت انتهای گردنه گاماسیاب و انتهای حوزه استان همدان
zzv3ygu34uolgmkhqwli.jpg

اینم چهل نابالغان در منطقه دهستان شعبان و روستای فیازمان
i7qg55qh5zw9krc0qmqw.jpg

j2qben6vxusi9krsl94.jpg

at9rabmqq2ag6m778dt5.jpg

itcz86a88vur8yg9bmbj.jpg

اینجا بسمت گرین های جنوب غربی نهاوند بسمت تازناب هاست و نمای دشت نهاوند خوب کوه الوند دقیقا روبرو مونه متاسفانه به چشم دوربین موبایلی نیومده ولی خیلی زیبا بود
vtofzezaxce2th7j0fhp.jpg

اینم گرین های تازناب کم برف تر از چهل نابالغان ان
c9fn8ldhzgnn2h8iysfr.jpg

kp8f14djfj4zj3p0fg.jpg

ihvigeu4xzgbowjw6kpk.jpg

9xiq02zfkpcoahmwglfw.jpg

9rp6p3nueu1xzme35axh.jpg

a3ggvp9lbimui1vxzq.jpg

v6ewm4ljxy7elcbve0t.jpg

5jaqeyxyh9cwqh6zb2.jpg

اینم یک لاکپشت دیگه تو مسیر ماشاله خیلی زیاد شدند
4cd03df7cbo2efh7b369.jpg
 
آخرین ویرایش:

pokerface

متخصص هواشناسی
داستان فرود
پس از کشته شدن سیاوش ، به فرمان افراسیاب ودر سرزمین توران ، از وی دو پسر بر جای می ماند ، کیخسرو از فرنگیس وفرود از جریره . پس از آن که گیو کیخسرو وفرنگیس را از توران به ایران می آورد ، کیکاووس ا زسلطنت کناره گیری می کند وکیخسرو را به جانشینی خود بر می گزیند .کیخسرو پس از آن که در اصطخر به تخت سلطنت می نشیند ، در صدد گرفتن انتقام خون پدر سیاوش از افراسیاب بر می آید وبدین منظور از آن پس که در همین اصطخر از سی هزار تن از سپاهیان ایران سان می بیند وطوس را به فرماندهی آنان بر می گزیند ، به وی چنین سفارش می کند :
گذر بر کلات ایچ گونه مکن
کز آن ره روی خام گردد سخن
سپاهیان ایران در طی مسیر خود به سوی توران به دوراهی ای می رسند که :
زیک سو بیابان بی آب ونم
کلات از یک سوی وراه جرم
 

Dr.ben

کاربر ويژه
هشدار برای مسافران هواپیما در نیم‌کره شمالی: کمربند ایمنی خود را در طول پرواز بسته نگه دارید
1.png



پژوهشگران می‌گویند تغییرات آب‌وهوایی، سفرهای هوایی مخصوصا در نیمکره شمالی زمین را دچار مشکلات جدیدی خواهد کرد. گرمایش جهانی می‌تواند شدت و تعداد تلاطم‌های هوایی که توسط حسگرها قابل‌تشخیص نیستند را افزایش ‌دهد.

محبوبه عمیدی: تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد اگر تغییرات آب‌وهوایی با روند کنونی ادامه پیدا کند، تلاطم هوا و ناآرامی آن بر فراز اقیانوس اطلس شمالی که یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای هوایی دنیاست، 2 برابر خواهد شد. از سوی دیگر علاوه بر افزایش تعداد این تلاطم‌ها‌ که نتیجه تغییر جهت جریان جت‌استریم به دلیل گرمایش جهانی است؛ وجود «تلاطم در هوای صاف» نیز می‌تواند شدت تکان‌های وارد شده به هواپیماها را بیش از پیش بکند. آنچه اثر تلاطم در هوای صاف را بسیارخطرناک خواهد کرد، نامرئی بودن آن از چشم خلبانان و حسگرهای الکترونیک است.
IMAGE635012017518313837.jpg




توضیح تصویر: در این تصویر مناطقی را در ارتفاع پروازی هواپیماها مشاهده می کنید که درگیر تلاطم در هوای صاف خواهند شد. این تصویر پیش‌بینی تلاطم‌ها را در یک روز زمستانی بر فراز اقیانوس اطلس شمالی نشان می‌دهد و هرچه رنگ به قرمز نزدیک‌تر باشد، شدت تلاطم بیشترخواهد بود.

پل ویلیامز که متخصص علوم جوی در دانشگاه ریدینگ در انگلستان و محقق ارشد این پژوهش بوده، می‌گوید: «بر خلاف تلاطم جوی که نتیجه حضور ابرهای طوفان‌زاست، در تلاطم در هوای صاف با آشفتگی جوی مواجهیم که نتیجه تلاطم در جریان جت‌استریم است. در حقیقت جریان عظیمی از هوا با عبور خود در ارتفاعات بالا و در حالی که آسمان می‌تواند صاف‌ صاف باشد، این تلاطم‌ها را ایجاد خواهد کرد. خلبان نمی‌تواند حرکت این جریان را ببیند و حسگرها نیز قادر به ثبت آن نیستند و در نتیجه تکان‌های حاصل می‌تواند خطرناک‌تر از هر جریان جوی دیگری عمل کند».
این تلاطم اغلب به دلیل تغییر سرعت جریان هوا و در ارتفاعات صورت می‌گیرد که در اغلب موارد نتیجه برخورد دو توده هوا با سرعت و دمای متفاوت با یکدیگر است. این اتفاق در مورد برخورد جریان‌های جت‌استریم نیز صادق است و از آنجا که تغییرات آب‌وهوایی باعث شده جت‌استریم بر فراز اقیانوس اطلس شمالی با سرعت بیشتری حرکت کند، آشفتگی ناشی از برخورد نیز شدت بیشتری خواهد داشت.


2 برابر شدن دردسرساز


ویلیامز می‌گوید: «مدل‌های آب‌وهوایی نشان می‌دادند که گرمایش جهانی جریان جت‌استریم را به سمت اقیانوس اطلس شمالی و مناطق شمالی‌تر می‌کشاند. من و همکارانم می‌خواستیم ببینیم این تغییرات چقدر می‌تواند در ایجاد تلاطم در هوای صاف در منطقه مؤثر باشد».
ویلیامز و همکارانش که نتیجه این تحقیق را در
نشریه Nature Climate Changeمنتشر کرده‌اند، برای دریافت مدل‌های آب‌وهوایی به سراغ آزمایشگاه داینامیک شاره‌های ژئوفیزیکی در نیوجرسی رفتند تا قدرت جریان جت‌استریم بر فراز اقیانوس اطلس شمالی را در ماه‌های زمستان (که شدت آن به حداکثر می‌رسد) بررسی کنند.
آنها میزان دی‌اکسیدکربن را در این مدل‌ها که شرایط آب‌و‌هوایی پیش از صنعتی شدن را نشان می‌دادند، دو برابر کردند تا ببینند تلاطم‌ها در هوای صاف در دوران کنونی نسبت به آن زمان چه تغییری می‌کند. علاوه بر این در 21 نمونه سرعت بادها و دمای زمین را با سناریوهای پیش‌بینی‌شده برای آینده تنظیم کردند.

ویلیامز می‌گوید: «تمامی 21 مدل افزایش قدرت تلاطم‌ها در هوای صاف را نشان می‌دادند و در حالی که 20 عدد از آنها افزایش معنی‌دار در تعداد این تلاطم‌ها را نشان می‌دادند، تعدادی آن را حداقل 2 برابر پیش‌بینی می‌کردند. این تلاطم‌ها همگی شدت متوسط دارند و به عبارت دیگر می‌توانند باعث شوند نوشیدنی‌تان به اطراف بریزد، احساس کنید دارید روی صندلی لیز می‌خورید و خلبان از همگی مسافران بخواهد کمربند ایمنی خود را ببندند».

لرزش شدید و جراحات ناشی از آن
متخصصان می‌گویند این تلاطم‌ها نمی‌تواند آسیب ساختاری به بدنه هواپیما وارد کند؛ اما می‌تواند به مسافران و مخصوصا خدمه پرواز که اغلب در حرکت هستند آسیب برساند و در اغلب موارد باعث زخمی‌شدن آنها در اثر برخورد با سطوح مختلف شود.
هواشناسان دیگر معتقدند هنوز نمی‌توان این شرایط را برای هواپیماهای آینده پیش‌بینی کرد. آنها می‌گویند جت‌استریم جریان گسترده‌ای است که ده‌ها کیلومتر کشیده‌شده و باید مدل‌های دیگری طراحی شوند تا اثر آنرا بر هواپیماها با دقت بیشتری بررسی کنند.

ویلیامز می‌گوید: «این تحقیق باعث شده رویه سابق را کنار بگذارم و در تمام طول پرواز کمربند ایمنی خود را بسته نگهدارم».


 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
داستان فرود
پس از کشته شدن سیاوش ، به فرمان افراسیاب ودر سرزمین توران ، از وی دو پسر بر جای می ماند ، کیخسرو از فرنگیس وفرود از جریره . پس از آن که گیو کیخسرو وفرنگیس را از توران به ایران می آورد ، کیکاووس ا زسلطنت کناره گیری می کند وکیخسرو را به جانشینی خود بر می گزیند .کیخسرو پس از آن که در اصطخر به تخت سلطنت می نشیند ، در صدد گرفتن انتقام خون پدر سیاوش از افراسیاب بر می آید وبدین منظور از آن پس که در همین اصطخر از سی هزار تن از سپاهیان ایران سان می بیند وطوس را به فرماندهی آنان بر می گزیند ، به وی چنین سفارش می کند :
گذر بر کلات ایچ گونه مکن
کز آن ره روی خام گردد سخن
سپاهیان ایران در طی مسیر خود به سوی توران به دوراهی ای می رسند که :
زیک سو بیابان بی آب ونم
کلات از یک سوی وراه جرم

خیلی جالب بود بهروز جون.

خیلی خوشحالم که به هزار مسجد و کلات تا این حد علاقمند شدی:گل::دوست:
 

Dr.ben

کاربر ويژه
نمی دونم چرا این سایت به ماه آینده میلادی خیلی خوش بین شده. بارش بیشتر از نرمال پیش بینی شده بویژه واسه نیمه جنوبی کشور:

CFSv2.Prec.20130410.201305.gif


دماها پایین تر از نرمال پیش بینی شده بویژه واسه نیمه جنوبی کشور:

CFSv2.T2m.20130410.201305.gif
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
آپدیت جدید این نقشه ها هم بسیار هیجان انگیز بنظر میرسه

نفوذ جریانات گرم و مرطوب جنوبی و انرژی کیپ مطلوب در مناطق داخلی ایران از سمت شرق تنگه هرمز!!!!!!!!!!!!!!

doelwytbpel8agzhxa2z.jpg
 

محمد بجنورد

کاربر ويژه
درود بر همه ی دوستان شب زنده دار!!

درود بر استاد عزیز{امیرمحسن خان}،طی ماه های گذشته این سوال واسم ایجاد میشد ولی هیچ وقت نمیپرسیدم!!ولی الان میخوام بپرسم،چرا در تمامی سامانه های رد شده از شمالشرق؛بارش قوچان و مشهد از بجنورد بیشتر بوده؟؟دلیلش چی میتونه باشه؟؟از موج یک شنبه و دوشنبه هم بارش بجنورد نصف بارش مشهده!!
 

محمد بجنورد

کاربر ويژه
بجنورد

meteogram.php


Friday12 AprilSaturday13 AprilSunday14 AprilMonday15 AprilTuesday16 AprilWednesday17 AprilThursday18 AprilFriday19 AprilSaturday20 April
03d.png
03d.png
09.png
09.png
01d.png
09.png
01d.png
04.png
09.png
20°21°10°11°12°11°17°18°
0.2 mm precipitation per 24 hours1.9 mm precipitation per 24 hours11 mm precipitation per 24 hours11 mm precipitation per 24 hours0.3 mm precipitation per 24 hours1.2 mm precipitation per 24 hours0.1 mm precipitation per 24 hours0 mm precipitation per 24 hours1.7 mm precipitation per 24 hours
vindpil.0025.340.png
vindpil.0000.080.png
vindpil.0025.320.png
vindpil.0025.305.png
vindpil.0000.340.png
vindpil.0050.300.png
vindpil.0000.075.png
vindpil.0025.130.png
vindpil.0025.140.png
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا