• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

مباحث عمومی هواشناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
[h=4]MASHHAD AIRPORT Current weather observation
The report was made 27 minutes ago, at 18:25 UTC
Wind 2 m/s from south/southeast
Temperature 0°C
Humidity 100%
Pressure 1027 hPa
Visibility 4000 m
Broken clouds at a height of 274 m
Overcast at a height of 2438 m
light snow grains and mist
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
[h=4]Forecast
The report was made 1 hour and 34minutes ago, at 17:18 UTC
Forecast valid from 20 at 18 UTC to 21 at 24 UTC
Wind 06 m/s from northeast
Visibility 2000 m
Broken clouds at a height of 610 m
Overcast at a height of 2743 m
snow and mist
Becoming
from 20 at 20 UTC to 20 at 21 UTC
Visibility 1200 m
mist
Temporary
from 20 at 22 UTC to 21 at 03 UTC
Visibility 0500 m
fog
Becoming
from 21 at 03 UTC to 21 at 04 UTC
Visibility 2000 m
mist
Becoming
from 21 at 09 UTC to 21 at 11 UTC
Visibility 6000 m
Few clouds at a height of 914 m
Scattered clouds at a height of 2743m
Becoming
from 21 at 20 UTC to 21 at 21 UTC
Visibility 3000 m
mist
 

محمد بجنورد

کاربر ويژه
درود بر دوستان عزیز

خیلی دلم واستون تنگ شده بود..البته هرازگاهی میامو پست های زیباتون رو میخونم..الانم چون برف داره میاد اومدم..نمیخواستم بیام..فقط اومدم ی عرض ادب و ارادت داشته باشم خدمت باسعادتتون و زحمت رو کم کنمو برم..

راستی به دوستان گلم در مشهد برف غیرمنتظره ی امروز صبح رو تبریک میگم..بجنوردم الان داره تقریبا سفید میکنه..
 

محمد بجنورد

کاربر ويژه
آسمون کاملا قرمزه ولی برف خیلی کم شده{تقریبا وایستاده}،فکرکنم آخرش این تراز 700 کار دستمون داد!!!واگرایی داشتیم در این تراز{در منطقه ی خراسان شمالی-بجنورد}

اشکالی نداره..خدا بزرگه..انشاالله جبران خواهد شد..خب..من باید برم..انشاالله اگه صبح برف خوبی اومده بود میامو عکس میذارم...شب خوش..یا علی..:گل:
 

rahsazan

کاربر ويژه
سلام بر دوستان
دیشب که اسمون داشت میگرفت فکر نمیکردم که صبحی برفی در انتظارمون هست، چقدر خوبه که اینطوری غافلگیر بشیم
صبح ساعت 6 آسمون گرفته بود و باد میومد بازم فکر نمیکردم بباره اما شبیه هوای قبل برف بود...
خلاصه ساعت 11:30 گفتیم بریم سمت طرقبه مگر برف بیشتر باشه ولی برف کوههای داخل شهر بیشتر بود و بارش در اون سمت قطع شده بود و بعضی نقاط بارش داشتن
ساعت 12:30 هم که برفروبهای حوادث غیرمترقبه منطقه 9 دست از پا درازتر داشتن بر میگشتن پایگاهشون تو وکیل اباد سر هنرستان:خنده1:
ولی بازم خداروشکر که تا الان چند تا رگبار برف داشتیم و از سیستم نا امیدکننده یکشنبه قبل خیلی بیشتر بارید
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
[h=4]MASHHAD AIRPORT Current weather observation
The report was made 15 minutes ago, at 20:25 UTC
Wind 3 m/s from south/southeast
Temperature 1°C
Humidity 93%
Pressure 1028 hPa
Visibility 3500 m
Broken clouds at a height of 274 m
Overcast at a height of 2134 m
light snow and mist
 

mehrafarin

کاربر ويژه
نقشه بادهای سراسر زمین

earth.nullschool.net
کد خبر: 92093020158
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸


یک مبتکر خلاق موفق به خلق یک نقشه تعاملی شده که جریان‌های کنونی و به‌روز باد را در سراسر زمین به شکل زیبایی نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پروژه، «نقشه باد زمین» (Earth Wind Map) نام دارد و بادها را مانند خطوطی مارپیچ و به همراه طرحواره‌هایی از قاره‌های موجود در زیر آنها، نمایش می‌دهد.

این نقشه نسیم‌های ملایم را با رشته‌های نازک سبز نمایش می‌دهد، در حالی که بادهای قوی به رنگ زرد روشن هستند و قوی‌ترین جریان‌ها نیز به رنگ قرمز روشن مشاهده می‌شوند.

کاربران می‌توانند مکان مطلوبشان را انتخاب کرده و برای نمایش سرعت باد در نقطه‌ای خاص بر روی آن کلیک کنند.

با استفاده از این نقشه، اثرات پنج باد موجود در اقیانوس هند و شمال و جنوب اقیانوس آرام و اطلس را می‌توان در سراسر جهان رهگیری کرد.

«کامرون بکاریو»، مهندس نرم‌افزار، خالق این پروژه گزارش شده است.

این نقشه با استفاده از داده‌های «مرکز ملی حفاظت از محیط زیست»، «مرکز خدمات ملی آب‌و‌هوا» و «سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» امریکا تهیه شده و هر سه ساعت یک بار به‌روز می‌شود.

انتهای پیام
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
سلام و صبح بخیر دوستان عزیز

meteogram_celcius.cgi
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
درود بر دوستان
همچنان بارش پراکنده برف در مشهد ادامه داره

[h=4]Current weather observation
The report was made 29 minutes ago, at 03:30 UTC
Wind 2 m/s from east
Temperature -1°C
Humidity 100%
Pressure 1029 hPa
Visibility 4000 m
Overcast at a height of 274 m
snow grains
 

سیبری

کاربر ويژه
سردترین ایستگاه های ایران تا ساعت 7:30

هزارکانیان24-
اردبیل 22-
بستان اباد 22-
ورزقان 21-
سراب 20-
چالدران20-
ماکو20-
 

heaven1

مدیر بخش هواشناسی
جدیدترین پیش بینی ها در مورد دمای نواحی NINO نشان از آن دارد که احتمال ورود به La Nina میره و این کل پیش بینی ها را در مورد زمستان امسال تغییر خواهد داد!!1
 

هادی...

New member
یک ساعتی است که بارش برف درشاهین دژ درحال باریدنه واین برف به حدی خشک هست که با کوچکترین بادی جابه جا میشه،مثل برفهای قطب
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
Cut-off low

The cut-off low is a cold low (depression) in mid-latitudes (occasionally almost in subtropical latitudes) where air of polar origin is cut off from the main subpolar belt of low pressure and cold air, the normal track of depressions.

A cut-off low usually begins as a trough in the upper-air flow, which becomes a closed circulation and then extends down to the surface. Also known as closed low or cold pool. A cut-off low is marked by more or less concentric isotherms around the core of the low.

Cut-off lows are most frequent in periods of low index circulation . Sometimes a cut-off low occurs with a cut-off high over the higher latitudes, typically in blocking situations. Such slow-moving lows are associated with unsettled weather and, in summer, with thunderstorms.




The wave becomes a mature low pressure system, while the cold front, moving faster than the warm front, "catches up" with the warm front. As the cold front overtakes the warm front, an occluded front forms.
cyclo4.gif
wave4.jpg






yjvwepmc7hdkplndxjb3.gif
 

Amir Mohsen

متخصص بخش هواشناسی
JET STREAK WIND AND JET STREAK MOVEMENT

The jet stream is a fragmented global wind flow that encircles the mid-latitudes in a wavelike pattern. Embedded within this global wind belt are jet streaks. A jet streak is a segment of the jet stream that has relatively high velocity winds. Other terms for a jet streak are a jet max and a jet surge. Jet streaks are caused by a large low-level temperature gradient, thus they are more intense in the cool season when the differential in temperature between the polar regions and tropical regions is largest. Jet streaks are analyzed near the 300-mb level. Find jet streaks on the UNISYS 300 mb panel below:

http://weather.unisys.com/nam/300.php

It is a common error for beginning weather analysts to assume that the "entire" jet streak is moving at 160 knots. Think of a jet streak as an analogy to that of a thunderstorm. The thunderstorm moves at a certain speed (say 20 knots) while the winds within the updraft and downdraft of the thunderstorm move at a much faster speed (say 60 knots). The same is true for a jet streak. The jet streak itself may be moving at 25 knots while the winds moving through the core of the jet streak move at 160 knots. The wind accelerates as the air approaches the jet core and decelerates once leaving it.

A jet streak moves within the trough-ridge pattern at the same time it influences the amplification or de-amplification of the trough-ridge pattern. The example below is that of a jet streak de-amplifying a trough. A strong jet streak on the right side of a trough will cause that trough to de-amplify (lift).

31a.jpg


If a strong jet streak is on the left side of a trough, the trough will amplify (dig) as shown below.

29a.jpg




(2) Jet Streaks
*Rising air occurs in the right rear and left front quadrants of jets
*Sinking air occurs in the left rear and right front quadrants of jets
*Rising air occurs north of jet axis if jet is in a highly curved flow
*Winds over 120 miles per hour constitute a significant jet streak
*Upper level divergence enhances rising air, especially if warm air advection is occurring in lower levels of atmosphere

(3) General trough/ridge pattern
*Momentum of jet stream carves the trough ridge pattern. If the jet stream winds are greater on the LEFT side of a trough, the trough will become more amplified and move further south. If the jet stream winds are greater on the RIGHT side of a trough, the trough will become less amplified with time and move further north.



 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا